aA
Pasaulis aiškiai artėja prie elektra varomų automobilių. Bus reikalingi galingi, bet ne per daug dideli akumuliatoriai. O kinai turi raktą, be kurio talpių akumuliatorių gamyba nebus įmanoma.
Toyota Prius Plug-in Hybrid concept
© Organizatorių archyvas

Logika - už elektrinius automobilius. Juk važinėjame daugiausia miestuose, kur greitis apribotas, 60-70 km/val. Elektra varomam transportui - toks greitis idealus - mašina burkuoja iš malonumo. Bet jeigu reikia, ji gali skrieti ir 120 km/val., tiesa, tai hibridiniai automobiliai, turintys ir visai neblogą benzininį variklį. Statistika rodo, kad 80 proc. automobilio važiavimo laiko jame sėdi vienas žmogus, 15 proc. - 2, todėl didelės galios nereikia. Bet hibridas paveža ir keturis, ir vietos jiems užtenka. Dėl to laimingos ekologijos žinybos ir ekologijos fanatikai.

Svarbiausia - degalų ekonomija. Nusibodo tas kainų šokinėjimas, ir kažkodėl visada vis į viršų. Dabar pasaulio ekonomika lyg ir vėl pradeda pupsėti, nors neaišku, ar tikrai ir ar ilgam, bet naftos kainos paskubėjo vėl pakilti. Todėl kai "Toyotos" hibridas "Prius" arba "Hondos" "Insight" sunaudoja tik 4 litrus šimtui miesto kilometrų arba dar mažiau, jis pasidaro labai patrauklus. Po Lietuvą jau bėgioja keli tokie. Važiavau vienu. Didelis malonumas.

Su hibridais eksperimentuoja visi automobilių gamintojai, nes tie naujos kartos automobiliai sugeba panaudoti akumuliatoriams krauti net stabdymo jėgą, nedegina degalų per laisvą eigą.

Skersai kelio elektriniams automobiliams stovi dvi galingos jėgos: naftos koncernai ir vyriausybės, nes valdžia apkrauna skystąjį kurą baisiais mokesčiais. Žino - vairuotojai niekur nepabėgs. Tačiau dabar prisidėjo trečia kliūtis.

Gerų akumuliatorių gamybai būtini retieji metalai, dar vadinami "retomis žemėmis" - itris, lantanas ir litis. Jie reikalingi daug kur - nuo iPodų iki per tolimąjį atstumą valdomų raketų ar modernių vėjo malūnų gamybai. Jeigu ličio yra Bolivijoje ir dar keliose pasaulio vietose, tai 95 proc. pirmų dviejų metalų išgaunama Kinijoje. Išžvalgyti tų metalų klodai taip pat daugiausia ten. Produkcijos, kurioje panaudojami tie metalai, vertė pasaulyje auga ir jau artėja prie 100 mlrd. dolerių per metus.

Taip viskam susiklosčius, Kinija ėmėsi žaliavų nacionalizmo. Be kitų apribojimų, įvedė "retųjų žemių" eksporto kvotą - išvežti galima tik 35 tūkst. tonų per metus. Tačiau pasauliui šiuo metu reikia mažiausiai 124 tūkst. tonų, ir tas poreikis netrukus padvigubės. Kinų vyriausybė mandagiai aiškina, kad ji visiškai nenori kaip voveraitė laikyti tuos turtus paslėpusi, ji tik siekia paskatinti užsienio bendroves statyti gamyklas Kinijoje. Tačiau tai reiškia gamybos paralyžių daugelyje valstybių. Ypač dreba Japonija. Tai pažangių technologijų šalis, 2008 metais sunaudojusi 40 tūkst. tonų "retųjų žemių". Vien jos poreikiai šiemet didesni nei naujoji Kinijos kvota. Japonijai teks arba uždaryti nemažai gamyklų, arba toliau daryti tai, ką šiuo metu daro - pirkti nelegaliai iškastą ir kontrabanda išvežamą žaliavą.

