aA
Po pusmetį trukusio diskusijų apie mokesčius automobiliams štilio, politikai vėl prisiminė šį biudžeto lopymo rezervą. Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) pranešime žiniasklaidai rašoma, kad užuot įsigilinus į problemos esmę, kitų šalių patirtį ir priėmę ne pačius populiariausius, tačiau svarbius sprendimus, politikai skraido populizmo debesyse ir bando išrasti dviratį.
© Shutterstock nuotr.

Vienokie ar kitokie mokesčiai automobiliams egzistuoja visoje Europoje, išskyrus Lietuvą, Čekiją, Estiją ir Slovakiją. Tačiau nei vienoje šalyje, ši fiskalinė priemonė niekur nėra traktuojama tik kaip papildomų valstybės iždo pajamų surinkimo priemonė. Kur kas svarbesnė tokio mokesčio misija – tikslingas transporto parko formavimas, vartotojų įpročių koregavimas, susisiekimo, aplinkosaugos, saugaus eismo bei viešojo transporto problemų sprendimas. Būtent per automobilio mokesčio bazę ir tarifus siunčiami atitinkami signalai tiek vairuotojams, tiek mašinų gamintojams, rašoma

Šiuo metu kiekviena Europos Sąjungos valstybė pati spendžia dėl lengvųjų transporto priemonių apmokestinimo formos bei tarifų. Bendri tik principai, kuriais remiantis nustatomas automobilių mokestis: jo dydis paprastai diferencijuojamas pagal išmetamo CO2 kiekį, automobilio variklio galią, amžių, svorį, kuro rūšį ir pan. Bemaž visos valstybės, pritarusios šiam mokesčiui, stengiasi formuoti aplinkai draugiškesnį transporto parką, skatinti vairuotojus elgtis racionaliau ir rinktis ekonomiškesnius modelius. Siekiant šių tikslų surenkami pinigai naudojami tiek įvairiems aplinkosauginiams projektams finansuoti, įskaitant ir ekologiškesnių automobilių prekybos rėmimą.

Išskiriami trys pagrindiniai būdai kaip apmokestinami lengvieji automobiliai: lengvųjų automobilių naudotojo, metiniu ir vienkartiniu registracijos mokesčiu.

Naudotojo mokestis ES paprastai renkamas už važiavimą tam tikrais magistraliniais keliais ir diferencijuojamas pagal važiavimo apmokestintais keliais trukmę (savaitės, metų). Lengviesiems automobiliams, darantiems mažesnę žalą keliams, paprastai nustatomi mažesni naudotojo mokesčio dydžiai nei autobusams ir krovininėms mašinoms.

Toks principas laikomas logišku, nes didesnę mokestinę naštą užkrauna tiems automobilininkams, kurie daugiau važinėja. Kita vertus, pastaroji mokesčio forma niekaip neįvertina automobilio poveikio aplinkai – mokestis vienodas tiek didelio darbinio tūrio, neekonomiškus variklius turintiems modeliams, tiek mažalitražiams ar hibridiniams automobiliams.

Racionalesniu laikomas metinis automobilio naudotojo mokestis, kurio tarifas tiesiogiai siejamas su išmetamo CO2 kiekiu. Kuo mašina „žalesnė“, tuo pigiau ją eksploatuoti. Modelių, kurių variklių teršalų emisija nesiekia 120 g/km (ši riba skiriasi įvairiose šalyse) nuo mokesčio apskritai atleidžiami.

Iš esmės tokiais pat principais nustatomas ir vienkartinis naujai registruojamų lengvųjų automobilių mokesčio dydis: kuo mašinos variklis mažiau teršia aplinką CO2 dujomis, kuo transporto priemonė jaunesnė, tuo mažiau tenka mokėti jos savininkui.

Tuo tarpu Lietuvoje kol kas kalbama tik apie „prabangos“ mokestį, taip stengiantis nuraminti socialiai labiau pažeidžiamuose visuomenės sluoksniuose kilusias emocijų audras. LAA apgailestauja, kad spekuliuojant šia tema iš esmės diskredituojama pati „žaliojo“ mokesčio idėja. Politikai nekalba apie visuose civilizuotuose kraštuose priimtus automobilių mokesčio tarifo nustatymo principus – CO2 emisiją, variklio darbinį tūrį, mašinos amžių, svorį ir t.t., nes juos taikant didesnė finansinė našta užgriūtų ne sąlyginai pasiturinčiai gyvenančius modernesniais automobiliais važinėjančius žmones, o eksploatuojančius menkaverčius kledarus.

LAA teigimu, pasiūlymais įvesti „prabangos“ mokestį automobiliams įstatymų leidėjai žongliruoja neatlikę paprasčiausių namų darbų ir nepaskaičiavę, kiek kokių automobilių Lietuvoje yra, kokiais kriterijais vadovaujantis, kokias transporto priemones derėtų apmokestinti ir t.t.

