aA
1977–ieji, Tenerės dykuma. Thierry Sabine sukioja galvą ir žvelgia į jį supančią geltoną masę. Jis neturi žalio supratimo kur yra ir į kurią pusę reiktų traukti, norint po truputį pasiekti savo tikslą – Nicą. Besižvalgant, 28–erių prancūzui netikėtai kyla idėja: kodėl šioje aplinkoje nesurengus ralio, kuris būtų orientuotas būtent į smėlio išbandymus? Mintis iš pirmo žvilgsnio galbūt kiek piktybiška – įklampinti savo kolegas į tokią pačią košę, į kurią pakliuvai pats, tačiau jį jau daugiau kaip keturis dešimtmečius gyvuoja kaip „Dakaro ralis“.
Dakaro ralis 2018
© AFP / Scanpix

Prasidėjęs nuo gana kurioziškos situacijos, šis renginys netruko sulaukti dėmesio, teigiama pranešime žiniasklaidai. Jau pirmaisiais metais iššūkio ėmėsi 182 nutrūktgalviai, iš kurių finišą pasiekė vos 74. Kraupi statistika sukėlė tik didesnį susidomėjimą, bei netruko dvigubai pailginti dalyvių sąrašo. Tai buvo laikai, kai automobilių sportas buvo pavojingas ir po truputį įsigaliojant populiarumo viršūnėje bujojusio „B–grupės“ ralio ribojimams, naujas iššūkis dykumoje, kur nėra ant kapoto lipančių žiūrovų tapo geru pasirinkimu. Prireikė kone dešimties metų, kad šis nuotykis būtų pripažintas pasaulinėje arenoje ir prie starto linijos pirmą kartą stotų gamyklinė komanda.

Deja, išvysti šią dieną T. Sabine nebuvo lemta – pakliuvęs į smėlio audrą, kartu su keletu žurnalistų ir komandos narių, jis patyrė sraigtasparnio katastrofą. Nepaisant pradininko žūties, ralio variklis jau buvo įsisukęs ir pasiruošęs jungti aukščiausią pavarą.

Dakaro ralis 2018
Dakaro ralis 2018
© AFP / Scanpix

Tikrai profesionalaus vakarėlio pradininkais tapo „Peugeot“ su Ari Vatanenu priešakyje. Suomis laimėjo lenktynes, taip dar labiau sukeldamas susidomėjimą. Kitais, 1988 metais, renginys pasiekė savo zenitą: prie starto linijos stojo 607 dalyviai, o A. Vatanenui nepavyko pakartoti savo rezultato, mat iš serviso zonos buvo pavogtas jo sportinis bolidas.

Tai nebuvo pirmasis toks incidentas, o žvelgiant į visą ralio istoriją, tai šį, Europos ir Azijos žemynuose vykusį, renginį tikrai galima vadinti „laukiniais vakarais“. Neretai pasitaikančios pilotų žūtys tuometinio pasaulio nestebino – automobilių sporto pavojingumą suprato visi, kada nors lankęsi bet kokiame renginyje.

Kritikos Dakaro ralis sulaukdavo dėl kenčiančių Afrikos šalių: neretai pasitaikydavo civilių žūčių, ir taip skurdų derlių palaidoti padėdavo milžiniški dulkių debesys, kuriuos keldavo ne tik šimtai dalyvių, bet ir pastoviai aplink zujantys sraigtasparniai. Per visą savo istoriją ralis sulaukė ne vieno šimto skandalingų pareiškimu – juos savo laiku pasmerkė net Vatikanas, teigdamas, jog galios ir turtų demonstravimas ten, kur žmonės vis dar miršta iš bado yra netoleruotinas.

Dakaro ralis 2018
Dakaro ralis 2018
© AFP / Scanpix

Artėjant devyniasdešimtiesiems, ralio populiarumas ėmė smukti. Po itin pagarsėjusio Didžiosios Britanijos premjerės Margaret Thatcher sūnaus ir jo ekipažo dingimo istorijos, dalyviai vis atsargiau pradėjo žvelgti į esamą situaciją.

