aA
Šiuolaikiniuose automobiliuose ir toliau sparčiai daugėja elektroninės įrangos, kuri jau ne tik atlieka pagalbines variklio ar stabdžių valdymo funkcijas, bet ir tiesiogiai padeda vairuoti automobilį. Turbūt tai pirmieji žingsniai link ateities autopilotų, kuomet pakaks nurodyti maršrutą, o daugiau viską atliks pats automobilis.
„Volvo“ naudojama ACC sistema
© Gamintojo nuotr.

Kas gi skatina gamintojus tobulinti šias technologijas? Visų pirma – saugumas. Dėl vairuotojų neapdairumo ar reakcijos stokos sukeliama nepalyginamai daugiau avarijų, nei dėl techninio paties automobilio gedimo. Vadinasi, reikia stengtis eliminuoti „žmogiškąjį faktorių“. Štai tam idealiai tinka autopilotinės automobilio valdymo sistemos.

Nors serijiniuose vidutinės klasės automobiliuose tokie sprendimai dar nėra labai populiarūs tiek dėl didelės kainos, tiek ir dėl technologinių trūkumų, tačiau vienokių ar kitokių inžinerinių laimėjimų pasiekiama nuolat. Štai naujuose „Volvo“ modeliuose nuo 2010 m. bus montuojamos saugos sistemos, kurios pastebės prieš automobilį staigiai išnirusį pėsčiąjį ir operatyviai imsis priemonių išvengiant galimo susidūrimo – automobilio greitis ims automatiškai lėtėti, o jei to bus mažai, sustos iš viso. Arba štai transporto priemonių „Internetas“ galėtų pranešti apie kitų automobilių planuojamus manevrus, kurie galėtų įtakoti jūsų saugumą. Žinoma, tai kol kas tik koncepcija.

Į priekį žengia ir tikrų autopilotų technologijos – pavyzdžiui jau išbandyta sistema, kuri pati sugeba stovėjimo aikštelėje pastatyti automobilį be tiesioginės vairuotojo pagalbos.

Vairuoti mėgstantiems žmonėms tokios technologijos tikriausiai nekelia susižavėjimo, nes taip iš jų „atimamas“ vairavimo malonumas ir pilnos kontrolės galimybė. Tačiau gamintojams rūpi ne tik tokie "prisiekę" automobilininkai, bet ir sparčiai didėjantis senesnių vairuotojų kiekis. Sveikam, nors ir pagyvenusiam žmogui uždrausti vairavimo negalima, tačiau kai kurie jų refleksai bėgant metams silpnėja ir tampa sudėtinga susiorientuoti stambiose sankryžose ar judriose gatvėse. Autopilotų sistemos galėtų pagelbėti tokiems vairuotojams.

Nors tikrieji autopilotai vis dar kūrimo ir tobulinimo fazėje, tačiau kai kurie sprendimai jau prieinami senokai. Pavyzdžiui, pirmieji adaptyvūs tempomatai, kurie galėjo palaikyti saugų atstumą iki priekyje važiuojančio automobilio, pasirodė dar 1999 m. Tuomet septintosios kartos S klasės „Mercedes-Benz“ modelis buvo komplektuojamas su Vokietijos bendrovės „A.D.C.“ sukurta sistema, kuri sujungė tempomatą su radaru. Maždaug po pusmečio 7 serijos BMW debiutavo analogiška „Robert Bosch“ sistema.

Vis dėl to, saugaus atstumo ir greičio palaikymo sistemos populiarėjo labai lėtai. Tai nulėmė įvairios priežastys. Pirmiausia, tempomatų kainos svyruoja apie kelis tūkstančius eurų – tai vis dar pakankamai brangus techninis sprendimas. Be to, padidinti šių sistemų patikimumą reiktų montuoti infraraudonųjų spindulių bei paprastas vaizdo kameras, nes iki šiol ant kelio numesta alaus skardinė įprastinio tempomato radaro galėjo būti užfiksuota kaip pavojinga kliūtis.

