aA
Kad ir kaip būtų gaila, Lietuvoje didelė dalis žiūrovų lenktynes laiko „geromis“, kai jų akivaizdoje sportinis automobilis nulekia nuo kelio, verčiasi, trenkiasi į medžius, pradeda skęsti ar užsidega. Tačiau ar nuvilnijus visuotiniam – „oho kaip kietai lėkė“ – šurmuliui ralio fanai sugebėtų tinkamai pagelbėti lenktynininkams? Apie šiuos dalykus pokalbis su vienu „Žemaitijos ralio“ vadovų Edvinu Vašteriu.
© A.Lauciaus nuotr.

Visi profesionaliai lenktynėms parengti automobiliai turi pakankamai sudėtingą saugos lankų konstrukciją ir daugiataškio tvirtinimo saugos lankus. Šie dalykai užtikrina, kad erdvė, kurioje sportininkai dirba savo darbą, išliks nepažeista net ir iš šalies dramatiškai atrodančio incidento metu, kai besivartaliojančio bolido kėbulo išorė visiškai sumaitojama. Tačiau tokie „saugikliai“ turi vieną minusą – greitai išlipti iš apgadinto automobilio salono nėra paprasta. Ypač, jei nuo smūgio vairuotojas ir šturmanas praranda sąmonę ar būna ištikti šoko.

„Tokiais atvejais tinkama žiūrovų reakcija ir pagalba yra labai svarbi. Kiek tik įmanoma greičiau reikėtų atlikti keletą dalykų. Pirmiausia – nusiųsti pagalbos signalą į varžybų centrą. Tam tereikia atidaryti sportinio automobilio dureles ir susirasti kur sumontuota mobiliojo ryšio – vadinamojo „GPS tracking“ – sistema. Dažniausiai ji fiksuojama virš šturmano prie saugos lankų ir turi du mygtukus: žalią „OK“ ir raudoną „SOS“. Pastarasis svarbus tais atvejais, kai sportininkams akivaizdžiai reikia profesionalios medikų ar kitų specialiųjų tarnybų pagalbos. Paspaudus „SOS“ mygtuką lenktynių koordinaciniame centre gaunama ne tik žinia apie incidentą, bet ir tiksli informacija kuriame trasos taške jis atsitiko. Tai kur kas geriau, nei bandymai telefonu paaiškinti kam kas kur nutiko“, – akcentuoja E. Vašteris.

Tais atvejais, kai po avarijos „kovinis“ automobilis lieka ant važiuojamosios kelio dalies ar kitais būdais (pavyzdžiui, trasą užvertė nulaužtu medžiu) komplikuoja galimybes šią vietą maksimaliu greičiu įveikti kitiems ekipažams, reikėtų pasitikti atvažiuojančius sportininkus apie tai įspėti. Tam galima naudoti lenktyniniuose automobiliuose esančius, ant A4 formato lapų atspausdintus ženklus „SOS“, „+“, ar kitais visuotinai suprantamais gestais signalizuoti apie būtinybę sumažinti greitį ir būti itin atidiems.

„Svarbu, kad šokdami padėti nuketėjusiems sportininkams, žmonės patys būtų itin atsargūs – toje pat vietoje kitas – nieko apie incidentą nežinantis – lenktyninis automobilis gali atsidurti po keliolikos sekundžių. Reiktų pasitikti atvažiuojančius pabėgėjus mažiausiai 50 metrų nuo incidento vietos, kad liktų erdvės ir laiko prisistabdymui“, – patarė vienas „Žemaitijos ralio“ organizatorių.

Norint padėti lenktynių nelaimėliams, reikėtų žinoti, kad srovės išjungėjas (tai svarbu saugantis nuo galimo gaisro) yra automobilio išorėje, prie variklio dangčio ir priekinio stiklo, vairuotojo pusėje. Jis žymimas trikampyje raudonu „žaibo“ ženklu.

Jei automobilį reikia gesinti – dairykitės raudonos „E“ raidės baltame skritulyje. Pastarąją sistemą aktyvuoti patraukiant su gesintuvų jungikliais sujungtais trosus.

