aA
Visose be išimties automobilių sporto disciplinose lenktynių inžinierių pastangos sustiprinti po mašinos variklio dangčiu tūnančią arklių kaimenę, tinkamai sureguliuoti transmisiją ar ratų geometriją gali nueiti šuniui ant uodegos dėl vienintelės „smulkmenos“ – prastų padangų. Jei šios neužtikrins optimalaus sukibimo su kelio danga, net ir virtuoziškai vairuojantis pilotas greičiausiai bus priverstas spoksoti į lėtesnių, tačiau efektyviau padangas įdarbinusių, varžovų bolidų galinius žibintus.
2017 m. "Press ralio" akimirkos
© Vytautas Pilkauskas

Slėgis – skirtingas kiekvienam ratui

Kaip teigiama pranešime žiniasklaidai, didelę įtaką galutiniam rezultatui turi netgi tokia iš pirmo žvilgsnio nesvarbi detalė kaip padangų slėgis. Gatvėje važiuojantiems automobiliams rekomenduojama slėgį patikrinti bent kas porą savaičių, o sportiniams – prieš kiekvienas lenktynes ir po jų.

„Jei skirtingų gamintojų to paties segmento kasdieniam naudojimui sukurtos padangos savo savybėmis iš tiesų gana artimos, tai kalbant apie profesionalų automobilių sportą, prasideda tokios sudėtingos dėlionės, kad visų subtilybių perpratimui prireikia ne vienerių metų. Koks bus mašinos sukibimas su kelio paviršium – esminė gero rezultato prielaida – priklauso nuo daugybės dalykų, pradedant ratų išvirtimu bei suvedimu (tai lemia temperatūrą padangose) ir baigiant skirtingu slėgiu kiekvienoje padangoje.

Optimaliu laikomas maždaug 2 atmosferų slėgis, tačiau kai didžiules perkrovas gaunančios padangos vidinių konstrukcijų temperatūra gerokai viršija 100 laipsnių, o slėgis radikaliai keičiasi – papildomas 10 laipsnių karščio slėgį padidina 0,07 baro. Priklausomai nuo trasos konfigūracijos, visuose ratuose skirtingai. Todėl prieš startą patyrę inžinieriai visuose keturiuose ratuose nustato skirtingą slėgį: viename gali būti 1,25, kitame – 1,40, trečiame – 1,60, dar kitame – 1,50 atmosferos ar panašiai“, – vardija vienos profesionaliausių mūsų šalyje lenktynių komandų „Juta Racing“ vadovas Audrius Gelžinis.

Slėgis parenkamas atsižvelgiant į konkrečią trasą. Pavyzdžiui, Kačerginės „Nemuno žiede“ yra daugiau posūkių į kairę pusę, tad didesnę apkrovą gauna dešinės pusės ratai – tuo pačiu jie labiau įkaista. Rygos „Bikernieki“ trasoje – priešingai, daugiau dešiniųjų posūkių, tad labiau įkaista kairės pusės ratai ir juose slėgis prieš pradedant važiuoti nustatomas mažesnis.

Rinktis pagal ratlankių diametrą – klaida

Sportiniams automobiliams padangas kuriantys inžinieriai dirba tarsi vardinius kostiumus kuriantys aukštosios mados dizaineriai – skirtingose lenktynių serijose galioja nevienodi techniniai reikalavimai bolidams, todėl būtina įvertinti viską, pradedant ašių apkrova, kėbulo išmatavimais ir baigiant variklio charakteristikomis.

„Press ralio“ rebusai: kaip pasirinkti padangas?
© Vytautas Pilkauskas

Kadangi gamintojai turi savų technologinių paslapčių, tą patį automobilį apavus skirtingų gamintojams padangomis, pasiruošimo startui algoritmai gali būti visiškai kitokie. Šiuos dalykus ignoruojant ir mašinos apavą renkantis tik pagal rato diametrą – rezultatas visuomet skiriasi drastiškai.

„Teoriškai lenktynėms skirtos padangos yra pačios geriausios, nes užtikrina maksimalų sukibimą. Tačiau tai toli gražu nereiškia, kad jos tiks ir kasdienėms kelionėms. Sportinės padangos skirtos itin specifinių davinių sprendimui. Tarkim – sprinto tipo lenktynėse jos privalo „dirbti“ viso labo pusvalandį ir įveikti vos keliasdešimt kilometrų. Vėliau jų savybės pradeda gana sparčiai prastėti.

