aA
Lietuvos bekelės lenktynių čempionate visureigiai skirstomi į tris klases: „Tourism“, „Extreme“ ir „Sport“. Pirmosiose vairuotojai varžosi su daugmaž standartiniais visureigiais, kurie turi minimalias modifikacijas – dažniausiai apsiribojama padangų pakeitimu iš „gatvinių“ į labiau pritaikytas bekelei. „Extreme“ klasėje modifikacijų kiekis didesnis, čia neretai pridedama ir tempimo „gervė“, amortizatoriai, vidaus įranga, tačiau visureigis vis dar primena standartinį ir gali praeiti techninę apžiūrą bei būti naudojamas gatvėse. „Sport“ klasės visureigiai čia – tarsi iš kitos planetos.
4X4 Perimetras
4X4 Perimetras
© Organizatoriai

Sportiniai visureigiai, kurie dalyvauja Lietuvos bekelės lenktynių („rally-raid“) čempionate, savo išvaizda ne visada primena transporto priemones, kurios galėtų išvažiuoti į gatves, teigiama pranešime žiniasklaidai. Tai stipriai modifikuoti modeliai, pritaikyti važiavimui dideliu greičiu labai sudėtingais keliais ar visiškomis bekelėmis. Kuo jie skiriasi nuo tų, kuriuos varžybose matome su „Tourism“ klasės lipdukais?

Pavyzdžiui, vienas 2018 m. „Tourism“ klasės lyderių, „Stihl“ ekipažo „Nissan Navara“, turi papildomą dugno apsaugą, bekelei skirtas padangas, papildomą apšvietimą, minimaliai patobulintą pakabą ir kelis papildomus atributus, netrukdančius to pačio automobilio naudoti kasdien. 2017 m. sezone pikapo ekipažas puikius rezultatus demonstravo tik su dugno apsauga ir bekelei skirtomis padangomis.

„Kuo skiriasi klasių visureigiai? Trumpas atsakymas būtų – viskuo. Visureigį parengti profesionaliam sportui nėra paprasta, detalės kiekvienose varžybose kenčia didžiules apkrovas ir turi būti dažnai keičiamos. Lietuvoje turime kelis visureigius, kurie parengti Dakaro bei kitoms pasaulinėms „rally-raid“ varžyboms ir dar saujelę sportinių modelių, kurie atitinka vietinių varžybų reikalavimus ir gali pasirodyti netolimame užsienyje. Tą saujelę žiūrovai galės pamatyti Tauragėje, paskutiniame Lietuvos „rally-raid“ čempionato etape, kur paaiškės šalies 2018 m. čempionas“, – teigia Lietuvos bekelės lenktynių čempionato organizatorius Gediminas Grigaitis.

Skirtumai tarp sporto šakų – neesminiai

Pagrindinis dalykas, apibrėžiantis skirtumus tarp sportinių ir kasdieninių visureigių, yra apibūdintas techniniame pase. Visi automobiliai turi matytą ir gerai žinomą žalią techninį pasą, o sportiniai – papildomą specialų Lietuvos automobilių sporto federacijos išduotą sportinio automobilio techninį pasą. Jis suteikiamas tam tikrus reikalavimus atitinkantiems, sportui parengtiems automobiliams.

Esminiai sportinio automobilio paruošimo principai nesiskiria nuo jo paskirties – klasikiniam raliui, žiedinėms lenktynėms ar „rally-raid“ parengti modeliai turi tam tikrus reikalavimus atitinkančius saugos lankus, sportines sėdynes, diržus, gesinimo įrangą ir kitą atributiką. Tačiau tų pačių detalių reikalavimai skiriasi, o kai kuriems smulkesniems aksesuarams vienose sporto šakose skiriama daugiau dėmesio. Kas svarbiausia „rally-raid“ sporte?