Kitos šalys, kurios turi šiek tiek tų "žemių", - Australija, Kanada, Pietų Afrika - visomis išgalėmis didina jų gavybą. Bet net po penkerių metų jos galės išgauti tik 50 tūkst. tonų. Aukštųjų technologijų gaminiams to neužtenka, todėl pasaulio ekonomikos galiūnai svarsto - gal būtų galima paspausti Kiniją per Pasaulinę prekybos organizaciją, kuriai ji taip pat priklauso? Bet kaip priversti Kiniją būti dosnią, kai ji pareiškia, kad jai pačiai reikia?

Kinijos planai aiškūs. Gamins vertingus gaminius pati, juos pardavinės, ir taip išvystys naują pramonės šaką. O jūs... žinokitės.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kelias Vilnius–Kaunas nuo kitų metų gaus automagistralės statusą (32)

Prieš beveik 50 metų atidarytas greitkelis Vilnius–Kaunas ruošiasi naujam etapui – jau...

Daugiau jokių hibridų: „General Motors“ skelbia stabdanti „Chevrolet Volt“ gamybą (23)

Per pastaruosius porą mėnesių apie „ General Motors “ girdėjome daug įvairių naujienų ir...

„City Bee“ į gatves išleido 20 automobilių, papuoštų ypatingais parašais (2)

Lietuvos Valstybės atkūrimo dieną šalies gyventojų kasmet švenčiama vis išradingiau. Nuo jų...

„Bentley“ nusprendė, kad „Bentayga“ per lėtas – pagamino greitesnį visureigį (8)

Kai „Bentayga“ pasirodė pirmą kartą, masyviam ir prabangiam visureigiui buvo prilipdyta tuomet...

10 dalykų, kurių apie „Porsche Taycan“ dar nežinojote (9)

2019 m. pabaigoje gatvėse bus galima išvysti pirmuosius „Porsche Taycan“ elektromobilius. Dar...

Top naujienos

Gyvai / Mūšis dėl pirmojo sezono trofėjaus: „Rytas“ – „Žalgiris“ tiesioginė vaizdo transliacija (81)

Kova, kuri tęsiasi per amžius. Kauno „Žalgiris“ ir Vilniaus „Rytas“ stoja į mūšį dėl...

Šveicarijos lietuvė: suvokti, kodėl čia kasininkės uždirba dešimtis tūkstančių, yra darbas (164)

Šveicarija – keista šalis. Smagi šalis. Spalvinga šalis. Kuria puse nepakreipsi, įdomi...

Rimvydas Valatka. Desakralizuoti Lietuvos pilietybę (39)

Politinis kalendorius pamėtėjo rinkimų . Karbauskis su Širinskiene – dar ir Konstitucijos...

Svaiginančią karjerą metusi lietuvė vaikų auginti išvyko į Balį: buvau kaltinama karjera per lovą (10)

Polinezijos salos Ramiajame vandenyne. Palmės, baltas smėlis, smaragdinio žydrumo vanduo ir...

Asmik Grigorian atlikta jautri operacija: niekada nesupratau fakto, kodėl visi tai slepia (8)

Balandžio 29 d. bus paskelbti tarptautinių operos apdovanojimų laureatai. Operos solistė iš...

Užkalnis: šią vietą išgelbėjo kiaušiniai (111)

Buvo laikai, kai Zoe’s Odminių gatvėje Vilniuje, su vaizdu į Katedrą buvo gero gyvenimo...

LKL snaiperio titulą laimėjęs Gecevičius prisipažino – kamuolio rankose nelaikė penkias dienas (5)

Vilniaus „Siemens“ arenoje vykstantį „Kidy Tour“ Karaliaus Mindaugo taurės finalo...

Įspėja dėl netikrų Europos draugų: tokio „egzorcizmo“ nesupras ir Baltijos šalys (211)

Kokį vaidmenį Europos Sąjungoje turėtų vaidinti nacionalinė valstybė? Ieškant atsakymo į šį...

Netyčinė „geltonųjų liemenių“ judėjimo auka: protestai sudavė smūgį žiniasklaidai (25)

„Geltonųjų liemenių“ protestai Prancūzijos naujienų transliuotojų sutinkami...