Pro variklio skyriaus ir salono pertvarą prasiskverbia spragsėjimo, kaukimo ir tarškėjimo derinys, ties šoniniais langais vis garsesnis yra vėjo ūžimas ir šnypštimas, labiau girdėti skardų vibravimas, vis garsiau dunksi padangos, mala transmisijos dantračiai, girgžda ir tarška kėbulo dalys – taip susidaro nemenka įvairių garsų puokštė. Kelionė senuoju geruoju VW „vabalu“ leidžia ausims išgirsti galybę garsų, tiksliau, yra pašėlusiai triukšminga.

Laimė, šiandieniniai automobiliai yra visiškai kitokie. Varikliai dirba tyliau, kėbulai geriau izoliuoti ir dauguma mašinų tampa triukšmingos tik tuomet, kai važiuojama dideliu greičiu arba įsibėgėjant, kai didėja variklio apsukos. Tuomet labiau trikdo, pavyzdžiui, burzgiantis dyzelinis variklis. Kartu, didėjant automobilio greičiui, prisideda ir padangų, važiuoklės bei vėjo keliamas triukšmas. Koks triukšmingas iš tiesų yra automobilis esant nepalankioms sąlygoms, „Auto Bild“ aiškinosi į pagalbą pasitelkęs 14 skirtingų modelių.

Tarp jų buvo ir tylusis limuzinas Rolls-Royce Ghost, taip pat begarsiai elektromobiliai ir net vienas supersportinis automobilis – Audi R8 V10. Testo dalyvių triukšmingumas buvo matuojamas ne taip, kaip yra įprasta, decibelais – dB (A), o sonais, nes, skirtingai negu vien fiziškai fiksuojami garso slėgio duomenys decibelais, matavimas sonais geriau perteikia žmogaus suvokiamą garso stiprumą.

Šiame teste panaudotas matavimo prietaisas įspūdingai tiksliai fiksuoja visus garsus. Sistema gali išskirti net padangų, vėjo ir variklio keliamą triukšmą atskirai. Joje esanti programinė įranga išfiltruoja net skirtumus tarp garsų išorinėje automobilio langų pusėje ir prie lango salone. Papildomai galima net gauti duomenis apie tai, kokie garsai trukdo keleivių pokalbiui (šiame teste tai įvardijome „Komunikavimo kokybe“). Surinktus rezultatus apibendrinome pagal septynis kriterijus ir įvertinome juos taškais, kurie lėmė bendrą įvertinimą. Galiausiai išrinkome tyliausią automobilį. Iš anksto atskleisime jums tik tiek, kad tai tikrai ne senasis charizmatiškasis VW „vabalas“.

Sonas – suvokiamo garso stiprumo matavimo vienetas

Kad būtų aiškiau, kaip juntamas garso stiprumas, štai keli sonų vienetų pavyzdžiai ir keliamo triukšmo šaltiniai:

apie 4 sonus skleidžia televizoriaus garsas kambaryje

apie 30 sonų – intensyvaus eismo pagrindinis kelias

apie 60 sonų – penkių metrų atstumu veikiantis pneumatinis gręžimo įrankis

apie 120 sonų – startuojantis reaktyvinis lėktuvas

Žemiau - 14 šiame eksperimente dalyvavusių automobilių ir jų vertinimas.

14. VW KÄFER: triukšmadarys

Variklio keliamas triukšmas puikiai girdėti dar stovinčiame automobilyje, o šiam pajudėjus jis iškart dar labiau padidėja. Oru aušinamas VW Käfer variklis neturi triukšmo izoliacijos, todėl kiekvienas alkūninio veleno apsisukimas, kiekvienas darbinis taktas garsiai prasiskverbia į automobilio saloną. Susikalbėti su vairuotoju, kai greitis siekia 130 km/h, neįmanoma. Važiuojant grindiniu, „vabalas“ nemaloniai dunda.

13. MAZDA MX-5: atviras triukšmui

Tik iš plono audinio sluoksnių padarytas stogas beveik neslopina jokių aplinkos garsų. Todėl važiavimo triukšmas beveik nefiltruojamas skverbiasi į automobilio vidų. Be to, važiuojant didesniu greičiu, nuo vėjo medžiaginis stogas kelia trikdantį virpesį. Taip pat variklis dirba šiurkščiai automobiliui įsibėgėjant ir esant atitinkamai apkrovai. Po gaubtu yra nedaug izoliuojančios medžiagos, tad esant aukštesniems sūkiams variklis dirba gana triukšmingai, būtent todėl triukšmo
matavimo rodyklė pakyla labai aukštai.

