aA
Europos komisijai (EK) oficialiai patvirtinus naująją taršos parametrų nustatymo metodiką (WLTP) automobilių gamintojų ir jų būsimų savininkų laukia permainos. Specialistai perspėja, kad įsigaliojus naujajai metodikai gali kilti ir transporto priemonių kainos, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobiliai brangs
© DELFI / Domantas Pipas

Dabartinė taršos parametrų nustatymo metodika – nuo 1980-ųjų

ES šalyse, kuriose mokamas automobilių taršos mokestis, jis nustatomas pagal vadinamąją NEDC metodiką. Visgi ji ilgą laiką kritikuota, nes buvo suformuluota dar 1980 m. ir dėl technikos pažangos bei pasikeitusių vairavimo sąlygų yra morališkai pasenusi.

Iki šiol naudojant NEDC metodiką nepavykdavo išvengti neatitikimų tarp bandymais nustatytų rezultatų ir realių kuro sąnaudų. Šie skirtumai kartais siekdavo ne vieną dešimtį procentų. Pagal šių metų rugsėjį įsigaliosiančią WLTP metodiką, automobilių parametrai bus nustatomi nebe laboratorijose, o simuliuojant realias vairavimo sąlygas, taip maksimaliai priartėjant prie realių kuro suvartojimo ir oro taršos dydžių.

Pasitelks realistiškesnes testavimo sąlygas

WLTP metodika pasitelkia realistiškesnes testavimo sąlygas. Bandant automobilius simuliuojama realistiškesnė vairavimo elgsena, bei didesni vidutiniai ir maksimalūs greičiai. Į metodiką įtrauktas platesnis vairavimo situacijų spektras (mieste, užmiestyje, pagrindiniame kelyje, autostradoje).

Bandant automobilius naudojamos ilgesnės distancijos ir trumpesni sustojimai. Pasitelkiama realistiškesnė ir dinamiškesnė akseleracija ir stabdymai. Naujoji metodika rodys ne tik vidutinius, bet ir geriausius/blogiausius rezultatus, taip siekiant palyginti duomenis tarp panašių modelių. Dėl šių faktorių WLTP teiks objektyvesnius duomenis skaičiuojant degalų sąnaudas ir emisiją.

Pereinamasis laikotarpis neramina

Vis dėlto naujų automobilių rinkos dalyviams nerimą kelia pereinamasis laikotarpis. Kurį laiką automobilių charakteristikose bus nurodomi tiek NEDC, tiek WLTP metodikomis gaunami duomenys. Automobilių vartotojams išlieka rizika dėl pasikeitusių taršos duomenų sulaukti susijusių mokesčių korekcijos. Visgi intensyvios automobilių pramonės pastangos prisitaikyti prie pasikeitusios metodikos gali paveikti kai kurių automobilių kainodarą.

„Naujoji metodika sveikintina, nes suteiks tikresnę informaciją, lyginant automobilius pagal CO2 emisiją ir kuro sąnaudas. Tačiau pereinamasis laikotarpis neišvengiamai sukels painiavos ir neaiškumų, nes vartotojai matys dviejų skirtingų metodikų duomenis apie tą patį automobilį. Be to, WLTP rodys didesnes CO2 vertes, nei NEDC, o tai gali paveikti taršos mokesčius. ES valstybėms derėtų atitinkamai adaptuoti savo mokestines sistemas“, – komentuoja Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) vadovas Rokas Knyva.

WLTP metodika pradedama naudoti nuo 2017 metų rugsėjo. Iki šio termino automobilių modeliai turės tik senojo NEDC testo matavimus. Nuo rugsėjo automobilių charakteristikose bus nurodomi abiejų metodikų duomenys: tiek NEDC tiek WLTP. Nuo 2019 m. NEDC ženklinimas turėtų visiškai išnykti.

Bus priversti peržiūrėti kainodarą

Specialistai pabrėžia, kad taršos mokestį turinčioms valstybėms neperžiūrėjus teisės aktuose esančių nuostatų automobilių gamintojai susidurs su keblia situacija ir gali būti priversti peržiūrėti savo kainodarą. WLTP rodikliai bus didesni nei NEDC, todėl tokie pasikeitimai transporto priemonių savininkams natūraliai atsilieptų, apskaičiuojant taršos mokesčius.

Pasikeitusi situacija skatintų gamintojus ieškoti būdų, kaip gerinti CO2 emisijų ir kuro naudojimo rezultatus. Tačiau vidaus degimo variklių efektyvumo didinimas techniniu požiūriu jau pasiekęs tokį lygį, kai įprastomis tobulinimo priemonėmis darosi vis sunkiau siekti šio tikslo.

