aA
Automobilių sporte yra labai daug sričių ir jeigu bent viena iš jų šlubuoja, geras rezultatas yra neįmanomas. Viena svarbiausių yra inžinieriai – jų darbas ypatingai svarbus, tačiau neretai lieka šešėlyje.
"Agrorodeo" komandos mechanikams laisvų minučių Dakaro ralyje buvo mažai
"Agrorodeo" komandos mechanikams laisvų minučių Dakaro ralyje buvo mažai
© Vytautas Dranginis

Kokia yra jų kasdienybė ir kuo darbas Dakare skiriasi nuo klasikinio ralio varžybų? Apie tai papasakojo 18-ą vietą 2018-ųjų Dakaro ralyje užėmusios „Agrorodeo“ komandos technikai.

Svarbu atsirinkti reikalingiausius

Vieną Dakaro ralio automobilį paprastai aptarnauja trys inžinieriai. Kiekvienas jų turi būtiniausių įrankių komplektą, su kuriais galima atlikti visus bazinius darbus, o tam tikrų didesnių ar ne kasdien naudojamų įrankių yra po vieną.

„Kai kurie įrankiai yra labai specifiniai, tačiau su dauguma jų galima atlikti daugiau nei vieną funkciją ir pritaikyti įvairiems darbams. Todėl dar ruošdamiesi Dakarui mes planuojame, kad įrankių kiekis būtų nedidelis ir kad su jais būtų galima atlikti kuo daugiau darbų. Mažesnį įrankių kiekį galima sudėti tvarkingiau, jie vietos užima mažiau ir svorio dar kažkiek sutaupoma neprisikrovus nereikalingų“, – pasakoja vienas komandos technikų Egidijus Janavičius.

Dakaro ralyje vienintelis požymis, kad lenktynės jau baigtos, yra linkę ar lūžę automobilio saugos lankai. Visais kitais atvejais lenktynes galima su tam tikromis baudomis tęsti. Tai, pasak E. Janavičiaus, pagrindinis skirtumas lyginant pasiimamų įrankių kiekį Dakaro maratonui bei kitoms, trumpesnėms varžyboms.

„Klasikinio ralio varžybose servisas paprastai trunka 30 minučių ir per tiek laiko gali padaryti nedaug – didelių darbų kėbului neatliksi, variklio nepakeisi. Dakare per 14 dienų gali susidurti su bet kokia situacija“, – teigė technikas.

Variklį Dakare keisti galima, tačiau už tai skiriama 50 valandų bauda, panaikinanti bet kokias pretenzijas į aukštą rezultatą, tad daugelis komandų atsarginio net neima.

"Agrorodeo" komandos mechanikams laisvų minučių Dakaro ralyje buvo mažai
"Agrorodeo" komandos mechanikams laisvų minučių Dakaro ralyje buvo mažai
© Vytautas Dranginis

Kitą svarbų agregatą – pavarų dėžę – leidžiama keisti vieną kartą. „Agrorodeo“ komanda greičių dėžės remontą buvo numačiusi per poilsio dieną, tačiau pradėję sklisti nemalonūs garsai privertė paankstinti darbus viena diena ir turėti bemiegę naktį.

Svarbi kokybė

Dakaro ralis vyksta dvi savaites ir kiekvieną dieną šimtus kilometrų įveikti reikia ne tik lenktynininkams. Kiti komandos nariai taip pat turi pervažiuoti iš vieno bivuako į kitą, įkurti stovyklą bei, grįžus lenktynininkams, imtis darbo – automobilio tvarkymo. Neretai jis trunka visą naktį. Į klausimą „Kada miegoti?“ technikai atsako paprastai: „Pervažiuojant tarp bivuakų“.

Dirbant tokiomis sąlygomis, kai oro temperatūra svyruoja nuo 0 iki 40 laipsnių, kartais kyla smėlio audros, o stiprios liūtys dykumas paverčia ežerais, inžinieriai pabrėžia įrankių kokybę. Ir čia kalbama ne tik apie metalo tvirtumą, bet ir ergonomiką, patikimumą. Prieš 2018-ųjų Dakaro ralį „Agrorodeo“ komanda sukirto rankomis su vieno žinomiausių įrankių gamintojų – „Teng Tools“ – atstovais Lietuvoje. Šie įrankiai gerai žinomi automobilių sporte, juos naudoja tokie lenktynininkai kaip Petteris Solbergas.

„Aš manau, kad šiandien jau daugelis gamintojų žino, iš kokio metalo daryti įrankius, tačiau skirtumai tarp pigių ir gerų yra kitur. Pavyzdžiui, terkšlėje. Su ja atliekame labai daug darbų ir kai kurių gamintojų įrankiai būna puikūs, tačiau terkšlė – nelabai. Svarbus ir tikslumas, kiekviena milimetro dalis, įrankio geometrija – kvadratėlių, dantukų išdėliojimas. Ją įvertini vietose, prie kurių prieiti sunku“, – vardijo E. Janavičius.

Jo kolega, kitas „Agrorodeo“ komandos technikas Romas Žalnierukynas, pabrėžė, jog jam svarbiausia įrankio dalis – patogumas.

„Ergonomika yra pagrindinis skirtumas tarp gerų ir prastų įrankių. Sukant kažką ilgai svarbu, kad jis būtų patogus, rankos po to neskaudėtų ir pūslių nepritrintų. Mūsų naudoti „Teng Tools“ turėjo geras rankenas, jos minkštesnės tam tikrose vietose. Be ergonomikos, man labai svarbu įrankio tvirtumas, ilgaamžiškumas – ar gali juo pasitikėti“, – 2018-ųjų Dakaro ralyje naudotą įrangą gyrė R. Žalnierukynas.

