aA
Vos trims savaitėms likus iki šiųmetinio Europos automobilių kroso čempionato etapo Lietuvoje, prestižinių varžybų organizatoriai gali atsikvėpti šiek tiek lengviau: FIA komisarai palaimino patobulintą saugos planą ir panaikino paskutines kliūtis tam, kad Vilkyčiuose įvyktų geriausių Senojo žemyno grunto trasų specialistų mūšis.
Vilkyčių trasa išlaikė FIA saugos egzaminą
© LASF

Ką, kaip ir kodėl privalu padaryti prieš kiekvieną tokio pobūdžio renginį, stengiantis užbėgti galimoms nelaimėms už akių?

Nors tradiciškai automobilių sportas laikomas itin rizikingu užsiėmimu, incidentų statistika byloja ką kita: pasirodo, įvairaus pobūdžio lenktynės mašinomis pavojingiausių sporto šakų reitinge užima vos 26 vietą. Pati pavojingiausia sporto šaka – jojimas. Už autosportą sveikatai pavojingesni tokie sportai kaip gimnastika, ledo ritulys ar futbolas.

Tiesa, šis reitingas sudarytas sportininkų atžvilgiu. Tačiau ir žiūrovams lenktynės automobiliais nėra pats pavojingiausias sportas. Štai, pavyzdžiui, JAV beisbolo lygoje vidutiniškai milijonui žiūrovų tenka 35,1 sužeidimo. Per kiekvieną ledo ritulio varžybų sezoną sužeidžiama maždaug po 120 žiūrovų, pusei kurių prireikia rimtos medikų pagalbos ar netgi neplanuotai ilgos viešnagės ligoninės stacionare.

Pagal sužeidžiamų žiūrovų skaičių automobilių sportas yra ketvirtoje vietoje – po ledo ritulio, beisbolo ir golfo.

Žinoma, jei jau lenktynėse įvyksta kokia nors nelaimė, dažniausiai jos pasekmės būna labai skaudžios: iš trasos išlėkęs automobilis ar nuo jo atitrūkusios detalės visuomet veikia kaip didelės griaunamosios galios šaltasis ginklas ir žudo viską, kas pasipainioja kelyje.

Pati žiauriausia tokio pobūdžio tragedija, po kurios buvo kilusi diskusijų banga, ar apskritai nereikėtų uždrausti automobilių sporto, nutiko 1955-aisiais 24 valandų Le Mano lenktynėse. Gamyklinės „Mercedes-Benz“ komandos pilotas susidūrė su lėtesnio varžovo bolidu, lėkdamas maždaug 240 km/val. greičiu pakilo į orą ir nuskriejo į susirinkusių žiūrovų minią.

Tarsi to būtų maža, užsidegė iš besivartaliojančio automobilio bako taškomas benzinas. Bakas prakiuro ir netrukus viskas paskendo liepsnose... Per incidentą žuvo ne tik pilotas, bet ir 83 žiūrovai. Dar 120 buvo sužeisti. Vokietijos, Prancūzijos, Šveicarijos, Ispanijos bei kitų šalių vyriausybės uždraudė rengti lenktynes iki tol, kol nebuvo pagerintas saugumas trasose.

„Dabar incidentus automobilių lenktynių metu, kai sportininkai ar žiūrovai patiria traumas, galima skaičiuoti ant pirštų tik todėl, kad tiek mašinoms, tiek pilotų ekipiruotei, tiek organizatoriams keliami nepaprastai griežti saugos reikalavimai. Kiekvienoms varžyboms privalomai rengiami saugos planai, kuriuos tvirtina Lietuvos automobilių sporto federacija, jei renginys nacionalinio kalibro, ar FIA, jei kalbama apie Europos čempionatą.

Šiame dokumente būna labai detaliai aprašyta, kaip ir kokios gelbėjimo tarnybos budės, kokie evakuaciniai koridoriai (tiek patekti į bet kurią trasos vietą, tiek išvažiuoti iš teritorijos į ligonines) bus įrengti, kokia technika ir įrengimai bus paruošti vaduoti nelaimėlius. Taip pat labai atidžiai nagrinėjama, ar žiūrovų zona saugi, kur galima ir kur kategoriškai draudžiama darbuotis fotografams bei operatoriams.

FIA komisarai vertina ir tokius dalykus, kaip atitvarų konstrukcijos, apsauginiai pylimai ir tvoros. Galim pasidžiaugti, kad šiemet FIA mūsų atiliktus namų darbus įvertino gerai – turėjome patobulinti vos keletą neesminių detalių“, – pasakojo Europos automobilių kroso čempionato etapo Lietuvoje organizatorius Kazimieras Gudžiūnas.

Beje, Vilkyčių trasos šeimininkas prieš gerą dešimtmetį buvo tragiškos nelaimės Latvijoje liudininku, kai per autokroso varžybas viename posūkių nesuvaldytas automobilis peršoko nediduką pylimą ir rėžėsi į žiūrovų minią.

