aA
Nors Lietuvą skersai ir išilgai be didesnio vargo galima pervažiuoti greičiau nei per tris valandas, skirtinguose šalies pakraščiuose prigijusios tradicijos panašios viena į kitą beveik tiek pat, kiek futbolas su rankiniu. Ypač keisti yra žemaičiai.
"Žemaitijos ralis"
"Žemaitijos ralis"
© N40 vyrų autoklubas

Pradedant tenykšte tarme, kurios balsių – priebalsių kombinacijos sudėtingumu nusileidžia tik toninei kinų kalbai, ir baigiant šiame krašte kultivuojamomis techninėmis sporto šakomis.

Ne kur kitur, o Klaipėdos prieigose buvo užsimota sukurti reaktyvinį automobilį su 1500 kW galios „Rolls-Royce“ kompanijos gamybos varikliu, kadaise leidusiu padanges raižyti dešimtviečiui lėktuvėliui „Learjet“.

Kretinga ilgą laiką buvo motobolo Meka – čionykštė komanda net tik Lietuvoje neturėjo sau lygių, bet ir buvo įsitvirtinusi stipriausių Centrinės Europos ekipų trejetuke.

Geriausia Lietuvos automobilių kroso trasa, gavusi FIA licenciją, taip pat atsirado ne kur kitur, o Plungės pašonėje.

Tačiau su klasikiniu raliu žemaičių santykiai ilgą laiką buvo, švelniai tariant, keistoki. Nors žemaičiai visą laiką turėjo pavydėtinai gerai ralio lenktynėms tinkamus kelius, tarptautinėse arenose po Nepriklausomybės atkūrimo pirmiausia suskambėjo kroso meistro Arvydo Vaišės vardas – 1997-aisiais jis užėmė ketvirtąją vietą Europos kroso čempionate.

Vėliau kitas žemaitis - tuomet septyniolikmetis plungiškis Martynas Padgurskis – įsigudrino tapti Europos ralio kroso čempionato bronzos medalio laimėtoju bei pelnyti FIA „Metų atradimo" titulą.

Pastaraisiais metais šiose pirmenybėse neprastai startuoja laisvai žemaitiškai kalbantis Ernestas Staponkus.

Jei nei Dievulio itin dosniai talentais apdovanotas Valerijonas Vaišvila (1938 metais gimęs šiaulietis per fantastiškai sėkmingą karjerą yra tapęs daugkartiniu Lietuvos motokroso ir ralio kroso čempionu, daugkartiniu Baltijos šalių žiedinių lenktynių čempionu, Tarybų Sąjungos žiedinių lenktynių čempionu, triskart Tarybų Sąjungos ralio kroso čempionu) kiltų abejonių, ar Žemaitijoje žmonės apskritai žino, kas yra ralis ir su kuo jį valgyti.

Kad ir kaip būtų keista, tačiau Lietuvos ralio čempionato etapai šį kraštą dėl sunkiai paaiškinamų priežasčių lenkdavo. Pirmenybių karavanas į Kelmės apylinkes buvo užsukęs tik 1998-2004 m., o vėliau nuo 2007-ųjų taip kaitaliojo pavadinimus, tarsi stengtųsi trūks plyš netapti tradiciniu renginiu.

Kodėl viskas vyko pagal tokį scenarijų, galima nesunkiai paaiškinti: tiesiog nebuvo žmogaus, kuris imtųsi iniciatyvos, turėtų pakankamai žinių, kaip rengiamos tokio tipo lenktynės, ir pakankamai charizmos, kad suburtų profesionalų komandą.

Panašu, kad visos šios problemos buvo išspręstos, kai 2014-aisiais, „Žemaitijos ralio“ organizacinių darbų naštą ant savo pečių užsivertė Tomas Savickas. Šis ralio veteranas, per beveik du dešimtmečius trukusią lenktynininko karjerą dešimt kartų tapęs Lietuvos čempionu, po atsisveikinimo su profesionaliu sportu ramiai neišbuvo nei metų.

„Kai su šeima persikraustėm gyventi į Kelmę, čia realiai per metus vykdavo viso labo du renginiai, kurių metu miestelėnai pasipuošdavo išeiginiais drabužiais išeidavo pasižmonėti: rugpjūčio viduryje traukos centru tapdavo Kražių parapijoje rengiami Šv. Roko, stebuklingojo ligonių globėjo, atlaidai.

Gegužės mėnesio paskutinį šeštadienį nuo 1980 metų mūsų mieste rengiama Liaudies meno šventė, kurios metu gatvės virsta tautodailininkų dirbinių muge ir senųjų amatų demonstracijų aikštele.

Kad ir kaip būtų gražu žiūrėti į vilnonius siūlus verpiančias močiutes ar klausytis kaimo kapelų, visgi veiksmo pasirodė mažoka.

Dėl šios priežasties su keletu bendraminčių ėmiausi „Žemaitijos ralio“ reikalų. Būtų nesąžininga sakyti, kad per porą pastarųjų metų viską išmokome ir išvengiame smulkių klaidų, tačiau, Dievas mato, – pasiutusiai stengiamės“, – prisipažino T. Savickas.

Pagrindinis „Žemaitijos ralio“ architektas tikina negalintis paaiškinti, kodėl „neutralūs“ (t. y. užaugę didžiuosiuose Lietuvos mietuose) automobilių sporto renginių organizatoriai dažniau renkasi Aukštaitiją.