12. AUDI R8 V10 FSI: jį galima greitai išgirsti

Važiuojant tolygiai 525 AG bolidas yra nedaug triukšmingesnis už elektromobilį Zoe. Klausos defektas? Ne. Važiuojant 130 km/h greičiu, matavimo prietaisas rodo, kad Audi vos girdimai dunda esant jaukiai mažoms variklio apsukoms, o štai Zoe nervina triukšmingai riedančiomis padangomis. Visai kitaip yra, kai vairuotojas pažadina galingą, už sėdynių esantį V10 motorą. Automobiliui įsibėgėjant variklis garsiai kaukia, o važiuojant maksimaliu 314 km/h greičiu, nuo triukšmo net pajunti skausmą ausyse.

12. BMW X1: jis burzgia visuomet

Nepaisant gausios izoliacijos po variklio gaubtu ir kruopštaus „Common-Rail“ dyzelio hermetizavimo, dviejų litrų darbinio tūrio keturių cilindrų motoro burzgimas girdimas bet kokioje situacijoje. Kita vertus, jis niekada nebūna įkyriai triukšmingas. Taip pat nuolat girdėti ir riedančių padangų garsas. Tiesa, važiuojant grindiniu jos nepastebimai sugeria visus nelygumus. Verta atkreipti dėmesį į tai, kad komunikavimo kokybė važiuojant 130 km/h greičiu yra vidutiniška, t.y. X1 18d modelio triukšmingumas didele dalimi užgožia bendravimą tarp keleivių.

10. 4 serijos BMW: subtilus variklio darbas

Nepaisant plačių padangų, šis kupė rieda minkštai ir todėl – tyliai. Keturių cilindrų turbininis variklis taip pat dirba minkštai ir ramiai. Net jei įsibėgėjant jis ir dirba dideliais sūkiais, triukšmo matuoklės
rodyklė tik nežymiai kyla aukštyn. Tik tuomet, kai variklis dirba sportišku režimu, jo garso stiprumas yra šiek tiek didesnis, pavyzdžiui, už Fiat 500L tos pačios užduoties rezultatą. Važiuojant maksimaliu 250 km/h greičiu, stipriausiai ūžia vėjas.

9. RENAULT ZOE: jis švilpia visiškai tyliai

Automobiliui įsibėgėjant, greta pagrindinio elektromobiliams būdingo tono – aukšto, ištisinio, tarsi tramvajaus, garso – jau pasiekus 60 km/h greitį girdimas vėjo triukšmas. Taip pat aiškiai girdėti akmenukų, kuriuos padangos sviedžia į ratų arkas, stuksenimas. Geri rezultatai važiuojant dideliu greičiu paaiškinami paprastai: 88 AG elektrinis variklis padeda mažajam prancūzui įsibėgėti tik iki 135 km/h.

8. FIAT 500L: šis leidžia barškėti tik dviem cilindrams

Mažytis dviejų cilindrų benzininis variklis su turbokompresoriumi turi ginti į priekį didelį automobilį – važiuojant greitkeliu puikiai juntamos jo pastangos ir girdėti šnopavimas bei šaižus cypimas įsibėgėjant. Vis dėlto remiantis matavimo duomenimis, mažasis variklis nekelia daug triukšmo.

TwinAir benzininio variklio darbo garsas subjektyviai girdėti daugių daugiausia kaip nuolatinis tarškėjimas. Malonu ir tai, kad nedidelės padangos riedant keliais kelia tik minimalų triukšmą. Važiuojant iki 130 km/h greičiu, triukšmingumo lygis yra žemas – beveik toks, kaip VW Golf. Stebina ir tai, kad važiuojant 130 km/h greičiu šalutiniai garsai beveik netrukdo keleiviams kalbėtis. Tik didėjant greičiui ima dirginti vis stipriau girdimas vėjo triukšmas.

