aA
Dar trims mėnesiams – iki spalio 1 dienos – pratęstas Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS) pereinamasis laikotarpis. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, autogamintojų ir importuotojų asociacija (AGIA) teigia, kad nors sistema ir naudinga, tačiau vis nepadaromi namų darbai, o automobilių ir jų dalių gamintojams bei importuotojams kiekvieną kartą artėjanti pereinamojo termino pabaiga sukelia šoką.
Automobilių plastiko atliekos
Automobilių plastiko atliekos
© Organizacijos nuotr.

AGIA nariai sako, kad tuos pačius duomenis į sistemą reikia įvesti keletą kartų, nors užtektų tik vieno.

Iškart susidūrė su problemomis

Remiantis Seimo priimtais teisės aktais, su atliekomis susijusios bendrovės duomenis apie jų tvarkymą per GPAIS turi teikti jau nuo šių metų pradžios. Šios sistemos pagalba tikimasi sureguliuoti gaminių ir pakuočių tiekimo, atliekų tvarkymo apskaitos, ataskaitų ir kitų dokumentų teikimo bei tikrinimo, duomenų analizės bei apdorojimo ir kitus panašius procesus.

Kaip teigia AGIA direktorė Rita Zdanevičienė, tokia sistema iš tiesų yra naudinga bei gali supaprastinti daugelį operacijų, tačiau pats sistemos realizacijos procesas kelia nemažai klausimų.

Anot R. Zdanevičienės, verslininkai ganėtinai aktyviai ėmė testuoti GPAIS ir kone iškart susidūrė su pirmosiomis problemomis. Automobilių pramonės atstovai teigia, kad sistemos funkcionalumas yra ribotas, taip pat trūksta integracijos tarp GPAIS ir verslo valdymo sistemų.

„Kol kas sunku įvertinti GPAIS potencialą, kai ji turi trūkumų. Neabejojame, kad ši sistema gali būti naudinga, tačiau pirmiausia ji turi tinkamai veikti“, – svarsto ji. AGIA vadovei iš esmės pritaria ir šios asociacijos nariai.

Kol kas abejoja nauda

Automobilių dalių parduotuvių bei autoservisų tinklo „Juta“ atstovai tikina, kad šiais laikais skaitmeninės informacinės sistemos yra būtinos, kadangi jos padeda kaupti ir naudoti duomenis pigiau, greičiau ir tiksliau. Tačiau GPAIS nauda įmonės „Juta“ darbuotojai kol kas abejoja.

„Tokios skaitmeninės sistemos turi padėti išvengti pasikartojančio rankinio duomenų įvedimo ir duoti ekonominę naudą. Kalbant apie GPAIS, čia yra padaryta priešingai. Atrodo, kad pagrindinis sistemos tikslas – sukurti papildomus atliekų apskaitos kontrolės taškus, verčiant skirtingus vartotojus rankomis įvesti tuos pačius duomenis tam, kad būtų galima juos sulyginti, rasti neatitikimus ir nubausti“, – kalba Paulius Bierontas, „Juta“ pirkimų vadovas.

Jis pateikia pavyzdį, kad duomenis (atliekų kodą ir svorį) apie priduotas atliekas darbuotojai turi nurodyti patys ir vėliau juos koreguoti pagal tai, ką nurodo tvarkytojai. Anot „Juta“ atstovo, taip yra priverčiama tuos pačius duomenis į sistemą įvesti keletą kartų, nors užtektų tik vieno.

„Gal sistema būtų naudinga, jeigu galėtume iš savo apskaitos sistemos perduoti duomenis į GPAIS, kur susikurtų reikalinga dokumentacija su kodais, svoriais ir kiekiais. Tačiau matydamas atliekų susidarymo įmonėje procesus manau, kad bus sudėtinga matematiškai apskaičiuoti ir išskirstyti atliekų kiekius, todėl fizinio atliekų kiekių tikrinimo, skirstymo ir įvedimo į GPAIS tikriausiai nepavyks išvengti“, – priduria P. Bierontas.

„Juta“ atstovai tikisi, kad tobulinant GPAIS bus atsižvelgta ir į jos vartotojų poreikius. Visgi kol kas GPAIS jie vertina ne kaip skaitmeninę sistemą, o labiau kaip modernų apvalkalą su ribota praktine nauda, kuriame naudojami rankomis įvesti duomenys.

Trūksta informacijos iš valdžios

AGIA vadovė pabrėžia, jog GPAIS metų pradžioje jos naudotojams pateikta nepilnai veikianti ir neišbaigta, joje viešai trūksta informacijos apie techninio naudojimo galimybes, taip pat ne visi sistemos trūkumai yra pašalinti iki šios dienos.

