aA
Europos Sąjungos (ES) ekspertai, analizuodami 27 šalyse taikomas vairuotojų rengimo praktikas, atrado keletą, kurios, jų manymu, pačios veiksmingiausios. Anot jų, pagrindinė kelių problema – jauni vairuotojai, todėl labai pasiteisina laikinieji vairuotojų pažymėjimai, kurie 18 metų amžiaus grupėje avarijų su sužalojimais skaičių sumažina net apie 30 proc. Kita labai veiksminga priemonė – kursų metu daug dėmesio skirti ne tik vairavimo įgūdžiams, bet ir psichologiniams pokalbiams, ypač pasitikėjimo savimi klausimui. Jauniems vairuotojams jo reikia turėti kuo mažiau.
ES ekspertai: vairavimo įgūdžių mokymą reikia ilginti
© "Panevėžio balsas"

Investicijos į ilgesnius kursus atsiperka

Anot Austrijos saugaus eismo keliais tarybos atstovo Martino Winkelbauerio, šiuo metu ES dauguma vyraujančių vairuotojų rengimo praktikų yra savo priemonėmis panašios, tačiau nė viena jų neatitinka gerosios praktikos kriterijų. Todėl ekspertams vertėtų atidžiau išanalizuoti pavyzdinius atvejus ir pagalvoti apie galimybę juos pritaikyti visoje ES teritorijoje. Gerosios praktikos pavyzdžius ekspertas pristatė Vilniuje Vidaus reikalų ministerijos ir „Regitros“ surengtoje tarptautinėje konferencijoje „Būsimųjų vairuotojų mokymas ir egzaminavimas – patirtis ir perspektyvos“.

Danų tyrimai rodo, kad pritaikius metodą, kai tarp mokinio ir instruktoriaus užmezgamas emocingesnis asmeninis ryšys, avaringumas keliuose sumažėja 7 proc. Mat žinios tokiu atveju įsisavinamos geriau. Prie šios praktikos sėkmės taip pat prisidėjo ir vadinamojo gynybinio vairavimo pamokos, kurios būsimam vairuotojui suteikia daugiau žinių apie pavojus keliuose, bei mokymų kurso pailginimas.

Dar sėkmingesnis pavyzdys – Švedijoje taikomas ištęstas vadinamasis lydimasis vairavimas – žmogus privalo turėti instruktoriaus pamokų net dvejus metus. Paskaičiuota, kad ši praktika avarijų riziką pirmaisiais metais sumažino net 40 proc., o kiekvienas euras, investuotas į vairavimo mokymą, duoda 30 eurų grąžą.

Dar viena pasiteisinusi skandinavų praktika – vadinamosios saugumo, arba pasekmių, salės, kuriose būsimi ar jau esami vairuotojai gali atlikti tam tikrus testus, bandymus, pasinaudoti simuliatoriais, dalyvauti psichologinėse diskusijose ir apsilankyti demonstracijų salėje, kurioje rodomas automobilių susidūrimas. Nustatyta, jog per keletą savaičių po tokių apsilankymų būsimų vairuotojų požiūris į vairavimo kultūrą pasikeičia.

Ne vienoje šalyje didžiulis dėmesys skiriamas vairavimo instruktorių rengimui. Kai kur jie gali dirbti tik po dvejų metų mokymosi kurso. Manoma, kad geri instruktoriai avaringumą keliuose gali sumažinti net 15 proc. Būsimiesiems vairuotojams jie praveda ir vadinamąjį slydimo kursą, kuris padeda geriau suvokti kelyje tykančius pavojus.

Laikini vairuotojo pažymėjimai sumažino avaringumą

M. Winkelbaueris pastebi, kad mokant vairuoti pirmiausiai reikia mokyti teisingai žiūrėti, kitaip tariant, laiku ir reikiama linkme nukreipti žvilgsnį. Todėl neužtenka, kad žmogus mokėtų į dešinę ir į kairę pasukti vairą. Labai svarbu, kad būsimi vairuotojai pernelyg nepasitikėtų savo jėgomis. Mat apie 90 proc. jaunų žmonių save laiko gerais vairuotojais, o pusė ką tik vairavimo kursus baigusių vairuotojų savo įgūdžius pervertina. Būtent todėl labai svarbu, kad mokymai pasitikėjimo savimi dar labiau nedidintų.

Pranešėjo duomenimis, kas ketvirtas jaunas vairuotojas Austrijoje patiria eismo įvykį, tačiau labai pasiteisina dvejų metų bandomojo vairuotojo pažymėjimo modelis. Jei toks vairuotojas pažeidžia vieną iš keturiolikos taisyklių, kurių dauguma susijusios su alkoholio vartojimu, jam reikia kartoti mokymo kursą, o bandomasis laikotarpis pratęsiamas dar vieneriems metams.

