Siekis persodinti gyventojus į ekologišką transportą – elektromobilius – Norvegijos valdžią įstūmė į netikėtą aklavietę: biudžetas nebegali pakelti daugiamilijoninių lengvatų perkantiesiems šiuos automobilius, o pastarieji vis dažniau tampa „žaliųjų“ kamščių keliuose priežastimi.
© Gamintojo nuotr.

Visai neseniai Stortingo (šalies parlamento) dešiniųjų jėgų partijų atstovai pateikė įstatymo projektą, kuriuo siūloma palaipsniui nutraukti lengvatų elektromobilių savininkams teikimą. Šis projektas jau sulaukė pirminio pritarimo.

Tokio politinio žingsnio priežastis – ypatingas elektra varomų automobilių populiarumas. Iš pirmo žvilgsnio ekologiško transporto idėja atrodo patraukli, tačiau dabar aiškėja, jog ji turi ir nemažai ekonominių bei buitinių „povandeninių akmenų“.

2008-aisiais Norvegija tapo pirmąja šalimi Europoje, ėmusia „elektrifikuoti“ šalies automobilių parką. Elektromobilių pirkėjams buvo atšauktas pridėtinės vertės mokestis (PVM) ir daugybė kitų su transportu bei naudojimusi keliais susijusių mokesčių, bendrai siekiančių net iki 50 proc. naujo automobilio kainos.

Tokių lengvatų sąrašas iki šiol yra kone didžiausias pasaulyje – elektra varomų transporto priemonių savininkams galima važinėti atskiromis eismo juostomis, nemokamai naudotis keltais ir mokamais keliais, tiltais bei tuneliais, nemokamai stovėti miestuose ir krautis baterijas.

Todėl nenuostabu, kad šių metų balandį 5 milijonus gyventojų turinčioje Norvegijoje buvo apie 50 tūkstančių „Nissan Leaf“, „Tesla Model S“ ir kitų modelių elektromobilių (2 proc. viso šalies mašinų parko), ir jų pardavimo mastas siekė net penktadalį visų naujų automobilių pardavimo. Trečdalis visų Europoje parduotų elektromobilių teko būtent Norvegijai.

Tačiau augant šiems skaičiams ėmė ryškėti neigiamos lengvatų pasekmės – visuomeninio transporto juostose rastis „žaliųjų“ mašinų kamščiai, o biudžete – trūkti lėšų, iš kurių formuojamas kelių statybos ir priežiūros krepšelis. Skaičiuojama, kad šiemet dėl to nesurinkta net 2 milijardai kronų (230 mln. eurų). Ypač sudėtinga situacija pastebima Norvegijos sostinėje Osle, kurį galima vadinti ir Europos elektromobilių sostine.

Tad minėtuoju įstatymo projektu siūloma nuo 2017 metų apmokestinti elektromobilių savininkus puse įprasto transporto mokesčio, o po 2020-ųjų jį suvienodinti su mokesčiu, kokį moka visi kiti automobilininkai. Reikės mokėti ir PVM, tiesa, jis iš dalies bus kompensuotas tiksline subsidija.

O nemokamų stovėjimo ir įkrovimo vietų skaičių galės savarankiškai nustatyti (ir riboti) pačios savivaldybės. Be to, jos galės priimti ir sprendimus dėl naudojimosi autobusų eismo juostomis.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„CityBee“ ieško 1000 naujų automobilių (16)

Lietuvių įkurtas ir vos per kelerius metus vienu didžiausių automobilių dalijimosi operatorių...

„Volkswagen“ vadovas: mes iš naujo išrandame automobilį (12)

Vokietijos automobilių gamintojas „ Volkswagen “ (VW) penktadienį teigė per artimiausius...

„Ford“ gavo patentą autonomiškų visureigių vairavimo sistemai bekelėje

Automobilių gamintojai neketina mažinti į miesto gatves išriedančių autonomiškų automobilių...

Būsimas „BMW X8“ konkuruos su prabangiausiais modeliais (47)

2020 metais ketinamas išleisti „ BMW X8“ miesto visureigis, kaip spėjama, bus brangiausias...

Artėja žiemos sezonas – kodėl kyla akumuliatorių kaina? (15)

Artėjantis šaltasis sezonas primena apie vieną svarbiausių automobilio dalių –...

Top naujienos

Teismo verdiktas: „Linkomanija“ turi būti blokuojama papildyta 16:42 (113)

Pirmadienį Vilniaus apygardos teismo posėdyje paskelbtas sprendimas vadinamojoje...

„Regnum“ Lietuvai paišo juodus scenarijus: jei neklausysite, maža nepasirodys (72)

Lietuva, Latvija ir Estija Rusijoje – niekam neįdomios. O tuo pačiu jos, kartu su NATO ir JAV...

Gedimino kalne – naujas radinys: aptikti su Aukštutine pilimi siejami mūro fragmentai (4)

Vykdant pietrytinio Gedimino kalno šlaito paruošimo žiemai darbus, aptikti su Aukštutine pilimi...

Kodėl kai kurie „nekalti“ vaistai yra receptiniai: paaiškino, ar reikės recepto Ibumetinui

Kaip ir dažnai atsitinka Lietuvoje, keičiant kokius nors įsakymus ar tvarkas nėra skubama...

„Norfos“ savininkas nesismulkina: minimali alga turi siekti 600 eurų (83)

Radikaliai mažinti valdininkų skaičių, sutelkus valdžios ir verslo pastangas kelti minimalų...

Vaistų kare – pirmoji auka: bus sprendžiama dėl VVKT viršininko G. Barcio atsakomybės (79)

Valdančioji Seimo dauguma siūlys Sveikatos apsaugos ministerijai spręsti Valstybinės vaistų...

Į rinktinės stovyklą atvykęs Kšyštofas pažėrė šmaikščių perliukų

„Glaudžių neėmiau. Ne atostogauti atvažiavau“, – vos įžengęs į Palangos „Vanagupės“...

Siūloma keisti vairuotojo pažymėjimo išdavimo tvarką (54)

Lietuvos Respublikos Seime į registruotas Vidaus reikalų ministerijos siūlymas lengvinti...

Monika Račiūnaitė atvirai: apie skyrybas su Pogrebnojumi, Cavalli viliones ir kardinalius pokyčius (1)

Prieš kiek daugiau nei metus su dizaineriu Aleksandru Pogrebnojumi pasukusi skirtingais keliais...

Sidabro ištekliais turtingas miestas, kuriame klesti korupcija ir skurdas (3)

„ Potosi - liūdniausia ir pati gražiausia vieta kurią esate aplankę“ - taip šis miestas...