Elektromobiliai – autotransporto ateitis. Dėl to sunku ginčytis, tačiau bėda ta, jog ši ateitis vis dar „ranka nepasiekiama“. Kodėl taip yra? Pagrindinė problema slypi tikrai ne madose ar politiniuose sprendimuose – labiausiai vairuotojus baugina lėtas akumuliatorių krovimo procesas ir mažas atstumas, kurį gali nuvažiuoti elektromobilis su pilnai įkrautu energijos šaltiniu.
Eksperimentinis modelis. „technologijos.lt“ nuotr.

Fizikai ir chemikai nenuilstamai ieško būdų, kaip patobulinti dabartinius akumuliatorius, bet ryškaus progreso kol kas nematyti. Vis dėlto pasirodo, kad ir šią bėdą galima išspręsti – jei ne technologiškai, tai kūrybiškai.

Kalbant apie elektromobilį ir jo akumuliatorius, paprastai turima omenyje ličio jono akumuliatoriai, nes dabar automobiliuose naudojami sunkūs ir mažu energijos tankiu pasižymintys švino rūgštiniai akumuliatoriai nelabai tinka tokioms reikmėms. Tačiau net ir nežiūrint į šiuos skirtumus, abiejų tipų akumuliatoriai įkraunami per kelias valandas – laikas priklauso nuo bendros talpos ir pakrovėjo darbo režimo. Bet ir šiuo atveju daug nesutaupysi – įkrovimas gali susitraukti iki valandos, tačiau baką užpildyti įprastiniu kuru vis tiek nepalyginamai greičiau.

O ką daryti tose situacijose, kai akumuliatoriai išsikrovė kelionės metu? Stovėti degalinėse kelias valandas prie elektros laido? Tokios perspektyvos baugina didelę dalį vairuotojų ir tampa viena iš pagrindinių priežasčių, dėl kurios elektromobiliai vis dar egzotika, o ne kasdieninis transportas.

Tačiau problemos sprendimas turi būti – tuo įsitikinę Fraunhoferio (Vokietija) mokslinio instituto chemikai. Jų idėja be galo paprasta – jeigu neįmanoma elektromobilių akumuliatorių greitai pakrauti, vadinasi juos reikia užpilti „kuru“, kaip ir įprastinius automobilių bakus. Tik ne bet kokiu kuru, o įkrautu elektrolitu – tiesiai į akumuliatorių.

Žinoma, kalba eina ne apie ličio jono akumuliatorius, o apie rūgštinius, panašius į dabartinius švino akumuliatorius. Inžinieriaus Jenso Noacko nuomone, tokio tipo akumuliatorius reiktų ne krauti, o degalinėse tiesiog pasikeisti elektrolitą – pasistengus, šį procesą būtų galima pagreitinti iki kelių minučių. Išsikrovusį elektrolitą vairuotojas paliktų degalinėje, kur jis būtų vėl pakraunamas (kad ir nuo atsinaujinančios energijos šaltinio), o vėliau jis vėl būtų parduodamas kitam klientui.

Kodėl tokia idėja tik dabar pasiūlyta? Esmė ta, jog apie tokius akumuliatorius apskritai niekas per daug negalvojo – tiesiog jų santykinė talpa masės vienetui yra bent 4 kartus mažesnė, už atitinkamus ličio jono akumuliatorius. Tuo pačiu tokie akumuliatoriai leidžia nuvažiuoti keturis kartus mažesnį atstumą – juk yra skirtumas kiek nuvažiuosi su vienu įkrovimu – 25 ar 100 km.

„Mums pavyko padidinti rūgštinių akumuliatorių talpa iki ličio-jonų lygio – t.y. keturis, o kai kada ir penkis kartus“, – naują idėją grindžia J.Noackas. Tiesa, techninės (arba kitaip tariant, cheminės) smulkmenos kol kas dar nedetalizuojamos – prieš akis dar nemažai eksperimentinių tyrimų.

Mokslininkai jau sukūrė kelis padidintos talpos prototipinius elementus ir dabar bandys juos integruoti į visavertį akumuliatorių. Šiame etape prie mokslininkų prisijungs kolegos iš taikomųjų mokslų instituto.