„Dabar visi lenktynių organizatoriai stengiasi, kad greičio ruožuose maždaug kas 500 metrų budėtų specialiai instruktuoti, kaip reikia elgtis avarijų metu, saugos darbuotojas. Jei tik įmanoma „saviveiklos“ reiktų išvengti. Ypač kalbant apie sužeistų sportininkų vadavimą iš aplamdyto automobilio“, – sakė E. Vašteris.

Dar vienas dalykas –tiems atvejams, kai po avarijos stringa saugos diržų sagtys, greta piloto ir šturmano ant saugos lankų lipnia juosta būna pritvirtinti specialūs peiliukai.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Žala papasakojo, ką vežasi į Dakarą: neėmė atsarginio variklio, bet įsidėjo lašinių (17)

Lapkričio 22-23 dienomis Prancūzijos uostamiestis Havras taps Dakaro ralio sostine. Čia 2019 m....

Dakaro reporteriai „iGo2Dakar“ sugrįžimą į ralį planavo metus: tai – kaip liga

2018-ųjų Dakaro ralyje keliavusi ir naujienas šio sporto gerbėjams Lietuvoje pranešdavusi komanda...

Lenktynininkai atsisveikino su Dakaro bolidais – techniką plukdys į Pietų Ameriką (3)

Nors žmonės prie televizijos ekranų, dienraščių ir internetinių portalų suklūsta sausio...

Pasaulio ralio kroso čempionato organizatorius: šio sporto ateitis – elektriniai bolidai

Turbūt visi automobilių sporto gerbėjai pritartų vieningai, kad Lietuvoje kiekvienais metais...

Priminė 1000 km lenktynių istoriją: rekordą trasoje pavyko pasiekti ir žurnalistams

2003 metais Palangoje „Promosporto“ surengtos ketvirtosios tarptautinės „Horn Grand Prix 1003...

Top naujienos

Prieš savaitę darytas paskutinis Nekrošiaus interviu: mirties nuojautos tuomet nebuvo (2)

Paskutinysis, dar niekur neskelbtas genialaus teatro režisieriaus Eimunto Nekrošiaus interviu,...

„Spartan“ gedimai – tik ledkalnio viršūnė: be šių veiksmų neišgelbės ir naujas lėktuvas (257)

Gėda, absurdas, pinigų švaistymas. Tokie vertinimai ir pašaipos kaip keliauti pasipylė po to, kai...

Švedai šiurpsta: rado schemą, kaip šiukšlėm pripažintos mašinos Lietuvoje grįžta į kelius (297)

Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be...

Svarbus punktas, kurį pamirštama įtraukti į nuomos sutartį: pamiršę galite stipriai pasigailėti (41)

Vilnietis Tomas (vardas pakeistas – DELFI), po kelių mėnesių nuomojame bute susidūrė su...

Vaizdingoje vietovėje įsikurusiam rajonui ekspertai piešia miglotas perspektyvas: jis turi vieną ryškų minusą (2)

Aukštieji Paneriai – daugiau pramoninis nei gyvenamasis rajonas, įsikūręs pietryčių...

LKL prezidentas – apie sujudimą Vilniuje, Sabo kadenciją, Šaro priekaištus ir Čeponį laida „Krepšinio zona“ (14)

Lietuvos krepšinio lyga skaičiuoja jau 26-tuosius savo gyvavimo metus, tačiau jai yra vadovavę tik...

Psichologas Paulius Rakštikas: laikas sau nėra fantastika arba septyni žingsniai, kad jo turėtumėte daugiau

Laikas sau yra nuostabus dalykas. Ramia sąžine snūstelėti vidury dienos, išeiti pasivaikščioti...

Linkėdami gero tėvai daro vieną klaidą: kokio produkto nereikėtų duoti vaikams iki metų (1)

JAV pediatrijos akademija (AAP) pakoregavo seniau patvirtintas rekomendacijas, kaip tinkamai maitinti...

Kol ministerija ruošiasi persikraustymui, iš jos bėga darbuotojai (1)

Sausį Kaune, pasak Lietuvos „valstiečių“ lyderio Ramūno Karbauskio, duris atvers Žemės ūkio...