aA
Visose be išimties automobilių sporto disciplinose lenktynių inžinierių pastangos sustiprinti po mašinos variklio dangčiu tūnančią arklių kaimenę, tinkamai sureguliuoti transmisiją ar ratų geometriją gali nueiti šuniui ant uodegos dėl vienintelės „smulkmenos“ – prastų padangų. Jei šios neužtikrins optimalaus sukibimo su kelio danga, net ir virtuoziškai vairuojantis pilotas greičiausiai bus priverstas spoksoti į lėtesnių, tačiau efektyviau padangas įdarbinusių, varžovų bolidų galinius žibintus.
2017 m. "Press ralio" akimirkos
© Vytautas Pilkauskas

Slėgis – skirtingas kiekvienam ratui

Kaip teigiama pranešime žiniasklaidai, didelę įtaką galutiniam rezultatui turi netgi tokia iš pirmo žvilgsnio nesvarbi detalė kaip padangų slėgis. Gatvėje važiuojantiems automobiliams rekomenduojama slėgį patikrinti bent kas porą savaičių, o sportiniams – prieš kiekvienas lenktynes ir po jų.

„Jei skirtingų gamintojų to paties segmento kasdieniam naudojimui sukurtos padangos savo savybėmis iš tiesų gana artimos, tai kalbant apie profesionalų automobilių sportą, prasideda tokios sudėtingos dėlionės, kad visų subtilybių perpratimui prireikia ne vienerių metų. Koks bus mašinos sukibimas su kelio paviršium – esminė gero rezultato prielaida – priklauso nuo daugybės dalykų, pradedant ratų išvirtimu bei suvedimu (tai lemia temperatūrą padangose) ir baigiant skirtingu slėgiu kiekvienoje padangoje.

Optimaliu laikomas maždaug 2 atmosferų slėgis, tačiau kai didžiules perkrovas gaunančios padangos vidinių konstrukcijų temperatūra gerokai viršija 100 laipsnių, o slėgis radikaliai keičiasi – papildomas 10 laipsnių karščio slėgį padidina 0,07 baro. Priklausomai nuo trasos konfigūracijos, visuose ratuose skirtingai. Todėl prieš startą patyrę inžinieriai visuose keturiuose ratuose nustato skirtingą slėgį: viename gali būti 1,25, kitame – 1,40, trečiame – 1,60, dar kitame – 1,50 atmosferos ar panašiai“, – vardija vienos profesionaliausių mūsų šalyje lenktynių komandų „Juta Racing“ vadovas Audrius Gelžinis.

Slėgis parenkamas atsižvelgiant į konkrečią trasą. Pavyzdžiui, Kačerginės „Nemuno žiede“ yra daugiau posūkių į kairę pusę, tad didesnę apkrovą gauna dešinės pusės ratai – tuo pačiu jie labiau įkaista. Rygos „Bikernieki“ trasoje – priešingai, daugiau dešiniųjų posūkių, tad labiau įkaista kairės pusės ratai ir juose slėgis prieš pradedant važiuoti nustatomas mažesnis.

Rinktis pagal ratlankių diametrą – klaida

Sportiniams automobiliams padangas kuriantys inžinieriai dirba tarsi vardinius kostiumus kuriantys aukštosios mados dizaineriai – skirtingose lenktynių serijose galioja nevienodi techniniai reikalavimai bolidams, todėl būtina įvertinti viską, pradedant ašių apkrova, kėbulo išmatavimais ir baigiant variklio charakteristikomis.

„Press ralio“ rebusai: kaip pasirinkti padangas?
© Vytautas Pilkauskas

Kadangi gamintojai turi savų technologinių paslapčių, tą patį automobilį apavus skirtingų gamintojams padangomis, pasiruošimo startui algoritmai gali būti visiškai kitokie. Šiuos dalykus ignoruojant ir mašinos apavą renkantis tik pagal rato diametrą – rezultatas visuomet skiriasi drastiškai.

„Teoriškai lenktynėms skirtos padangos yra pačios geriausios, nes užtikrina maksimalų sukibimą. Tačiau tai toli gražu nereiškia, kad jos tiks ir kasdienėms kelionėms. Sportinės padangos skirtos itin specifinių davinių sprendimui. Tarkim – sprinto tipo lenktynėse jos privalo „dirbti“ viso labo pusvalandį ir įveikti vos keliasdešimt kilometrų. Vėliau jų savybės pradeda gana sparčiai prastėti.

