aA
Nors iki dienos, kai žiemines padangas bus galima pakeisti vasarinėmis, dar liko beveik mėnuo, technikos pasaulio naujienomis besidomintys automobilininkai būsimajai reklaminei guminių naujienų kampanijai turėtų ruoštis beveik taip pat, kaip kino teatre laukdami trilerio pradžios: su kukurūzų spragėsių pakuote ir angliarūgštės prisotinto gėrimo stiklu.
Dekonstruota automobilio padanga (asociatyvi nuotr.)
Dekonstruota automobilio padanga (asociatyvi nuotr.)
© Organizatorių nuotr.

Specializuotuose padangų rinkos leidiniuose jau dabar verda aistros apie manipuliacijas bandymų rezultatais, skelbiama padangomis prekiaujančios įmonės „Egzotika“ pranešime spaudai.

Uždaviniai, kuriuos tenka spręsti vasarinėms padangoms iš esmės tokie patys, kaip ir žieminiam automobilių apavui – stabdymo kelias turėtų būti kuo trumpesnis, pasipriešinimas vandenslydai kuo didesnis, mašinos valdymas tikslus, keliamas triukšmas mažas, o protektoriaus rašto ir gumos mišinio įtaka degalų sąnaudoms tokia pat, kaip penicilino uždegimą sukeliančioms bakterijoms.

Panašios klasės (ekonominės, vidutinės, premium) gaminiai, dienos šviesą išvydę skirtingų kompanijų fabrikuose, dažniausiai pasižymi gana panašiomis charakteristikomis, kaip ir konkurentų siūlomi analogai.

Stebuklų nebūna, todėl, tarkim, pigiausios padangos paprastai gali pasigirti ne visa geidžiamiausių savybių derme, bet vienu kuriuo nors koziriu. Pavyzdžiui, didele rida, tačiau prastoku sukibimu su kelio danga. Arba geromis stabdymo savybėmis ant sausos kelio dangos, tačiau greita kapituliacija važiuojant per liūtį, keleto milimetrų vandens sluoksniu užpilto asfalto.

Žinant šiuos dalykus teoriškai pirkėjui tereikia įvertinti, kokiomis sąlygomis jam dažniausiai tenka keliauti ir pastudijavus palyginamųjų bandymų rezultatus ar pasikonsultavus su šios srities specialistu, priimti atitinkamą sprendimą.

Praktiškai viskas šiek tiek sudėtingiau. Bėda ta, kad kai kurie padangų gamintojai gudrauja arba pristatydami savo produkcijos savybes, arba laimėdami testus specialiai šiam reikalui pagamintomis padangomis, pažymima pranešime.

Praėjusių metų rudenį viešoje erdvėje buvo nemažai diskutuojama apie ES etiketes, klijuojamas ant žieminių padangų ir, kai kuriais atvejais, klaidinančias pirkėjus.

Padangų prekybos bendrovės „Egzotika“ vadovas Rokas Lipeikis, komentuodamas šiuos dalykus atkreipė dėmesį, kad šiuo metu egzistuojanti testavimo metodika tinkama tik vasarinėms padangoms, tačiau ES etiketės ant žieminių padangų skelbia informaciją, surinktą nežiemiškomis sąlygomis atliekamuose oficialiuose bandymuose.

„Visiškai akivaizdu, kad tuos pačius gaminius testuojant skirtingomis sąlygomis bus gauti kardinaliai priešingi rezultatai. Tarkim atšalus iki -5 °C, gerai pliusinėje temperatūroje „dirbusi“ padanga gali pralaimėti varžovei, silpnai atrodžiusiai vasariškomis sąlygomis. Šia prasme ES ženklinimas tikrai nėra geras sufleris. Viskas priklauso nuo padangas parduodančio konsultanto kompetencijos ir sąžiningumo“, – teigė R. Lipeikis.

Vienas didžiausių padangų verslo autoritetų „Continental“ praėjusį rudenį viešu pareiškimu ragino gerinti neadekvačią padangų rinkos priežiūros sistemą Europoje po to, kai buvo paskelbti Vokietijos automobilininkų klubo ADAC ir nepriklausomos vartotojų organizacijos „Stiftung Warentest“ atliktų žieminių padangų bandymų rezultatai.

Bandant 165/70 R14 dydžio žiemines padangas 80 km/val. greičiu važiuojančio automobilio, ant kurio buvo sumontuotos ES sukibimo ant šlapios dangos „C“ ženklinimu įvertintos „Continental ContiWinterContact TS 850“ padangos, stabdymo kelias ant šlapios dangos buvo 36,2 m. Tuo tarpų blogiausią rezultatą parodžiusio automobilio su Azijos gamintojo padangomis stabdymo kelias buvo bauginantys 49,6 metrai, nors padangos buvo pažymėtos tuo pačiu „C“ įvertinimu.