„Faktas, kad ralio varžybos – dangų remiantys dulkių stulpai ir gyvulius ganyklose gasdinantis triukšmas – sukelia papildomų rūpesčių visiems ūkininkams. Tiek aukštaičiams, tiek dzūkams, tiek žemaičiams. T. y. su visais reikia sugebėti rasti bendrą kalbą ir sugalvoti, kaip kompensuoti nepatogumus.

Šia prasme dirbti Kelmėje yra tikras malonumas, nes vietiniai savivaldybės žmonės nepaprastai geranoriški ir padeda viskuo, kuo tik gali. Tai ir yra atsakymas į jūsų iškelta klausimą. Žmonėms čia tikrai patinka ralis. Kitaip vargu ar pavežtume visą organizacinių galvosūkių naštą“, – atvirauja T. Savickas.

Šiemet Kelmės apylinkėse vyks net dvejos ralio varžybos, pirmosios jau gegužės 14 d. – Lietuvos ralio sprinto čempionato II etapas „Užvenčio ralis 2016“. Na o birželio 17–18 dienomis čia vyks „Žemaitijos ralis 2016“, tai bendras Lietuvos ir Latvijos ralio čempionatų etapas žadantis šiemet būti didžiausiu ir iškilmingiausiu Lietuvos ralio renginiu.

Bilietus į pastarąsias varžybas galite įsigyti „Tiketos“ kasose jau šiandien. Beje bilietų kaina simbolinė ir visos surinktos lėšos bus skirtos išimtinai renginio organizavimui, todėl jei prijaučiate Lietuvos raliui, nepagailėkite 5 eurų ir birželio 17-18 d. savaitgalį susiplanuokite jau dabar.

N40 vyrų autoklubas
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Debiutas: B. Vanagas ir K. Sikk startuos „Italian Baja“ lenktynėse

„TOYOTA GAZOO Racing Baltics“ komanda jau liepos 8-10 dienomis startuos pasaulio bajų taurės...

Vaidotą Žalą nuo „ERC Rally Liepaja“ pirmojo penketuko skiria 10 sekundžių

„Teltonika Racing“ komandos lenktynininkas Vaidotas Žala kaimyninėje Latvijoje vykstančiame...

Pagerinęs savo rekordą lenktynininkas Šeinauskas siekia naujo – dar įspūdingesnio

Lenktynininkas ir sportinio vairavimo mokytojas Renaldas Šeinauskas žinomas ne tik rezultatais...

Mityba lenktynių metu: valgant cepelinus ne tik pergalės, bet ir finišo linijos gali nepasiekti

Lenktyniavimas iš šono gali pasirodyti kaip pakankamai patogus sportas: tereikia sėdėti...

Giedrius Notkus su komanda į „Gintarinį pragarą“ sugrįš prie „Porsche“ vairo

Jau liepos 13–16 dienomis Palanga taps Lietuvos automobilių sporto gerbėjų traukos centru,...

Top naujienos

Bedarbių nuo liepos mėnesio laukia nauji iššūkiai: gali netekti išmokos ir net sveikatos draudimo (16)

Du kartus tinkamo darbo atsisakę ilgalaikiai bedarbiai praras statusą, neteks išmokos ir turės...

Siaubingas įvykis Šiauliuose: prie konteinerių rastas į kilimą suvyniotas žmogaus kūnas

Vėlų pirmadienio vakarą, apie 22 val., buvo gautas kraupus pranešimas – rastas negyvo žmogaus...

Rusija rezervų dar tikrai turi: vyksta mobilizacija, bet slapta ir ne visur

Rusija kare Ukrainoje naudoja pasenusią ir netikslią ginkluotę, dėl ko naikinama civilinė...

Rinktinės sudėtimi nusivylęs Maksvytis pranešė apie dar dvi netektis prieš Europos čempionatą (1)

„Keista sistema, jei žiemą suburiame ko gero net stipresnę rinktinę nei vasarą“, –...

Programišiai nutekino apie 50 tūkst. „Švaros brolių“ klientų duomenis (1)

Programišiai nutekino apie 50 tūkst. „Švaros brolių“ automobilių švaros centrų rezervacijos...

Vilniuje į avariją pateko „Bolt“: abu automobiliai sumaitoti, pranešta apie sužalotus žmones „Volvo“ vairuotojas girtas

Vėlų pirmadienio vakarą Vilniuje , S. Stanevičiaus gatvėje, įvyko didelė avarija .

Orų permainos artėja: nusistovės vėsesni orai, vyraus trumpalaikis lietus

Antradienio dieną šalyje vyraus mažai debesuoti ir sausi orai.

Karas Ukrainoje. Iš Lysyčansko atsitraukę ukrainiečiai: netrukus pasaulis pamatys pirmąsias mūsų pergales Rusijos pajėgos jau nusitaikė į kitą miestą (4)

JAV Karo studijų instituto (ISW) ataskaitoje rašoma, kad užėmę Lysyčanską Rusijos kariai ,...

Aiškios visos antro atrankos etapo dalyvės: Prancūzija pasiuntė skambią žinutę suformuotos naujos grupės

Pirmadienio vakarą paaiškėjo visos į antrąjį 2023-ųjų pasaulio krepšinio čempionato atrankos...

Pergalingą lietuvių atrankos maršą Klaipėdoje nutraukė čekai (14)

Lietuvos krepšinio rinktinė nepasinaudojo proga tapti vienintele nacionaline komanda, pirmąjį...