aA
Vienas iš būdų mažiau teršti aplinką – važinėti hibridiniais automobiliais, jie ne tik mažiau teršia orą, bet ir yra ekonomiški. Vyriausybėje pasklidusios kalbos, kad ekologijos mokesčiu reikia apmokestinti senesnius automobilius, daugelį vairuotojų privertė sunerimti.
Hibridinis Honda CR-Z
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Hibridinis automobilis turi vidaus degimo variklį ir integruotą pakartotinai įkraunamą energijos saugojimo sistemą, kad būtų efektyviau naudojami degalai ir automobilis nebūtų apribotas atstumo iki įkrovimo kolonėlės, kaip elektra varomi automobiliai, kurie naudoja baterijas, įkraunamas išorinių įkroviklių.

Šie automobiliai dažniausiai turi vidaus degimo variklį ir elektros akumuliatorius, varančius elektrinius variklius. Šiuolaikiniai masinės gamybos hibridiniai automobiliai pailgina baterijos įkrovimą, nes naudoja sukantį generatorių variklį. Taip įkraunama baterija arba energija tiesiogiai teikiama į elektros variklius, varančius automobilį.

Hibridinė technologija pagerina automobilio efektyvumą, nepriklausomai nuo energijos šaltinio – benzino, dyzelino, dujų, biokuro, sintetinių degalų, angliavandenilio ar elektros. Daugelyje hibridinių automobilių montuojamas itin galingas benzininis variklis su nė gramo teršalų neišskiriančiu elektriniu varikliu, suderintu su elektriniu akumuliatoriumi didesnei galiai sutelkti.

Šios pažangios hibridinės technologijos esmė – sumanus dviejų skirtingų galios šaltinių generuojamų energijos srautų valdymas optimizuojant juos visomis važiavimo sąlygomis – didinant greitį, važiuojant greitkeliu, stabdant ir dažnai stabčiojant, vėl pajudant iš vietos. Pavyzdžiui, benzinu ir elektra varomuose hibridiniuose modeliuose elektrinis variklis varomas akumuliatoriaus, kuris įkraunamas stabdant arba mažinant greitį. Benzininis variklis įjungiamas tada, kai reikia didesnės galios.

Hibridinis automobilis padeda mažiau teršti orą, negu įprastas vidaus degimo variklį turintysis.
Toyota“ dar 1997-aisiais pristatė pirmąjį serijinį visiškai hibridinį automobilį „Prius“ ir tapo šio technologinio žanro madų diktatore. Hibridiniai automobiliai yra savotiška gamyklos „Toyota“ vizitinė kortelė, jiems konstruoti ir gaminti kompanijos inžinieriai skyrė ypatingą dėmesį.

Kelių rūšių

Hibridiniai automobiliai skirstomi į kelias rūšis: mikrohibridus, švelniuosius hibridus ir visiškus hibridus. Mikrohibridas nėra hibridas griežtąja prasme (akumuliatoriaus tiekiama elektros energija nenaudojama automobiliui varyti). Ši technologija žinoma kaip „Stop&Start“ sistema, ji sumažina išskiriamo anglies dvideginio kiekį ir degalų sąnaudas. Sustabdžius automobilį (pavyzdžiui, prie šviesoforo), benzininis arba dyzelinis variklis išsijungia. Jis vėl įsijungia tik vairuotojui nuspaudus akceleratoriaus pedalą. Variklis akimirksniu paleidžiamas kintamosios srovės generatoriaus, kuriam energiją tiekia automobilio akumuliatorius. Pastarasis papildomai įkraunamas, kai stabdant regeneruojama energija.

Yra dvi švelniųjų hibridinių sistemų rūšys – lygiagrečioji ir nuoseklioji. Švelniajai lygiagrečiajai hibridinei technologijai būdinga ta pati „Stop&Start“ sistema, kaip ir mikrohibridui. Be to, ji turi elektrinį variklį, kuris papildo benzininio variklio galią didinant greitį. Tačiau paprastai automobiliai su tokia sistema negali būti varomi vien elektra. Jie varomi akumuliatoriaus, o šis įkraunamas stabdant, kai susidaranti energija transformuojama į elektrą, o ne prarandama, kaip dažniausiai būna, arba variklio, kai važiuojama pastoviu greičiu. Automobiliai su švelniąja nuosekliąja hibridine sistema yra varomi elektrinio variklio, jis įkraunamas benzininio variklio arba mažinant greitį.

Sudėtingiausia hibridinė sistema. Visiškai hibridiniai automobiliai gali būti varomi vien elektrinio variklio, vidaus degimo variklio arba abiejų variklių. Pajudėjęs iš vietos ir važiuodamas nedideliu greičiu toks automobilis tyliai rieda varomas vien elektra – važiuodamas šiuo režimu jis neišskiria nė gramo anglies dvideginio ir nesunaudoja nė lašo degalų. Pasiekus didesnį greitį, įsijungia vidaus degimo variklis, o esant būtinybei (pavyzdžiui, greitėjant) padidinama elektrinio variklio galia.

Visiškai hibridinė sistema sumaniai parenka tinkamiausią energijos šaltinį ir stabdant sukaupia dar daugiau energijos. Ši energija naudojama vieną ar daugiau galingų elektrinių variklių varančiam akumuliatoriui įkrauti.

