aA
Naujų automobilių Lietuvoje nuperkama vis mažiau. Tačiau rinką gelbsti prekyba naudotais – portalai lūžta nuo skelbimų, o į turgavietes plūsta ne tik vietos gyventojai, bet ir pirkėjai iš Kirgizijos.
Automobilių rinkos madas diktavo kirgizai
© DELFI / Šarūnas Mažeika

10 metų senumo automobilis „Opel“ – kirgizui, apynaujis „Audi“ – šeimai iš provincijos, dar dažais kvepiantis naujas „Volkswagen“, „Nissan“ ar „Škoda“ – prakutusiam lietuviui arba įmonės reikmėms. Įvairių įstaigų ir įmonių duomenys rodo, kad pernai šalyje automobilių buvo parduota tūkstančiai, tačiau jų kainos, modeliai bei amžius – įvairūs kaip ir pirkėjai.

Naujų automobilių rinka maža

Pasak įmonės „Autotyrimai“ projektų vadovės Janinos Cickevičienės, pernai šalyje daugiau naujų automobilių buvo perkama įmonių vardu, gyventojai dažniau įsigijo naudotų – naujų automobilių rinka Lietuvoje labai maža.

„Autotyrimų“ duomenimis, iš viso Lietuvoje pernai buvo parduoti 14 028 automobiliai – 12 proc. mažiau nei 2011 m. Europos automobilių gamintojų asociacija skelbia, kad naujų automobilių pardavimas Lietuvoje smuko labiausiai Baltijos šalyse.

Šiose šalyse pernai populiariausi buvo „Volkswagen“ markės automobiliai, jų registruota 6,4 tūkst., antroje vietoje – „Toyota“ (5,6 tūkst.), trečioje – „Škoda“ (4,1 tūkst.). Populiariausi asmeniniai modeliai Baltijos valstybėse buvo „Volkswagen Golf Plus“, „Toyota Avensis“.

Naujiena – prabangūs automobiliai

Nors Lietuvoje naujų automobilių praėjusiais metais buvo nupirkta mažiau negu 2011-aisiais, išperkamąja nuoma jų buvo parduota daugiau. Išsimokėtinai 2012-aisiais parduoti 6607 nauji lengvieji automobiliai – 8 proc. daugiau nei 2011 m. Gruodį šalyje išperkamąja nuoma daugiausia nupirkta „Volkswagen“, „Nissan“ ir „Škodos“ automobilių.

Gali būti, kad naujų automobilių statistikoje šiais metais atsiras įrašų apie išsimokėtinai arba įprastai parduodamas prabangias mašinas, – pavasarį Lietuvoje oficialiai atidaromas pirmasis „Maserati“ salonas. Čia iš oficialių atstovų bus galima nusipirkti bene prabangiausių automobilių šalyje.

Tačiau J.Cickevičienė abejoja, ar šiais metais naujų automobilių Lietuvoje bus parduodama gerokai daugiau – esą gyventojai vis dar dairysis naudotų, o nauji atėję prabangių prekių ženklai Lietuvos rinkos smarkiai nepaveiks.

Ragina rūpintis saugumu

Automobilių kolekcininkas Stasys Brundza apgailestauja, kad lietuviai vis dar nesupranta naujų automobilių naudos. Pasak legendinio lenktynininko, naujas automobilis pirmiausia reiškia ne gražų vaizdą ar statusą visuomenėje, o vairuotojo ir keleivių saugumą.

Savo gyvenimą su automobiliais susiejęs vyras įsitikinęs, kad gyventojus pirkti naujas mašinas turėtų skatinti valstybė – taip naudos gautų ir žmogus, ir šalies biudžetas.

Lengvatų nori ir verslininkai

Grąžinti verslui galimybę atgauti PVM už įsigyjamus automobilius šią savaitę paragino ir Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA).

Ankstesnė, Eligijaus Masiulio vadovaujama, Susisiekimo ministerijos specialistų komanda buvo parengusi tai numatantį PVM įstatymo pakeitimo projektą, tačiau jam nepritarė Finansų ministerija. Jos skaičiavimu, valstybės biudžetas dėl to netektų apie 67 mln. litų pajamų.