LAA nariai reiškia susirūpinimą ir dėl to, kad apmokestinti „prabangos“ mokesčiu ketinama net tuos prestižinės klasės automobilius, kurie yra registruoti prekiaujančių automobiliais įmonių vardu ir yra skirti klientams, norintiems išbandyti juos realiomis eismo sąlygomis. T.y. tokios mašinos yra autoverslininkų darbo, bet ne finansinės galios demonstravimo ar tam tikro įvaizdžio kūrimo priemonės.

LAA ragina nagrinėti visuotinio kelių transporto priemonių mokesčio, priklausančio nuo transporto priemonių CO2 emisijos parametrų, klausimą. Asociacija ne kartą teikė Lietuvos Respublikos Seimui, Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir atitinkamoms ministerijoms atitinkamus pasiūlymus. Toks mokestis paraleliai gali būti svarstomas kartu su prabangos mokesčiu transporto priemonėms, nes iš esmės šių mokesčių reguliaciniai tikslai yra skirtingi.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Perspėjo: jeigu dviratininkai ir paspirtukininkai ir toliau nepaisys KET, šaligatviais važiuoti negalės (111)

Jeigu elektrinių paspirtukų vairuotojai ir toliau važiuodami šaligatviais elgsis pavojingai,...

Lentelių su žaliomis rodyklėmis gatvėse nebeliks, bet vairuotojus ramina – turi du sprendimus (67)

Liko paskutiniai trys mėnesiai, kai vairuotojai dar gali pasidžiaugti kai kuriose sankryžose...

Pasimatavo: „Tesla Model S“ aplenkė „Porsche Taycan“ lenktynių trasoje, tačiau tai – dar ne pabaiga (27)

Kai „Porsche“ savo pirmąjį elektromobilį nuvežė į Niurburgringo trasą Vokietijoje ir...

BMW į Lietuvą atvežė dvi naujienas – pirkėjų laukia du prabangūs modeliai (9)

Prieš keletą dienų Frankfurto automobilių parodoje BMW koncerno pademonstruotos naujienos –...

Ant „Audi“ nukritęs betono gabalas įžiebė konfliktą: vairuotojas suabejojo prekybos centro saugumu (25)

„Naujai pastatyta, vos prieš kelerius metus įrengta „Megos“ stovėjimo aikštelė jau griūva...

Top naujienos

Milijoninė Karpavičiaus imperija: kaip ji gimė ir kas verslininkui atnešė turtus (12)

Pastaruoju metu įsiplieskęs konfliktas tarp milijonieriaus verslininko buvusios ir naujos žmonų,...

Ukrainai – bauginanti prognozė dėl derybų su Putinu: pasekmės gali būti katastrofiškos (617)

Ukrainos internautų slenge yra populiarus žodis-memas „zrada“. Pradinė šio žodžio reikšmė...

Gera žinia keliaujantiems: Vilniuje ir Kaune viešuoju transportu galima naudotis nemokamai (37)

Sekmadienį Vilniuje ir Kaune galima nemokamai keliauti viešuoju transportu .

Prekybos tinklų darbuotojų išpažintis: vadovai ir klientai sau leidžia peržengti visas ribas (90)

Parduotuvių pardavėjai – viena iš populiariausių profesijų Lietuvoje. Jais šalyje dirba beveik...

Vilnietis finansinės laisvės siekia būdamas 25-erių: turi tikslą susitaupyti 200 tūkst. ir tada gyventi kitaip (204)

Nors Kristijonui (vardas pakeistas-red. past.) dar tik 25-eri, jo sąskaitoje – keliasdešimt...

7 būdai, kaip efektyviai atsikratyti riebalų nuo veido (6)

Daugeliu atvejų riebalų veido srityje atsiradimas yra papildomų kūno riebalų priaugimo...

Trijose Lietuvos apygardose vyksta antrasis Seimo rinkimų turas (12)

Žirmūnų, Gargždų ir Žiemgalos apygardų rinkėjai sekmadienį antrajame ture renka Seimo narius...

Mantas Stonkus apie buvusios žmonos „Instagram“ vagystę: bijojau, kad gali būti sąmokslo teorijų (5)

Laisvės TV laidoje „ Laikykitės ten “ apsilankęs humoristas Mantas Stonkus šmaikštavo...

Nesuvokiamas jauno kauniečio žiaurumas: aukų kūnų nerado net aiškiaregės (65)

Aukų kūnų Kauno mariose ieškojo narai, į pagalbą artimieji kvietėsi net aiškiareges, tačiau...

Kas yra „užrakinti“ III pakopos pensijų fondai ir kada rekomenduojama juos rinktis? (1)

Savanoriškai papildomai kaupiant pensijai III pakopoje galima rinktis dviejų skirtingų tipų fondus...