Nors oficialaus „Opel“ bei „Chevrolet“ automobilių atstovo Lietuvoje UAB „Rasmitas“ direktorius Eugenijus Tumalevičius profesinę lenktynininko karjerą baigė daugiau nei prieš dešimtmetį, įgudžiai ir susidomėjimas šiuo sportu neišnyko.

E. Tumalevičius lenktyninio karjerą praėjo dar 1972 m. „Pradžioje sėdau už VAZ markės automobilio vairo, tačiau teko važiuoti ne tik rusiškų markių automobiliais. Kurį laiką lenktyniavau „Lancia“, o Tuniso ralyje važiavau „Porshe“, – prisimena lenktynininkas.

Baigęs profesionalo karjerą, E. Tumalevičius pasinėrė į verslą. „Kai kurie mano kolegos ėmė prekiauti automobiliais, todėl ir aš pasukau į šį verslą, pradėjau prekiauti „Opel“ markės automobiliais“, – verslo ištakas apibūdina E. Tumalevičius.

Vienas garsiausių autolenktynininkų Stasys Brundza prisimena, kad jo sportinės karjeros ištakos susijusios su tėvo „Volga“ markės automobiliu. Vėliau teko skrieti lenktynių trasomis įvairiais automobiliais. Vien Tarybų sąjungos ralio pirmenybėse S. Brundza sugebėjo dešimt kartų nuskinti laurus, jau neskaitant įvairių laimėjimų tarptautinėje arenoje.1974 m. ralyje „Tour de Europe“ legendinis lenktynininkas buvo pirmas.

Vėliau S. Brundza, pradėjo automobilių prekybos verslą iš kurio pasitraukė prieš kelerius metus. Paskui tapęs banko „Snoras“ tarybos nariu, pasinėrė į bankininkystę. Pasak lenktynininko, į bankų sektorių jį atvedė noras išbandyti kažką naujo.

„Prieš tai prekiavau automobiliais, tačiau visuomet stengiausi išbandyti ką nors naujo, todėl tapti banko tarybos nariu. Tai įdomi ir naudinga patirtis, – sako S. Brundza. – Vienerius metus buvau banko tarybos nariu, o kitus jos pirmininku“.

Tačiau ir verslo sūkuryje atsidūręs lenktynininkas neužmiršo savo senos aistros ir prieš kelerius metus sėdo už lenktyninio automobilio vairo lenktynėse. Tuomet tik automobilio techniniai nesklandumai sutrukdė baigti Niurnbergo 24 valandų lenktynių trasą.

Autosportas atgimsta

Rokas Lipeikis IĮ „Egzotika“ savininkas teigia, kad jis pirmiau atsiskleidė kaip verslininkas, o tik paskui sėdo už lenktyninio automobilio vairo. Dukart absoliutus Lietuvos ralio čempionas šiuo metu bendroje ralio įskaitoje žengia antras, tačiau per sezoną tikisi atsigriebti.

„Automobilių sportas atsigauna ir atsiranda pajėgesnių autolenktynininkų, – teigia R. Lipeikis. – Jei prieš kelis metus didžioji dalis lenktyninių sėsdavo už „Lada“ markės automobilių vairo, tai šiuo metu visi turi galingus vakarietiškus automobilius“.

Nors ir baigęs profesionalo karjerą, E. Tumalevičius taip pat negali pamiršti automobilių sporto ir dalyvauja Lietuvos žiedinių lenktynių čempionate. Praėjusių metų pirmenybėse garsusis lenktynininkas buvo trečias.

„Pastaraisiais metais automobilių sportas pamažu populiarėja, – teigia jis. – Nors kurį laiką buvo savotiškas jo sąstingis“.

Kalbėdamas apie dabartinę autosporto ateitį S. Brundza taip pat tikina pastebintis teigiamų poslinkių autosporte - daugėja lenktyninių automobilių ir lenktynininkų. Kita vertus, pasak verslininko, šis sportas reikalauja daug investicijų, todėl keičiasi ne taip sparčiai kaip norėtųsi.

S. Brundza pastebi, kad Latvijoje ir Estijoje autosporto padėtis yra geresnė. Estai turi savo atstovą, kuris važiuoja „Ford“ komandoje.

Neabejingi verslininkai ir TV žvaigždės

Autosportui nėra abejingi ir mažiau patyrę lenktynių trasose verslininkai. Didžiausiose Baltijos šalyse automobilių žiedinėse lenktynėse „Horn Grand Prix 1003 km“ šiemet susikaus net du populiariausios šalyje televizijos TV3 ekipažai: „Be tabu savaitė” ir „TV pagalba”. TV3 ekipažai atstovaus „Topo centras-TV pagalba“, kuri važiuos automobiliu „Volkswagen Golf 4“, ir „VB lizingas-Be tabu“, kuri lenktyniaus simpatiškuoju „MINI Cooper S”, komandoms.

„VB lizingas-Be tabu“ komandai atstovaus „VB lizingas“ generalinis direktorius Aivaras Čičelis ir transporto departamento vadovas Jonas Urbonas. Debiutuojančius lenktynėse verslininkus ir TV žvaigždes varžyboms rengia nusipelnęs Lietuvos automobilių sporto treneris Jonas Dereškevičius.

„Topo centras-TV pagalba“ komandą sudarys „Topo centro“ įmonių grupei priklausančių bendrovių vadovai – „TOPO centro“ generalinis direktorius Aurelijus Rusteika, „TOPO technikos“ direktorius Mindaugas Skalandžiūnas ir „Aurelijaus ir Giedriaus“ direktorius Giedrius Tomas Jarmalavičius. Komandos treneris – daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Žilvinas Sakalauskas.

Padeda darbe

UAB „Nacionalinis atsiskaitymų centras“ direktorius Giedrius Nomeika ralio lenktynėse pradėjo dalyvauti prieš keturis metus, o automobilių sportu susidomėjo gerokai anksčiau. „Dar studijų metais kursiokas mane įtraukė į automobilių sportą ir taip tapau šturmanu, kurio užduotis yra laiku ir tiksliai pateikti informaciją apie artėjančius posūkius, – teigia verslininkas. – Stebint varžybas iš šalies galima nesunkiai nustatyti, kurie ekipažai važiuoja pagal stenogramą, o kurie spėja, kas lenktynininkų laukia už sekančio posūkio“.

G. Nomeikos nuomone, sporte ir versle yra daug panašumų, nes dažnai reikia sprendimus priimti greitai bei rizikuoti, todėl per kelias sekundes reikia gerai pasvarstyti kelias įmanomas galimybes. Tai padeda ir darbe lengviau priimti tam tikrus sprendimus, nes autosporte šturmanas yra protinę veiklą atliekantis ekipažo narys.

G. Nomeika tikina, kad autosportas Lietuvoje aktyviai vystosi ir varžybose dalyvauja vis daugiau ekipažų. Šiais metais dalyvių skaičius turėtų smarkiai išaugti, o lenktynių trasose susirungs beveik šimtas automobilių.

„Nors dalyvių skaičius auga, tačiau kol kas vyksta septyni ralio etapai, iš kurių tik penki yra įskaitiniai. Organizatoriai galėtų labiau pasistengti dėl lenktynininkų, – mano verslininkas. – Pavyzdžiui, nuo sausio, kuomet vyksta Visagino ralis, iki gegužės nevyksta jokios varžybos”. G. Nomeikos teigimu, Vilniaus ir Šiaulių atstovai profesionaliausiai organizuoja ralio varžybas.

Pasak G. Nomeikos, šiais metais pasikeitus automobilių klasių numeracijai ir ją suvienodinus su pasauliniais standartais, jis kartu su vairuotoju Artūru Ežerskiu dalyvauja R8 automobilių klasėje ralio varžybose. Verslininkas sau išsikėlė tikslą užimti prizinę vietą. Praėjusiais metais abu lenktynininkai važiavo S3500 automobilių klasėje ir bendroje įkaitoje tapo Lietuvos čempionais, o 2002 m. S2000 klasėje buvo antri.

G. Nomeika teigia, kad ralis yra brangus sportas, per visą sezoną yra išleidžiama keturis kartus daugiau lėšų nei kainuoja automobilis. Išlaidas sudaro ne tik degalai ir serviso paslaugos, bet ir starto mokestis, kuris nėra mažiausias. Tačiau aistra automobilių sportui paprastai nugali bet kokią aritmetiką.