aA
„Per lenktynes daugiausia dėmesio skiriama automobiliui, jo variklio ir kitoms techninėms galimybėms, važiavimo strategijai, o kokius fizinius krūvius patiria lenktynininkas ir kokią įtaką tai turi jo rezultatams – ligi šiol nėra išsamių tyrimų“, – teigia Lietuvos sporto universiteto (LSU) mokslininkas profesorius, biomedicinos mokslų daktaras Marius Brazaitis, kartu su kolega dr. Nerijumi Eimantu pirmą kartą Lietuvoje per „Aurum 1006 km lenktynes“ tyrę sportininkų fizinę būklę, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
LSU mokslininkai tyrė, kaip lenktynininkai turi rengtis varžyboms: svarbu tobulinti ne tik automobilį
© Egidijus Babelis

LSU profesorius M. Brazaitis džiaugiasi, kad patyrę lenktynininkai Tadas Aganauskas ir Aistė Antanaitytė-Matukaitė iš „Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos patys pasiūlė tirti, kas vyksta jų organizme prieš lenktynes ir po jų. Paprastai nei varžybų organizatoriai, nei sportininkai tyrėjų nepageidauja, nes tyrimų prietaisai neva trukdo vairuoti, blaško dėmesį.

LSU mokslininkams rūpėjo ir priešvaržybinė lenktyninkų būklė, todėl savaitę prieš lenktynes kas rytą buvo imami jų seilių mėginiai, visą parą segėjo specialius laikrodžius, kurie fiksavo širdies susitraukimų dažnį ir miego kokybę.

„Nerimas ir stresas kyla gerokai prieš lenktynes, taigi mus domino, kaip į tai reaguoja sportininkų organizmas – ar dėl intensyvių treniruočių ir psichologinės įtampos nepadidėja jų širdies susitraukimų dažnis, ar giliai ir ramiai miega, kaip keičiasi tam tikri hormonai“, – pasakoja prof. M. Brazaitis.

LSU mokslininkas Marius Brazaitis. LSU nuotr.
LSU mokslininkas Marius Brazaitis. LSU nuotr.

LSU profesorius, kartu su kolegomis analizuojantis žmogaus kūno termoreguliacijos ypatumus, siekė ištirti, kaip lenktynininkai per varžybas ištveria kone pirties karštį.

„Per lenktynes automobilyje būna didesnė nei 60–70 laipsnių temperatūra, o sportininkai dėvi tamprius apatinius drabužius ir kombinezoną bei stipriai prisiveržę saugos diržus. Tokiomis sąlygomis jų vidinė temperatūra pakyla keliais laipsniais. Jei ji būna didesnė nei 39 laipsniai, važiuodami valandą sportininkai gali perkaisti, dėl to susilpnėja koncentracija, sunkiau priimti sprendimus, blogėja visi susiję organizmo rodikliai. Pasitaiko, kad pasiekęs finišą lenktynininkas lipdamas iš automobilio susvaigsta, kartais trumpam netenka sąmonės, nes dėl karščio ir greito atsistojimo smegenims pritrūksta deguonies“, – tvirtina LSU mokslininkas.

Per varžybas tyrime dalyvaujančių lenktynininkų fizinę būklę sekė ir registravo ant jų kūno prisegtas specialus diržas su sensoriumi bei laikrodis ant rankos. Diržas fiksavo kiekvieną širdies tvinksnį, o duomenys buvo siunčiami į kompiuterį išsamiai analizei. Prietaisų užfiksuoti duomenys rodo, kokį vidinį fiziologinį stresą lenktynininkai patiria per valandos važiavimą.

„Mūsų lenktynininkams fiksuotas 180 tvinksnių per minutę širdies darbas – tai prilygsta didelio intensyvumo fiziniam darbui, pavyzdžiui, bėgant ar važiuojant dviračiu. Kai toks intensyvumas momentinis, organizmas lengvai susidoroja, o kai trunka ilgiau – jau fiziologinis stresas, didinantis vargstamumą. Lenktynininkų širdies darbą labiausiai veikia aukšta temperatūra, baimė, įvairios gravitacijos ir dėl rizikingo, sportininkų žodžiais – agresyvaus, važiavimo patiriamas stresas“, – teigia prof. M. Brazaitis.