„Šis šokiruojantis pavyzdys, kai stabdymo kelias toje pačioje kategorijoje ant šlapios kelio dangos skyrėsi daugiau kaip 13 metrų, nėra pirmasis toks atsitikimas padangų pramonėje“, – komentavo Christianas Koetzas, Lengvųjų ir komercinių automobilių padangų EMEA regiono „Continental“ vadovas bei Europos padangų ir gumos gamintojų asociacijos ETRMA prezidentas.

Dar viena, švelniai tariant „keista“, istorija apie klaidinantį ES ženklinimą į viešą erdvę pateko po dviejų Vokietijos automobilininkų klubų GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) ir „ACE Auto Club Europa“ surengtuose bandymų.

Jų metu buvo lyginamos 225/50/R17 dydžio (jos montuojamos ant daugelio vidutinės klasės automobilių) padangos. Tarp tuzino konkurentų – „Bridgestone Blizzak LM-32 S“, „Continental WinterContact TS 850“, „Dunlop Winter Sport 5“, „GoodYear Ultra Grip Performance Gen.1“ ir pan. buvo pirmoji „A“ klasei keliamus reikalavimus atitikusi suomiška padanga „Nokian WR D4“.

Teoriškai, pastarosios padangos turėjo savo varžoves nokautuoti, nes visos jos turėjo tik „B“ ar „C“ įvertinimus. Tačiau nutiko priešingai – matuojant stabdymo kelią tiek ant šlapio, tiek ant sauso asfalto „pirmūnė“ „Nokian WR D4“ pralošė ir galutinėje rikiuotėje užėmė viso labo 5-ąją vietą.

Deja, neseniai viešumoje pasirodžiusi informacija verčia spėlioti, kad tokie triukai vyksta ne tik su žieminių padangų bandymais.

Suomijos dienraštis „Kauppalehti“ sausio mėnesį metė sensacingus kaltinimus „Nokian Tyres“ kompanijai, esą ši bemaž dešimtmetį gudraudavo į palyginamuosius testus gabendama ne serijinę produkciją (t. y. tokią, kokią vėliau atsiduria automobilininkams skirtose parduotuvėse), o specialius gaminius, turinčius padėti puikiai pasirodyti padangoms palyginamuosiuose bandymuose, kurių rezultatai patenka į žiniasklaidos puslapius.

Minėto leidinio žurnalistinis tyrimas buvo paremtas į reporterių rankas patekusiais vidinio „Nokian Tyres“ kompanijos žmonių susirašinėjimo dokumentais, todėl abejoti „padangogeitu“ nėra kaip.

Kilus tarptautinio kalibro skandalui, Suomijos kompanijos vadovai viešai atsiprašė dėl „klaidų“, galimai turėjusių įtakos padangų bandymų rezultatams, tačiau padarė dar vieną liapsusą: užsiminė, kad ir kitų garsių gamintojų sąžinę slegia panašios „nuodėmės“, kai žurnalistų ar kontroliuojančių institucijų atliekamiems bandymams pateikiami ne standartiniai, o geresnėmis charakteristikomis pasižymintys egzemplioriai.

„Bridgestone“, „Michelin“, „Continental“, „Pirelli“, „GoodYear Dunlop“ ir keletas kitų padangų verslo gigantų kategoriškai paneigė kada nors manipuliavusios tokiais dalykais, palikdami skandale klimpstančią „Nokian Tyres“ dar labiau nepavydėtinoje padėtyje.

Deja, besąlygiškai tikėti tokiomis garantijomis taip pat vargu ar galima, nes sukurti subjektyvų įspūdį esą vienomis padangomis apautas automobilis valdomas tobulai, o tokia pat mašina toje pat trasoje su konkurentų padangomis tampa kaprizinga, galima atliekant plika akimi nematomus važiuoklės reguliavimus, „žaidžiant“ slėgiu ar pan.

Kaip išvengti klaidų artėjant pavasarinei padangų keitimo karštinei? „Egzotikos“ vadovas R. Lipeikis pataria pasikliauti profesionaliais konsultantais ir sprendimą priimti jiems kuo tiksliau paaiškinus esamus poreikius, važiavimo maršrutus, apibūdinus savo vairavimo stilių bei gavus keletą alternatyvų.

Patirtis rodo, kad taip pat atsargiai reikėtų vertinti tiek pačius pigiausius, tiek pačius brangiausius padangų pardavėjų pasiūlymus - tikėtina, kad nei vieni, nei kiti nepateisins lūkesčių.

Ruošiantis „perauti“ mašiną pasidomėjus naujausių padangų bandymų rezultatais ir ES etiketėse pateikiama informacija apie padangos savybes (kuri kol kas neatspindi daugelio labai svarbių ir tiesiogiai su eismo saugumu susijusių dalykų) juos vertinti reikėtų toli gražu ne kaip esminius atrankos kriterijus.

„Egzotikos“ vadovas pataria rinktis padangas, atsižvelgiant į turimo automobilio klasę – pirkti garsiausių gamintojų premium segmento padangas neracionalu, nes jos dažnai būna skirtos galingiems ir sportiniams automobiliams. Šeimyniniams ir miesto automobiliams svarbiausi parametrai ilgaamžiškumas ir didelė rida – tokias padangas verta rinktis iš vidutinio segmento gamintojų, užtikrinančių geriausią kainos ir kokybės santykį.

Tas pats pasakytina ir apie padangų dydžius. Vadovautis reiktų automobilio gamintojo rekomendacijomis – tik tokios padangos pasižymės tomis eksploatacinėmis savybėmis, kurių tikėsitės iš jų ir savo automobilio.

Paskutinis dalykas: padangas montuoti patikėkite tik patyrusiems meistrams, nes nuo to nemaža dalimi priklauso tiek kelionių komfortas, tiek padangų ilgaamžiškumas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Eismo sąlygas sunkina plikledis (2)

Rytų, pietryčių ir vakarų Lietuvoje, taip pat Naujosios Akmenės , Radviliškio, Joniškio ir...

Paskelbta, kas tapo Lietuvos metų automobiliu: finalo akibrokšto nesitikėjo niekas (65)

Penktadienio vakarą Taujėnų dvare vykusios tiesioginės transliacijos metu iškilmingai paskelbta,...

Elektromobilių entuziastams pasiūlė stogines su saulės elektrinėmis (5)

Saulės energetika vis giliau skverbiasi į Lietuvos vartotojų kasdienybę. Rinkoje daugėjant...

Paaiškino, kuo benzingalvius turėtų žavėti Lietuvoje debiutavęs naujas automobilių ženklas (4)

Vos per trejus egzistavimo metus sportiškų automobilių gamintojas CUPRA įgauna pagreitį visomis...

Eismo sąlygos: keliuose yra slidžių ruožų

Auštant ketvirtadieniui, Tauragės, Alytaus ir Kaišiadorių rajonuose eismo sąlygas sunkina...

Top naujienos

Kubilius įvertino kandidatų į ministrus sąrašą: kai kurie jiems išsakomi priekaištai nelabai racionalūs (119)

Europos Parlamento narys, buvęs premjeras Andrius Kubilius sako, kad kai kurie kandidatams į...

Užgimstantis naujas aljansas gali perbraižyti pasaulio galios balansą: dydžiu beveik prilygtų NATO (394)

Praėjusią savaitę keturios Indijos ir Ramiojo vandenynų regiono šalys – Indija , Japonija ,...

Užkalnis valgė graikų maistą ir gyrė: tinkama ir Apolonui, ir Afroditei (91)

Joks karantinas manęs nesustabdys. Aš vertinau, vertinu ir vertinsiu restoranus, inspektuosiu,...

Netikėkite tuo: nusprendė, kad gydytojų nereikia – pakaks stipraus imuniteto (5)

Žinomas socialinių tinklų veikėjas, pasivadinęs M.G. Maksimaliečio slapyvardžiu, suabejojo...

Per karantiną teko eiti į prastovas, bet plėtra nesustojo: investuos milijonus, sukurs dar 250 darbo vietų (39)

Koronavirusas turėjo didžiulę įtaką automobilių pramonei – pardavimai sumažėjo, gamyklos...

Vilniuje sužibusi įspūdinga eglė abejingų nepalieka: ar ji pranoks pernykštę šachmatų karalienę? balsuok, kuri patinka labiau (28)

Pagrindinė sostinės Kalėdų eglė nepaliauja stebinti – kaskart ją pasitinka ne tik tautiečių...

Štai kas nutiks, jei per anksti numušite pakilusią temperatūrą: gydytojas paaiškino, kodėl tai pavojinga (10)

Pakilus kūno temperatūrai ir pradėjus jausti pirmuosius peršalimo simptomus, dažnas pradeda...

Astrida Petraitytė | D+ nariams

Rytprūsių/Kaliningrado vilko vaikai: antrojo pasaulinio karo traumos per vokišką prizmę (2)

Leidykla Briedis, regis, nesiorientuoja į masinį skonį, ne vienas pastarųjų metų jos leidinys...

Karantinui išvarius iš turgaus, ėmė prekiauti internete: Anykščiuose žinoma močiutė sėkmės sulaukė per naktį (17)

Spustelėjus lengvam šaltukui ir artėjant Kalėdoms, turgavietėse tokiu metu jau masiškai...

Didelį potencialą turintis Vilniaus mikrorajonas – vis dar šešėlyje: butų kainos čia – vienos mažiausių (111)

Šeškinė – ant kalvos esantis Vilniaus mikrorajonas, kuris greitai ir lengvai pasiekiamas...

|Maža didelių žinių kaina