Jonaviškis Edvinas sukonstruoti greitą bagį geba be brėžinių ir projektų. Iš akies suvirintais aparatais jis gali išugdyti lenktynių laimėtojus.
© Keturi Ratai

Prieš dvejus metus 1 000 km lenktynėse Palangoje nustebino tik per plauką nuo nugalėtojų atsilikusi Žaibelio komandos Honda Integra. Tai buvo standartinis automobilis. Sakyti, kad ištvermės lenktynėse tokį neįtikėtiną rezultatą - ketvirtą vietą, jiems pavyko pasiekti vien dėl patvarios technikos, būtų neteisinga. Jie irgi turėjo problemų. „Finišą pasiekėme su lūžusia vairo kolonėle, trūkusiomis stabdžių trinkelėmis, sudegusia sankaba. O kur dar nedidelė avarija..." - prisimena Edvinas Preckailo, Jonavos automobilių sporto klubo Žaibelis direktorius.

Komanda negalėjo pasigirti dideliu biudžetu, ta Honda Integra buvo bene didžiausias jų turtas. Niekas prieš varžybas ja nesitreniravo. „Moki važiuoti su sportiniu automobiliu - sėdi, truputį apsipranti šalia trasos ir važiuoji. Nemoki - tai ir neišmoksi. Išmokti važiuoti reikia dar prieš lenktynes", - savo teoriją dėstė Edvinas.

Taigi kaip išsirinkti geriausius vairuotojus, kaip juos išmokyti gerai važiuoti, kai vienintelio lenktynėms ruošto automobilio atiduoti prievartauti mėgėjams nesinori? Ogi sodinti visus į vieną bagį ir paleisti važiuoti viena trasa - vienodos sąlygos parodo, kas yra kas.

E. Preckailo pasakoja, kad prieš lenktynes aerodrome jis sudėlioja mažesnę Palangos lenktynių trasos imitaciją ir leidžia savo lenktynininkams sukti ratus nuo ryto iki vakaro. Matuodamas laikus, matydamas, kaip kas važiuoja, komandos vadovas atsirenka komandą, susidaro lenktynių planą, taktikas, ką daryti išvažiavus saugos automobiliui ar nutikus kitiems, dažniausiai neplanuojamiems įvykiams.

Tačiau šis straipsnis - ne apie Integra ar 1 000 km lenktynes, o apie bagius. Jie - Edvino rankų darbo rezultatas. Automechaniko specialybę įgijęs konstruktorius sako, kad kažką konstruoti rankos niežėjo jau nuo ankstyvos jaunystės, taigi grįžęs iš kariuomenės neilgai buvo automobilių remontininku - greitai persiorientavo į išsvajotąjį automobilių sportą. Įkūrė komandą, kuri savo antspaudą paliko bene visose automobilių sporto šakose, tačiau pats nelenktyniavo - konstravo, vadovavo, organizavo.

„Kartais pasivažinėju ir aš. Tačiau reikia būti savikritiškam. Kiekvienas turi daryti savo darbą, tuomet bus geriausia komanda. Aš ir taip jau esu mechanikas, buhalteris, vadybininkas - viskas viename", - kalbėjo Edvinas.

Norėdamas tobulinti savo vairuotojų įgūdžius prieš devynerius metus jis sukonstravo pirmąjį bagį. Nieko nebraižė, neprojektavo, tiesiog konstravo. „Nemoku aš piešti, - nusijuokia. - Prieš konstruodamas pirmąjį bagį tiesiog padėjau ant grindų variklį, atsisėdau prieš jį, ištiesiau kojas, su pieštuku pasižymėjau, kiek maždaug vietos man reikia, o tada iš vielos suvirinau preliminarų karkasą. Tada jau konstravau."

Rezultatas - vienvietis, treniruotėms ir pramogai skirtas, 500 kg sveriantis bagis. 1,6 litro 80 AG variklis, išimtas iš 1984 metų Audi 80 modelio, šiam aparatui 100 km/h greitį leidžia pasiekti per 7,5 sekundės ir įsibėgėti iki maždaug 140 km/h. Jis stebina patikimumu, mat per devynerius intensyvaus naudojimo metus vienintelis nuolat keičiamas komponentas buvo pavarų dėžės. Jį pramogai naudojo ir rėmėjai, ir kiti toli gražu ne lenktynininkai, prie vairo pasijusdavę šumacheriais.

Vis dėlto technika sensta, Audi variklis jau ne toks gyvybingas kaip kad buvo naujas, tad buvo priimtas sprendimas atsinaujinti - sukonstruoti naują bagį. Šį kartą - dvivietį. Edvino žmona juokauja, kad antra sėdynė reikalinga tam, kad ir ji nori pasivažinėti, tik prisibijo vairuoti. Tikroji dviviečio bagio koncepcija vėlgi orientuota į lenktynininkų mokymą.

„Sėda lenktynininkai į senąjį vienvietį bagį ir lekia. Matai, kad vienas važiuoja sekunde greičiau, kitas - lėčiau. Norisi, kad greitesni pasidalytų patirtimi ir pamokytų jaunesnius, tačiau lenktynininkai - ne dėstytojai, aiškinti nelabai sugeba. Jie visi moka važiuoti greitai, tačiau tai daro instinktyviai, o kaip, kartais ir patys paaiškinti negali. Taigi pasodini šalia mokinį ir jis gali matyti, kaip tas greitesnis išlošinėja sekundes", - dėstė Edvinas.

