aA
Vienas iš būdų mažiau teršti aplinką – važinėti hibridiniais automobiliais, jie ne tik mažiau teršia orą, bet ir yra ekonomiški. Vyriausybėje pasklidusios kalbos, kad ekologijos mokesčiu reikia apmokestinti senesnius automobilius, daugelį vairuotojų privertė sunerimti.
Hibridinis Honda CR-Z
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Hibridinis automobilis turi vidaus degimo variklį ir integruotą pakartotinai įkraunamą energijos saugojimo sistemą, kad būtų efektyviau naudojami degalai ir automobilis nebūtų apribotas atstumo iki įkrovimo kolonėlės, kaip elektra varomi automobiliai, kurie naudoja baterijas, įkraunamas išorinių įkroviklių.

Šie automobiliai dažniausiai turi vidaus degimo variklį ir elektros akumuliatorius, varančius elektrinius variklius. Šiuolaikiniai masinės gamybos hibridiniai automobiliai pailgina baterijos įkrovimą, nes naudoja sukantį generatorių variklį. Taip įkraunama baterija arba energija tiesiogiai teikiama į elektros variklius, varančius automobilį.

Hibridinė technologija pagerina automobilio efektyvumą, nepriklausomai nuo energijos šaltinio – benzino, dyzelino, dujų, biokuro, sintetinių degalų, angliavandenilio ar elektros. Daugelyje hibridinių automobilių montuojamas itin galingas benzininis variklis su nė gramo teršalų neišskiriančiu elektriniu varikliu, suderintu su elektriniu akumuliatoriumi didesnei galiai sutelkti.

Šios pažangios hibridinės technologijos esmė – sumanus dviejų skirtingų galios šaltinių generuojamų energijos srautų valdymas optimizuojant juos visomis važiavimo sąlygomis – didinant greitį, važiuojant greitkeliu, stabdant ir dažnai stabčiojant, vėl pajudant iš vietos. Pavyzdžiui, benzinu ir elektra varomuose hibridiniuose modeliuose elektrinis variklis varomas akumuliatoriaus, kuris įkraunamas stabdant arba mažinant greitį. Benzininis variklis įjungiamas tada, kai reikia didesnės galios.

Hibridinis automobilis padeda mažiau teršti orą, negu įprastas vidaus degimo variklį turintysis.
Toyota“ dar 1997-aisiais pristatė pirmąjį serijinį visiškai hibridinį automobilį „Prius“ ir tapo šio technologinio žanro madų diktatore. Hibridiniai automobiliai yra savotiška gamyklos „Toyota“ vizitinė kortelė, jiems konstruoti ir gaminti kompanijos inžinieriai skyrė ypatingą dėmesį.

Kelių rūšių

Hibridiniai automobiliai skirstomi į kelias rūšis: mikrohibridus, švelniuosius hibridus ir visiškus hibridus. Mikrohibridas nėra hibridas griežtąja prasme (akumuliatoriaus tiekiama elektros energija nenaudojama automobiliui varyti). Ši technologija žinoma kaip „Stop&Start“ sistema, ji sumažina išskiriamo anglies dvideginio kiekį ir degalų sąnaudas. Sustabdžius automobilį (pavyzdžiui, prie šviesoforo), benzininis arba dyzelinis variklis išsijungia. Jis vėl įsijungia tik vairuotojui nuspaudus akceleratoriaus pedalą. Variklis akimirksniu paleidžiamas kintamosios srovės generatoriaus, kuriam energiją tiekia automobilio akumuliatorius. Pastarasis papildomai įkraunamas, kai stabdant regeneruojama energija.

Yra dvi švelniųjų hibridinių sistemų rūšys – lygiagrečioji ir nuoseklioji. Švelniajai lygiagrečiajai hibridinei technologijai būdinga ta pati „Stop&Start“ sistema, kaip ir mikrohibridui. Be to, ji turi elektrinį variklį, kuris papildo benzininio variklio galią didinant greitį. Tačiau paprastai automobiliai su tokia sistema negali būti varomi vien elektra. Jie varomi akumuliatoriaus, o šis įkraunamas stabdant, kai susidaranti energija transformuojama į elektrą, o ne prarandama, kaip dažniausiai būna, arba variklio, kai važiuojama pastoviu greičiu. Automobiliai su švelniąja nuosekliąja hibridine sistema yra varomi elektrinio variklio, jis įkraunamas benzininio variklio arba mažinant greitį.

Sudėtingiausia hibridinė sistema. Visiškai hibridiniai automobiliai gali būti varomi vien elektrinio variklio, vidaus degimo variklio arba abiejų variklių. Pajudėjęs iš vietos ir važiuodamas nedideliu greičiu toks automobilis tyliai rieda varomas vien elektra – važiuodamas šiuo režimu jis neišskiria nė gramo anglies dvideginio ir nesunaudoja nė lašo degalų. Pasiekus didesnį greitį, įsijungia vidaus degimo variklis, o esant būtinybei (pavyzdžiui, greitėjant) padidinama elektrinio variklio galia.

Visiškai hibridinė sistema sumaniai parenka tinkamiausią energijos šaltinį ir stabdant sukaupia dar daugiau energijos. Ši energija naudojama vieną ar daugiau galingų elektrinių variklių varančiam akumuliatoriui įkrauti.

Vairavimo malonumas

Kiek hibridinio automobilio savininkas per metus sutaupytų degalams, palyginti su standartinį variklį turinčio tokio pat dydžio automobilio savininku, tiksliai pasakyti neįmanoma, nes skiriasi vairavimo stilius, važinėjamų kelių tipas, eismo sąlygos ir kt., tačiau galima manyti, kad vairuojant hibridinį automobilį pavyktų sutaupyti 30–40 proc. eksploatavimo lėšų.