Tuo metu Afrikos smėlynus jau mynė vieno iš dabartinių lyderių Stephane'o Peterhanselio kojos – matyt nenuostabu, kad būdamas garbingo amžiaus, jis vis dar geba laimėti maratoną: pragyvenus laikus, kai ralis vyko net neturint GPS imtuvų, kurie leistų gelbėtis įvykus nelaimei, dabartinis maratonas tikrai gali atrodyti patogus ir prieinamas.

GPS sistemos naudojimas buvo įvestas 1992 metais, tačiau šimtais krentantis dalyvių skaičius bylojo apie profesionalaus vadybos aparato poreikį.

Kitų metų ralyje startavo vos 153 dalyviai ir tai buvo paskutinis kartas, kai renginį organizavo T. Sabine šeima. 1994 metais vadeles perėmė A.S.O. – Amaury Sport Organisation kuri diktuoja maratono sąlygas iki dabar.

Dakaro ralis 2018
Dakaro ralis 2018
© AFP / Scanpix

Nors daugelis dalyvių šį pokytį vertino skeptiškai ir sakė, jog bus prarasta T. Sabine nuotykio idėja, tačiau nuotykio idėjos marškinėlius šis renginys buvo išaugęs jau seniai. Po ateityje sekusių skirtingų starto ir finišo variacijų, siekusių Ispaniją, buvo apsistota ties Paryžiaus–Dakaro maršrutu – būtent toks pavadinimas ir yra labiausiai žinomas pasaulyje. Per keletą dešimtmečių į ralio maratoną netruko įsisukti didesnė dalis viso pasaulio automobilių gamintojų. Raliui žengus į dvidešimt pirmąjį amžių, pirmąją pergalę pasiekė moteris – Jutta Kleinschidt. Ralis vėl atsigavo ir netruko perlipti penkių šimtų dalyvių ribos, kol dėl saugumo problemų, buvo atšauktas 2008, o 2009–aisiais persikėlė į Pietų Ameriką.

Savo septintąjį maratoną sausį pradėsiantis „General Financing by Team Pitlane“ pilotas Benediktas Vanagas sako niekada nebuvęs didis šio ralio sekėjas.

„Man pradėjus lenktyniauti, serijos nesekiau, nors apie jos egzistavimą žinojau nuo tada, kai buvau vaikas. 90-ųjų pabaigoje pradėjau raliu šiek tiek domėtis, tačiau jokiu būdu netapatinau savęs su šia serija – man ji atrodė kaip pensininkų užsiėmimas. Laikui bėgant, o man po truputį bręstant, buvo kilusi mintis, jog „kada nors reiktų pabandyti“, tačiau ji buvo labai blausi. Viskas pasikeitė, kai 2009 metais gavau netikėtą pasiūlymą dalyvauti „Silkway rally“, kas iš esmės yra Dakaro analogas. Nuo tada prasidėjo mano Dakaro epopėja. „Silkway rally“ startavome 2009 ir 2010 metais, po to sekė mintys apie Dakaro ralį, tačiau truputį pasikeitė kryptis ir pirmą savo startą sunkiausiame pasaulio maratone turėjome 2013-aisiais“, – pasakoja pilotas.

Dakaro ralis 2018
Dakaro ralis 2018
© AFP / Scanpix

Kelią iš žiedinių lenktynių ir klasikinio ralio į dykumą B. Vanagas atrado atsitiktinai: „Istorija buvo tokia: vienas lietuvis, Merkys Laukevičius, buvo suplanavęs dalyvauti, tačiau nespėjo pasiruošti automobilio. Jis pasiūlė šios avantiūros imtis mums, perimti jo vietą, o aš ėmiau ir susigundžiau. Netrukome išsinuomoti Latvijoje pagamintą „OsCar“ iš Aurelijaus Petraičio ir stojome prie starto linijos. Du kartus startavome „Silkway Rally“, po to savo jėgas išbandėme „Abu Dhabi Desert Challenge“, kuriame nefinišavome dėl nesėkmingo šuolio nuo kopos, kuris baigėsi šturmano Sauliaus Jurgelėno stuburo lūžiu. Tad po to turėjome šiokią tokią pertrauką iki 2013–ųjų, o nuo tada lagaminus į Pietų Ameriką kraunamės kasmet, tik latviškąjį „OsCar“ jau daugiau kaip penkmetį pavaduoja „Toyota Gazoo Racing“, – pasakojo pilotas.

Artėjantis Dakaro ralis pradės dar vieną istorinį laikotarpį – „Post-Peugeot“ erą. Pasitraukus sąlygas diktavusiai ir neribotu biudžetu pasižymėjusiai ekipai, jėgų pusiausvyra vėl keisis, taip iš naujo sukurdama dar vieną Dakaro legendą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Antanas Juknevičius siekia rekordo – nori tapti tyliausia Dakaro ralio komanda (2)

Dakaro vilko Antano Juknevičiaus serviso sunkvežimiui 2019-ųjų lenktynės bus jau aštuntasis...

Darius Vaičiulis į Dakarą keliaus iš Antarktidos – nusprendė įgyvendinti svajonę (1)

Beveik 5000 m virš jūros lygio, 40 laipsnių žemiau nulio, stingdantis vėjas ir vienintelis iš ir...

Benediktas Vanagas parodė, be ko į Dakaro dykumas lenktyniauti neišvažiuoja (11)

Situacijų, kuomet viduryje dykumos sugenda bolidas, pasitaiko daugeliui Dakaro maratono dalyvių. O...

Iššūkis Dakaro istorijų pasakotojams: turimą „Nissan“ vienu metu teko ruošti ir žiemai, ir vasarai

Jeigu automobilis yra naudojamas tik vienoje valstybėje, juo rūpintis nėra sudėtinga – reikia...

Dakaro ralyje atsirado ne tik maratonas, bet ir pusmaratonis – kas jį važiuos?

Sausio pradžioje Peru dykumas ir kalnus užimsiantis Dakaro ralio maratonas paskelbė atnaujintas...

Top naujienos

Po protesto akcijos mokytojai lieka ŠMM: nuotaikos dabar kitos (1206)

Prieš protesto akciją ministerijoje budintys mokytojai su ašaromis akyse kalbėjo, kad nuotaika...

Kuria naują tvarką: nepatenkinti gydytojų darbu galės reikalauti pinigų (126)

Sveikatos apsaugos ministerijos siūlomas „žalos be kaltės“ modelis pacientams leistų...

Sprendžiama, ką daryti dėl plynųjų kirtimų gražiausiose Lietuvos vietose (12)

Vos prieš kelis mėnesius aktyvūs visuomenės nariai, gamtosaugininkai ir miškų gynėjai...

Orai: lietų ir šlapdribą pakeis sniego pusnys (32)

Pirmadienį orus lems ciklonas keliaujantis nuo Atlanto vandenyno . Dangumi plauks niūrūs,...

Taupyklės ir sankcijos: kaip subyrėjo rublio ir naftos kainų ryšys (119)

Pastarąjį kartą žaliavinės naftos kainos staigiai smigo žemyn 2015 metų pabaigoje, patraukdamos...

Jurga Klimaitė-Riebling nusivylė šventiniu Vilniumi: žinau, kodėl sostinės eglutė gavo į skudurus

Šiemet kalėdinis laikotarpis daugeliui lietuvių sukėlė ne tik džiugias emocijas, bet ir...

Didelė dalis nežino, kad yra alergiški kasdien vartojamiems produktams: Unikauskas siūlo pasitikrinti patiems (5)

Tam tikru momentu savo gyvenime kiekvienas žmogus gali patirti jautrumą maistu, LRT TELEVIZIJOS...

Skvernelis nepanoro LVŽS frakcijos narių priimti į vyriausybę (143)

Nors ir nedidelė tikimybė, kaip parodė balsavimas Seime, bet, jeigu daugiausia konservatorių...

Psichologines bėdas pripažinęs Suttonas – apie santykius su Adomaičiu ir „Instagram“ žinutes (22)

Rungtynėse Europos taurėje ir su Panevėžio „Lietkabeliu“ prastai pasirodęs Dominique‘as...

Lūžis parduotuvių lentynose: lietuviški obuoliai brangesni už bananus (144)

Šį rudenį parduotuvių lentynose pakankamai daug permainų, kurios stebina. Kinta tiek kainos, tiek...