7. VW GOLF: gaudžia tik įsibėgėdamas

Tuščiąja eiga dirbantis TDI variklis vos girdėti, vis dėlto švelnaus kaukšėjimo garsas prasiskverbia į automobilio saloną. Tik esant didelei apkrovai dviejų litrų variklio darbas gerai girdėti. Automobiliui įsibėgėjant nuo 0 iki 100 km/h greičio sonų matuoklis parodo, kad triukšmingumo lygis (pradedant matuoti nuo 50 km/h) beveik padvigubėja.

Stebėtinas rezultatas pasiekiamas važiuojant skirtingu greičiu: kai greitis yra 100 km/h, TDI variklio burzgimas tik šiek tiek prasiskverbia į saloną, greičiui esant 50 km/h – jis vos girdimas, o važiuojant 130 km/h greičiu, riedėjimo ir vėjo triukšmas įveikia iš variklio skyriaus sklindančius garsus. Kaip rūpestingai buvo izoliuotas TDI variklis, įrodo ir geri įvertinimai už komunikavimo kokybę. Važiuojant 130 km/h greičiu, galima nevaržomai kalbėtis, kaip ir Opel Ampera elektromobilyje.

6. FORD C-MAX: garsas į saloną įsibrauna nepastebimai

Kaip ir Fiat 500L automobiliui, taip ir šiam Ford vienatūriui galioja ta pati taisyklė: mažesnis variklis – mažiau triukšmo. Iš tiesų, trijų cilindrų EcoBoost benzininis variklis dūzgia santūriai. Net ir esant dideliems sūkiams arba dirbant visu pajėgumu (su tam būtinu turbinos įsijungimu), vienalitris variklis elgiasi manieringai santūriai.

Čia padeda derama garso izoliacija variklio skyriuje ir iš prigimties tylus darbo garsas, pasiekiamas dėl priverstinio oro įpūtimo. Padeda ir tai, kad dėl santykinai nedidelio maksimalaus greičio (C-Max su tokiu varikliu pasiekia vos 190 km/h maksimalų greitį) vėjo pasipriešinimo garsas nėra itin stiprus. Važiuojant grindiniu vienatūris rieda taip pat deramai – nors būdingas dunksėjimas ir girdėti automobilio salone, tačiau jis niekada nėra nemaloniai garsus.

6. OPEL AMPERA: pirmasis elektromobilis priverčia prabilti variklį

Tyliau už „Opel“ koncerno elektromobilį neįsibėgėja net S klasės Mercedes. Ampera nuo 0 iki 100 km/h įsibėgėja itin tyliai. Kitaip nei kitame šio testo automobilyje su elektros varikliu, šiame net negirdėti elektromobiliams būdingo aukštų tonų zyzimo.

Tas pats pasakytina ir apie garso lygį važiuojant pastoviu greičiu – Ampera turi ne tik tylų elektrinį variklį, bet ir yra efektyviai apsaugotas nuo išorinio triukšmo. Riedėjimo ir pro šalį šnypščiančio vėjo triukšmas minimaliai prasiskverbia į automobilio saloną. Deja, kai senkant akumuliatoriaus energijai benzininis variklis įsijungia tam, kad padidėtų rida, Opel pradeda bjauriai triukšmauti. Štai taip Ampera virsta neįtikėtinu triukšmadariu.

4. AUDI A3: variklis dirba visai padoriai

Tuščiaja eiga dirbančio keturių cilindrų variklio negirdėti. Taip pat gerai izoliuoto 1.8 turbininio motoro darbas vos girdėti ir kai jis yra apkrautas. Kai įsibėgėjant variklis dirba visa jėga, TSI garsas
yra sportiškas, tačiau ne trikdančiai triukšmingas. Tik važiuojant didesniu greičiu jo garsą užgožia ir į saloną prasiskverbia padangų ir vėjo triukšmas.

Važiuojant grindiniu pastebima tai, kad kėbulas beveik neskleidžia jokių garsų. Automobilis tokia kelio danga rieda labai minkštai, be to, nėra būdingo padangų dunksėjimo važiuojant per nelygumus. Apibendrindami galime pasakyti, kad A3 Sportback modelio triukšmingumo lygis labai žemas. Automobilis rikiuojasi iškart už „Premium“ klasės sedanų – tai verta pagarbos.

3. BENTLEY MULSANNE: šis „pakelia balsą“ tik pasiekus 300 km/h greitį

Nepaisant didelio galingumo ir sportinio charakterio, variklis šnabžda tyliai, kaip ir dera tokio lygio automobiliui. Ir net važiuojant grindiniu gerai izoliuotas limuzinas grakščiai sklendžia tolyn. Žinoma,
šioks toks ūžimas, sklindantis nuo ratų arkų, yra girdimas.

