aA
Važiuojantis Vilniaus gatvėmis „Bugatti“ automobilis, be abejonės, patraukia visų praeivių dėmesį. Etore Bugatti pagaminti automobiliai visada buvo ypatingi techniniais sprendimais ir išvaizda. Įdomu tai, kad pamatyti Vilniaus gatvėmis riedantį ir iš kitų išsiskiriantį „Bugatti“ automobilį miestelėnai galėjo jau prieš 80 metų.
© DELFI montažas

Lietuvos centriniame valstybės archyve ieškant informacijos apie tarpukariu Vilniuje važinėjusius ir registruotus automobilius visiškai netikėtai viename dokumente pamačiau įrašą „Bugatti“. Atvirai sakant, net ir ne vienerius metus domėdamasis transporto istorija dėl šio fakto buvau labai nustebintas. Pradėjau studijuoti kiekvieną dokumente esančią įrašo eilutę. Pasirodo, 1935 metais Vilniuje techninį patikrinimą praėjo automobilis „Bugatti T 40“ su varikliu, kurio numeris buvo 40468. Tuo metu Vilniuje buvo užregistruoti tik 259 automobiliai.

Dar trečio dešimtmečio viduryje inžinieriaus-konstruktoriaus E. Bugatti sukurti ir pagaminti automobiliai išgarsėjo visame pasaulyje dėl sportinių laimėjimų („Bugatti 35“) ir išskirtinio dizaino. Automobiliai „Bugatti“ niekada nebuvo gaminami konvejeriniu būdu, kaip kad „Ford“, „Chevrolet“ ar „Citroen“. Daugiausiai dėmesio E. Bugatti skyrė sportiniams ir „Gran Turismo“ tipo automobiliams, žinoma, nepalikdamas be dėmesio turtingiausių užsakovų, kuriems pats gamindavo automobilius su įvairių dydžių motorais, o kėbulinės įmonės šiems automobiliams gamindavo išskirtinius kėbulus. Tai buvo brangūs automobiliai.

Taigi, koks automobilis buvo „Bugatti T 40“, gamintas 1926-1930 metais, ir jau ne naujas važinėjęs Vilniaus gatvėmis? Pagal LCVA saugomą dokumentą automobilis 4 vietų. Tai reiškia, kad jis ne sportinis, o „Gran Turismo“ tipo, nes sportiniai „Bugatti“ dažniausiai būdavo 2 vietų ir su galingesniais motorais. Vilniuje važinėjęs „Bugatti“ buvo su keturių cilindrų, keturtakčiu varikliu, kurio darbo tūris 1496 cm³, galia – 45 AG (esant 4500 aps./min.). Dujų paskirstymo mechanizmas SOHC tipo – viršutiniai vožtuvai su variklio galvutėje sumontuotu paskirstymo velenu, kiekviename cilindre po tris vožtuvus. Tais laikais viršutinių vožtuvų variklius dažniausiai naudojo sportiniuose automobiliuose, o variklius su trim vožtuvais vienam cilindrui – tik išskirtiniams. Pavarų dėžė sinchronizuota, 4 laipsnių – ne naujovė, bet taip pat išskirtinumas. Abu tiltai nedalomi, priekinis pritvirtintas pusės elipsės formos lingėmis, o galinis apverstomis ketvirčio elipsės formos lingėmis. Visų ratų stabdžiai – būgniniai, valdomi mechaniškai. Ratų dydis – dar viena įdomi smulkmena, sutinkama daugelyje tarpukario dokumentų apibūdinant automobilius, taip pat nurodyta yra ir minėtame sąraše: „Bugati“ ratai – 720 x 125.

Kam priklausė šis automobilis ? Nuo pat pradžių maniau, kad tai turėtų būti neeilinis Vilniaus gyventojas. Sąraše nurodyta pavardė – Kędzior Aleksander, gyvenantis Ukmergės g. 6, o automobilį laikęs garaže kitoje gatvės pusėje adresu Ukmergės g. 5, nieko nesakė. Pasidomėjus minėtu žmogumi internete paaiškėjo, kad tai aukšto rango Lenkijos kariuomenės karininkas, 1934 – 1936 metais Vilniuje vadovavęs artilerijos divizijai. 1937 metais jis buvo paskirtas Lenkijos Respublikos karo atašė Ispanijoje ir tikriausiai vykdyti naujų pareigų iš Vilniaus išvyko su „Bugati T 40“.

