aA
Važiuojantis Vilniaus gatvėmis „Bugatti“ automobilis, be abejonės, patraukia visų praeivių dėmesį. Etore Bugatti pagaminti automobiliai visada buvo ypatingi techniniais sprendimais ir išvaizda. Įdomu tai, kad pamatyti Vilniaus gatvėmis riedantį ir iš kitų išsiskiriantį „Bugatti“ automobilį miestelėnai galėjo jau prieš 80 metų.
© DELFI montažas

Lietuvos centriniame valstybės archyve ieškant informacijos apie tarpukariu Vilniuje važinėjusius ir registruotus automobilius visiškai netikėtai viename dokumente pamačiau įrašą „Bugatti“. Atvirai sakant, net ir ne vienerius metus domėdamasis transporto istorija dėl šio fakto buvau labai nustebintas. Pradėjau studijuoti kiekvieną dokumente esančią įrašo eilutę. Pasirodo, 1935 metais Vilniuje techninį patikrinimą praėjo automobilis „Bugatti T 40“ su varikliu, kurio numeris buvo 40468. Tuo metu Vilniuje buvo užregistruoti tik 259 automobiliai.

Dar trečio dešimtmečio viduryje inžinieriaus-konstruktoriaus E. Bugatti sukurti ir pagaminti automobiliai išgarsėjo visame pasaulyje dėl sportinių laimėjimų („Bugatti 35“) ir išskirtinio dizaino. Automobiliai „Bugatti“ niekada nebuvo gaminami konvejeriniu būdu, kaip kad „Ford“, „Chevrolet“ ar „Citroen“. Daugiausiai dėmesio E. Bugatti skyrė sportiniams ir „Gran Turismo“ tipo automobiliams, žinoma, nepalikdamas be dėmesio turtingiausių užsakovų, kuriems pats gamindavo automobilius su įvairių dydžių motorais, o kėbulinės įmonės šiems automobiliams gamindavo išskirtinius kėbulus. Tai buvo brangūs automobiliai.

Taigi, koks automobilis buvo „Bugatti T 40“, gamintas 1926-1930 metais, ir jau ne naujas važinėjęs Vilniaus gatvėmis? Pagal LCVA saugomą dokumentą automobilis 4 vietų. Tai reiškia, kad jis ne sportinis, o „Gran Turismo“ tipo, nes sportiniai „Bugatti“ dažniausiai būdavo 2 vietų ir su galingesniais motorais. Vilniuje važinėjęs „Bugatti“ buvo su keturių cilindrų, keturtakčiu varikliu, kurio darbo tūris 1496 cm³, galia – 45 AG (esant 4500 aps./min.). Dujų paskirstymo mechanizmas SOHC tipo – viršutiniai vožtuvai su variklio galvutėje sumontuotu paskirstymo velenu, kiekviename cilindre po tris vožtuvus. Tais laikais viršutinių vožtuvų variklius dažniausiai naudojo sportiniuose automobiliuose, o variklius su trim vožtuvais vienam cilindrui – tik išskirtiniams. Pavarų dėžė sinchronizuota, 4 laipsnių – ne naujovė, bet taip pat išskirtinumas. Abu tiltai nedalomi, priekinis pritvirtintas pusės elipsės formos lingėmis, o galinis apverstomis ketvirčio elipsės formos lingėmis. Visų ratų stabdžiai – būgniniai, valdomi mechaniškai. Ratų dydis – dar viena įdomi smulkmena, sutinkama daugelyje tarpukario dokumentų apibūdinant automobilius, taip pat nurodyta yra ir minėtame sąraše: „Bugati“ ratai – 720 x 125.

Kam priklausė šis automobilis ? Nuo pat pradžių maniau, kad tai turėtų būti neeilinis Vilniaus gyventojas. Sąraše nurodyta pavardė – Kędzior Aleksander, gyvenantis Ukmergės g. 6, o automobilį laikęs garaže kitoje gatvės pusėje adresu Ukmergės g. 5, nieko nesakė. Pasidomėjus minėtu žmogumi internete paaiškėjo, kad tai aukšto rango Lenkijos kariuomenės karininkas, 1934 – 1936 metais Vilniuje vadovavęs artilerijos divizijai. 1937 metais jis buvo paskirtas Lenkijos Respublikos karo atašė Ispanijoje ir tikriausiai vykdyti naujų pareigų iš Vilniaus išvyko su „Bugati T 40“.