Tuo metu „civilėms“ reikmėms kurtos padangos net nuvažiavusios 50 tūkst. kilometrų dar gali būti tinkamos naudoti. Taip yra todėl, kad padangos karkasas, gumos mišinys ir protektoriaus raštas skiriasi drastiškai. Neatsitiktinai ant sportinio inventoriaus dedami perspėjantys užrašai „for competition user“, o įprastų DOT kodų nebūna“, – perspėja A. Gelžinis.

Kas geriausiai tiktų „Press ralio“ lenktynėms? „Juta Racing“ vadovas teigia, kad tokio formato renginys apriboja galimybes idealiai paruošti padangas kiekvienai rungčiai, todėl pirmenybę reiktų teikti ne sportinėms padangoms.

Todėl „Semi slick“ tipo gumos ne visada bus geriausias pasirinkimas, kasdieniams automobiliams skirtos „premium“ padangos kaip, pavyzdžiui, „Continental Premium Contact 6“ tokio tipo varžyboms tiktų labiau. Svarbiausia, kad konkretūs padangų modeliai būtų su aukštu greičio indeksu, turėtų tvirtesnius protektoriaus blokelius išorėje dalyje ir griovelius, pajėgiančius efektyviai priešintis akvaplanavimui.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dakaro raliui besiruošiantis Arūnas Gelažninkas dominavo Balkanų bekelėje

Visą praėjusią savaitę Bulgarijoje vykusios „Balkan Offroad Rallye“ varžybos lietuviams buvo...

Pagrindinis „Kauno rudens“ ralio trofėjus – tituluočiausiems lenktynininkams

Savaitgalį Kaune finišavo jubiliejinis, 45-asis ralis „ Kauno ruduo 2018“, skirtas vienų...

Pirmąjį lenktynių sezoną užbaigusi „Energizer Racing“ neslėpė, kad tokio rezultato ir siekė

Savaitgalį startavusi 95-uoju numeriu pažymėtu sportiniu „Volkswagen Golf GTI TCR“...

Pergalę 4 valandų ištvermės lenktynėse lėmė 2,5 sekundės

Savaitgalį vykusios ištvermės lenktynės Estijoje nenuvylė: tiek žiūrovams, tiek dalyviams...

Virtualių lenktynių čempionams iššūkis realioje trasoje pasibaigė gesintuvo putose

Savaitgalį Parnu mieste, Estijoje, esančioje „ Auto24Ring “ trasoje vyko paskutinis šių metų...

Top naujienos

Darželinukų mamos pyksta: vaikai grįžta alkani, o kainos šoktelėjo be jokio įspėjimo (87)

Kone pusantro šimto eurų – tokią sumą marijampolietė mama pamatė atėjusi pasiimti įmokos...

Statistikos piniginėje nejaučia: labiausiai atlyginimai kilo daugiausiai uždirbantiems (27)

Oficiali statistika skelbia, kad lietuvių piniginės pilnėja – atlyginimai auga sparčiausiai per...

Kremliaus barterių sistema regionuose griūva?

„Rusijos politinėje arenoje esama nerašyto susitarimo: Kremlius palaiko 85 šalies regionų...

Tragiškai žuvusios manekenės agentas Italijoje šokiruotas: tiesą apie jos mirtį žino visi, bet bijo sakyti garsiai (7)

Vos už keletos mėnesių sueis metai po modelio Dovilės Didžiunaitytės žūties, tačiau...

Ušackas pranešė, kad pralaimėjęs Šimonytei partinius rinkimus, Prezidento posto nesiektų (237)

Prie Prezidento rinkimų starto linijos – ir Ingrida Šimonytė . Ką pasirinks TS–LKD: ją ar...

Karbauskis už Grybauskaitės pasiūlymo mato kyšančias farmacininkų ausis (683)

Tikrasis prezidentės pateiktų priemonių konkurencingumui didinti tikslas yra sustabdyti planus dėl...

Orai: šaltis po truputį įsigalės (8)

Savaitė, prasidėjusi šalčiu, nelepins ir toliau. Artimiausiomis dienomis žadama daugiau...

Lietuviai nukeliavo į turistų aplenkiamą Iraną: šiurpių mirties bausmių vieta stebino svetingumu (60)

Keliauti į Iraną sugalvojau tada, kai perskaičiau daug informacijos apie tenykščius žmones, jų...

Broliai Ballai autobusu grįžo į Lietuvą (52)

Sausio mėnesį krepšininkai Lamelo ir LiAngelo Ballai atvyko į Lietuvą. Tuo metu Vilniaus oro...

Nekaltas pirkinys oro uosto užkandinėje baigėsi tragedija (38)

Viena mergina mirė nuo stiprios alergijos sezamams, kai oro uosto kavinėje „Pret a Manger“,...