aA
TCR (Touring Car Racing) – trys magiškos raidės, kurios šiuo metu yra bene dažniausiai tariamos, kuomet kalbama apie kėbulinių automobilių žiedines lenktynes. TCR – tai viena populiariausių kėbulinių automobilių lenktynių serija, su sparčiai besiplečiančia geografija, įtraukianti vis daugiau automobilių gamintojų. Baltijos šalyse bei Lietuvoje, tai taip yra vis dažniau girdimas ir naudojamas trijų žodžių trumpinys, teigiama pranešime žiniasklaidai.
TCR automobilių lenktynės
© Vytautas Pilkauskas

Pirmą kartą TCR lenktynių serija startavo 2015 metais. Ją organizuoti pradėjo Marcello Lotti, įtraukdamas į lenktynių sūkurį produkcijai skirtų C segmento hečbekų lenktynines versijas.

Tai nėra pirmas jo „vaikas“. Dar 1986 metais jis į pasaulį paleido itin išpopuliarėjusią WTCC lenktynių seriją – pasaulio kėbulinių automobilių čempionatą, kurio vardas iš eterio dingo po 2017 metų, nes tapo naujai sukurtos TCR serijos dalimi (WTCR), ir toliau žavinčia viso pasaulio žiedinių lenktynių mylėtojus.

Milžiniškas populiarumas

TCR žiedinės lenktynės vyksta net keliais frontais. Lenktynių serijos geografija yra itin plati ir vis auganti. Šią seriją šiuo metu sudaro daugiau nei dešimt nacionalinių čempionatų, Europos, Azijos šalių ir Artimųjų rytų čempionatai bei Pasaulio taurė – WTCR, kurią sudaro 10 etapų, keturiuose žemynuose.

Iš viso per sezoną WTCR lenktynininkai varžosi net 30 kartų – po trejas lenktynes kiekviename etape. Buvusios WTCC serijos etapą sudarydavo dvejos lenktynės. Startuoti jose gali ne daugiau kaip 26 gamykliniai automobiliai.

WTCR pasaulio taurės etapuose dalyvauja oficialūs automobilių gamintojai su samdomais profesionaliais lenktynininkais, o kituose – varžosi privačių lenktynininkų komandos, kurios gali įsigyti vienodus techninius reikalavimus atitinkančius automobilius tiesiai iš gamintojų.

Nacionalinius čempionatus turi Kinija, Vokietija, Italija, Portugalija, Rusija, Skandinavijos šalys, Beniliukso šalys, Tailandas, Ispanija, Didžioji Britanija. 2018 metais serija startuos ir Pietų Korėjoje, JAV. Kitose šalyse taip pat mezgasi šių lenktynių pradžia.

Turint tokį automobilį galima varžytis ne tik savo šalies čempionate, bet ir laisvai vykti į kitos šalies čempionatus, išmėginti naujas trasas, mesti iššūkius naujiems varžovams.

Taip pat TCR serijos automobiliai visame pasaulyje nuolat dalyvauja įvairiose ilgų distancijų lenktynėse, kur šie lenktynių bolidai turi atskirą savo klasę ir neretai į ją susirenka dešimt ir daugiau komandų.

TCR Baltijos šalyse

Lietuvoje TCR lenktynių serijos vardas pirmą kartą buvo ištartas 2016 metų 1006 km lenktynių metu. Tuomet ne tik buvo paskleista pirmoji žinia apie „TCR Baltic“ seriją, bet ir pristatytas tokioms lenktynėms paruoštas „Honda Civic Type R TCR“ automobilis.

Kitais metais, 1006 km lenktynių metu, trasoje jau buvo galima matyti dvi tokiais automobiliais („VW Golf GTI TCR“ ir „Seat Leon TCR“) važiuojančias komandas, kurios davė užuomazgą pirmajai „TCR Baltic“ klasės įskaitai.

Įdomu tai, kad abu šie automobiliai buvo itin konkurencingi, o daugeliui komandų, važiavusių su savo rankomis sukonstruotais, itin galingais automobiliais, tai buvo didžiulis galvos skausmas. Dėl TCR serijos automobilių mažumos jie buvo pastatyti į A3000+ klasę, o tai sukėlė nerimą šios įskaitos atstovams. Jie nerimavo ne be reikalo. Šioje klasėje „Nero-GSR“ komanda su „VW Golf GTI TCR“ buvo antra, o „Igorio lankai“ su „Seat Leon TCR“ – trečia. Absoliučioje įskaitoje šie du automobiliai finišo liniją kirto atitinkamai penktoje ir šeštoje pozicijose.