Tuo metu „civilėms“ reikmėms kurtos padangos net nuvažiavusios 50 tūkst. kilometrų dar gali būti tinkamos naudoti. Taip yra todėl, kad padangos karkasas, gumos mišinys ir protektoriaus raštas skiriasi drastiškai. Neatsitiktinai ant sportinio inventoriaus dedami perspėjantys užrašai „for competition user“, o įprastų DOT kodų nebūna“, – perspėja A. Gelžinis.

Kas geriausiai tiktų „Press ralio“ lenktynėms? „Juta Racing“ vadovas teigia, kad tokio formato renginys apriboja galimybes idealiai paruošti padangas kiekvienai rungčiai, todėl pirmenybę reiktų teikti ne sportinėms padangoms.

Todėl „Semi slick“ tipo gumos ne visada bus geriausias pasirinkimas, kasdieniams automobiliams skirtos „premium“ padangos kaip, pavyzdžiui, „Continental Premium Contact 6“ tokio tipo varžyboms tiktų labiau. Svarbiausia, kad konkretūs padangų modeliai būtų su aukštu greičio indeksu, turėtų tvirtesnius protektoriaus blokelius išorėje dalyje ir griovelius, pajėgiančius efektyviai priešintis akvaplanavimui.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

1006 km lenktynėse pergalę švenčia „Porsche“ važiavusi Gelžinių komanda: atlaikė „Lamborghini“ spaudimą atnaujinta 21.08 (141)

Tai, kas šeštadienį dėjosi 20-ąjį kartą vykstančiose „Aurum 1006 km lenktynėse“, verta...

Po įnirtingos padangų dūmų kupinos kovos, Palangoje drifto varžybose nugalėjo Benediktas Čirba atnaujinta 22.49 val. (6)

Pasibaigus „ Aurum 1006 km lenktynių “ kvalifikacijai, lenktynių trasoje šeimininkauti...

1006 km lenktynių kvalifikacijoje greičiausias – „Lamborghini“ vairavęs Konstantinas Calko

„Aurum 1006 km lenktynių“ kvalifikacija – puiki preliudija į pagrindines šeštadienio...

1006 km lenktynių kvalifikacija baigta: slovakai su „Lamborghini“ lietuviams bus kietas riešutėlis atnaujinta 17.18 (25)

Palangoje, „ Aurum 1006 km lenktynėse “, pasibaigė kvalifikaciniai važiavimai. „Super Pole“...

1006 km lenktynių treniruotėse sportininkams labiausiai gaila dėl vieno dalyko (1)

Ankstyvą saulėto penktadienio rytą „ Aurum 1006 km lenktynių “ dalyviai vėl kibo į...

Top naujienos

JAV įbauginęs lietuvių planas: branduolinių ginklų kontrabanda, suklastotas Linkevičiaus parašas ir paslaptinga kontora Rusijoje (65)

Kas sieja vienos svarbiausios ginklų kontrolės sutarties tarp JAV ir Rusijos žlugimą, Floridoje...

Daugybės negalavimų kaltininkas gali būti to paties vitamino trūkumas: gydytojai tai vadina šių laikų epidemija (57)

Dabar pats laikas natūraliai „pasirinkti“ įvairioms organizmo funkcijoms gyvybiškai svarbaus...

Erdogano oponentai iš Stambulo spintos traukia skolų skeletus: geruoju tai nesibaigs (105)

Turkijos opozicija du kartus metė iššūkį prezidento Recepo Tayyipo Erdogano politiniam aparatui...

Pergalingas 20-mečių finišas: Europos čempionate iškovojo penktąją vietą (17)

Lietuvos jaunimo (iki 20 metų) krepšinio rinktinė pergalingai baigė pasirodymą Izraelyje...

Užkalnis rado blogiausią restoraną šalyje (nuolat pildoma) (347)

Mielieji mano skaitytojai, vyrai ir moterys, mergaitės ir berniukai, jūs norėjote, prašėte,...

Ekspertai tikina, kad jau po dešimtmečio elektromobilius pakeis karštesnė naujiena (71)

Automobiliams skirta elektros energijos technologija „yra ribota“, o nuo 2030 m. automobiliai bus...

Koncerto Varšuvoje metu PINK pagerbė Lietuvą: atlikėja prisiminė savo šaknis (3)

Liepos 20 dieną, šeštadienį, Lenkijoje koncertavo pasaulinio lygio garsenybė PINK. Pasirodymas...

Rapšys pasaulio čempionate liko greta prizininkų pakylos (5)

Lietuvos plaukimo žvaigždė Danas Rapšys Pietų Korėjos mieste Gvangdžou vykstančiame pasaulio...

Kauno pareigūnai prašo visuomenės pagalbos: be žinios dingo moteris

Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai ieško dingusios Marijonos Šeigienės,...