Tokį dalyką – jei jį tik turi – patyrė „BMW Z4“ rodsteris, paskutiniuosiuose organizacijos „Euro NCAP“ bandymuose įvertintas tik 3 žvaigždutėmis iš 5. O „Lancia Ypsilon“ tiesiog krito veidu į purvą: 2 žvaigždutės. Kitaip sakant, šansai išgyventi šiuo automobiliu patekus į avariją – minimalūs.

Septintojoje šiais metais bandymų sesijoje „Euro NCAP“ sudaužė net 15 naujų, neseniai Europos rinkoje debiutavusių automobilių. 11 jų dužo garbingai – penkioms žvaigždutėms. Du modeliai gavo po keturias, na, o kiti du saugumo nevykėliai – jau paminėti.

Pažymėtina, kad dauguma įvertintų geriausiai tarp bazinės ar bent papildomos įrangos turi ne tik autonominę avarinio stabdymo sistemą AEB, tačiau ir pažangias gale sėdintiems keleiviams skirtas saugumo sistemas.

„Nepraėjus nė dvejiems metams po to, kai „Euro NCAP“ pradėjo vertinti AEB sistemos buvimo automobilio įrangos sąraše faktą, daugelis gamintojų sureagavo į tai ir jau siūlo klientams šią saugumo įrangą. O kiti pažengė dar toliau – montuoja ir į pėsčiųjų pasirodymą kelyje reaguojančias AEB versijas, nors to savo reitinguose reikalausime tik nuo 2016-ųjų“, – pasidžiaugė „Euro NCAP“ generalinis sekretorius Michelis van Ratingenas.

Džiaugėsi jis ne visais išbandytais modeliais. Štai „BMW Z4“ rodsteris neturi nei minėtos AEB sistemos, nei kitos įrangos, montuojamos kituose bavarų modeliuose, pavyzdžiui, perspėjimo apie eismo juostos keitimą sistemos.

Tačiau įdomu tai, kad abiem priekinio smūgio atvejais (pilnam ir daliniam – 40 proc. „persidengimu“) rodsteris yra saugesnis už tos pačios BMW krosoverį X1. Ir dar vienas niuansas – ankstesnės kartos Z4 saugumas 2004 m. buvo įvertintas keturiomis žvaigždutėmis.

O gėdingiausiai paskutiniuosiuose „Euro NCAP“ bandymuose pasirodė „Lancia Ypsilon“. „Vartotojai, kreipiantys dėmesį į automobilių saugumą, šiame segmente gali rasti daug geresnių modelių“, – konstatavo bandytojai.

Jie padarė išvadą, kad priekinio smūgio į nesideformuojančią kliūtį (pvz., sieną) atveju 50 km/h greičiu išgyventi galimybių neturi nei vairuotojas, nei šalia jo sėdintis keleivis – manekenų galvose sumontuoti davikliai užfiksavo „nesuderinamas su gyvybe“ apkrovas. O keleivis būtų netinkamas net organų donorystei...

Tiesa, mašina geriau pasirodė dalinio smūgio į besideformuojantį barjerą atveju važiuojant 64 km/h greičiu, tačiau po susidūrimo su šia kliūtimi „Ypsilon“ užsidegė įvykus trumpajam jungimuisi variklio skyriuje – nuo „pliusinės“ akumuliatoriaus jungties užsidegė išbėgęs stabdžių skystis.

Gamintojai pareiškė, kad bandymų gamykloje metu panašių atvejų nebuvo užfiksuota, vis dėlto pažadėjo pašalinti trūkumus artimiausiu metu. Ar tai padės „Fiat Chrysler Automobiles“ koncerno valdomai „Lancia“? Jau atsirado manančių, kad toks rezultatas taps paskutiniąja vinimi kažkada gana populiarios Europoje markės karste.

„Lancia“ išties neturi kuo pasigirti – varganas kompaktinės klasės hečbekas „Ypsilon“ yra vienintelis šios prekės ženklo modelis. Senais gerais laikais ralio trasose karaliavusi „Delta“ ar su vokiškais „premium“ klasės limuzinais dinamika ir komfortu besilyginę itališki sedanai jau seniai yra tik prisiminimuose...

Na, o geriausiai naujuosiuose bandymuose pasirodė (abėcėlės tvarka) „BMW X1“, „Infiniti Q30“, „Jaguar XE“, „Jaguar XF“, „Kia Optima“, „Kia Sportage“, „Lexus RX“, „Mercedes-Benz GLC“, „Opel Astra“, „Renault Megane“ ir „Renault Talisman“ – visi jie įvertinti po 5 žvaigždutes.

Keturiomis apdovanoti „Mini Clubman“ (tarp kitų priekaištų – priekinis keleivis rizikuoja patirti krūtinės traumą smūgio į sieną atveju) bei „Nissan Navara“ (po tokio paties smūgio užfiksuota didelė šonkaulių lūžimo tikimybė, o galiniam keleiviui – rizika patirti kaklo traumą smūgio iš galo atveju).

Tiesa, tam tikrų pastabų sulaukė ir nemažai „penketukininkų“ – pvz., sėdynių atloštai nekaip apsaugo gale sėdinčių „Infiniti Q30“ keleivių kaklus, „Lexus RX“ priekinis keleivis rizikuoja susilaužyti šonkaulius priekinio smūgio į sieną atveju.

O „sąžiningiausios“ žvaigždės – „Opel Astra“ ir „Renault Megane“: nė vienu atveju salone manekenai nepatyrė apkrovų, viršijančių neleistiną lygį. „Mercedes-Benz GLC“ galėjo pasigirti didžiausiu balų skaičiumi – 95 – už suaugusių keleivių apsaugą, jau minėtas „Lexus RX“ pripažintas saugiausiu susidūrimo su pėsčiuoju atveju automobiliu per visą „Euro NCAP“ istoriją.