Ta pati procedūra galioja ir antram nusižengimui, o po trečiojo žmogus netenka teisės vairuoti. Toks teisių išdavimo sugriežtinimas sužalojimų keliuose skaičių sumažino 14 proc. Ypač efektyvu tai buvo tarp 18- mečių – jų sukeltų incidentų sumažėjo net apie 30 proc.

Tuo tarpu griežtinant reikalavimus mopedų bei motociklų vairuotojams, jų mirtingumą pavyko sumažinti atitinkamai 75 proc. ir 66 proc., tačiau didelis šių transporto priemonių avarijų skaičius vis dar yra problema.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kas lemia, kad maži miesto automobiliai prabanga prilygsta dideliems sedanams?

Prieš keliolika metų vadinamajam miesto hečbekų B segmentui priklausę automobiliai nuo savo...

Įpročiai nesikeičia: lietuviai sausį prisipirko naudotų „Volkswagen“, „Audi“ ir BMW (3)

Nors 2019 m. gruodį daugiau lietuvių dėmesio sulaukė nauji modeliai, 2020-ųjų sausį šalies...

BMW visureigiuose X5 ir X6 įdiegs dalinę hibridinę technologiją (2)

700 Nm maksimalus sukimo momentas ir itin efektyvi dalinė hibridinė technologija (angl. mild hybrid...

Kaune „Škoda“ atidarė kėbulų remonto cechą – per mėnesį suremontuos 120 automobilių (2)

Vasario pradžioje Kauno „ Škoda “ autocentre duris atvėrė antrasis šalyje autorizuotas...

„Dyzelgeitas“: žlugo „Volkswagen“ derybos su ieškovais dėl kompensacijos

Žlugo Vokietijos autopramonės milžinės „ Volkswagen “ derybos su šimtais tūkstančių...

Top naujienos

Klaipėdoje gyventojai savaitgalį susidūrė su papildomu alkoholio draudimu (12)

Jau ir taip nemažai ribojimų dėl alkoholio prekybos pateikusi valstybė pripratino žmones vakarais...

Meilės diena Ignalinos vicemerui baigėsi policijos areštinėje: traukiasi iš užimamų pareigų (95)

Girtutėlis darbo metu už nuosavo automobilio vairo sulaikytas Ignalinos rajono savivaldybės...

Graužinienė į dienos šviesą traukia naują „tulpių pašto“ istoriją: gerbiamieji, įrodymai laukia jūsų (226)

Buvusi Seimo pirmininkė Loreta Graužinienė šventinį vasario 16–osios savaitgalį ne vieną...

Nustebino policijos elgesys: apie KET pažeidimą pranešęs vyras per plauką negavo baudos pats (8)

Kelių eismo taisykles ( KET ) pažeidžiančio automobilio vairuotoją pastebėjęs vilnietis Lukas...

Naktinės linksmybės Vilniaus klube baigėsi košmaru: įtariama, išžaginta ir sumušta 18-metė (194)

Naktį iš penktadienio į šeštadienį Vilniaus policijos pareigūnai skubėjo į pagalbą...

Prancūzai perspėja JK neturėti iliuzijų: kibsime vieni kitiems į gerkles (1)

Prancūzija perspėjo Jungtinę Karalystę (JK) dėl sunkios kovos su ES derybose dėl prekybos po...

Stovyklos išvakarėse – pasikeitimai Lietuvos rinktinės sudėtyje

Likus dienai iki Lietuvos vyrų krepšinio rinktinės stovyklos pradžios, įvyko korekcijos komandos...

Nauja Rusijos ir Turkijos kaktomuša: kaip ciniškas ambicijų karas gali atsiliepti NATO (201)

Nuo tariamos draugystės iki neslepiamos neapykantos ir konflikto – vos vienas žingsnis. Tai per...

Gyvai / Krepšinio zona su Kleiza: finalinis KMT akordas ir visa tiesa apie skyrybas Vilniuje (1)

Pirmadienį 13 val. 30 min. DELFI TV eteryje – laida „ Krepšinio zona “. Svečiuose –...

Papasakojo apie neblaivios gimdyvės situaciją: šeimoje yra ir daugiau vaikų (13)

Šeštadienį Vilniuje girta moteris pagimdė kūdikį. Kaip informuoja institucijos, moteris ir...

|Maža didelių žinių kaina