Lietuvoje pradeda stiprėti tendencija, kad šalies automobilių sporto atstovai vis dažniau kreipiasi į bendros kompetencijos teismus, o ne sportinį arbitražą. Visgi, kokia yra pasaulinė praktika? Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) teisininko Ričardo Rupkaus teigimu, nemaža dalis sportininkų kreipiasi į bendros praktikos teismus vietoje to, kad ginčus greitai spręstų federacijos apeliaciniame teisme.
Automobilių sportas
© DELFI (P.Garkausko nuotr.)

„Sportininkai dažnai nepatenkinti varžybų rezultatais, diskvalifikacijomis ar nuobaudomis, kreipiasi ne į LASF, o į šalies teismus. Deja, šalies teismuose automobilių sporto problematika nepažįstama, todėl teisėjams reikia daug laiko susipažinti ir suprasti visą specifiką, o bylų nagrinėjimas kartais užtrunka net iki kelių metų. Turėjome vieną atvejį, kai ralio čempionate teismas du metus sprendė ginčą ir tuos du metus mes negalėjome apdovanoti nugalėtojų. Vidaus teismas būtų viską išsprendęs per mėnesį“, - sakė R. Rupkus.

Pasak teisininko, efektyviausia prevencija yra greitas atsakymo gavimas iš teismo ir tolesnis problemos sprendimas, todėl dar 2013-ais buvo praplėsti LASF apeliacinio teismo įgaliojimai ir dabar jis gali nagrinėti absoliučiai visus klausimus.

„Šį teismą sudaro pačių LASF narių deleguoti atstovai - profesionalūs organizatoriai, sportininkai, veteranai, kurie turi labai didelę patirtį ir be didelių sąnaudų bei per trumpą laiką gali išspręsti iškilusius ginčus“, - tvirtino LASF teisininkas.

Buvusio LASF prezidento ir esamo Lietuvos kartingo federacijos (LKF) Arbitražo teismo pirmininko Romo Austinsko teigimu, sportininkai turi suprasti, kad kas jiems išduoda licenciją, tas ir reglamentuoja sporto šaką: automobilių sporte – LASF, o kartingų - LKF.

„Visi sportiniai ginčai turi būti sprendžiami federacijų viduje. Į bendros kompetencijos teismus galima kreiptis, jeigu yra ginčas ne dėl sportinių niuansų. Ateityje reikia labai aiškiai reglamentuoti, kada prie federacijos prisijungęs sportininkas gali ir turi pagrindo kreiptis į bendros kompetencijos teismus.

Iš patirties galiu pasakyti, kad, pavyzdžiui, LKF, būna atvejų, kad kreipiasi tėvai dėl techninių reikalavimų pažeidimų, federacija dažniausiai anuliuoja rezultatus, tada tėvai kreipiasi į šalies teismus. Yra buvę atvejų, kai kreiptasi net į vaiko teisių apsaugos tarnybą. Žinoma, čia problema yra tėvelių, o ne vaikų. Juk ne vaikai „forsuoja“ variklius, o mechanikai. Norint išspręsti šią problemą, siūlysiu reglamento nuostatų pakeitimus, kad vaikai iki 12 metų už techninius pažeidimus nebūtų baudžiami, o už juos baudomis atsakytų tėvai“, - sako R. Austinskas.

Tarptautinėje praktikoje – pirmenybė federacijoms

Pašnekovams antrina ir Arnas Paliukėnas, kuris nuo šių metų dirba FIA Tarptautiniame tribunole.

„Tarptautinė patirtis rodo, kad visi sportiniai klausimai turi būti sprendžiami federacijų viduje, nes federacijos veikia asociacijų pagrindu. Tarptautinė automobilių federacija (FIA) taip pat skatina taip elgtis. Kitas atvejis, jeigu į teismą kreipiamasi dėl, pavyzdžiui, suvažiavimo metu priimtų sprendimų teisėtumo, legitimumo. Tokiu atveju ginčus sprendžia bendros kompetencijos teismai. Tačiau jei ginčo objektas yra sportinis (pvz. rezultatai, diskvalifikacijos) tada vienareikšmiškai viską sprendžia federacijos teismas“, - teigė A. Paliukėnas.

Pasak tarptautinio FIA Tribunolo teisėjo, bendros kompetencijos teismas net negali pagal savo jurisdikciją spręsti tokio pobūdžio sporto ginčų, nes FIA yra nustačiusi LASF kompetenciją būti vienintele valdžia automobilių sporte Lietuvoje.

„Bendros kompetencijos teismai tiesiog turėtų atsisakyti nagrinėti tokias bylas. Dabar pasitaiko atvejų, kai teismas, neturėdamas patirties tokio pobūdžio sportiniuose ginčuose, juos sprendžia remdamasis ne specifiniais tą sporto šaką reglamentuojančiais norminiais teisės aktais, bet bendrosios kompetencijos teismams aiškesniais ir dažniau juose taikomais bendrais valstybėje galiojančiais norminiais teisės aktais, priimtais įstatymų leidėjo (pvz., Lietuvos Respublikos Civiliniu kodeksu ar pan.).

Tokiu atveju ginčo išsprendimo rezultatai dažnai būna akivaizdžiai priešingi tikslams, kurių siekiama automobilių sporte. Be to, ginčų baigtis absoliučiai priešinga, nei federacijos viduje veikiančiame teisme, kuriame ginčus sprendžia tame sporte didelę savo gyvenimą dalį praleidę specialistai. Taip yra kuriami labai prasti precedentai ir nepasitikėjimas federacijų teismais“, - nuomone dalinosi A. Paliukėnas.