Teisė juridiniams asmenims susigrąžinti PVM už įsigytus naujus automobilius Lietuvoje buvo panaikinta nuo 2002 m. liepos. Automobilių verslo atstovų teigimu, jei būtų grąžinta lengvata, būtų galima išspręsti problemą, kaip pažaboti daugiausia iš JAV atgabenamų automobilių, kurie neatitinka ES direktyvose užfiksuotų saugumo ir aplinkosaugos reikalavimų, srautą.

„Kasmet į Lietuvą atgabenama apie 20 tūkst. apynaujų mašinų, kurios parduodamos kone perpus pigiau, nei gali pasiūlyti visus priklausančius mokesčius sąžiningai mokančios bendrovės“, – teigė LAA.

Pasak LAA, dėl netinkamos nacionalinės automobilių parko formavimo politikos Lietuva tapo Europos senų automobilių kapinynu, lemiančiu daugybę problemų, – eismo saugumą, viešojo transporto plėtros paralyžių, spūstis miestų gatvėse, didžiulę taršą.

Aktyviausi pirkėjai – kirgizai

Nors vieni skėsčioja rankomis ir stebisi, kiek dar daug šalies keliuose važinėja senų automobilių, tokių transporto priemonių pardavėjai trina rankomis – į turgavietes plūsta ne tik vietos pirkėjai, bet ir užsieniečiai iš Rytų šalių.

„Pagrindiniai mūsų pirkėjai yra užsieniečiai, jie ir visas madas praėjusiais metais diktavo. Lyderiai – kirgizai. Jie ieškojo kuo pigesnių automobilių, nes juos ribojo jų muitų įstatymai. Kirgizų ieškomi automobiliai – ne senesni nei 10 metų, pageidautina “Opel„, idealu, jeigu varomi benzinu. Tai kirgizų svajonė. Jie pernai iš lietuvių pirko tai, ką vėliau perparduodavo savo tautiečiams“, – pasakojo įmonės „Varanas“, administruojančios didžiausią šalyje Kauno automobilių turgų, direktorius Valentinas Naujanis.

Be kirgizų, dažni svečiai Kauno automobilių turguje pernai buvo ir tadžikai, rumunai, gruzinai. Atvykdavo ir nemažai lenkų, latvių, estų, rusų. Jiems važiuoti į Lietuvą pirkti naudotų automobilių apsimoka, nes čia nuo seno yra puikiai veikianti perpardavinėtojų grandinė.

Lietuvių verslininkai automobilvežiais iš Vokietijos, Belgijos ar Prancūzijos parsigabena po aštuonis devynis automobilius. „Tuomet kelionės, draudimo išlaidos atsiperka ir perparduodant automobilį Lietuvoje galima neblogai uždirbti. Kaimynai atvažiuoja į Lietuvą, nes perka vieną du automobilius, todėl pas mus jiems vykti arčiau ir pigiau negu, pavyzdžiui, į Vokietiją“, – kalbėjo V.Naujanis.

Kirgizams Lietuva patraukli dar ir tuo, kad automobilius į savo šalį jie gali gabenti traukiniais – mūsų geležinkelių sistema jiems patogi.

Lietuviai atvažiuoja šeimomis

Šeštadieniais Kauno automobilių turgų pernai apguldavo kiek kitokie pirkėjai – iš provincijos. „Jie į turgų plūsta šeimomis, su patarėjais, perka vokiškus automobilius, dažniausiai “Audi„. Taip pat “Volkswagen„, pažiūrinėja ir “Toyotą„. Jie stengiasi rasti gerą automobilį už kuo mažesnę kainą. Daugybę metų nesikeičia sumos, kurias lietuviai turguje skiria automobiliams – 2–4 tūkst. eurų (7–14 tūkst. litų). Yra ir tokių, kurie ieško naujesnių, mažai kilometrų nuvažiavusių automobilių. Tuomet atsiranda problema, nes rinka atsisukusi į kirgizus, ir kai atvažiuoja nestandartinis pirkėjas, norintis įsigyti ką nors brangiau, jis susiduria su trūkumu“, – pasakojo V.Naujanis.

Jis prognozavo, kad šiemet gyventojai ir toliau pirks naudotus, o ne naujus automobilius. „Finansinės galimybės negerėja labai sparčiai. Kai ekonomika buvo pakilusi, lietuviai sau leisdavo ne tik naujesnius bei brangesnius automobilius, bet ir neplanuotus pirkinius. Būdavo, eina, pamato parduodamą motorolerį ir sako, reikia pirkti, gal pravers. Per krizę tai baigėsi, motorolerių vis dar nereikia“, – teigė V.Naujanis.