Vilniuje važinėjusio „Bugatti“ nuotraukų kol kas nepavyko rasti, todėl pridedu keletą modelio „T 40“ nuotraukų iš internete prieinamų šaltinių, kad galėtume įsivaizduoti, kaip panašūs automobiliai tuomet atrodė.

Ričardas Žičkus yra Energetikos ir technikos muziejaus Transporto ekspozicijos kuratorius

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Range Rover Evoque“ gavo išskirtinį titulą: tapo pasaulio moterų mėgiamiausiu miesto visureigiu (1)

„Pasaulio moterų metų automobilio 2019“ (angl. Women’s World Car of the Year, WWCOTY) konkurse...

„Renault“ išdavė, iš kokių medžiagų gamina elektrinio „Zoe“ interjerą

„ Renault “ pristatė projektą, vadinamą „àfiler“, kurio tikslas – sukurti unikalų...

Vilniuje pristatytas „Bentley“ flagmanas „Flying Spur“ (1)

Trečiadienio vakarą Vilniuje, verslo centre K29, buvo pristatytas sportinis ir itin prabangus...

Benedikto Vanago komandoje sukrėtimas: nežino, ar išvažiuos į Dakarą turi 10 dienų (233)

Po devynerių sėkmingo bendradarbiavimo metų lapkričio 13 d. „ General Financing “ atstovai...

„Audi“ pristatė sportiškiausią Q šeimos modelį – naują RS Q8 (11)

Naujas „ Audi RS Q8“ yra aukščiausiai Q gamoje esantis modelis. Jis apjungia RS modelių galią...

Top naujienos

Jasikevičius „nuleido galvą“, bet savo sistemos keisti nesiruošia: dėl jos nepralaimėjome nė karto (156)

„Nauji žaidėjai dar apstulbę nuo Eurolygos, veteranai dar džiaugiasi finalo ketvertu ir...

Lietuviai Sankt Peterburge gali jaustis turtuoliais: paskaičiavo, kiek kainuoja prabangus savaitgalis dviem (303)

Neigiamus ir baisius dalykus Rusijoje būtų galima vardinti ilgai, bet DELFI Kelionių ambasadorius...

Po naujo meniu pristatymo vyno bei maisto žinovė kirto „Stikliams“: nusileiskite ant žemės (156)

Maisto žinovai ir kritikai apniukusį lapkričio trečiadienį susirinko į šviesų restorano...

Žiema ateina: oro temperatūra artės prie nulio (11)

Naktį stiprokas pietryčių vėjas plėšė debesų skraistę, o pragiedrėjus paryčiui oras...

Prekybos tinklai apsisprendė dėl darbo per Kalėdas – nedirbs nė vienas (99)

Didieji prekybos tinklai Lietuvoje jau nusprendė, kaip dirbs didžiųjų švenčių metu. Kaip ir...

Kissingeris piešia labai niūrų scenarijų: rezultatas gali būti net blogesnis nei Europoje (171)

Vienas žymiausių JAV valstybės sekretorių Henry Kissingeris įspėjo, kad tarp Jungtinių...

Kurtinaitis su „Chimki“ iš Ispanijos grįžta tuščiomis – nusileido ir „Žalgirį“ pralenkusiai Valensijos ekipai (2)

Rimo Kurtinaičio treniruojama Maskvos srities „Chimki“ (6/4) kariauna Eurolygoje per dvigubą...

Pro šalį vėl šaudęs „Žalgiris“ Eurolygoje pralaimėjo ketvirtą kartą paeiliui (624)

Kauno „Žalgirio“ (3/7) komanda Eurolygoje patyrė jau ketvirtą pralaimėjimą paeiliui. Namuose...

Degutienė: dabar medicinos studentai neištvermingi – mokytis 14 val. per parą yra norma (176)

Medikų bendruomenę pastaruoju metu krečia labai skaudūs įvykiai. Vakar pranešta apie medicinos...

Ar daugiau sekso atneš daugiau laimės: mokslininkai turi atsakymą (21)

Visą gyvenimą vaikomės meilę, pinigus ir laimę. Pinigus teks uždirbti, o ar laimę galima...