„Ten iš tiesų buvo padaryta labai daug grubių klaidų – žiūrovams buvo leidžiama stovėti posūkio išorinėje dalyje, o nuo trasos juo skyrė tik „stop“ juosta. Todėl kai dvi greitai lėkusios mašinos susidūrė ir tapo nevaldomos, niekas nespėjo pasitraukti. Tąkart gal šeši žmonės žuvo ir per dvi dešimtis buvo sužeista, – prisiminė K. Gudžiūnas. – Galima tik apgailestauti, kad Lietuvoje lig šiol rengiamos nelegalios kroso varžybos, kurių organizatoriai nežino elementarių saugos reikalavimų arba juos paprasčiausiai ignoruoja“.

Savų reikalavimų trasoms turi ir sportininkai. Suvaldyti galingą techniką įmanoma tik tada, kai dangos paviršius yra sąlyginai lygus, tvirtas, nuo kurio nekyla nei dulkių debesys, nei skysto purvo užsklandos. Todėl kiekvienose varžybose numatomos techninės pertaukėlės, kurių metu trasa lyginama, gruntas sutankinamas ar, esant reikalui, laistomas.

Šiais dalykais Lietuvoje tinkamai pasirūpinti sugeba Plungės, Ukmergės, Tauragės, Marijampolės, Vilkyčių trasų šeimininkai. Kroso meistrai viliasi, kad panašiai bus tvarkomasi Pakruojo bei Akmenės arenose.

LASF
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dakaro žvaigždė Nasseras Al-attiyah važiuos su lietuviška vėliava (41)

Latvijos sostinė Ryga pastarąją savaitę atsidūrė viso automobilių sporto pasaulio akiratyje, o...

Paaiškėjo, kada vyks jubiliejinės 1006 kilometrų lenktynės (4)

Šiemet kaip niekad anksti patvirtinta kitais metais vyksiančio didžiausio automobilių lenktynių...

Netikėta: „drifteris“ iš Lenkijos šonu trasoje slysta naudodamas vien kojas (5)

Keliaudama po Lenkiją „Hoonigan“ komanda susipažino su Barstoszu Ostalowskiu – abejų rankų...

Bekelės varžybose Pasvalio rajone – įspūdingi vaizdai ir didelis greitis (1)

Savaitgalį Pasvalio rajone vyko trečiasis „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“ etapas,...

„World RX“ ant permainų slenksčio: nuo etapo Rygoje iki elektromobilių trasoje

Praėjusį savaitgalį Latvijos sostinėje siautusios Pasaulio ir Europos ralio kroso čempionato...

Top naujienos

Pirmasis kardinolas iš Lietuvos: vos 27 metų sulaukęs įtakingo LDK eretiko sūnus (9)

Katalikiška Lietuva skaičiuoja jau daugiau nei 630 metų istoriją. Iki šiol vieną...

Buvęs Estijos premjeras: apie savo šalį, kaip ir apie šeimą, blogai nekalbame (75)

Estiją krečia vienas didžiausių Europos istorijoje pinigų plovimo skandalų. Kaip galėjo Putino...

Sostinėje atsidarė restoranas, kuris įkandamas ne kiekvienam: šampanas čia kainuoja net 1490 eurų (405)

Vilniuje duris atvėrė naujas restoranas „Nineteen18”, kurio pavadinimas skirtas paminėti...

Skandalingas žvaigždės dūris „Vilkams“ į nugarą – šansas Valančiūnui tapti NBA čempionu? (31)

Didžiausias Minesotos „Timberwolves“ klubo sirgalių košmaras tapo realybe. Prieš kiek daugiau...

Gydytoja: mitas, kad yra žmonių, kurie negali numesti svorio (33)

Gyvename keistų paradoksų laikais: kone visi užsikrėtę svorio metimo virusu, bet medikai...

Airijoje tautietės emigrantės nužudymu įtariamas vyras – lietuvis (31)

Ketvirtadienio rytą Dandolko apygardos teisme pasirodė žmogus, kaltinamas Ingridos Maciokaitės...

Sunkią traumą patyręs „Žalgirio“ talentas susitarė su universitetu, kurio garbę gynė Sabonis (2)

Kauno „Žalgirio“ komandos talentas Martynas Arlauskas žengs Domanto Sabonio pėdomis. JAV...

Popiežius kreipėsi į Lietuvos, Latvijos ir Estijos žmones: norėčiau visus apkabinti (158)

Iki Šventojo Tėvo vizito likus porai dienų, popiežius Pranciškus vaizdo įraše kreipėsi į...

Kaimuose – panika: vilkai puola net prie namų (244)

Švėkšnos seniūnijos Bumbuliškės kaime gyvenantys Ramutė ir Viktoras Kungiai su nerimu kasdien...

Stormy Daniels savo knygoje prakalbo apie intymiąją prezidento anatomiją: jo lytinį organą lygina su žaidimo herojumi (19)

Savo naujojoje visas detales atskleidžiančioje knygoje „Full Disclosure“ pornožvaigždė...