Žvilgsnis į variklio skyrių leidžia suprasti, kad motoras yra visiškai izoliuotas, iš čia tegali prasiskverbti nedaug garsų. V8 motoras šiek tiek šiurkščiau „pakelia balsą“ tik visa jėga įsibėgėjant. Lekiant maksimaliu greičiu – „laivas“ pasiekia beveik 300 km/h – „Premium“ klasės automobilių lygoje esančiame limuzine daugiau išorinio triukšmo galėtų likti lauke. Nepaisant dvigubų stiklų, važiuojant tokiu greičiu vėjo keliamas ūžimas viduje puikiai girdėti.

2. ROLLS-ROYCE GHOST: girgžda tik galinių sėdynių reguliatoriai

Pasak istorinės Rolls-Royce reklamos, garsiausias triukšmas automobilio salone yra prietaisų skydelyje įmontuoto laikrodžio tiksėjimas. Šis faktas – jau istorija. Į šiuos limuzinus montuojami laikrodžiai jau seniai yra elektroniniai, o akustiškai apie save Rolls-Royce praneša kitaip. Galingas variklis milžinas, pasiekiantis 570 AG, apie save praneša, kaip ir dera, labai subtiliai. Vis dėlto tai labiau panašu į įvaizdžio vingrybes, nei į netobulumą. Gamintojo moto: klientas turi girdėti, kad čia karaliauja 570 AG galiūnas. Jei Ghost rieda pastoviu greičiu, tuomet vyrauja beveik visapusiška tyla.

Važiuojant grindiniu, milžinas ošia taip pat nepastebimai, tiesa, garsų matavimo aparatūros mikrofonai fiksuoja tylų traškėjimą, kurį kelia galinių sėdynių atlošų reguliatoriai. Subjektyviai vertinant, tuomet atrodo, kad šis nedidelis trikdantis triukšmas yra per garsus.

1. S klasės MERCEDES: joks kitas automobilis nešnabžda taip tyliai

Tik tas, kuris naująjį S klasės automobilį priverčia įsibėgėti iki galo nuspaudęs akceleratoriaus pedalą, išgirsta šiokius tokius apkrauto V8 benzininio variklio, esančio po gausiai izoliuotu gaubtu, garsus. Įsibėgėjant iki 100 km/h greičio, 455 AG variklio triukšmas prasiskverbia į automobilio saloną tarsi silpnas burzgimas.

Tie, kurie 130 km/h greitį pasiekia ramiai ir po to šiuo greičiu važiuoja tolygiai, beveik negirdi jokio biturbininio variklio skleidžiamo garso. Įspūdinga ramybė važiuojant pastoviu greičiu ir grindiniu bei tylus vėjo šniokštimas važiuojant maksimaliu 250 km/h greičiu pabrėžia itin žemą šio limuzino triukšmingumo lygį. Stovinčiame automobilyje tuščiąja eiga dirbančio variklio visiškai negirdėti – vos girdimai šnabžda tik ties žemiausia padala nustatyti klimato kontrolės įrenginio ventiliatoriai.

IŠVADA – TRYS TYLIOS STAIGMENOS

S klasės MERCEDES: Tylesnio šiame teste nebuvo nė vieno: naujasis S 500 važiuodamas tik šnabžda

OPEL AMPERA: Dėl tylaus elektrinio variklio dažniausiai jis nekelia jokio triukšmo

AUDI A3 SPORTBACK Mažas benzininis automobilis ir gera garso izoliacija – A3 yra labai tylus

Jautrūs mikrofonai, išmanioji matavimo įranga ir dėmesingos testuotojų ausys girdi viską. Arba nedaug ką, kaip testo nugalėtojo Mercedes S 500 automobilio viduje. Šis limuzinas nurodo apatinę dabar fiksuojamo triukšmo slenksčio ribą važiuojant automobiliu – tyliau nėra net Rolls-Royce automobilyje. Tai, kad vien tik tylus variklis negarantuoja garso komforto, įrodo elektromobiliai. Garso stiprumas atsiranda būtent dėl vėjo ir padangų.