Visas varžybas kartu su sportininkais, inžinieriais ir mechanikais stebėję bei gautus duomenis išanalizavę LSU mokslininkai įsitikino, kad darnus dviejų variklių – automobilio ir žmogaus širdies – bei lenktynininko darbas lemia važiavimo greitį, efektyvumą ir gerą rezultatą.

„Jei per lenktynes sportininkas nori greičiau važiuoti, prieš jas turi rūpintis ne tik automobilio technine būkle, bet ir gerai fiziškai pasirengti. Taigi rengdamiesi lenktynėms sportininkai turėtų imtis vidutinio ir didelio intensyvumo fizinės veiklos bei prisitaikyti prie karščio, kad širdis pasirengtų dideliems krūviams“, – rekomenduoja LSU mokslininkas M. Brazaitis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Mityba lenktynių metu: valgant cepelinus ne tik pergalės, bet ir finišo linijos gali nepasiekti

Lenktyniavimas iš šono gali pasirodyti kaip pakankamai patogus sportas: tereikia sėdėti...

Giedrius Notkus su komanda į „Gintarinį pragarą“ sugrįš prie „Porsche“ vairo

Jau liepos 13–16 dienomis Palanga taps Lietuvos automobilių sporto gerbėjų traukos centru,...

Benediktas Vanagas baigia bendradarbiavimą su F. Palmeiro: paskelbė, kas bus naujas ekipažo narys

Po trejų Dakaro sezonų, savo bendradarbiavimą su portugalu Filipe Palmeiro baigia „TOYOTA GAZOO...

Antra diena „Breslau rally“: startas vėlavo dėl karinių pratybų

Antradienį Lenkijoje, vakaruose esančiame kariniame poligone, vyko antroji savaitę trunkančio...

Pirmoji lenktyninė „Breslau rally“ diena: sportininkams kortas maišė smėlis ir karštis

Lenkijoje pirmadienį pagreitį įgavo vienas didžiausių rally-raid renginių Europoje, kur tarp 250...

Top naujienos

Ministro Gentvilo planai sukrėtė net patyrusius aplinkosaugininkus: štai kuo pavirstų gražiausi Lietuvos ežerai

Ant vieno gražiausių Lietuvoje Baltųjų Lakajų ežero ėmus dygti nelegaliems nameliams, Simono...

Aiškėja naujojo „Akropolis Vingis“ planai: statybos prasidės kitąmet, laukia pokyčiai aplinkinėse gatvėse

2023-ieji – data, kuomet numatytame plote prie Vingio parko turėtų prasidėti jau kone daugiau nei...

Orbanas keičia toną dėl sankcijų Rusijai

Vengrija nestos skersai kelio Europos Sąjungos ( ES ) sankcijoms, išskyrus gyvybiškai svarbius...

Vokietijos kancleris Scholzas išreiškė tvirtą nuomonę dėl Kaliningrado tranzito: tai ES pareiga (20)

Vokietijos kancleris Olafas Scholzas ketvirtadienį pasisakė už norą mažinti įtampą Baltijos...

Tauragė tiesiog skęsta: beveik mėnesio lietaus norma šįryt iškrito vos per kelias valandas

Stichinė liūtis neaplenkė ir Tauragės: miestas skęsta tiesiogine to žodžio prasme.

Karas Ukrainoje. Rusija atakavo Odesą, Mariupolyje rasta nauja masinė kapavietė Zelenskis: rusų pasitraukimas iš Gyvačių salos smarkiai keičia situaciją

Luhansko srities administracijos vadovas Serhijus Haidajus ketvirtadienį pareiškė, kad padėtis...

Lyderystės srities mokslininkė: galiu išmatuoti Putino ir Zelenskio charizmą bei paskaičiuoti, kiek vieno jų kalba yra patrauklesnė

Vykstant vadinamajam skaitmeniniam darvinizmui, visuomenė ir technologijos vystosi greičiau nei kai...

Linas Kojala. Deklaracija – svarbu, bet dar svarbiau – įgyvendinimas

NATO nėra monolitinė organizacija, sako jos generalinis sekretorius Jensas Stoltenbergas. Bet...

ELTA turi naują vadovų komandą

Naujienų agentūra ELTA, kurią gegužę įsigijo „Delfi“, priklausanti bendrovei „Ekspress...