Antrojo dviviečio bagio konstravimo darbai nuo detalių krūvos iki baigto darbo truko tris mėnesius. Pasirinkta komponuotė - keleivis sėdi pastumtas šiek tiek toliau nuo vairuotojo, leidžia ne tik vairuotojui jaustis laisvai, netrukdomam, bet ir arčiau centro patraukti svorio centrą, kuris ir šiaip yra žemai. Dėl to lengvas, 530 kg sveriantis aparatas su 1,4 litro 90 AG pasiekiančiu Honda varikliu yra ne tik greitas (0-100 km/h - 6,5 sekundės, didžiausias greitis iki 200 km/h), bet ir itin vikrus, puikiai valdomas. Vėlgi - gamintas be jokių didesnių brėžinių, skaičiavimų, tik pasitelkiant ilgametę darbo patirtį. Jo saugumu konstruktorius neabejoja: „Iš esmės jo konstrukcija yra paprasčiausi saugos lankai be kėbulo skardų. O apsiversti esant tokiam žemam svorio centrui ant palyginti lygios dangos beveik neįmanoma."

Dabar Žaibelio garaže stovi beveik baigtas jau antrasis toks bagis. Konstruktorius sako, kad jis skirtas tam, kad jo lenktynininkai galėtų lenktyniauti vienas su kitu. Negana to, turėti ne vieną tokį aparatą verčia ir atsakomybės jausmas - renginiuose rėmėjams, būna, lūžta technika, taigi pasilinksminti atvažiavusių žmonių nepasiųsi keliauti namo.

Apie platesnę jų gamybą Edvinas sako kol kas negalvojantis. Nors tokį bagį sukonstruoti nėra sunku ar labai brangu, tačiau reikia partnerių, kurie užsiimtų jų realizavimu. „Galiu jų sukonstruoti daug, tačiau kur juos dėti?", - retoriškai klausia. Kitas stabdys - realizavimas. Nelabai yra kur jais važinėti - keli aerodromai, viena kita lenktynių trasa. Lietuvoje nėra tokios institucijos, kuri pritaikius bagį važinėti keliais pasirašytų ir pasakytų, kad jis tam tinka.

Vis dėlto Edvinas išduoda, kad yra ne vienas žmogus, norintis tokios mašinos, taigi bagių gali atsirasti ir daugiau.

Pramoginis - treniruočių bagis

Variklis: Honda 1,4 litro

Galia: 90 AG

Sukimo momentas: 112 Nm

Svoris: 530 kg

Įsibėgėjimas: 0-100 km/h: 6,5 sek.

Didžiausias greitis: apie 200 km/h

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Volkswagen“ vadovas: mes iš naujo išrandame automobilį (8)

Vokietijos automobilių gamintojas „ Volkswagen “ (VW) penktadienį teigė per artimiausius...

Būsimas „BMW X8“ konkuruos su prabangiausiais modeliais (21)

2020 metais ketinamas išleisti „ BMW X8“ miesto visureigis, kaip spėjama, bus brangiausias...

Po patikros skandalo „Nissan“ vadovas žada grąžinti dalį savo atlyginimo (1)

Japonijos automobilių rinkos milžinės „Nissan“ generalinis direktorius Hiroto Saikawa...

„Porsche Panamera Turbo Sport Turismo“ pelnė garbingą apdovanojimą (5)

42-uosiuose „Golden Steering Wheel“ rinkimuose „ Porsche Panamera Turbo Sport Turismo“ buvo...

„Tesla“ vadovas pristatymo metu pribloškė gerbėjus (199)

Ketvirtadienį (lapkričio 16 d.) vakare (penktadienį ryte Lietuvos laiku) elektromobilių gamybos...

Top naujienos

Plastikos chirurgas susiduria su keisčiausiais pageidavimais: vyrus išklauso, tačiau pildo moterų norus (8)

Kai kurios plastikos chirurgo Dariaus Jauniškio pacientės po krūtų didinimo ar mažinimo...

Sunku patikėti, kaip gerai dabar gyvename (277)

Europa jau nebėra pasaulio ekonomikos ligonė ir čia prasideda auksinis euro ekonomikos laikotarpis.

Lietuvių restorane Amerikoje klientai cepelinus valgo su kečupu (114)

Keliaudamas po Čikagos priemiesčius DELFI Kelionių ambasadorius Orijus Gasanovas rado...

„Mamos iškrypėlės“ ieškojęs vilnietis įkliuvo policijai: namuose – šokiruojantys įkalčiai (85)

Slapti pomėgiai įklampino teisėsaugai gerai žinomą vilnietį – anksčiau dėl įvairių...

Įspūdingi lėktuvų prototipai: tikras monstras ir nė vieno keleivio salone nepasveikinęs orlaivis (17)

Lėktuvų gamintojai per visą aviacijos istoriją sukūrė įspūdingų orlaivių, ir nors daugelis...

Kontracepcijos priemonė gali lemti mažesnę vėžio riziką (6)

Naujas tyrimas atskleidė, kad moterims, naudojančioms gimdos spirales, yra mažesnė gimdos kaklelio...

Mila Kunis papasakojo apie santykius su Macaulay Culkinu: būdavo neįmanoma eiti gatve (1)

Amerikiečių aktorė Mila Kunis prabilo apie tai, ką reiškė susitikinėti su tikra Holivudo...

Mokytoja Kolumbijoje mokiniams rašė gerus pažymius mainais į seksą (23)

Mokytojai gresia kalėjimas po to, kai ši vertė savo mokinius su ja mylėtis mainais į gerus...

Išskirtinis baras ant vandens turistų neatbaido net milžiniškomis kainomis

Plaukiojantis baras ir picerija „Cloud 9“ supasi turkio žydrumo vandenyje Mamanudos salose,...

Romas Sadauskas-Kvietkevičius. Verygos ir kepeniai Lietuvai reikalingi kaip lietus Gedimino kalnui (440)

„Veryga atsitraukia..." – žodžiai, kurių šią savaitę laukė Lietuva, kaip reikiant suerzinta...