Specialisto teigimu, pirmiausia turėtų augti LASF narių savimonė. Jie turi suprasti, kad patys yra automobilių sporto bendruomenės nariai, patys formuoja apeliacinio teismo sudėtį bei valdymo organus. Patys turi aktyviai naudotis šiomis teisėmis, o tuo pačiu – ir gerbti federacijos struktūrose priimamus sprendimus

„Jeigu sportininkai nepatenkinti išrenkamų narių kompetencija, jie turi suprasti, kad patys nepakankamai buvo aktyvūs suvažiavimų metu. Kiekvienas turi stengtis ir prisidėti prie bendruomenės kūrimo. Jeigu mes įstojame į federaciją, vadovaujamės jos įstatais bei kitais reglamentuojančiais teisės aktais (vienas pagrindinių – Tarptautinis sporto kodeksas), sutampa mūsų tikslai, tai ir ginčus turime palikti viduje (jei pagal priskirtą kompetenciją juos sprendžia LASF apeliacinis teismas, turime gerbti jo sprendimą; jei pagal kompetenciją ginčas priskirtinas spręsti FIA Tarptautiniame tribunole ar FIA Tarptautiniame apeliaciniame teisme, – kreipkimės į pastaruosius bei gerbkime jų priimamus sprendimus, tačiau bet kokiu atveju sportiniai ginčai turi likti sporte“, - tvirtino FIA Tarptautinio tribunolo teisėjas A. Paliukėnas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Enduro motociklininkas: ruošdami trasą joje gyvenome savaitę (2)

Šiemet po pertraukos į „Nemuno žiedą“ grįžta enduro motociklų komandinės varžybos,...

Dakaro ralyje bus vienu lietuviu daugiau: Arūnas Gelažninkas pasiekė savo tikslą specialiai DELFI iš Maroko, atnaujinta 18.20 val. (4)

Paskutinius 40 kilometrų penktadienį įveikęs Arūnas Gelažninkas pasiekė išsvajotą tikslą...

Automobilių slalomas Jurbarke – antrą savaitgalį iš eilės

Automobilių slalomo varžybos du savaitgalius iš eilės. Ar gali būti geriau? Šios automobilių...

Pirmame „Nissan Lietuvos motokroso čempionato“ etape – virš 100 dalyvių (3)

Motociklų krosas Lietuvoje vis populiarėja ir tai akivaizdu matant renginių kokybę, augantį...

Baltijos šalių „endurance“ lenktynių dalyviams – naujovės

Gegužė – bene labiausiai žiedinių lenktynių mėgėjų laukiamas mėnuo. Paprastai šį mėnesį...

Top naujienos

Dėl siūlomos pensijų reformos vieniems atlyginimas padidės, kitiems – sumažės (63)

Jeigu valdantieji iš tiesų pakeis pensijų kaupimo tvarką, dalies gyventojų atlyginimas į rankas...

„Sofos“ ūkininkus medžios naujomis taisyklėmis (47)

Prasidėjęs pasėlių deklaravimas gali dar labiau atsijoti vadinamuosius „sofos“ ūkininkus....

Toronte į pėsčiuosius rėžėsi mikroautobusas: 10 žmonių žuvo, dar 15 sužeista atnaujinta 7:47 (82)

10 žmonių žuvo ir dar 15 buvo sužeista po to, kai judrioje sankryžoje Toronte į pėsčiuosius...

Mokslininkai pastebėjo neįprastą gamtos reiškinį prie Norvegijos fjordų, kur per karą slėpėsi įspūdingas vokiečių laivas (9)

„Tirpitz“ buvo vienas iš dviejų vokiečių „Bismarck“ klasės laivų Antrajame pasauliniame...

Naujausios tendencijos: išmanūs bus ne tik telefonai, bet ir namai (4)

Netrukus Lietuvoje bus pristatyta dar tik bandoma balsu valdoma išmaniųjų namų sistema. Kol kas...

Rusijai paskelbtos JAV sankcijos smogė ir Latvijai (70)

Rusijos verslininkams paskelbtos JAV sankcijos padarė neigiamą įtaką Latvijos bankų sistemai...

TOP 5 Makaliaus naudojami daiktai patogiai kelionei: kuriuos iš jų naudoji tu? (2)

Niekam nėra paslaptis, kad keliauti man tenka labai daug, o aš tuo labai džiaugiuosi, žinoma!...

Legendiniam modeliui Twiggy jau 68-eri: kaip ji atrodo prabėgus penkiems dešimtmečiams nuo karjeros pradžios? (2)

7-ojo dešimtmečio dievaitė Twiggy ruošiasi minėti 50 metų mados pramonėje sukaktį ir teigia,...

Garsus lenktynininkas nukreipė žvilgsnį į „CityBee“ taranuotą pavėžėtojo automobilį: kilo įtarimų (32)

Sekmadienio paryčiais Vilnių sukrėtė skaudi avarija – girto vairuotojo vairuojamas išnuomotas...

Orai: į šalį atklys nemalonūs reiškiniai (7)

Ilgą laiką lepinę orai subjurs. Pavasaris artimiausiu metu bus vėjuotas ir vėsus, dažnai...