aA
Europos Sąjungos (ES) šalys galiausiai sutarė dėl naujų automobilių efektyvumo ir CO2 taršos reikalavimų, taikytinų nuo 2020 m. Patvirtintas 95 g CO2/ km tikslas reiškia, kad ateinančiame dešimtmetyje parduodami nauji automobiliai vidutiniškai 100 kilometrų suvartos apie 4,1 litro benzino arba 3,6 litro dyzelio, t .y. beveik trečdaliu mažiau nei dabar parduodamų naujų automobilių vidurkis.
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
© Gamintojo nuotr.

Nors nutarimas dėl 95 g CO2 tikslo taikymo nuo 2020 m. buvo priimtas dar 2009 m., paskutinius pusantrų metų vyko intensyvios derybos dėl reguliavimo įgyvendinimo sąlygų. Šių metų birželį ES šalys jau buvo pasiekusios neformalų susitarimą patvirtinti 95g CO2 /km tikslą 2020 metams, tačiau tam paskutinę minutę pasipriešino Vokietija (gindama prabangių automobilių gamintojų interesus) ir eilės politinių veiksmų dėka paskatino kitas valstybes pakeisti savo pozicijas. Todėl spalį Europos Sąjungos aplinkos ministrų taryba nubalsavo nesilaikyti ankstesnio susitarimo ir pavedė Lietuvai ieškoti naujo kompromiso, kas iš esmės reiškė derybas dėl papildomų lengvatų automobilių gamintojams.

Pentadienį patvirtintas galutinis susitarimas išties mažiau ambicingas, nei minėtas birželio susitarimas. Jame numatytas vienerių metų pereinamasis periodas – visiems naujiems parduotiems automobiliams 95 g CO2/km tikslas bus privalomas tik nuo 2021 m., o 2020 metais šis tikslas bus taikomas tik 95% naujų automobilių pardavimų. Taip pat, 2020-2022 m. laikotarpiu gamintojai galės lanksčiai naudotis super-kreditais, t.y. pasididinti savo CO2 tikslo „lubas“ iki 7,5 g, parduodami elektromobilius.

Gamintojams suteiktos lengvatos reiškia, kad 95 g CO2/km tikslas be išlygų įsigalios tik nuo 2023 m. pradžios. Dėl to Europos vartotojų kuro sąnaudos bus 25 milijardų eurų didesnės ir papildomai bus išmesta 50 milijonų tonų CO2.

„Visgi pasiektas galutinis susitarimas yra kur kas ambicingesnis nei keli Vokietijos pasiūlymai, teikti derybų procese. Džiugu, kad politikams pavyko susitarti ir išlaikyti apčiuopiamą automobilių CO2 mažinimo ambiciją. Pastaruoju metu didėjo rizika, kad gali tekti pradėti visą varginantį svarstymo procesą iš naujo. Tai būtų nutikę, jei Lietuvos komanda nebūtų sugebėjusi pateikti visas puses (Europos Parlamentą, Europos Komisiją ir Europos ministrų tarybą) tenkinančio kompromiso. Dabar, turėdami patvirtintą 2020 m. tikslą, automobilių gamintojai gali saugiau investuoti į kuro sąnaudas mažinančias technologijas“ - teigia Gintarė Jonušauskaitė, Baltijos aplinkos forumo klimato kaitos ekspertė.

Ateityje numatoma ir toliau palaipsniui mažinti automobilių kuro sąnaudas. Iki 2015 m. Europos Komisija turi pateikti tokio reguliavimo poveikio vertinimą ir pasiūlymus dėl sekančio 2025 m. automobilių taršos tikslo. Nustanat naują tikslą bus atsižvelgiama į automobilių technologijų progresą, pramonės konkurencingumą bei būtinybę mažinti CO2 išmetimus.

Naujų automobilių efektyvumo reguliavimas nėra naujas reiškinys – jis vykdomas ir šiandien. Iki 2015 m. automobilių gamintojai privalo patobulinti savo technologijas siekdami, kad nauji automobiliai vidutiniškai išmestų ne daugiau kaip 130 g CO2/km, t.y. suvartotų apie 5,6 l benzino ir 5 l dyzelio 100-tui kilometrų.

