„Gamtinės dujos – švarus ir aplinką tausojantis kuras. Statistika rodo, jog šiuos degalus naudojančių įvairių transporto priemonių nuolat daugėja. Džiugu, kad vis daugiau jų atsiranda ir Lietuvoje“, - sakė bendrovės „SG dujos Auto“ direktorius Vidas Korsakas.

Apie gamtinių dujų naudojimo transporte naudą kalbėjo VGTU profesorius dr. doc. Saugirdas Pukalskas. Pasak jo, ES direktyvose numatyta mažinti aplinkos taršą, pereiti prie atsinaujinančių energijos šaltinių. Vienas iš jų – gamtinės dujos.

„Gamtinių dujų atsargų pasaulyje yra labai daug – gerokai daugiau nei naftos. Be to, jas galima gaminti ir iš įvairių atliekų. Gamtinės dujos žada ilgalaikį transporto aprūpinimo saugumą, mažesnį teršalų išmetimą į aplinką“, - aiškino S. Pukalskas.

Pasak jo, Lietuvoje daugiausia gamtinės dujos naudojamos viešajame transporte. Tačiau išsiaiškinti, kiek iš viso gamtinėmis dujomis varomų automobilių yra Lietuvoje, profesoriui nepavyko – „Regitra“ kol kas neturi tokios skaičiavimo metodikos.

Be mažesnės taršos aplinkai, kuri yra akivaizdi, S. Pukalsko teigimu, suspaustos gamtinės dujos naudingos ir automobiliui. „Naudojant šiuos degalus, sumažėja variklio cilindro ir stūmoklio detalių dilimas, nes nenuplaunama alyva nuo cilindro sienelių, cilindrai tolygiai prisipildo degalų mišiniu ir pan. Be to, naudojant gamtines dujas, nereikalingi tokie brangūs priedai kaip „Ad Blue“, - kalbėjo S. Pukalskas.

Transporto priemonės, varomos SGD, yra ir mažiau triukšmingos nei dyzelinės. Dar vienas privalumas – suspaustas gamtines dujas prireikus galima keisti išvalytomis biodujomis.

„Pastaruoju metu vis daugiau gamintojų pateikia suspaustomis gamtinėmis dujomis varomus automobilius, vartotojams jau yra iš ko rinktis. Neseniai pristatytos ir pirmosios transporto priemonės su suskystintų gamtinių dujų (LNG) sistemomis“, - kalbėjo S. Pukalskas.

Profesoriaus teigimu, Lietuvoje gerokai padaugėjo degalinių, kur transporto priemonių balionus galima prisipildyti SG dujų. Be Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio, degalinės atsiras ir Marijampolėje, Telšiuose, Ukmergėje.

„Atlikę tyrimus apskaičiavome, kiek lengvuoju automobiliu kainuoja nuvažiuoti 100 kilometrų naudojant benziną, dyzeliną ir degalinėje ar namuose pildomas SG dujas. Benzinas tokiu atveju atsieitų nuo 27 iki 45 Lt, dyzelinas – nuo 23 iki 39 Lt, degalinėje pildomos SG dujos – nuo 23 iki 43 Lt. Tačiau jei automobilio balionus pripildytume dujomis namuose, tai kainuotų nuo 16 iki 30 Lt. Šiuo atveju gamtines dujas naudojantys automobiliai galėtų būti konkurencingi“, - teigė S. Pukalskas.

„Blue Corridor“ – kasmet

„Blue Corridor 2014“ dalyviai pristatė žygio tikslus, maršrutus bei patirtį.

„Blue Corridor“ vyksta kasmet, kiekvienais metais kelionei suspaustas gamtines dujas naudojančiais automobiliais parenkamas vis kitas maršrutas. Šiemet, startavę Sankt Peterburge, automobiliai užsuko į Tartu, Rygą, Vilnių. Toliau jų maršrutas drieksis pro Plzeną, Niurnbergą, Milaną, Veroną, Zagrebą, Belgradą ir Budapeštą.

Nuo 2008-ųjų įvairiais keliais žygio dalyviai jau nuvažiavo 27 600 kilometrų. Žygyje gali dalyvauti įvairių rūšių ir įvairių gamintojų automobiliai. Vienintelė sąlyga – juose sumontuota įranga privalo būti gamyklinė.

Pasak žygio dalyvių, pagrindinis tikslas – populiarinti suspaustas gamtines dujas kaip transporto priemonių varikliuose naudojamus degalus. Bene įspūdingiausias žygio dalyvis šįkart buvo Dakaro ralį įveikęs gamtinėmis dujomis varomas galingas lenktyninis KaMAZ.

Kiekviename mieste, kur užsuka „Blue Corridor“ dalyviai, rengiamos apskrito stalo diskusijos, kur dalyvauja politikai, miestų vadovai, žurnalistai, transporto specialistai. Visur kalbama apie gamtinių dujų naudojimo naudą. Pasak žygio dalyvių, regionuose, pro kuriuos jau pravažiavo „Blue Corridor“ dalyviai, gamtinėmis dujomis varomų automobilių padaugėjo 17 proc.

Perspektyvoje – LNG

Diskusijos dalyviai turėjo progos išgirsti ir apie SGD bei suskystintų gamtinių dujų (LNG - (Liquid Natural Gas) naudojimą Europoje bei Vokietijoje.

2013-aisiais Europoje važinėjo apie 1,485 mln. suspaustas gamtines dujas naudojančių transporto priemonių. Didžiojoje dalyje Vakarų Europos šalių SGD degalinių tinklas puikiai išplėtotas, degalinių nuolat daugėja. Štai Vokietijos miestuose degalinių galima rasti kas penkis kilometrus, mišrių, kur galima prisipildyti bakus įvairiais degalais – kas 10-15 km, o užmiestyje SGD degalinės įrengtos kas 20-25 kilometrus. Europos šalyse SG dujas dažniausiai naudoja miesto autobusai, taksi, komunalinė technika.

Šiuo metu SGD naudojančių automobilių įvairovė didelė, juos pateikia kone visi didieji gamintojai, tad vartotojas turi iš ko pasirinkti.

Pastaruoju metu daugėja ir transporto priemonių, naudojančių suskystintas gamtines dujas. Kadangi gamtinės dujos suskystėja tik esant – 161C° temperatūrai, naudoti šiuos degalus naudojančias transporto priemones reikia specialiai parengti. Tačiau ženkliai padidėjęs suskystintų dujų tankis leidžia sukaupti didelį kiekį energijos, kurios pakanka nuvažiuoti 600 – 800 km.

Degalinių, kur galima įsipilti LNG, Europoje dar nėra daug. Tačiau keliamas tikslas, kad iki 2020-ųjų jos turėtų būti įrengtos kas 400 kilometrų.

Šiuo metu Sankt Peterburge jau veikia gamykla, perdirbanti gamtines dujas į skystą būvį. Europos regionuose šiuo metu statoma beveik trisdešimt suskystintų dujų terminalų. Neseniai ir Lietuvos vežėjams buvo pristatytas LNG naudojantis vilkikas IVECO „Stralis“.

Diskusijos dalyviai taip pat aptarė gamtinių dujų kaip kuro transportui panaudojimo aktualijas, perspektyvas, praktinius panaudojimo aspektus bei iššūkius.

Praėjusiais metais „Blue Corridor" žygio dalyviai lankėsi Klaipėdoje, kur taip pat buvo surengta apskrito stalo diskusija.