Yra ir teisinių problemų - 1968 m. priimta Vienos konvencija draudžia bet kokioms automatinėms sistemoms perimti iš vairuotojo automobilio valdymą. Tad gamintojų greičio valdymo sistemos galėdavo tik įspėti vairuotoją apie artėjančią kliūtį arba švelniai sumažinti greitį. Tačiau po truputi teisinė bazė atnaujinama ir jau į kelius išrieda automobiliai su automatine greičio kontrole, kuri ne tik pajėgi visiškai sustabdyti automobilį, bet ir savarankiškai pradėti judėjimą. Tiesa, kol kas vairuotojui prarasti budrumo negalima – tokios sistemos kol kas neatskiria pakelėje numestos skardinės nuo žmogaus dydžio kliūties, tad abiem atvejais stabdžiai nesuveikia.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Nissan“ siekia atstatydinti valdybos pirmininką – įtaria savo reikmėms švaisčius bendrovės turtą

„ Nissan “ rengiasi atleisti valdybos pirmininką Carlosą Ghosną už tai, kad šis, kaip...

Parodė, kaip bando naują „Porsche 911“: kyla į kalnus, traukia į Šiaurę, „kepa“ Mirties slėnyje (2)

Kitų metų pradžioje pasirodysiantis „ Porsche 911 “ – ne šiaip sau vadinamas „Porsche“...

Peikia galimybę važinėti su užsienietiška technine apžiūra: taip į kelius grįžta „lavonai“ (93)

Galimybė Lietuvoje užregistruoti naudotą automobilį, turintį galiojantį užsienyje atliktos...

„Lexus“ parodė, kuo mėgins įveikti lietuvių meilę „Audi“ ir BMW (63)

Pirmadienį Lietuvoje oficialiai pristatytas Lietuvoje iki šiol nepardavinėtas naujas, 7 kartos, „...

Kaunas renkasi metų automobilį: „Audi“ ir BMW kol kas lenkia netikėtas modelis (8)

Spalio pabaigoje Rotušės aikštėje startavus „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimams,...

Top naujienos

Puteikis: esu patyręs praktiškai viską, kuo gyvena daugelis lietuvių (179)

„Aš ne tik kad žinau, kas yra turėti polinkį alkoholiui, žinau, kaip tai susitvarkyt, žinau...

Makabriškomis laidotuvėmis garsėjantys tibetiečiai šlykštisi mums priimtinu laidojimo būdu (20)

Lietuviui pavyko nuvykti į griežtai kontroliuojamą Tibetą, nors ten laisvai keliauti draudžiama....

Prasidėjo masiniai darbuotojų atleidimai: kam labiausiai verta sunerimti (54)

Praeitą savaitę Užimtumo tarnyba pranešė apie Lietuvos įmonėse numatomus masinius darbuotojų...

Tapinas: jeigu jau galime žveją nukelti girtą nuo ledo, tai gal galime ir prezidentę į Rygą nuskraidinti (460)

Lietuvos prezidentės Dalios Grybauskaitės sprendimas dėl lėktuvo gedimo nevykti į Latvijos...

(Ne)skanūs lietuvio nuotykiai Berlyne: teko valgyti skalbykloje, autobuse ir net pasakų namelyje (2)

Dažniausiai keliaudami kur nors pavalgyti galvojame tik apie maistą – kad jis būtų skanus,...

Skvernelis įstrigo Briuselyje: atskristi pasisekė. Grįžti, deja, jau nepavyks papildyta (392)

Belgijoje viešintis premjeras Saulius Skvernelis susidūrė su nemalonumais.

Būdai sužinoti moters charakterį, neuždavus jai nė vieno klausimo (10)

Sakoma, kad kiekviena moteris – neištirta žemė, suprasti jos nepajėgus nė vienas pasaulio...

„Google“ sugalvojo originalų būdą tiekti Afrikai internetą (2)

Atvesti į Afrikos kaimo vietoves greitaeigį, plačiajuostį internetą daugumai tą padaryti...

Penkių minučių triukas, kuris padės greičiau užmigti ir geriau išsimiegoti

Nuolat pypsintis ir šviečiantis telefonas - daugelio kasdienybė, kuri kelia didesnį ar mažesnį...

Panevėžio ir Prienų klubų siekiams pasipriešino „Žalgiris“ (42)

Pirmadienį vykusiame Lietuvos krepšinio lygos ( LKL ) visuotiniame susirinkime netrūko įtampos....