„Kalbant apie apmokestinamųjų gaminių grąžinimo apskaitą GPAIS, jau nuo pat pradžių nebuvo numatyta ši galimybė. Labai ilgai nebuvo paruošta ir išplatinta apskaitos duomenų integracijos sąsaja. Nebuvo net galimybės pilnai integruoti įmonių verslo valdymo sistemų su GPAIS, jei kalbėtume apie apskaitos žurnalus. Taip pat trūksta viešos informacijos iš Aplinkos ministerijos bei Aplinkos apsaugos agentūros, kaip praktiškai taikyti kai kuriuos apskaitos reikalavimus, apskaitą vedant GPAIS“, – problemas vardija AGIA vadovė.

Dėl šios priežasties verslininkams pasiruošimas GPAIS naudojimui nėra labai greitas ir sklandus vien dėl sistemos neišbaigtumo paleidimo metu. Taip pat dėl valstybinių institucijų lėto reagavimo bei negalėjimo tiksliai atsakyti į konkrečius įstatymų taikymo klausimus dar labiau apsunkinamas visas procesas.

Maža to, vien tik GPAIS trūkumais verslininkams atgulusi našta neapsiriboja. „Kai kuriems mūsų nariams dėl augančių ir vis besikeičiančių aplinkosauginių reikalavimų teko sukurti naują aplinkosaugos projektų vadovo poziciją, kadangi vien išorės konsultantų ir apskaitos vedėjų paslaugų nebepakanka. Taip pat yra reikalingi papildomi programavimo darbai“, – kalba R. Zdanevičienė. Ji priduria, kad apytiksles išlaidas dėl GPAIS bus galima paskaičiuoti pasibaigus šiems metams.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Milijardierius Billas Gatesas irgi panoro elektromobilio: įsigijo „Porsche Taycan“ (11)

„Microsoft“ įkūrėjas Billas Gatesas atskleidė esantis neabejingas elektromobilių rinkos...

Netikėta žinia: „Porsche“ pranešė apie pirmąjį sudegusį „Taycan“ (10)

„Porsche“ antradienį patvirtino, kad užfiksuotas pirmas atvejis, kai naujasis ir pirmasis...

„Škoda“ automobilių šeimą papildys pirmuoju kompanijos elektriniu visureigiu „Enyaq“

„Škoda“, „Volkswagen“ priklausanti dukterinė automobilių gamintoja, paskelbė apie savo...

„Volkswagen“ kuria naują įkrovos stotelę: galės stovėti bet kur, įkraudinės ypač didele galia (1)

Kuo toliau, tuo dažniau išgirsite skundų, kad elektromobilių įkrovimo stotelių jūsų mieste...

Ateityje važinėsime ne elektromobiliais – kinai sukūrė efektyvų vandenilio generatorių (10)

Ateitis priklauso švariai energetikai. Vėjo, saulės ir vandens energetikos parkai kartu su...

Top naujienos

Pablo Escobaro našlė: buvau paralyžiuota iš baimės ir kaip moteris, ir kaip mama (25)

„Nesu tikra, ar Pablas mirdamas suvokė, kiek iš tikrųjų žalos padarė. Dabar paprašyčiau jo,...

Nufilmuota: Rusijos ir JAV pajėgos aiškinasi santykius Sirijoje (180)

Viename iš Sirijos kelių buvo nufilmuotas incidentas, įvykęs tarp Rusijos ir JAV šarvuotų...

Kraupiai nužudytos Strazdauskaitės byla – baigta: pusbroliai savo kaltę pripažįsta tik iš dalies (134)

Kauno apygardos teismas penktadienį baigė nagrinėti didelio atgarsio sulaukusią jaunos...

Piktnaudžiaujate aikštele prie namų? Jūsų automobilis gali būti konfiskuotas (257)

Prie namų laisvos vietos automobiliui pastatyti nerandantys miestiečiai gali kaltinti...

Belgų pajėgumą įvertinęs Matkevičius įvardino pagrindinę Lietuvos rinktinės užduotį specialiai Krepšinis.lt iš Monso

Lietuvos vyrų krepšinio rinktinė penktadienio vakarą žais pirmąsias 2021 metų Europos...

Viceministras: šiuo metu Lietuvoje yra apie 100 žmonių, su kuriais kasdien bendraujama dėl koronaviruso (56)

Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos viceministras Algirdas Šešelgis informavo, kad šiuo metu...

„Baskonia“ vedlys gyrė Ulanovą ir pliekė išsiblaškiusius saviškius: gynėmės tik 28 minutes (4)

Vitorijos „Baskonia“ (9/16) strategas Duško Ivanovičius po pralaimėjimo 60:74 Kauno...

Tyrimas parodė, kokį būstą renkasi Kauno ir Vilniaus gyventojai: poreikių skirtumas – didžiulis

Vieta, vieta ir dar kartą vieta – taip dažnai įvardijami esminiai būsto pasirinkimo...

Aktorė Emilija Latėnaitė-Bieliauskienė pažėrė argumentų, kodėl skiepija savo vaiką: nenoriu, kad jis patirtų tai, ką teko išgyventi man (9)

Ar tikrai visuomenės primestomis normomis ir skiepų nauda tiki tik „avys“? Sėkmingi, protingi...

|Maža didelių žinių kaina