„Nors dar liko daugiau nei metai iki termino pabaigos, šis tikslas jau beveik pasiektas. Šiandien rinkoje yra daug automobilių, kurie vartoja kur kas mažiau kuro. Tai rodo, kad automobilių CO2 taršos tikslai veiksmingai mažina automobilių kuro sąnaudas. O tai naudinga tiek vartotojams, tiek energetiniam saugumui, tiek klimatui“ – tiegiamus šio reguliavimo bruožus vardina G. Jonušauskaitė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Opel“ teks remontuoti dalį parduotų automobilių: kaip elgtis, jei vairuojate vieną jų (14)

Vokietijos Federalinė kelių transporto tarnyba (KBA) po kratų „ Opel “ biure aptiko programas,...

Elektrinis „Porsche“ nebus toks brangus, kaip manoma – dėkoti reikėtų „Teslai“ (8)

Vokietijos „Porsche“ gamybai rengia vien elektra varomą „Taycan“ modelį. Tačiau kitaip,...

Parodė, kas nutinka, jei automobilio oro pagalvė išsiskleidžia per vėlai (8)

Automobilio saugos pagalvės pastaruoju metu ypač aktuali tema Lietuvoje. Kai teisėsaugos...

Užsienio ekspertas Lietuvai: automobilio mokestis turėtų būti, nors ir nedidelis (150)

Europos Sąjungos (ES) narės privalo mažinti transporto taršą ir, anot užsienio ekspertų,...

„CityBee“ pasiūlė pasivažinėti „auksiniais ratais“ (12)

Trumpalaikės automobilių nuomos paslaugą siūlanti „CityBee“ savo parką papildė aukso...

Top naujienos

Tyli dėlionė prezidento rinkimų šešėlyje: Karbauskis jau rikiuoja savo figūras (251)

Nors pastaruoju metu daugiausiai susidomėjimo kelia prezidento rinkimai, jų šešėlyje tyliai...

„Lidl“ – po atėjimo euforijos perdirbėjų pagirios (289)

„ Lidl “ prekybos tinklui didinant apsukas Lietuvos perdirbėjai pradėjo skųstis, kad jiems...

Eilėje prie naujų sporto regalijų tyli juristė lenkia triukšmingus politikos vijurkus (10)

Gali būti, jog nuo ateinančio sausio šalies sporto ūkį tvarkys išimtinai moteriškos rankos....

Prezidentiniuose rinkimuose – netikėti kandidatų triukai: prabilo apie Lietuvoje dar niekada nenaudotą taktiką (62)

Rinkimai į prezidento postą dar tik kitų metų gegužę, tačiau kandidatai vieni labiau...

Šiame sąraše nenorėtų atsidurti joks politikas: paskelbti naujausi reitingai reitingų lentelė (51)

Naujausios apklausos rodo, kad pastarąjį mėnesį didžiausių palankaus visuomenės vertinimo...

Lietuvoje siautės smarki stichija: tarnybos ragina ruoštis iš anksto didžiausias pavojus – pajūryje (1)

Artimiausiomis dienomis vis dažniau sulauksime lietaus o vėjo gūsiai kasdien vis labiau stiprės....

Kad pritrauktų naujų darbuotojų, įmonės imasi anksčiau nebandytų priemonių (19)

Šiuolaikinis darbuotojas lepinamas labiau, nei bet kada anksčiau. Išvykos, šventės, nemokama kava...

Baterijų ateitis: trys būdai, kaip jas patobulinti (7)

Vykstant konkurencijai dėl naujausios kartos baterijų, ličio jonų technologijos pastaraisiais...

Ko galima pasimokyti iš islandų: sugalvojo būdą, kaip sudominti vaikus skaityti (8)

„Vaikai visur panašūs, knygose jie nori skaityti apie tuos pačius dalykus“, – sako iš...

Kaip tinkamai išskalbti pūkinę striukę, kad ji tarnautų dar porą sezonų (12)

Norint, kad pūkinė striukė tarnautų ne vieną sezoną ir neprarastų prekinės išvaizdos,...