"Agrorodeo" komandos mechanikams laisvų minučių Dakaro ralyje buvo mažai
"Agrorodeo" komandos mechanikams laisvų minučių Dakaro ralyje buvo mažai
© Vytautas Dranginis

Priežiūra nereikalinga

R. Žalnierukynas pabrėžė, kad pilna komandos įrankių komplektacija yra brangus malonumas.

„Jeigu skaičiuotume absoliučiai visus komandos turimus įrankius, kaina siektų tūkstančius. Pavyzdžiui, šiemet turėjome specialią kamerą, kurią galėjome įkišti į įvairias kiaurymes ir telefono ekrane matyti vaizdą – tai pravertė vertinant kai kurių detalių būklę“, – prisiminė inžinierius.

Dakaro ralis taip pat yra nebloga bandymų platforma įrankiams: jie gauna didžiulį aplinkos poveikį, daug dulkių, vandens. Tačiau komandos technikai jų priežiūrai dėmesio neskiria dėl labai paprastos priežasties – laiko trūkumo.

„Automobilių sporte labai svarbu neužsiimti papildomais, nebūtinais darbais. Mes taupome laiką, tad tokios priežiūros paprastiems įrankiams nedarome. Prieš išvažiuojant pasirenkame tokius, kurie tarnautų bet kokiomis sąlygomis ir nekeltų problemų“, – aiškino R. Žalnierukynas.

Kur kas svarbiau už priežiūrą Dakare yra tvarka. Tai itin aktualu mažesniems, dažniau naudojamiems įrankiams, tad tvarkingos dėtuvės ir jų naudotojų pedantiškumas atsiperka – prireikus viskas būna po ranka ir nereikia ieškoti pas kitus. Čia ne paskutinę rolę vaidina įrankių kokybė – žinoma taisyklė, kad geri prietaisai paprastai turi kokybiškas ir patogias dėtuves.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Lietuvos ralio čempionato kulminacija – Zarasuose

Lietuvos automobilių ralio čempionato kalendoriuje atsirado naujas pavadinimas – „Samsonas...

Vaidotas Žala apsisprendė: Zarasų ralyje važiuos iki galo

Šių metų Lietuvos automobilių ralio čempionatas buvo kitoks. Dėl paskelbtos pandemijos planus...

Šonaslydininkai papasakojo, kodėl „Matsuri“ – laukiamiausias metų renginys

Šis šonaslydžio sezonas keliauja link pabaigos, todėl sportininkai turi puikią progą šiek tiek...

Džiugas Tovilavičius Vokietijos TCR čempionato etape – ant podiumo

Trečiasis Vokietijos ADAC TCR lenktynių etapas šį savaitgalį vyko Hokenhaimo trasoje. Trečias...

Permainingame Elektrėnų ralyje „Viada-Multi FX“ komanda iškovojo antrąją vietą

Elektrėnuose įvykęs Lietuvos automobilių ralio čempionato etapas buvo jau trečiasis iš...

Top naujienos

Profesorius Usonis įspėjo apie galimas COVID-19 pasekmes, kurias parodė mirusiųjų tyrimai (33)

Lietuvoje naujų susirgimų koronavirusu atvejų skaičius pasiekė iki šiol šalyje neregėtas...

Šalia baravykų bumo išdygo ir musmirių supirkėjai – siūlo daugiau nei už įprastus grybus (15)

Tautiečiams džiaugiantis, kad pilnomis bagažinėmis iš miško tempia baravykus, sujudo ir kitokių...

NT pirkėjai „pasileido plaukus“, bet ekspertai ragina mąstyti blaiviai: situacija – įtempta, viską lems keli veiksniai (102)

Po karantino paskelbimo ir staigaus NT rinkos sukrėtimo praėjo jau puse metų. Analitikai,...

Studentei valstybės parama dėl COVID-19 atsirūgo: viena ranka davė, kita atėmė gerokai daugiau (106)

Studentė, pasinaudojusi Vyriausybės parama dėl COVID-19 , pradėjus mokslo metus suprato, kad jai...

Lingienė pripažino: tai jau antroji banga, turinti specifinių požymių (418)

Ketvirtadienį Lietuva sumušė naują liūdną rekordą – per parą naujų koronaviruso atvejų...

Nusprendė oficialiai: Baltijos šalys išplės sankcijas Baltarusijos režimo pareigūnams (196)

Lietuva , Latvija ir Estija penktadienį išplės sankcijas Baltarusijos režimo atstovams,...

Rusijos antstoliai areštavo Navalno sąskaitas ir butą, bendražygiai kaltina Prigožiną (43)

Opozicionieriaus Aleksejaus Navalno sąskaitos ir butas Maskvoje buvo areštuotas, kol jis buvo...

Dešimt metų badaujančios poros istorija klaidina žmones: nėra priežasčių jais tikėti

Prieš trejus metus užsienio naujienų ir faktų patikros kanaluose sužibėjusi istorija apie porą,...

Vaizdo įrašu mokslininkai praktiškai pavaizdavo, koks COVID-19 akivaizdoje yra tikrasis apsauginių skydelių veiksmingumas

Japonijos mokslininkai, pasitelkdami Fugaku vadinamą greičiausią pasaulyje superkompiuterį, atliko...

Pasibaigė pirmoji LOGIN konferencijos diena: geriausi dienos kadrai (7)

Ketvirtadienio vakare sostinės Litexpo rūmuose nuskambėjo paskutinis pirmosios technologijų ir...

|Maža didelių žinių kaina