Pandemija ir karas sutrikdė tiekimo grandines

„Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovo Vaidoto Gursko teigimu, nauji ir naudoti automobiliai reikšmingai brangti ėmė prasidėjus Covid-19 pandemijai, kuri sutrikdė gamyklų visame pasaulyje veiklą ir transporto priemonių gamybai reikalingų komponentų tiekimą. Kai kurių iš jų – pavyzdžiui, lustų ir jiems pagaminti naudojamų puslaidininkių – trūkumas jaučiamas iki šiol.

„Kai jau atrodė, kad situacija pamažu stabilizuojasi, o automobilių rinka ima atsigauti, naujus iššūkius lėmė Rusijos invazijos į Ukrainą sukelta grandininė reakcija. Dėl karo ir vėl buvo sutrikdytos įprastos tiekimo grandinės. Apie 80 proc. Europoje veikiančių automobilių gamyklų transporto priemonėms gyvybiškai svarbius komponentus, tokius kaip elektros laidai, iki karo įsigydavo tiesiogiai iš Ukrainos tiekėjų“, – pažymi V. Gurskas.

Anot V. Gursko, panaši situacija ir su tokiais automobilių komponentais kaip durelių panelės ir kitos interjero detalės, kurias Europos gamintojai dideliais kiekiais įsigydavo iš Ukrainos. Be to, Europos automobilių pramonė naudojo ir iš Rusijos įsigyjamas žaliavas – pavyzdžiui, aliuminio ir plieno gaminius. Prasidėjus karui tai tapo nebeįmanoma. Dėl šių aplinkybių automobilių gamintojams ėmė trūkti žaliavų, o kai kurios gamyklos buvo priverstos laikinai užsidaryti.

„Dėl to augo naujų automobilių kainos ir ilgėjo jų pristatymo terminai. Kartu tai atsiliepė ir naudotų automobilių rinkai. Sumažėjus naujų automobilių pasiūlai išaugo naudotų paklausa, o tai lėmė jų kainų augimą“, – sako V. Gurskas.

Prekybininkai ir gamintojai ieško išeičių

Anot V. Gursko, su karu Ukrainoje yra susijusi ir dar viena priežastis, dėl kurios Europos šalyse augo naudotų automobilių kainos. Prasidėjus invazijai daug naudotų automobilių iš kaimyninių valstybių ėmė keliauti į Ukrainą kaip pagalba šios šalies gyventojams ir gynėjams. Tai dar labiau padidino spaudimą pasiūlai Europoje ir lėmė situaciją, kai tokiose šalyse kaip Lietuva tampa itin sudėtinga įsigyti naudotų visureigių ar panašaus tipo automobilių.

Reaguodami į pasiūlos trūkumą, kai kurie prekeiviai ėmė ieškoti sprendimų – pavyzdžiui, pradėjo siūlyti įsigyti šiek tiek naudotus, tačiau oficialiuose servisuose suremontuotus automobilius su 6-12 mėnesių garantija. Savo ruožtu dalis gamintojų rinkai pasiūlė supaprastintus kai kurių automobilių modelius su ribotomis galimybėmis pirkėjams rinktis individualizuotus sprendimus.

Pavyzdžiui, „Renault“ Prancūzijoje ėmė tiekti supaprastintą miesto visureigio „Arkana“ modelį, tik su trijų spalvų – vietoje įprastų šešių – pasirinkimu ir vieno tipo variklio, komplektacijos bei apdailos versija. Tokio modelio pirkėjams tenka laukti iki 30 dienų, kai įprasti terminai šiandien gali siekti 6-8 mėnesius.

Perkant svarbu įvertinti ir būsimus kaštus

Galiausiai, automobilių brangimui reikšmingos įtakos turėjo smarkiai išaugusios energijos ir kuro kainos. Jos pabrangino visą automobilių gamybos procesą, nes energijai ir kurui tenka nemenka dalis bendrų gamybos kaštų.

„Tai didina kainas visoje tiekimo grandinėje ir neabejotinai atsispindi galutinėje kainoje vartotojams. Tuo pačiu kuro kainų augimas ir bendra infliacija keičia gyventojų pasirinkimus – dažnam vienu svarbiausių automobilio kriterijų tampa ekonomiškumas“, – sako V. Gurskas.

Planuojant pirkti automobilį V. Gurskas pataria atsižvelgti ne tik į jo ekonomiškumą, bet taip pat ir į kitus su transporto priemonės eksploatacija susijusius kaštus – būsimas išlaidas priežiūrai, draudimui, taršos mokesčius ir kt. Šie kaštai gali būti išties reikšmingi ir skirtis priklausomai nuo konkretaus automobilio modelio, todėl šių aspektų reikėtų nepamiršti lyginant skirtingus pasirinkimo variantus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją