Nors Lietuvą skersai ir išilgai be didesnio vargo galima pervažiuoti greičiau nei per tris valandas, skirtinguose šalies pakraščiuose prigijusios tradicijos panašios viena į kitą beveik tiek pat, kiek futbolas su rankiniu. Ypač keisti yra žemaičiai.
"Žemaitijos ralis"
© N40 vyrų autoklubas

Pradedant tenykšte tarme, kurios balsių – priebalsių kombinacijos sudėtingumu nusileidžia tik toninei kinų kalbai, ir baigiant šiame krašte kultivuojamomis techninėmis sporto šakomis.

Ne kur kitur, o Klaipėdos prieigose buvo užsimota sukurti reaktyvinį automobilį su 1500 kW galios „Rolls-Royce“ kompanijos gamybos varikliu, kadaise leidusiu padanges raižyti dešimtviečiui lėktuvėliui „Learjet“.

Kretinga ilgą laiką buvo motobolo Meka – čionykštė komanda net tik Lietuvoje neturėjo sau lygių, bet ir buvo įsitvirtinusi stipriausių Centrinės Europos ekipų trejetuke.

Geriausia Lietuvos automobilių kroso trasa, gavusi FIA licenciją, taip pat atsirado ne kur kitur, o Plungės pašonėje.

Tačiau su klasikiniu raliu žemaičių santykiai ilgą laiką buvo, švelniai tariant, keistoki. Nors žemaičiai visą laiką turėjo pavydėtinai gerai ralio lenktynėms tinkamus kelius, tarptautinėse arenose po Nepriklausomybės atkūrimo pirmiausia suskambėjo kroso meistro Arvydo Vaišės vardas – 1997-aisiais jis užėmė ketvirtąją vietą Europos kroso čempionate.

Vėliau kitas žemaitis - tuomet septyniolikmetis plungiškis Martynas Padgurskis – įsigudrino tapti Europos ralio kroso čempionato bronzos medalio laimėtoju bei pelnyti FIA „Metų atradimo" titulą.

Pastaraisiais metais šiose pirmenybėse neprastai startuoja laisvai žemaitiškai kalbantis Ernestas Staponkus.

Jei nei Dievulio itin dosniai talentais apdovanotas Valerijonas Vaišvila (1938 metais gimęs šiaulietis per fantastiškai sėkmingą karjerą yra tapęs daugkartiniu Lietuvos motokroso ir ralio kroso čempionu, daugkartiniu Baltijos šalių žiedinių lenktynių čempionu, Tarybų Sąjungos žiedinių lenktynių čempionu, triskart Tarybų Sąjungos ralio kroso čempionu) kiltų abejonių, ar Žemaitijoje žmonės apskritai žino, kas yra ralis ir su kuo jį valgyti.

Kad ir kaip būtų keista, tačiau Lietuvos ralio čempionato etapai šį kraštą dėl sunkiai paaiškinamų priežasčių lenkdavo. Pirmenybių karavanas į Kelmės apylinkes buvo užsukęs tik 1998-2004 m., o vėliau nuo 2007-ųjų taip kaitaliojo pavadinimus, tarsi stengtųsi trūks plyš netapti tradiciniu renginiu.

Kodėl viskas vyko pagal tokį scenarijų, galima nesunkiai paaiškinti: tiesiog nebuvo žmogaus, kuris imtųsi iniciatyvos, turėtų pakankamai žinių, kaip rengiamos tokio tipo lenktynės, ir pakankamai charizmos, kad suburtų profesionalų komandą.

Panašu, kad visos šios problemos buvo išspręstos, kai 2014-aisiais, „Žemaitijos ralio“ organizacinių darbų naštą ant savo pečių užsivertė Tomas Savickas. Šis ralio veteranas, per beveik du dešimtmečius trukusią lenktynininko karjerą dešimt kartų tapęs Lietuvos čempionu, po atsisveikinimo su profesionaliu sportu ramiai neišbuvo nei metų.

„Kai su šeima persikraustėm gyventi į Kelmę, čia realiai per metus vykdavo viso labo du renginiai, kurių metu miestelėnai pasipuošdavo išeiginiais drabužiais išeidavo pasižmonėti: rugpjūčio viduryje traukos centru tapdavo Kražių parapijoje rengiami Šv. Roko, stebuklingojo ligonių globėjo, atlaidai.

Gegužės mėnesio paskutinį šeštadienį nuo 1980 metų mūsų mieste rengiama Liaudies meno šventė, kurios metu gatvės virsta tautodailininkų dirbinių muge ir senųjų amatų demonstracijų aikštele.

Kad ir kaip būtų gražu žiūrėti į vilnonius siūlus verpiančias močiutes ar klausytis kaimo kapelų, visgi veiksmo pasirodė mažoka.

Dėl šios priežasties su keletu bendraminčių ėmiausi „Žemaitijos ralio“ reikalų. Būtų nesąžininga sakyti, kad per porą pastarųjų metų viską išmokome ir išvengiame smulkių klaidų, tačiau, Dievas mato, – pasiutusiai stengiamės“, – prisipažino T. Savickas.

Pagrindinis „Žemaitijos ralio“ architektas tikina negalintis paaiškinti, kodėl „neutralūs“ (t. y. užaugę didžiuosiuose Lietuvos mietuose) automobilių sporto renginių organizatoriai dažniau renkasi Aukštaitiją.

„Faktas, kad ralio varžybos – dangų remiantys dulkių stulpai ir gyvulius ganyklose gasdinantis triukšmas – sukelia papildomų rūpesčių visiems ūkininkams. Tiek aukštaičiams, tiek dzūkams, tiek žemaičiams. T. y. su visais reikia sugebėti rasti bendrą kalbą ir sugalvoti, kaip kompensuoti nepatogumus.

Šia prasme dirbti Kelmėje yra tikras malonumas, nes vietiniai savivaldybės žmonės nepaprastai geranoriški ir padeda viskuo, kuo tik gali. Tai ir yra atsakymas į jūsų iškelta klausimą. Žmonėms čia tikrai patinka ralis. Kitaip vargu ar pavežtume visą organizacinių galvosūkių naštą“, – atvirauja T. Savickas.

Šiemet Kelmės apylinkėse vyks net dvejos ralio varžybos, pirmosios jau gegužės 14 d. – Lietuvos ralio sprinto čempionato II etapas „Užvenčio ralis 2016“. Na o birželio 17–18 dienomis čia vyks „Žemaitijos ralis 2016“, tai bendras Lietuvos ir Latvijos ralio čempionatų etapas žadantis šiemet būti didžiausiu ir iškilmingiausiu Lietuvos ralio renginiu.

Bilietus į pastarąsias varžybas galite įsigyti „Tiketos“ kasose jau šiandien. Beje bilietų kaina simbolinė ir visos surinktos lėšos bus skirtos išimtinai renginio organizavimui, todėl jei prijaučiate Lietuvos raliui, nepagailėkite 5 eurų ir birželio 17-18 d. savaitgalį susiplanuokite jau dabar.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Penktąjį Dakaro ralį įveikęs Vanagas: paskutiniame greičio ruože viskas galėjo baigtis liūdnai (24)

Pakilimus ir nuosmukius 40-ajame Dakaro ralyje išgyvenęs Benedikto Vanago ir Sebastiano...

Pirmą kartą Dakare finišavęs Žala: negaliu suprasti, kad jau baigėsi (123)

Trečias kartas nemelavo. Po dviejų nesėkmių Dakaro ralyje trečiąkart dalyvavęs Vaidoto Žalos...

Lietuvai Dakaro rekordą padovanojęs Juknevičius: turime didžiuotis visais lietuvių ekipažais (104)

Ponas Dakaras – tokią pravardę ant pečių nešioja net 13-a kartų sunkiausią pasaulio...

Vanagą priešpaskutiniame etape stabdė technika (27)

Priešpaskutiniame Dakaro ralio etape penktadienį Benedikto Vanago ir Sebastiano Rozwadowskio...

Bardauskas važiuoja rekordo ritmu (11)

Vienintelis Dakaro ralyje lenktyniaujantis motociklininkas iš Lietuvos Balys Bardauskas sėkmingai...

Top naujienos

Pigu-brangu eksperimentas: drabužiai beveik identiški, o kainos skiriasi daugiau nei 10 kartų (30)

DELFI Stilius nutarė atlikti „pigu-brangu“ eksperimentą paieškoti drabužių, kurie atrodo...

Šiaurės Korėjos piliečiai dirba Rusijoje – juos lygina su vergais (39)

Šalia dumblėto kelio viename iš Sankt Peterburgo rajonų iškilo visas palaikių gyvenamųjų...

Šalys, kuriose už 800 eurų per mėnesį gyvensite kaip karaliai (88)

Pasaulyje yra bent 27 šalys, kuriose galima iš tikrųjų karališkai gyventi už mažesnę nei 1 000...

Ginekologai apie populiarią higienos priemonę: mirtinas sindromas progresuoja labai greitai (22)

Šįkart te suklūsta moterys ir merginos, kurios naudoja tamponus . Ši moterų higienos priemonė...

Rimtas perspėjimas Europos gyventojams: jūsų naivumas – labai pavojingas (365)

Pastaraisiais metais Europoje ne sykį skambėjo krikščionybę priėmusių eksmusulmonų...

Penktąjį Dakaro ralį įveikęs Vanagas: paskutiniame greičio ruože viskas galėjo baigtis liūdnai (24)

Pakilimus ir nuosmukius 40-ajame Dakaro ralyje išgyvenęs Benedikto Vanago ir Sebastiano...

Prieš mačą su „Lietuvos rytu“ rimtų nuostolių patyręs Butautas: apie tai sužinojau paskutinę dieną (2)

Ketvirtadienį su Adu Juškevičiumi atsisveikinęs „Lietkabelio“ strategas Ramūnas Butautas...

Eurovizinė karštinė tęsiasi: ar scenos vilkai nurungs naujokus? (12)

Šeštadienio vakarą LRT eteryje jau antroji eurovizinių atrankų laida. Laikas tiksi – iki...

Svajonių telefonų kopijas siūlo įsigyti atvirai ir pigiai (94)

Telefonai „ iPhone X “ ir „Samsung Galaxy S7“ už 140 eurų? Kas gi nesusiviliotų tokia...

Pirmą kartą Dakare finišavęs Žala: negaliu suprasti, kad jau baigėsi (123)

Trečias kartas nemelavo. Po dviejų nesėkmių Dakaro ralyje trečiąkart dalyvavęs Vaidoto Žalos...