aA
Pavasarį ES Teisingumo Teismui priėmus sprendimą, Lietuvos nacionalinis reguliavimas dėl dešiniavairių transporto priemonių buvo pripažintas prieštaraujančiu Europos Sąjungos teisei. Teoriškai tai reiškia, kad niekas negali drausti mūsų keliais važinėti automobiliais, kurie pritaikyti „atvirkščiam“ eismui. Praktiškai to greičiausiai nenutiks. Štai dėl ko.
© Shutterstock nuotr.

Įstatymai nepakito

Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento direktorius Gražvydas Jakubauskas atkreipė dėmesį, kad kol kas dešiniavairės transporto priemonės būtų laikomos nelegaliomis, nes šiuos dalykus reglamentuojantys įstatymai vis dar nepakeisti. Kadangi nėra numatyta data, iki kada privalu pakeisti teisės aktus, ES Teisingumo Teismo pripažintais „pažeidžiančiais laisvą prekių judėjimą“, vykdyti absurdiškų reikalavimų neabejotinai nebus skubama.

Tačiau yra dar viena problema, dėl kurios paūmėjimo būgštauja saugaus eismo specialistai – transporto priemonių vairo mechanizmo perkėlimo iš dešinės į kairę pusę. Prieš keletą metų į šiuos dalykus buvo žiūrima palyginti liberaliai. Perdirbtus automobilius būdavo galima įteisinti atliekant techninę ekspertizę ir gaunat pažymą apie sėkmingą mašinos adaptaciją mūsų šalyje įprastoms eismo sąlygoms.

Kurį laiką tai buvo kone vienintelis būdas patenkinti visoje Europoje smarkiai išaugusią sunkvežimių paklausą. Tačiau kai šis bumas atlėgo, o sąlygos, keliamos vilkikus perdirbti norintiems verslininkams, drastiškai pasikeitė.

Tvarka „Dėl kelių transporto priemonių gamybos ir perdirbimo tvarkos ir jų techninės ekspertizės atlikimo norminių dokumentų tvirtinimo“ buvo papildytas vienu nauju „saugikliu“. Jis numatė, kad ekspertizę galima atlikti tik tuomet, kai dešiniavairio sunkvežimio valdymo įrangą pakeitusi įmonė pateikia ir tos markės automobilių gamintojų ar oficialių jų atstovų parengtas technines perdirbimo sąlygas. Tačiau pastarieji atsisakė tokius dokumentus išdavinėti, pareiškę, kad bet kokios intervencijos į „geležį“ iš esmės keičia mašinos saugumo charakteristikas.

G. Jakubauskas, komentuodamas šias permainas pastebėjo, kad iš pradžių kilusi pasipiktinimo banga nuslūgo dėl keleto priežasčių.

„Visų pirma užsitęsęs sunkmetis pakoregavo sunkiojo transporto paklausą ir įvairaus tonažo vilkikai liovėsi būti deficitu. Antra – gerokai sumažėjo kainų skirtumas tarp nenaujų angliškų ir europietiškų sunkvežimių. Dabar jis siekia maždaug 20 proc., todėl perkeliant dešiniavairių automobilių valdymo mechanizmus į kairę visos būtinos procedūros „suvalgytų“ galimą uždarbį, atsirandantį dėl kainų skirtumo. Juk drauge su vairo kolonėle reikia perkelti ir akseleratorių, sankabą ir stabdžių pedalų bloką, pakeisti priekinius žibintus ir galinius priešrūkinius pažibinčius, sumontuoti naują valytuvų mechanizmą etc. Įdomu, kad mūsų ginčo su Europos Komisija dėl Lietuvoje galiojančių apribojimų dešiniavairėms mašinoms, viename dokumente jie kategoriškai pareiškė, kad perdirbtos transporto priemonės kelia didesnį pavojų nei standartiniai, eismui kita kelio puse pritaikyti, automobiliai“, – sakė Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento vadovas.

Žaidimai nesibaigė?

MAN atstovaujančios bendrovės „Adampolis“ vadovas Vidas Čebatavičius, komentuodamas šiuos dalykus pastebėjo, kad su dešiniavairiais sunkvežimiais pastaraisiais metais susiduria labai retai.

„MAN stengėsi aktyviai dirbti antrinėje rinkoje ir tais atvejais, kai su klientais būdavo sudaromos atpirkimo sutartys, nenauji sunkvežimiai būdavo kapitaliai sutvarkomi pačios MAN padaliniuose ir siūlomi ieškantiems pigesnių alternatyvų. Mes taip pat dirbome su tokia technika, taip pat ir kadaise parduota Didžiosios Britanijos vežėjams. Pastarieji savo transporto parką atnaujina gana dažnai, todėl mašinų rida kaip taisyklė būna nedidelė, o kainos ir kokybės santykis labai patrauklus. Norėdama parduoti šias mašinas į kontinentines Europos valstybes, Starachovicų mieste Lenkijoje MAN pastatė gamyklą, kurioje perdirbami dešiniavairiai vilkikai. Vienam automobiliui perdirbti MAN skiria apie 6000 eurų, už kuriuos yra keičiama ne tik vairo padėtis, bet ir nemažai kitų agregatų, degalų bakas ir t.t. Tokie vilkikai gauna specialius sertifikatus. “, – pasakojo V. Čebatavičius.

„Adampolio“ vadovo teigimu, tokios mašinos kainuodavo apie 20 – 30 proc. pigiau nei panašaus amžiaus kairiavairiai sunkvežimiai. Juos dažniausiai rinkdavosi pervežimais vietinėje rinkoje užsiimančios nedidelės įmonės. Lietuvoje tokių mašinų buvo parduota per 100. Tačiau dabar su perdirbta MAN technika „Adampolis“ nedirba.