TCR automobilių lenktynės
TCR automobilių lenktynės
© Vytautas Pilkauskas

„Igorio lankai“ komanda su „Seat“ automobiliu startavo dar ir „1000 km powered by Hankook“ lenktynėse Estijoje, kur finišo liniją kirto antroje pozicijoje. Lenktynių metu dėl pirmos vietos ilgą laiką vyko kova su „Rotoma Racing“ komandos, GT klasei priklausančiu „BMW M3“ bolidu.

2018 metai – dar daugiau TCR automobilių Baltijos šalyse

2018 metais situacija keičiasi į dar geresnę pusę. Šiemet dvigubai daugiau lietuvių komandų įsigijo TCR klasės bolidus. Taip pat vienas toks automobilis yra ir estų parke – „ALM Motorsport“ komandoje, prie kurios šiemet gavęs kvietimą prisijungė ir šešiolikmetis Justas Jonušis, debiutuosiantis „Aurum 1006 km“ lenktynėse, Palangoje, su „Seat Leon Cup Racer TCR“ automobiliu. Taigi, panašu, kad TCR era pamažu ateina ir į Baltijos šalis.

O šiai serijai pamatai jau antri metai iš eilės bus tvirtinami „Aurum 1006 km“ lenktynių metu, kur šiems automobiliams šįkart bus sudaryta atskira klasė „TCR Baltic Trophy“. Jie į A3000+ klasę nebebus keliami.

Lenktynių organizatorius Darius Jonušis sakė, kad Palangoje laukia mažiausiai penkių TCR serijos automobilius turinčių komandų: keturios iš Lietuvos ir viena iš Estijos. Taip pat jis prasitarė, kad yra dar pora užsienio komandų, kurios dėlioja planus dėl starto Palangoje, tačiau šimtaprocentinių patvirtinimų dar nėra.

Didesnis būrys TCR automobilių turėtų įnešti dar daugiau sumaišties lyderių rikiuotėje, dar daugiau pasipriešinimo lietuviškuose ir užsienio garažuose sukonstruotiems galingiems bolidams, o itin ilgoje distancijoje, pasirinkus gerą taktiką, galbūt jiems pavyks kvėpuoti net ir į „Porsche“ techniką pilotuojančių komandų nugarą.

TCR automobiliai

Šiuo metu TCR serijoje yra 13 automobilių gamintojų, kurie turi šios serijos varžyboms homologuotus automobilius. Tai „Audi“, VW, „Subaru“, „Seat“, „Cupra“, „Renault“, „Peugeot“, „Opel“, „Lada“, „Kia“, „Hyundai“, „Honda“, „Alfa Romeo“.

TCR serijos varžybose dalyvaujantys automobiliai turi būti gamykliniai ir turėti masinei produkcijai skirtą versiją. Tai gali būti 4/5 durų hečbekai arba sedanai, sveriantys 1250-1285 kg (įskaitant vairuotoją), priklausomai nuo greičių dėžės tipo (standartinė greičių dėžė-sportinė greičių dėžė). Automobilio aukštis nuo žemės – ne žemiau nei 80 mm.

Pagal taisykles jie turi būti varomi 1,75 – 2,0 litrų benzininiu arba dyzeliniu varikliu su turbokompresoriumi. Hibridai dalyvauti negali. Maksimali leidžiama galia – 350 AG, o sukimo momentas – 420 Nm. Varomieji ratai – tik priekiniai. Maksimali degalų bako talpa – 100 litrų.

Automobiliai gali būti apauti ne didesnio nei 18 colių skersmens ratlankiais, po kuriais priekyje gali slėptis ne didesni nei 380 mm skersmens stabdžių diskai. Kaladėles prie jų priekyje gali spausti stabdžių apkabos su ne daugiau kaip šešiais cilindriukais. Gale jų turi būti ne daugiau kaip du.

Techniniai reikalavimai yra labai griežti, bet tai vardan to, kad automobiliai būtų kuo vienodesni.

Greičio balanso testai

Įdomu tai, kad prieš kiekvieno lenktynių sezono pradžią, visi TCR serijos automobiliai yra surenkami į vieną trasą, kur nepriklausomi lenktynininkai juos testuoja. Tai greičio balanso testai (Balance of performance), skirti automobilių galimybių įvertinimui, kad po to būtų galima atlikti smulkių pakeitimų techniniuose reikalavimuose, konkrečiai kiekvienam automobiliui, siekiant sulyginti visų jų galimybes.