Matematika paprasta: kuo daugiau nuvažiuojate, tuo didesnę ekonominę naudą patiriate vairuodami hibridinį automobilį, o ne kitą tokio paties dydžio ir galingumo mašiną. Visiškai hibridinių automobilių pranašumas ypač išryškėja, kai važinėjama vien mieste.

Pavyzdžiui, visiškai hibridinio automobilio stabdžių trinkelės dėl stabdymo energijos kaupimo mažiau dėvisi, o pavaras lygiai perjungianti pavarų dėžė turi mažiau judančių ir besidėvinčių dalių negu įprastos pavarų dėžės. Savo patikimumą įrodė ir visiškai hibridinių automobilių akumuliatoriai.

Bet kuris hibridinis automobilis leidžia patirti tikrą vairavimo malonumą. Pajudėjęs iš vietos automobilis važiuoja tyliai, nes varomas vien elektra (benzininis variklis nenaudojamas). Pasiekus didesnį greitį, sklandžiai įjungiamas benzininis variklis. Didinant greitį, akimirksniu tolygiai didinama elektrinio variklio galia.

Be to, tarptautinės energijos agentūros specialistai teigia, kad hibridiniai automobiliai šiuo metu yra vienintelis praktiškas būdas, kuriuo galima spręsti aplinkos apsaugos ir energetikos problemas transporto sektoriuje, o ypač dėl to, kad hibridiniai automobiliai gali būti pritaikyti ir alternatyviems degalams – tokiems kaip biologinis ar natūralių dujų.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„CityBee“ Baltijos kelio proga pasiūlė vairuoti ypatinga simbolika paženklintus automobilius ir paspirtukus

Prie iniciatyvų, skirtų paminėti Baltijos kelio 30-ąsias metines, prisijungė ir didžiausia...

Ginčas dėl motociklo „teisių“ turintiems B kategoriją: kodėl egzamino nereikia sėdus į galingesnę mašiną (195)

Seime atsidūręs siūlymas koreguoti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą (SEAKĮ) ir...

Po pasiūlymo prie B kategorijos duoti ir motociklo „teises“: sprendžiama trijų žmonių problema (100)

Seimo narys Petras Čimbaras užregistravo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (SEAKĮ)...

Jeremy Clarksonas paaiškino, kodėl jam reikėjo tokios didelės algos, kai dirbo „Top Gear“ (12)

Ne paslaptis, kad buvę ir dabartiniai laidos „ Top Gear “ („Aukščiausia pavara“) vedėjai...

„Porsche Taycan“ ruošia debiutui: Italijos lenktynių trasoje „kankino“ 24 valandas

Pirmasis „Porsche“ elektromobilis „Taycan“ intensyviai ruošiamas artėjančiam serijinio...

Top naujienos

Į Rytų Ukrainą plūdo išskirtinė Rusijos technika: po mokymų rusų kariams nustatė vienodą diagnozę (86)

Prieš penkerius metus, antrojoje 2014 m. rugpjūčio mėnesio pusėje, vadinamasis „Ilovaisko...

Lietuvis daro tai, apie ką daugelis svajoja, bet nedrįsta: mano tikslas – pasiekti visišką dugną (16)

Prieš trejus metus prisidengęs Modus Vivendi slapyvardžiu 24-erių Edgaras Bajerčius sėdęs ant...

Pinigų tema lietuviams kalbėti gėda ne mažiau nei apie seksą: jei už žinias rašytų pažymį, dažnas gautų 4 (83)

Pinigų klausimas lietuviams kartais yra toks pats tabu kaip ir seksas ar politika. Dar labiau nejauku...

Kodėl lietuviški kurortai yra daug blogiau nei užsienio: turtingųjų pasaulis Interlakenas ir jo beprotiškos kainos (189)

„Niekada nevažiuočiau į lietuviškus kurortus“, „Palanga – brangi tragedija“, „Į...

13 daug antioksidantų turinčių produktų: valgydami juos kovojate su kenksmingais procesais organizme (6)

Antioksidantai yra junginiai, padedantys atitolinti ląstelių pažeidimus ar net galintys užkirsti...

Investuotojai nenurašo penktojo pagal dydį miesto: vaiduoklį keis nauja verslo oazė (17)

Nors per pastarąjį dešimtmetį Panevėžyje gyventojų sumažėjo daugiau nei dvidešimčia...

Iš „Misijos Sibiras“ grįžusi Amerikos lietuvaitė: dabar važinėsiu po Ameriką ir viską pasakosiu (93)

Tarp šešiolikos šių metų ekspedicijos „ Misija Sibiras “ dalyvių pirmą kartą buvo...

Bretanė – vieta, kur saugoma istorija ir gerbiamos tradicijos (10)

Gerai išvystytas Prancūzijos greitųjų traukinių (TGV) transporto tinklas suteikia unikalią...

Linkytė ir Vaitiekūnas papasakojo apie slogias mintis ir kaip pavyko pamilti save (75)

Laisvės pikniko metu „Rytojaus jaunimo“ diskusijų zonoje didelio susidomėjimo sulaukė...

Gamtos ženklus stebinti dzūkė jau žino, kokie bus rudens orai ir kada sulauksime pirmojo sniego (87)

Gamtos ženklus stebinti ir orus pagal juos prognozuojanti marcinkoniškė Janina Janušauskienė...