Vairavimo malonumas

Kiek hibridinio automobilio savininkas per metus sutaupytų degalams, palyginti su standartinį variklį turinčio tokio pat dydžio automobilio savininku, tiksliai pasakyti neįmanoma, nes skiriasi vairavimo stilius, važinėjamų kelių tipas, eismo sąlygos ir kt., tačiau galima manyti, kad vairuojant hibridinį automobilį pavyktų sutaupyti 30–40 proc. eksploatavimo lėšų.

Matematika paprasta: kuo daugiau nuvažiuojate, tuo didesnę ekonominę naudą patiriate vairuodami hibridinį automobilį, o ne kitą tokio paties dydžio ir galingumo mašiną. Visiškai hibridinių automobilių pranašumas ypač išryškėja, kai važinėjama vien mieste.

Pavyzdžiui, visiškai hibridinio automobilio stabdžių trinkelės dėl stabdymo energijos kaupimo mažiau dėvisi, o pavaras lygiai perjungianti pavarų dėžė turi mažiau judančių ir besidėvinčių dalių negu įprastos pavarų dėžės. Savo patikimumą įrodė ir visiškai hibridinių automobilių akumuliatoriai.

Bet kuris hibridinis automobilis leidžia patirti tikrą vairavimo malonumą. Pajudėjęs iš vietos automobilis važiuoja tyliai, nes varomas vien elektra (benzininis variklis nenaudojamas). Pasiekus didesnį greitį, sklandžiai įjungiamas benzininis variklis. Didinant greitį, akimirksniu tolygiai didinama elektrinio variklio galia.

Be to, tarptautinės energijos agentūros specialistai teigia, kad hibridiniai automobiliai šiuo metu yra vienintelis praktiškas būdas, kuriuo galima spręsti aplinkos apsaugos ir energetikos problemas transporto sektoriuje, o ypač dėl to, kad hibridiniai automobiliai gali būti pritaikyti ir alternatyviems degalams – tokiems kaip biologinis ar natūralių dujų.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Diena be automobilio, bet su nemokamu viešuoju transportu (3)

Šeštadienį Lietuva kartu su kitomis Europos valstybėmis mini Tarptautinę dieną be automobilio....

„Peugeot“ sukūrė savavaldį elektromobilį: pagreitis lyg sportinio, o įkraunamas – be laidų (15)

Spalio pradžioje Paryžiaus automobilių parodoje „ Peugeot “ pristatys savavaldį elektrinį...

BMW pademonstravo technologiją, apie kurią iki šiol buvo kalbama tik puse lūpų (6)

BMW motociklų padalinys pademonstravo tai, apie ką transporto pasaulyje kalbama nedaug –...

Atsakė į amžiną klausimą, kada lietuviai pradės pirkti mažus automobilius (34)

Pasaulio automobilių rinkoje pastebima įvairių tendencijų: populiarėja krosoveriai, menksta...

Rugsėjį vidutinio greičio matuokliai užfiksavo daugiau nei 23 tūkst. pažeidėjų (13)

Greičio mėgėjai pasimokė. LRT laidos „Panorama“ gautais duomenimis, per pusę mėnesio,...

Top naujienos

Popiežius Pranciškus – jau Lietuvoje atvyko mandagumo vizito į Prezidentūrą, nuolat pildoma (638)

Popiežius Pranciškus iš Vilniaus oro uosto atvyko mandagumo vizito į Prezidentūrą, kur susitiks...

Susirinkusieji Daukanto aikštėje viliasi to paties ir nebijo lietaus: tai krikštas nuolat pildoma (177)

Popiežius Pranciškus jau Lietuvoje. Pirmoji stotelė – Prezidentūra. S. Daukanto aikštėje...

Neįprasta strategija, kaip svarbiausius sprendimus priima turtingiausias pasaulio žmogus (5)

Jeffas Bezosas , „ Amazon “ įkūrėjas ir vadovas, yra užimtas žmogus. Valdyti tokio dydžio...

Popiežiaus vizito Lietuvoje programa: sužinokite viską minučių tikslumu (22)

Vatikano vėliavomis pasipuošęs rudeninės dulksnos apimtas Vilnius šeštadienio rytą ruošiasi...

Kleiza įspėjo Valančiūno gerbėjus: DeMaras juk Toronte toks buvo ne vienas (10)

Linas Kleiza prieš 10 metų NBA lygoje surengė tokį pasirodymą, kad ne tik išsprogdino ruso...

Seime pasiūlytas būdas užtildyti šunis kelia šeimininkų baimę: kaip iš tiesų reikėtų elgtis registruokitės – specialistai padės išsiaiškinti, kodėl jūsų šuo triukšmauja (127)

Šunų šeimininkams vis dar neramu dėl Seime pateikto Petro Čimbaro siūlymo spręsti šunų...

Dėl darbo galvą pametęs „TV Pagalbos“ veterinaras kraupsta nuo žmonių žiaurumo

Veterinarijos klinikoje ir televizijos laidoje „ TV Pagalba “ dirbantis Paulius Morkūnas...

Naujausi reitingai: dviejų partijų varžybose – pasikeitimai (548)

Partijų reitinge valdančioji Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga ( LVŽS ) po ilgo laiko...

Erdvius namus iškeitė į mobilų namelį: turi patarimų apie tai svajojantiems

Aš, mano vyras, du vaikai ir šunelis turėjome kaip reikiant pasistengti, kad iš 185 kvadratinių...

Po reido miške: grybais užversta virtuvė ir itin paprasti receptai (15)

Kelionės į mišką saulėtą rudenį yra vienas smagiausių dalykų. O miške galime ir šiaip...