Darius Jonušis
Darius Jonušis
© Vytautas Pilkauskas

Greičio balanso testų metu automobiliams atliekama daug įvairių dalykų: jie yra kišami į vėjo tunelį, varomi ant variklio galios matavimo stendo, su jais trasoje sukami ratai naudojant skirtingas padangas. Sukaupus didžiulį duomenų kiekį, jie yra analizuojami ir išvedama speciali rezultatų lentelė, kuri nurodo, kiek vienam ar kitam automobiliui reikia pridėti papildomų kilogramų, sumažinti turbokompresoriaus slėgį ar pakelti šiek tiek daugiau nuo žemės ir t.t.

Pavyzdžiui, vienam gali tekti pridėti šiek tiek papildomo svorio, o kitam šiek tiek sumažinti turbokompresoriaus slėgį, kad jų abiejų jėgos trasoje būtų vienodos. Viskas turi priklausyti nuo vairuotojo, nes pagal lenktynių serijos įkūrėjo M. Lotti filosofiją: „lenktyniauti turi vairuotojai, o ne automobiliai“.

Jeigu lenktynių sezono metu bent kuris automobilis ryškiai pagreitėja, vėl paskelbiama ta pati kontrolė, vėl vyksta analizė, ką reikėtų atlikti, kad lenktynėse nebūtų „išsišokėlio“.

Kaina

Nauji TCR serijos automobiliai kainuoja maždaug nuo 100 000 eurų. Jie yra gamykliniai, išbaigti iki galo, puikiai ištestuoti, greiti ir patikimi, o prie jų kūrimo dirba didžiulė specialistų komanda. Todėl pradedant ieškoti naujo lenktynių automobilio ne vienam gali iškilti klausimas: „ką rinktis: naują gamyklinį TCR automobilį ar savo dirbtuvėse nuo nulio konstruotą galingą monstrą?“.

Iš viso nuo TCR serijos pradžios iki dabar yra parduota daugiau nei 600 naujų TCR lenktyninių automobilių. Bėgant metams, šių bolidų atsiranda ir antrinėje rinkoje, kur dabar galima rasti daugiau nei dešimt siūlomų automobilių. Vieni jų yra įveikę ir apie 5000 lenktyninių kilometrų, kiti pilnai atnaujinti, su varikliais, turinčiais nulinę ridą, dar kiti – naudoti vos testų metu ar vos vieneriose lenktynėse.

Kainos taip pat įvairios – pavyzdžiui, už 64 000 eurų galima įsigyti 2016 metų „Honda Civic Type R TCR“ su pilnai atnaujintu varikliu ir greičių dėže.

Įdomu tai, kad TCR serijos automobilio pirkimo-pardavimo sandoris buvo įvykdytas ir Lietuvoje. Štai lietuvių „GSR“ komanda savo senąjį „VW Golf GTI TCR“ pardavė kitai lietuvių komandai – „Energizer Racing“, o patys įsigijo visiškai naują to paties modelio bolidą.

„Šiuo metu Baltijos šalyse aiškiai matosi tendencija, kad itin rimtai ir profesionaliai į žiedines lenktynes ir jų ateitį žiūrinčios komandos, vis dažniau ima svarstyti apie TCR serijos automobilius. Šiuo metu turime penkis tokius automobilius: keturis Lietuvoje ir vieną Estijoje.

Tikėtina, kad kitą techniką vairuojantys lenktynininkai, netolimoje ateityje taip pat persės į TCR serijos automobilius. Laikui bėgant jų dabartiniai bolidai jau bus nuvažiavę savo kilometrus trasoje, o galvojant apie naujo paieškas, logiškiausia bus rinktis būtent TCR automobilį, kurių gerus rezultatus pastebi vis daugiau žmonių ir jais ima patikėti.

Šiems automobiliams nereikia papildomų investicijų. Įsigijus, galima sėsti ir iškart važiuoti į trasą. Jiems nieko nereikia daryti“,– apie TCR automobilius kalbėjo D. Jonušis.

Papildomas instrumentas naujų automobilių atstovams

Pakloti iškart visą sumą už naują ar apynaujį TCR automobilį gali tikrai ne kiekviena komanda, tačiau automobilių sportą mylintys naujų automobilių atstovai Lietuvoje galėtų palengvinti šią finansinę naštą komandoms.

„Tai būtų progresyvus ėjimas ir šis tas naujo lietuviškų žiedinių lenktynių padangėje“,– mintimis dalijosi „Aurum 1006 km“ lenktynių organizatorius D. Jonušis.

Tokia investicija atstovybei duotų apčiuopiamą naudą suteikiant komandai automobilio gamintojo atstovybės pavadinimą, pritraukiant ir buriant prie atstovaujamo prekės ženklo autosporto fanus, vykdant įvairią produkcijai skirtų automobilių komunikaciją bei padidintų žinomumą, o galbūt ir pritrauktų didesnį „karštųjų“ hečbekų pirkėjų būrį. Verta paminėti ir tai, kad „Volkswagen“ visai neseniai pristatė specialią „Golf GTI TCR“ versiją, skirtą legaliam naudojimui keliuose.

Būtent taip automobilių sportas veikia visame pasaulyje – tai yra puikus reklaminis instrumentas automobilių gamintojams.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prie ralio bolido vairo sėdęs pareigūnas tikina – įgūdžiai praverčia ir darbe

Ralio entuziastų pasaulyje Marius Žiukelis ir Steponas Kriaučiūnas nėra naujokai, tačiau...

Sebastienas Loebas pakeitė WRC komandą – lenktyniaus nebe su prancūzais

Sebastienas Loebas , žymus „Peugeot- Citroen “ (PSA) grupės veidas, praėjusiame Dakaro ralyje...

Lietuvio karjeros šuolis pasaulio „super enduro“ čempionate: iš mechaniko į lenktynininkus

Lietuvos motociklų sporto istorijoje nauja ryški atžyma – lietuviai pirmą kartą startavo...

Dakaro operatorius papasakojo, ką išgyvena smėlynuose, ir kodėl kartą medžiagą siuntė iš viešojo tualeto

Kiekvienų metų sausio mėnesį Lietuvos naujienų portaluose ir TV reportažuose geriausias vietas...

Karolis Raišys Monte Karlo raliui turi naują ginklą – MG B pakeitė galingesniui automobiliu (1)

Sausio pabaigoje prasidėsiančiame prestižiniame „Monte Carlo Historique“ ralyje „Flameris...

Top naujienos

Nepilnametės išžaginimas mokyklos personalo nesukrėtė: visos jos čia tokios (37)

Stūmė, spyrė kojomis, kando. Prievartautojas atsitraukė, tačiau grįžo ir su visa jėga...

Praėjus 32 metams po mažamečių nužudymo trūko žudiko kantrybė teisme paskelbta siaubą keliančių nuotraukų (2)

Didžiojoje Britanijoje paskelbtas nuosprendis didžiulio atgarsio visuomenėje sulaukusioje byloje:...

Ne visi pedagogai verti šio vardo: šaukštas deguto sugadino medaus statinę (46)

Įžengusius į kabinetą rimtomis akimis nužvelgia trys iškiliausi Lietuvos partizaninių kovų...

Vytautas Landsbergis: negalima žiūrėti į gerovę tik iš ekonominės perspektyvos (1488)

Tėvynės Sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS–LKD ) garbės pirmininkas,...

Kristina susirūpino, ką valgo, kai smarkiai susirgo: pakeitusi kelis dalykus, dabar jaučiasi puikiai (11)

Vilnietė Kristina Bondar sveika mityba susidomėjo stipriai sušlubavus sveikatai. Moteris buvo...

Septynerių, o jau žarsto milijonus dolerių: „YouTube“ daugiausiai uždirbantis vaikas turtus susižėrė žaisdamas Turtingiausių pasaulio „jutuberių“ TOP10 (8)

Nustebsite sužinoję, kad daugiausiai „ YouTube “ uždirba ne grožio žinovė ar žaidimų...

Esate žema ir putlių formų? Pravers šie laiko patikrinti stiliaus patarimai (6)

Jeigu esate apvalaus kūno sudėjimo ir vos 163 centimetrų ūgio ar dar mažesnė, tuomet jums...

Anglišką gardumyną pamėgo ir lietuviai: nesunkiai pasigaminsite ir patys 3 skirtingi receptai (1)

Artėjant gražiausioms žiemos šventėms, dažnas intensyviai galvojame ne tik kokiomis dovanomis...

Turtuoliai patys eglučių nepuošia: kam patiki ir kiek kainuoja

Darbai darbeliai, ir to trūksta, ir ano trūksta, ir kalėdinio gėrimo „Eggnog“ taip pat... –...

Kaip sulaukti 100 metų ir turėti šviesų protą: 10 mokslininkų rekomendacijų (100)

Vis daugiau žmonių gyvena ilgai – kai kurie 100 metų ir ilgiau. Mokslininkai bando suprasti, kaip...