Jie jau kuris laikas tyrinėja didelės galios maitinimo grandines bei valdymo elektroniką, naudodami standartinių elektromobilių sumažintus maketus. Vienas iš tokių modelių, išpildytas santykiu 1:5, pateiktas iliustracijoje. Jame patalpintas senos kartos rūgštinis akumuliatorius, o pats modelis demonstruojamas Miunchene vykstančioje parodoje eCarTech. 2010 metais šis testinis elektromobilis gaus naujo tipo rūgštinius akumuliatorius.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Volkswagen“ vadovas: mes iš naujo išrandame automobilį (5)

Vokietijos automobilių gamintojas „ Volkswagen “ (VW) penktadienį teigė per artimiausius...

Po patikros skandalo „Nissan“ vadovas žada grąžinti dalį savo atlyginimo (1)

Japonijos automobilių rinkos milžinės „Nissan“ generalinis direktorius Hiroto Saikawa...

„Porsche Panamera Turbo Sport Turismo“ pelnė garbingą apdovanojimą (5)

42-uosiuose „Golden Steering Wheel“ rinkimuose „ Porsche Panamera Turbo Sport Turismo“ buvo...

„Tesla“ vadovas pristatymo metu pribloškė gerbėjus (173)

Ketvirtadienį (lapkričio 16 d.) vakare (penktadienį ryte Lietuvos laiku) elektromobilių gamybos...

Schumacherio „Ferrari“ aukcione parduotas už rekordinius 7,5 mln. dolerių (1)

Automobilis „Ferrari“, kuriuo važiuodamas Michaelis Schumacheris laimėjo didžiojo prizo...

Top naujienos

„Patys kalti?“ Viena žiopla klaida – ir antstoliai persekioja visą gyvenimą (199)

Lietuvoje reikalų su antstoliais turi kas 10-as gyventojas. Šalies gyventojai ir įmonės iš viso...

Dukters neteko socialinę darbuotoją pavadinusi „žiurke“ (127)

Į redakciją užėjusi sudėtingo likimo jauna moteris guodėsi, kad jos penkiametę dukrą Palangos...

Dmitrijus Trockis: šiuolaikinis žmonių gyvenimas baugus lyg zombių (53)

Rytų filosofijos mokyklose dažnas postulatas apie tai, kad laimės pagrindas – disciplina ....

Vaistus be receptų pirko dvejus metus: papasakojo, kiek laukia pas gydytojus eilėse (573)

Pakeitus tvarką ir sudarius galimybę vaistinėse lankytis slaptiesiems pirkėjams, kilo nenumatytų...

Lietuva JAV minima dėl Klaipėdos SGD laivo (86)

Lietuvos ambasadorius Jungtinėse Valstijose Rolandas Kriščiūnas sako, kad ryšys tarp Europos...

Porų santykiai, kai trūksta sekso (5)

Sunku kalbėtis apie sekso trūkumą, nes paprasčiausiai bijoma išgirsti, kad esi negeidžiamas.

Modelis parduoda savo nekaltybę: varžėsi arabų verslininkas, Holivudo aktorius ir Rusijos politikas (76)

Modeliu dirbanti jauna mergina, interneto aukcione paskelbusi apie savo nekaltybės pardavimą,...

Barto istorija atskleidė ir kitą pusę: aukštą socialinį statusą turintis žmogus irgi pažeidžiamas (45)

#metoo akcija i viešumą iškėlė ne tik garsaus režisieriaus galimai savo statuso piktnaudžiavimu...

Maskvoje – karjeros mačą sužaidęs Janas Vesely, Rodriguezo stebuklas ir dramatiška „Fenerbahce“ pergalė (2)

Eurolygos čempionų titulą ginanti Stambulo „Fenerbahce“ (5/3) 8-ame ture 95:93 (27:16,...

Jautri akimirka: bandomieji gyvūnai pirmąkart išvysta saulės šviesą (9)

Praėjusią vasarą fotografė Rachele Totaro fotografavo peles ir žiurkes . Vis dėlto,...