Į automobilių turgų šiemet ir toliau turėtų plūsti svečiai iš Kirgizijos. V.Naujanis sakė, kad, be jų, į Lietuvą pirkti automobilių šiemet gali pradėti masiškai traukti ir klientai iš Ukrainos.

Automobilių internete ieškančių gyventojų poreikiai ne daug skiriasi nuo tų, kurie panaudotų mašinų dairosi turgavietėse. Portalo autogidas.lt duomenimis, pernai daugiausia peržiūrų sulaukė tie skelbimai, kuriuose rašoma apie paduodamus automobilius „Audi“.

diena.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Lietuvoje jau galima užsisakyti elektrinį „Audi Q4 e-tron“ – SUV iš ateities (3)

Itin erdvus salonas, progresyvūs valdymo, ekranų ir pagalbinių sistemų sprendimai, virtualų ir...

Pirmasis „Subaru“ elektromobilis bus pavadintas „Solterra“

„ Subaru “ paskelbė, kad 2022 metų viduryje atstovų prekybos salonuose pasirodys visiškai...

Bandant naujausius sunkvežimius – nuostaba: modernūs sunkiasvoriai nenusileidžia lengviesiems automobiliams (2)

„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ rinkimai pasiekė lūžio tašką: dvi dienas trukusiuose bandymuose...

Elektrinis „Porsche Macan“ įveikė virtualių bandymų programą

Naujo automobilio modelio kūrimas susideda iš daugybės etapų. Šiuo metu pirmieji elektra varomo...

„Volkswagen“ parodė, koks bus naujasis „Multivan“ (6)

Šiuolaikinės automobilių industrijos ikonos „Multivan“ istorijoje artėja metas pradėti...

Top naujienos

Raskevičius: mano bendruomenės žmonės šiuo metu jaučiasi įbauginti (12)

Artėjant šeimos gynimo maršui skirtingų politinių stovyklų politikai sutinka, kad toks renginys...

Avulis: būsto įsigijimas gali tapti tik turtingųjų privilegija (81)

Nekilnojamojo turto (NT) rinka kaista – per pirmus keturis metų mėnesius būsto kainos smarkiai...

Nausėdos ir konservatorių kova įgijo naujų aspektų: Gabrieliui Landsbergiui tai nepatiktų (86)

Lietuvoje verda politinės aistros, kas turėtų atstovauti Lietuvai Europos Vadovų taryboje (EVT)...

Vytenis Miškinis | D+

Mįslingoje baikerio dingimo istorijoje klausimų iki šiol – daugiau nei atsakymų

Iki šiol neįminta bene didžiausia pastarojo dešimtmečio mįslė - baikerio Aivaro Kilkaus...

Šeimų maršo Vilniuje lauks siurprizas – trys antimitingai (170)

Šeštadienį rengiamos trys akcijos prieš šeimų gynimo maršą, tai „Delfi“ patvirtino...

Narkotikų politiką Lietuvoje užsimojusiai keisti Danielei – tvirtas užnugaris: siūlo ties tuo nesustoti (323)

Įvairios valstybinės institucijos ragina politikus ne tik priimti sprendimus dėl mažo kiekio...

Atsakė, kam, grįžus iš užsienio, saviizoliacija privaloma, o kam ne (111)

Kelionių sezonas skatina žmones domėtis, kam reikėtų izoliuotis, grįžus iš užsienio šalių...

Dėl Izraelio ir palestiniečių – visaverčio karo grėsmė „Hamas“ skelbia paleidęs 15 raketų Izraelio branduolinio reaktoriaus link (159)

Nepaliaujamas raketų leidimas iš Gazos Ruožo ir įsiplieskę susirėmimai tarp žydų ir arabų...

Budeliai prieš mirtininkus: „Žalgiris“ – „Pieno žvaigždės“ tiesioginė transliacija (1)

Mirties nuosprendis – taip Pasvalio „Pieno žvaigždžių“ treneris Gediminas Petrauskas...

Lietuvos paplūdimiai jau beveik paruošti vasaros sezonui: poilsiautojų patogumui – nauji takeliai, fontanai ir švara

Artėjant vasaros sezonui BĮ „ Klaipėdos paplūdimiai “ įnirtingai ruošiasi poilsiautojų...