Tuo tarpu techninių apžiūrų įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus Gintauto Šlėderio žiniomis, technika, kažkada gimusi su vairu dešinėje pusėje, vėl bandoma įsiūlyti Lietuvos transportininkams.

„Lietuvoje legalizuoti techniką su perdirbtu vairo mechanizmu neįmanoma, todėl pradeda gudrauti: tokie automobiliai laikinai registruojami Vokietijoje, o po to grąžinami į mūsų šalį jau kaip turintys „tvarkingus“ dokumentus. Tai, žinoma, nėra masinis reiškinys, tačiau perkantys nenaujus sunkvežimius turėtų būti atidūs“, – perspėjo G. Šlėderis.

Kaip atskirti „transvestitus“?

Technines ekspertizes atliekančios bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius kalbėdamas apie perdirbtas dešiniavaires mašinas pripažino, kad pastebėti buvusią „transplantaciją“ kartais būna labai sunku.

„Jei sunkvežimis perdirbtas kokybiškai, o šios operacijos pėdsakai specialiai užmaskuoti, nustatyti kuriai eismo sistemai – angliškai ar europietiškai – buvo skirtas sunkvežimis, gali tik itin patyręs kontrolierius. Tačiau ir jie kartais priversti spėlioti vertindami tokias smulkmenas, kaip durelių apdaila ar kilimėliai po kojomis, dujų išmetimo ar šildymo sistema. Taip yra todėl, kad ne visų gamintojų automobilių identifikacijos numeriuose būna užkoduota informacija apie tai, kurioje pusėje turėtų būti vairas. Tačiau MAN, „Volkswagen“, DAF, „Nissan“, „Fiat“ ir kai kurių kitų markių mašinų VIN koduose tokios informacijos nėra – ją gauti galima tik prisijungus prie gamintojo duomenų bazės“, – sakė R. Vėlavičius.

Tuo tarpu „Mercedes Benz“ identifikacijos numeryje VIN, vairo buvimo vietą žymi 10-aisis numerio simbolis: „1“, reiškia vairą kairėje pusėje, o „2“ – dešinėje. Analogiškai koduojama „Neoplan“ technika.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Peugeot“ sukūrė savavaldį elektromobilį: pagreitis lyg sportinio, o įkraunamas – be laidų (9)

Spalio pradžioje Paryžiaus automobilių parodoje „ Peugeot “ pristatys savavaldį elektrinį...

BMW pademonstravo technologiją, apie kurią iki šiol buvo kalbama tik puse lūpų (3)

BMW motociklų padalinys pademonstravo tai, apie ką transporto pasaulyje kalbama nedaug –...

Atsakė į amžiną klausimą, kada lietuviai pradės pirkti mažus automobilius (31)

Pasaulio automobilių rinkoje pastebima įvairių tendencijų: populiarėja krosoveriai, menksta...

Rugsėjį vidutinio greičio matuokliai užfiksavo daugiau nei 23 tūkst. pažeidėjų (12)

Greičio mėgėjai pasimokė. LRT laidos „Panorama“ gautais duomenimis, per pusę mėnesio,...

Parodė galingiausią pasaulyje SUV – turi net režimą lenktynių trasai (24)

Naujasis „ Jeep Grand Cherokee Trackhawk“ brėžia naujas ribas visureigių rinkoje – tokias,...

Top naujienos

Baltiškos Ženios atostogos. Europietiškiausią Europą atrado Estijoje: čia trūksta tik pinigų (21)

Iš visko, ką mačiau, ši Europa – pati europietiškiausia. Džiugių spalvų identiški mediniai...

Kita ažiotažo dėl miškų pusė: pelnas čia – karalius (219)

Šiemet maždaug 20 proc. pakilusi medienos kaina privačių miškų savininkus ragina galąsti...

Medikė pataria, kaip kuo ilgiau išsaugoti jaunystę: ko vengti ir ką imti saujomis (61)

Kasdien kalbame apie senatvę, įvairias ligas, kurios vyresniame amžiuje pasireiškia vis dažniau....

Jie irgi lauks popiežiaus: čia atvykstama numirti (1)

Kada popiežius Pranciškus iš Aušros vartų papamobiliu bus vežamas į Katedros aikštę, savo...

Paksui aplinkybės nėra svarbios: žada išsikelti kandidatu bet kokiu atveju (61)

Buvęs „tvrakiečių“ lyderis europarlamentaras Rolandas Paksas sako, kad nepaisant jokių...

Lietuvis Kretoje aptiko įspūdingą radinį: iš pradžių man grasino kalėjimu

„Graikai, kuriems parodydavau savo radinį, išsigąsdavo, kad mane pasodins į kalėjimą“, –...

Pirmasis kardinolas iš Lietuvos: vos 27 metų sulaukęs įtakingo LDK eretiko sūnus (23)

Katalikiška Lietuva skaičiuoja jau daugiau nei 630 metų istoriją. Iki šiol vieną...

Kelių direkcija nutraukė antrąjį Rusnės estakados statybų konkursą (13)

Automobilių kelių direkcija nutraukė antrąjį Rusnės estakados statybų konkursą, skirtą keliui...

McGregoras žadėjo sutrupinti ruso žandikaulį, jubiliejų švenčiantis Nurmagomedovas negėrė airio viskio

Mėnesius truko žodinės provokacijos, fiziniai konfliktai tarp komandų, buvo sudaužyti autobuso...

Tragedija šalia Perlojos: žuvo 18-metis „Opel“ vairuotojas

Penktadienį, 7.36 val., Bendrajame pagalbos centre skubios pagalbos telefono numeriu 112 gautas...