Lietuvos „rally-raid“ čempionate dalyvaujantys visureigiai turi FIA, LASF ar kitos automobilių sporto federacijos sertifikuotus saugos lankus, pagamintus pagal konkrečią schemą, nurodytą viename iš FIA tarptautinio sporto kodekso straipsnių. Saugos diržai privalo turėti mažiausiai keturis tvirtinimo taškus, galiojančią arba ne seniau nei prieš 5 metus pasibaigusią homologaciją. Privalomi ir mažiausiai du lengvai vairuotojui ir šturmanui pasiekiami įrenginiai, kuriais galima nukirpti ar nupjauti saugos diržus avarijos atveju. Ši detalė reikalinga dėl saugumo, jeigu avarijos atveju, kai reikia skubiai palikti automobilį (dėl gaisro, virtimo į vandens telkinį ar pan.) – tuomet ne visada įmanoma atsegti diržus paprastu būdu.

4X4 Perimetras
4X4 Perimetras
© Organizatoriai

Lenktynininkas turi lengvai pasiekti ir gesintuvą. Šis turi būti pritvirtintas taip, kad atlaikytų 25G jėgą bet kuria kryptimi – toks reikalavimas yra tam, kad gesintuvas neišlėktų iš savo tvirtinimo vietos patyrus avariją. Salone skrendantis kelis kilogramus sveriantis metalo gabalas būtų labai pavojingas.

Kaip ir saugos diržams, analogiški reikalavimai galioja ir sėdynėms – šios turi būti su galiojančia arba pasibaigusia ne seniau kaip prieš 5 metus FIA homologacija.

Konkretūs reikalavimai nustatyti ir elektros laidams, degalų tiekimo sistemai, bakui ir daugybei kitos įrangos. Patys sportininkai taip pat turi būti atitinkamai apsirengę – vilkėtis FIA standartą atitinkančias kojines, batus, apatinius rūbus, kombinezoną ir t. t.

Modifikacijoms vietos daug

Saugos diržų, sėdynės ir kitų išoriškai matomų atributų atitikimą FIA reikalavimams patikrinti nėra sudėtinga – prieš kiekvieną renginį tą atlieka varžybų teisėjai.

Lietuvos bekelės lenktynių čempionato „Sport“ klasės visureigiams yra nustatyti ir konkretūs reikalavimai techniniams komponentams. Taip daroma siekiant apriboti biudžeto įtaką rezultatui ir neleisti varžybose startuoti techninėmis galimybėmis varžovus stipriai lenkiančia technika. Pavyzdžiui, Dakaro ralyje „Agrorodeo“ komandos ekipažo Vaidoto Žalos ir Sauliaus Jurgelėno naudojamo visureigio kaina, lyginant su Lietuvos čempionate dalyvaujančių modelių, skiriasi bent 10 kartų – tokio lygio technika yra gerokai pranašesnė.

4X4 Perimetras
4X4 Perimetras
© Organizatoriai

Todėl Lietuvoje startuoti gali tik serijinės gamybos lengvieji automobiliai.

Lietuvos „rally-raid“ čempionate dalyvaujančių visureigių variklių modifikacijos leidžiamos, tačiau iki tam tikro lygio – pavyzdžiui, patobulinti oro įsiurbimo sistemą galima įmontuojant vadinamąjį šnorkelį (oro įsiurbimo angą iškeliant iki stogo), tačiau prie atmosferinio variklio primontuoti turbokompresorių – jau nebe. Taip pat draudžiami ir iš kompozitinių medžiagų pagaminti ratlankiai bei stabdžių diskai.

Transmisijai apribojimai netaikomi – ji gali būti ir standartinė, ir sekvencinė. Automobilio pakabos patobulinimai nėra griežtai ribojami, tačiau jos eiga negali viršyti 500 mm (vientiso tilto tipo pakabai) ir 300 mm (nepriklausomai pakabai). Tokie reikalavimai pritaikyti prie vietos varžybų aktualijų, tad Dakaro ralyje, kur visureigių vidutinis greitis didesnis, pakabos eigos apribojimai griežtesni – nepriklausomai 280 mm, o tiltui – 330 mm.

