aA
Kai pavėsyje oro temperatūra šokteli iki +30, saulėkaitoje vingiuojančiomis trasomis lekiančio kovinio automobilio salone neretai viskas įkaista iki 60 ar net 70 laipsnių. Čia nėra kondicionieriaus, kitapus kėbulo skardų maksimaliu pajėgumu veikia variklis, o po transmisijos tuneliu eina iki raudonumo įkaitęs išmetimo kolektorius ir duslintuvo vamzdynas. Kad mažai neatrodytų – ekipažo nariai apsivilkę daugiasluoksniais ugniai atspariais kombinezonais, kuriuos finiše galima gręžti nuo prakaito, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Karštis ralio automobilyje: kaip nuo jo ginasi profesionalūs pilotai?
© Vytautas Pilkauskas

Orlen Lietuva Rally 2021“ dalyviai kaunasi kaip tik tokiomis sąlygomis ir vienbalsiai pripažįsta, kad tai labai rimtas papildomas iššūkis: vairuojant greičio ruože piloto organizmui tenka krūvis, kurį galima lyginti su intensyvia ilgų nuotolių bėgikų treniruote, kai pulsas pašoka iki 160 – 180 tvinksnių per minutę. Organizmui gaunant tokia apkrovą itin sparčiai prarandami skysčiai, kas medikų teigimu, yra gerokai rimtesnė problema nei tiesiog troškulys: pakaituojant drauge su vandeniu netenkama druskų, pavyzdžiui, natrio, kalio, kalcio, magnio kiekiai. Jei šių mineralų atsargos nėra papildomos, prasideda fiziologiniai pokyčiai tiesiogiai susiję su žmogaus gebėjimu išlaikyti dėmesio koncentraciją ir priimti optimalius sprendimus.

Į šiuos dalykus dėmesį atkreipė netgi draudimo bendrovių ekspertai, analizuojantys eismo įvykių priežastis ir fiksuojantys gana akivaizdžias sąsajas su dideliu karščiu. O tyrimą, kokią įtaką vairavimui gali turėti organizmo skysčių trūkumas, atlikę britų mokslininkai iš Lafboro universiteto tiksliai įvardijo, kad net ir lengvas dehidratacijos lygis klaidų skaičių kelyje gali padvigubinti.

„Nors lenktynininkai dažnai nepripažįsta, tačiau faktas, kad vairavimas varžybose yra ne tik fizinis, bet ir nemenkas emocinis krūvis. Kai prie šių dviejų dalykų prisideda didelis karštis, organizme pradeda strigti cheminiai procesai, kurie garantuoja mūsų gyvybingumą. Išvengti problemų galima tik dviem būdais: pasirūpinti bendru fiziniu pasiruošimu, treniruotėse ugdant ištvermę, o ralio metu naudojant pakankamą kiekį skysčių“, – patirtimi dalijasi daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Vytautas Švedas.

„Orlen Lietuva Rally 2021“ išvakarėse jis drauge su savo bičiuliu ir varžovu trasoje Ramūnu Čapkausku tarsi farmacininkai patys gaminosi specialius kokteilius iš profesionaliems sportininkams skirtų mineralų junginių ir elektrolitų.

„Žinoma, Lietuvos ralio čempionate greičio ruožai yra sąlyginai trumpi, todėl net oro temperatūrai perkopus +30 ribą organizmas nespėja tiek nuslopti, kad pradėtų labai smarkiai trukdyti pilotui atlikti savo darbą. Visgi esu pats patyręs – Palangoje per „1006 km lenktynes“ – kaip tokiomis sąlygomis prie vairo darbuojantis valandą pradedi virsti „zombiu“ ir akivaizdžiai prasčiau kontroliuoti svarbiausius procesus. Kai visa tai vyksta lekiant dideliu greičiu – pavojus sukelti avariją ar bent sugadinti rezultatą smarkiai labai smarkiai išauga. Todėl dabar į visas varžybas vežamės nemažas specialių gėrimų su magnio, kalio, kalcio, amino rūgštimis bei elektrolitais atsargas“, – pasakoja V. Švedas.

Beje, klasikinio ralio automobiliuose – net pačiuose moderniausiuose ir brangiausiuose – nėra kondicionierių. Nors jie sąlyginai lengvi ir naudoja nedaug energijos, visgi laikomasi nuostatos, kad tai perteklinis komforto elementas.