Taip matuojamas garsas

Triukšmas – tai garso bangos, kurias mūsų klausos organai priima kaip oro slėgio svyravimus. Taip pat veikia ir mikrofonas.

Decibelas (dB)

Triukšmo garso stiprumas pateikiamas decibelais (dB). Yra priimta, kad girdimumo slenksčio garso intensyvumo ir garso slėgio lygis lygus 0 dB. Žmogaus ausis gali išgirsti garsus, kurių dažnis nuo 20 Hz iki 20 000 Hz (šnabždėjimas – 20 dB, normalaus pokalbio garso stiprumas – 50 dB).

Decibelas-A dB (A)

Žmogaus ausis greta garso stiprumo girdi ir skirtingo aukščio tonus. Todėl garsas įvertinamas pasitelkiant schemas. Plačiai paplitusi naudojama vertinimo schema yra db (A).

Sonai

Tam tikro aukščio tonus mes priimame kaip labiau trikdančius nei visi kiti tonai. Be to, garso slėgiui mažėjant, mes reaguojame jautriau. Vertinimas sonais sujungia subjektyvų žmogiškąjį garso suvokimą su matuojamu garsu. Akustikoje sonas yra apibūdinamas kaip garsumas. Vienas sonas lygus 40 fonų. Du sonai lygūs 50 fonų ir atitinka padvigubintą garso stiprumą.

Taip mes testavome

Testai buvo atliekami bendradarbiaujant su „Brüel & Kjaer“ firmos garso specialistais iš Danijos. Ši įmonė yra pasaulyje pirmaujanti garso ir vibracijos matavimo technikos gamintoja, kuri siūlo eismo ir orlaivių keliamo triukšmo kontrolės prietaisus, be to, jos paslaugomis naudojasi daugelis transporto priemonių ir padangų gamintojų. Iš Danijos atkeliavusių inžinierių bagaže – naujausia matavimo įranga, specialiai sukurta mobiliam naudojimui lengvuosiuose automobiliuose.

Svarbiausias šios įrangos dalis – reguliuojamo aukščio manekenas, kuris sodinamas vietoje keleivio automobilio priekyje arba gale ir kuris per mikrofonus, sumontuotus jo galvoje, fiksuoja garsus. Be to, yra dar viena mikrofonų sistema, kurios garsus priimantys jutikliai sumontuoti tiesiog išorinėje ausinių dalyje. Tuomet inžinierius girdi ir mikrofono priimamus garsus. Abi sistemos sujungtos per WLAN ryšį su planšetiniu kompiuteriu. Tokiu būdu, jau važiuojant galima patikrinti įrašų patikimumą.

Pagrindinė švaraus matavimo prielaida yra nereikalingų triukšmo šaltinių vengimas. Nepritvirtintų daiktų, pavyzdžiui, šratinukų ar raktų, neturėjo būti automobiliuose. Per visus matavimams atlikti skirtus važiavimus „Auto Bild“ testavimo centre Brėmerhafene automobilyje turėjo sėdėti du asmenys (vairuotojas testuotojas ir matavimus atliekantis inžinierius).

Taip mes vertinome balais

Vertinimo sistemą sudarė septynios disciplinos, kurios turėjo skirtingus koeficientus. Visuose testo dalyviuose buvo matuojamas triukšmas salone (automobilio priekyje). Važiuojant pastoviu greičiu skaičiuotas vidurkis važiuojant 50, 100 ir 130 km/h greičiu. Įsibėgėjant nuo 0 iki 100 km/h ieškota aukščiausios matuojamo rodmens reikšmės. Važiavimo maksimaliu greičiu matavimai buvo atliekami greitkelyje. Vertinant komunikavimo kokybę, matuota, kaip gerai galėjo susikalbėti keleiviai automobiliui važiuojant 130 km/h greičiu. Daugelio automobilių keleiviams tai daryti nebuvo sudėtinga. Tik itin triukšmingame VW „vabale“ važiuojant didesniu greičiu susikalbėti buvo beveik neįmanoma.

Klausos įspūdžio rungtyje vertintas subjektyvaus triukšmo paliekamas įspūdis, kurio neišvengta per visą testą. Variklio skambėjimo kokybė ir garsas buvo svarbiausi. Todėl Bentley V8 variklio skambėjimas mums patiko labiau nei V12 variklio šnabždesys Rolls-Royce automobilyje.