Tai – tik patys pagrindiniai reikalavimai visureigiams, o techninėje dokumentacijoje jų kur kas daugiau. Visus greičiausius Lietuvos visureigius artėjantį savaitgalį bus galima pamatyti Tauragėje: šeštadienį jų laukia varžybos, o penktadienio vakarą, nuo 18 val. – techninė bei administracinė komisijos Taurų parke.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Prognozuoja itin karštas 1006 km lenktynes

„Gera dovana – Šiauliai by RD Sings Reimpex“ komandos sportininkai Audrius Butkevičius ,...

„Nemuno žiede“ svilo padangos: „drifto“ čempionato etapą palydėjo ir avarijos, ir įspūdingi pasirodymai

Nors prabėgusį savaitgalį sinoptikai skelbė apie karščio rekordus, šonaslydžio gerbėjai...

Vaidotas Žala išbandęs „žiedą“ vienu metu galvojo, kad gaus iš trasos grįžti pėsčiomis

Šeštadienį, Estijoje esančioje „Audruring“ žiedinių lenktynių trasoje, įvyko 6 val....

„Kaunas Race 2021“: Kauno miesto mero taurę iškovojo Karolis Raišys

Itin karštą savaitgalį Kauno miesto gatvėse vyko automobilių sporto varžybos „Kaunas Race...

Besipildančiame „Gravel Fest Rally – Lazdijai“ dalyvių sąraše – žinomos pavardės ir WRC automobilis

Jau liepos 3-ią dieną Lazdijų apylinkėse bus surengtos „Gravel Fest Rally - Lazdijai“...

Top naujienos

Situacija Baltarusijos pasienyje gali keistis žaibiškai: turime reaguoti nedelsiant (3)

Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė kreipėsi į Generalinę prokuratūrą dėl neteisėto...

Žmonės šią savaitę plūsta į pajūrį iš visos Lietuvos: kai kuriems – išskirtiniai perspėjimai (71)

Per kaitrą daugybė žmonių suvažiavo į paplūdimius. Gelbėtojų atstovas sako, kad ne visi jų...

Sniego pilys | D+

Sovietai prieš NATO pasitelkė operaciją „Rusų gražuolė“: agentė Olga turėjo vieną tikslą

Aukšto rango NATO pareigūnas manė, kad jis tiesiog užmezgė romaną su gražia rusų moterimi....

Šilutės miškuose užfiksuoti du maži meškiukai užminė mįslę: ar rudieji lokiai sugrįžta į Lietuvą? (5)

Šilutiškiui Meškinės miške pavyko įamžinti neįtikėtiną vaizdą – du mažus, kaip manoma,...

Dar mažiau grynųjų: po Seimo sprendimo, atlyginimai – tik bankiniu pavedimu (293)

Seimas priėmė Darbo kodekso pataisas, kuriomis nuspręsta nuo 2022 m. sausio 1 d. apriboti...

Slaptasis ginklas Pavilionio interpeliacijai: iniciatoriai neslepia turintys dar vieną kozirį (122)

Opoziciniai „valstiečiai“ su sąjungininkais Seime, inicijavę nepasitikėjimo procedūrą Seimo...

Armonaitė susitiko su į Lietuvą žengiančiais „SpaceX“ atstovais: aptarė kaip bendradarbiaus (56)

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė , nuotoliniu būdu susitikusi su už naujas...

Magiški ritualai, kurių reikėtų nepamiršti trumpiausią šių metų naktį +netikėtas receptas Joninių vaišėms

Senovėje buvo tikima, kad norint gyventi sveikai ir energingai, trumpiausią metuose Joninių naktį...

„Audi“ nuo 2033 metų nebegamins automobilių su dyzeliniais ir benzininiais varikliais (9)

Vokietijos automobilių gamybos milžinė „ Audi “ antradienį paskelbė, kad iki 2033 metų...