Specializuotų automobilių sporto dirbtuvių EAMW inžinierius Edvardas Lucevičius, prižiūrintis „Viada-Multi FX“ komandos (Giedriaus Notkaus ir Jono Sluckaus „Škoda Fabia R5“) techniką, savo ruožtu pastebėjo, kad kondicionierių tokiuose automobiliuose atstoja specialus ortakiai, nukreipiantys šviežio oro srautą į pilotą ir šturmaną.

„Tai galima lyginti su važiavimu motociklu – nėra labai patogu, tačiau važiuojant dideliu greičiu oras salone cirkuliuoja intensyviai ir gyventi galima“, – teigia E. Lucevičiaus.

Inžinierius taip pat patikino, kad sportiniams automobiliams +30 dar nėra ta riba, kurią pasiekus reiktų pradėti rūpintis papildomu darbinių agregatų aušinimu.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
5.0000

Į Dakaro maratoną lietuviai susiruošė prieš 34 metus pagaminta „Toyota“

2022 metų Dakaro maratone startuos dar vienas Lietuvos automobilis. Tai „Heston airlines“ ekipa....

Antanas Juknevičius į Dakarą vyks su senuoju savo bolidu „Lape“ (3)

Nenumaldomai artėjantis 2022-ųjų Dakaras bus kitoks. Netikėtai atsirado nauja T1+ klasė, kuri...

Maroke lietuviams reikia išlaikyti stabilų tempą ir bent viena prizinė vieta – garantuota

Šiandien Maroko ralyje sportininkų laukia dykvietės beveik be smėlio kopų – priešpaskutinis...

„Rally Aukštaitija“ organizatoriai kitam sezonui turi naujų idėjų

Kiek mažiau nei prieš dvi savaites Zarasų ir Utenos krašto žvyrkeliai tapo greičio ruožais...

Trečioji Maroko ralio diena pažymėta puikiais rezultatais

Trečioji Maroko diena lietuviams prasidėjo nuo blogų žinių. Paryčiais organizatoriai iš vakar...

Top naujienos

Profesorius Landsbergis vietoje 100 eurų išmokos siūlo „karstelio mokestį“

Profesorius Vytautas Landsbergis teigia turįs alternatyvą finansinei 100 eurų paskatai, kuria...

Pasikeitus tvarkai, prie parduotuvių nusidriekė pirkėjų eilės: bando prasmukti be galimybių paso patikslinta (567)

Daugėjant koronaviruso atvejų nuo penktadienio sugriežtinus ir mažesnių, iki 1,5 tūkst. kv....

Pokyčiai ir degalinėse: į dalį be galimybių paso nepavyks užeiti, kai kuriose priimama tik po vieną klientą papildyta (78)

Penktadienį vairuotojai praneša apie tai, kad į dalį degalinių negali patekti be galimybių paso....

Po Nausėdos įtarimų dėl vakcinacijos valdantieji žodžių nesirinko: „šis bailys peržengė ribą“ (166)

Į prezidento Gitano Nausėdos žodžius, esą vasaros pradžioje buvo dirbtinai sulėtinti skiepijimo...

Žiniasklaida: Baltarusija sustabdė vizų išdavimą Irako piliečiams (116)

Baltarusija sustabdė vizų išdavimą Irako piliečiams , skelbia Lenkijos naujienų portalas...

Lietuva antra ES pagal COVID-19 atvejus, trečia pagal mirtis: mūsų šalį sergamumu aplenkė kaimynė (43)

Lietuva yra antra Europos Sąjungoje pagal naujų COVID-19 atvejų rodiklį ir trečia pagal...

Pareiškimas dėl skiepijimo tempų sulėtinimo sukėlė emocijų audrą: Prezidentūra pateikė paaiškinimą (147)

Prezidentūra plačiau paaiškino, ką turėjo mintyje prezidentas Gitanas Nausėda , pareiškęs,...

Atnaujintas paveiktų šalių sąrašas: raudonoje zonoje – dar trys Europos šalys (12)

Nuo pirmadienio, spalio 25 d., koronaviruso infekcijos paveiktų šalių sąraše iš geltonos į...

Garsenybės įkainojo savo dėmesį: už Pikul ar Užkalnio sveikinimą teks pakloti šimtus, Savickas teprašo 29 eurų (135)

Ko gero, kiekvienas žinomas žmogus bent kartą yra susidūręs su prašymu sukurti sveikinimą ....