10 klausimų apie triukšmą

Duslus dyzelinio variklio kalimas skamba garsiau, palyginti su švariu benzininio variklio garsu? Ar taip yra iš tikrųjų? Šį ir kitus klausimus mes uždavėme sau ir iškart atlikome tam tikrus matavimus.

1. Ar didesni ratai rieda triukšmingiau?

Beveik ne! Su Audi A3 atliktas bandymas parodė: padangų dydžiui nuo 225/45 R17 ūgtelėjus iki 225/40 R18, riedėjimo triukšmas padidėjo tik puse sono. Tai – vos girdima.

2. Ar keturių cilindrų variklis yra triukšmingesnis už šešiacilindrį?

Taip! Pavyzdžiui, įsibėgėdamas nuo 0 iki 100 km/h, BMW 435i su 3.0 šešių cilindrų benzininiu varikliu kelia vos 30 sonų triukšmą, o štai matuodami 428i modelio, apginkluoto dvilitriu keturių cilindrų varikliu, garsus gavome 1,5 sono didesnį rezultatą. Žinoma, priežastis - galingumo deficitas, kuris atitinkamai atsiliepia transmisijai, ir skirtingas variklio sūkių diapazonas.

3. Ar kabrioletas su medžiaginiu stogu yra triukšmingesnis už tokį pat automobilį su skardiniu stogu?

Taip! Palyginamieji važiavimai dideliu greičiu parodė, kad medžiaginis stogas kelia du kartus didesnį triukšmą nei tvirtas skardinis stogas. Pavyzdžiui, Mazda MX-5 medžiaginiu stogu kelia 105,3 sonų triukšmą, o jo „brolis“ sulankstomu stogu – tik 80,4 sono.

4. Ar kabriolete atviru stogu yra triukšmingiau?

Taip! Kai tik stogas yra sulankstomas, vėjo šniokštimas yra gerokai stipresnis. Mes sugebėjome nustatyti iki 18 sonų skirtumą.

5. Ar benzininis automobilis yra tylesnis už dyzelinį?

Ne! Bent jau, kai kalbama apie Golf: automobilis su TDI varikliu, įsibėgėdamas „iki dugno“ spaudžiant akceleratorių, yra tylesnis už savo „brolį“ su TSI motoru. Tokiomis sąlygomis pastarasis pasiekia didesnes apsukas, todėl benzininis variklis kelia daugiau triukšmo.

6. Ar važiuojant 100 km/h greičiu variklio darbas yra gerai girdimas?

Taip! Šiam pavyzdžiui į pagalbą vėl turėjome pasitelkti Golf 2.0 TDI – jo variklis važiuojant tokiu greičiu labai gerai girdimas. Tik pasiekus 130 km/h ir didesnį greitį, vėjo ir padangų keliamas triukšmas pagaliau užgožia TDI variklio burzgimą.

7. Ar universalas triukšmingesnis už sedaną?

Taip! Universalas Audi Sportback (matuota važiuojant pastoviu 100 km/h greičiu) rieda iš tiesų šiek tiek triukšmingiau, negu identišką variklį turintis Audi A3 sedanas. Tiesa, Sportback ir A3 skiria tik 1,4 sono.

8. Ar Rolls Royce gale tyliau nei priekyje?

Taip! Tyliausia vieta Rolls Royce Ghost automobilyje (važiuojant 100 km/h greičiu) iš tiesų yra dešinėje pusėje gale. Tačiau net ir tuomet, jei vairuotojas turi iškęsti daugiau triukšmo, skirtumas tėra tik 0,9 sono. Tik labai jautrūs žmonės gali tai išgirsti.

9. Ar lentynėlė (kai kuriuose modeliuose – užuolaidėlė) už galinių sėdynių atramų – labai svarbus elementas?

Ne! Galima būtų pamanyti, kad jei nėra lentynėlės už galinių sėdynių, nėra ir garsą slopinančio elemento. Bent jau matuojant triukšmą Audi A3 Sportback automobilyje nėra jokio skirtumo, ar jame yra tokia lentynėlė, ar jos nėra.

10. Ar Rolls-Royce salone iš tiesų girdėti tik laikrodis?

Ne! Laikrodis čia yra nebylus. Jei kas ir girdisi, tai tik dirbantis V12 variklis ir ventiliavimo sistema.