Vilniuje važinėjusio „Bugatti“ nuotraukų kol kas nepavyko rasti, todėl pridedu keletą modelio „T 40“ nuotraukų iš internete prieinamų šaltinių, kad galėtume įsivaizduoti, kaip panašūs automobiliai tuomet atrodė.

Ričardas Žičkus yra Energetikos ir technikos muziejaus Transporto ekspozicijos kuratorius

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Švedai šiurpsta: rado schemą, kaip šiukšlėm pripažintos mašinos Lietuvoje grįžta į kelius (118)

Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be...

Patikrino „Lietuvos metų automobilio“ greičiausius – iki 100 km/val. per mažiau nei 5 sekundes (2)

„Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimai vienu aspektu skiriasi nuo visų ankstesniųjų. Tai...

„Nissan“ siekia atstatydinti valdybos pirmininką – įtaria savo reikmėms švaisčius bendrovės turtą

„ Nissan “ rengiasi atleisti valdybos pirmininką Carlosą Ghosną už tai, kad šis, kaip...

Parodė, kaip bando naują „Porsche 911“: kyla į kalnus, traukia į Šiaurę, „kepa“ Mirties slėnyje (4)

Kitų metų pradžioje pasirodysiantis „ Porsche 911 “ – ne šiaip sau vadinamas „Porsche“...

Peikia galimybę važinėti su užsienietiška technine apžiūra: taip į kelius grįžta „lavonai“ (98)

Galimybė Lietuvoje užregistruoti naudotą automobilį, turintį galiojantį užsienyje atliktos...

Top naujienos

Žymiam fotografui teko teisintis dėl žodžių apie asocialus: „niekas nepasikeis, kol jiems bus leidžiama daugintis“ (133)

„Niekas nepasikeis, kol tiems asocialams leidžiama daugintis. Jeigu galėčiau pakeisti, tai...

Švedai šiurpsta: rado schemą, kaip šiukšlėm pripažintos mašinos Lietuvoje grįžta į kelius (118)

Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be...

Streiką pradėjo didžiausia Lietuvos mokykla: situacijos įkaitais tapo vaikai (101)

Antradienį neterminuotą streiką pradėjusios didžiausios Lietuvos mokyklos streiko komitetas...

Visame pasaulyje sutriko „Facebook“ ir „Instagram“ veikla (104)

Visame pasaulyje sutriko socialinių tinklų „Facebook“ ir „Instagram“ veikla. Svetainės su...

Kad pavakarieniautų, vienu ypu perka 200 kiaušinių: mūsų gaili, lyg būtume nukankinti tėvai (15)

„Kai turi vieną vaiką, supranti, koks sunkus tavo gyvenimas. Viską sureikšmini, stengiesi, kad...

Dainininkės Romos Mačiulytės skriaudikas kalės ilgiau: skundas atsisuko prieš nuteistąjį (1)

Žinomos dainininkės Romos Mačiulytės skriaudikas Valerijus Simovičius užlipo ant grėblio....

Skvernelio reitingo paslaptis: surastas priešas ir galandami nauji ginklai (288)

Spalis Lietuvos Vyriausybei buvo tikrai karštas, bet ne dėl to, kad šiemet mūsų šalyje...

Kalėdinių eglių karštinė prasideda: Alytus visus žada nustebinti eglės aukščiu (12)

Gruo­džio 1 die­ną Ro­tu­šės aikš­tė­je bus įžieb­ta Aly­taus mies­to...

44-erių gražuolė pasidalijo puikios išvaizdos paslaptimis: 12-os minučių triukas daro stebuklus (4)

Švytinti oda, pavydėtina figūra ir nė vienos raukšlelės - taip apibūdinama 44-erių Abigail...

Stilistės verdiktas: kokių batų privalu turėti kiekvienai moteriai (6)

Kokius batus avėti prie sijono? O prie suknelės? Koks turėtų būti kulno ilgis, jei kelnės –...