Inžinierių patirtis rodo, kad gerinant vieną parametrą (CO2 išmetimą), nukenčia kitas (NOx arba ypatingai mažų dalelių tarša). Šio proceso suvaldymui reikia vis ženklesnių techninių sprendimų paieškos investicijų (R&D), kurių pramonė nebepajėgs kompensuoti tiesiog mažindama kitus gamybos kaštus. Keičiant vertinimo metodiką, bet paliekant tuos pačius taršos mažinimo planus, automobilių pramonė neturėtų kitos išeities, kaip juntamai keisti savo gaminių kainodarą.

Visgi automobilių pramonės atstovai naująją metodiką vertina teigiamai, tačiau pabrėžia, jog EK turėtų užtikrinti, kad perėjimas prie naujos metodikos nepakels kaštų vartotojams. Didžiausius Europos automobilių gamintojus vienijanti asociacija ACEA rekomenduoja ES valstybėms-narėms peržiūrėti bei pritaikyti savo fiskalines sistemas naujai WLTP metodikai ir nesukurti neigiamų pasekmių vartotojams.

Tuo pačiu siūloma peržiūrėti automobilių efektyvumo žymėjimo direktyvą, įvertinant numatomus taršos matavimo pasikeitimus, bei tokiu būdu harmonizuoti automobilių žymėjimą įvairiose šalyse.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vilniaus taksi automobiliams sugrąžintas anksčiau atimtas leidimas (9)

Vilniuje, Ukmergės gatvėje, A juosta gali važiuoti viešasis transportas ir elektromobiliai ,...

„Renault Clio“ įvertinimas – už aukštesnės klasės komfortą ir technologijas (2)

Naujasis jau penktosios kartos „ Renault Clio “ buvo pripažintas „Lietuvos metų automobiliu...

Valstybinės reikšmės keliai daugiausia sausi (1)

Lietuvoje penktadienio rytą valstybinės reikšmės keliai daugiausia sausi, vietomis yra drėgnų...

„Subaru Forester e-Boxer“ skirtas aukščiausias „Euro NCAP“ įvertinimas (9)

Naujasis „ Subaru Forester e-Boxer“ „ Euro NCAP “ testais buvo pripažintas saugiausiu savo...

Ekspertas rėžė apie siūlomą automobilių mokestį: skirtas senienų įšaldymui, ne taršai mažinti (96)

Automobilių taršos mokestis, automobilių pirmosios registracijos mokestis ir, galų gale,...

Top naujienos

Landsbergis: kaip gali pasitikėti valstybe, jei už surinktus mokesčius asfaltuoja premjero kelią (12)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS-LKD ) šeštadienį Vilniuje rinkosi...

Siauruko tragedija: direktorius skolas atidavinėja iš savo lėšų, žmonės Kalėdas pasitiks be algų (189)

Kalėdoms daugybę kelionių ir ekskursijų suplanavę Aukštaitijos siaurojo geležinkelio...

Kišenė, kuri gali būti atverta skurstantiems, tačiau savivaldybės ją akylai saugo (48)

Skurdo riziką Lietuvoje patiria kas penktas gyventojas. Su skurdo rizika susiduria beveik pusė...

Mėnuo be pergalių Eurolygoje: ar įvyks lūžis autsaideriu tapusio „Žalgirio“ žaidime? (4)

„Mūsų komanda per metus padarė didžiulį progresą. Pernai su „Žalgiriu“ taip pat žaidėme...

Andrius Užkalnis

Kaip ištverti gyvenimą. 12 dalis. Kaip taisyklingai svajoti (2)

Aš esu Andrius Užkalnis , ir čia, DELFI Plius , rašau jums apie tai, kaip elgtis, kad gyvenimas...

Romas Sadauskas-Kvietkevičius. Gerovės pasaka baigėsi – artėja naujas sunkmetis (4)

Kai pinigai ima draskyti kišenes valstybės biudžetą skirstantiems politikams ir prie viešųjų...

Keisis verslo liudijimų tvarka: pokyčiai paveiks tūkstančius Lietuvoje (227)

Nuo kitų metų keičiasi verslo liudijimų tvarka: pagal juos nebebus galima teikti kai kurių...

Jautri gydytojos išpažintis: turėjau pažadinti jį iš komos ir pažiūrėti, kokio dydžio insultą jam padariau (290)

Gydytoja Lina Griauslytė prieš kurį laiką kalbėjusi Seime surengtoje konferencijoje papasakojo...

Žolininkė atskleidė, kaip sustiprinti arbatos poveikį: reikia ne gerti, o gurkšnoti

Šeštadienį ALFAS LIVE laidoje kvepės arbata. Ją – kvapnią ir nepaprastai gražią (!) – virs...

Seime – siūlymas visiškai neapmokestinti vienintelio žmogaus nekilnojamojo turto (30)

Nekilnojamąjį turtą , kai jis yra pirmas ir vienintelis gyventojo ar jo šeimos turtas, siūloma...