aA
Kai automobilių sporte susirungia privačios komandos su gamyklinėmis, dažniausiai rezultatas pasvyra būtent pastarųjų naudai. Tačiau būna ir išimčių. Būtent taip galima vadinti Karolio Raišio pergalę istoriniame Monte Karlo ralyje, kur lietuvio ir latvio Iljos Zakmans tandemas iškovojo pirmąją vietą savo klasėje, už nugaros palikę gamyklinę „Seat“ komandą.
Karolis Raišys istoriniame Monte Karlo ralyje pergalę išplėšė su "Jaguar"
Karolis Raišys istoriniame Monte Karlo ralyje pergalę išplėšė su "Jaguar"
© Vytautas Pilkauskas

Lietuviai startavo ir pergalę pelnė su 1958 m. pagamintu „Jaguar XK150“. Pirmuosius du metus lenktynininkas į ralį iškeliaudavo su MG modeliu, tačiau pergalės pasipylė persėdus į „Jaguar“. Lenktynininkas juokavo, kad, matyt, pirmus porą metų mokėsi, o persėdus į galingesnį modelį pamokos padarė savo.

„Kai tas automobilis buvo pagamintas, jis kainavo apie 2 tūkst. svarų. Pavertus tai dabartiniais pinigais, jis kainuotų apie 50 tūkst. svarų. Tačiau jei žvilgtelėtume į konkrečiai šio automobilio kainą, neparuoštas lenktynėms jis kainuotų dukart daugiau, o paruoštas lenktynėms – net keturis kartus daugiau“, – kalbėjo „Jaguar Land Rover“ Baltijos šalių rinkodaros vadovė „Jaguar Land RoverJustė Šataitė.

23 kartą surengtose varžybose gali dalyvauti gali tik tie automobiliai, kurie bent kartą yra varžęsi įprastame Monte Karlo ralyje nuo 1911 iki 1980 metų. Turint galvoje, kad prieš startuojant greičio ruožuose dalyviai iš skirtingų Europos miestų turėjo savo eiga atvykti maždaug 1000 kilometrų į startą Buis-les-Baronnies miestelyje, iššūkiai laukė raliui dar nė neprasidėjus.

Važiuoja be šalmų

K. Raišys pasakojo, kad tai, jog į pergalę jį atvežęs „Jaguar“ buvo pastatytas Vilniaus „Jaguar Land Rover“ salone, truputį primena tuos laikus, kai automobiliai, kuriais buvo lenktyniaujama savaitgaliais, savaitės pradžioje grįždavo į automobilių salonus ir būdavo parduodami klientams.

„Tais laikais nebūdavo jokių lankų, saugos atributų, todėl tie automobiliai niekuo nesiskirdavo nuo įprastų. Būdavo grįžtama iš lenktynių, automobilis nuplaunamas, išvalomas ir kitą dieną jį galėdavo pirkti klientai“, – kalbėjo lenktynininkas.

Tiesa, dabar lenktynėse galioja kiti standartai, sakė K. Raišys. Istoriniame Monte Karlo ralyje galima važiuoti su visiškai standartiniu automobiliu, taip pat galima jį parengti pagal tų metų lenktyninių automobilių ypatumus, o galima į jį sumontuoti visiškai modernią saugumo įrangą. Būtent tas padaryta lietuvio automobilyje. Tačiau viena ypatybė yra: visas lenktynes duetas įveikė be saugos šalmų.

Karolis Raišys istoriniame Monte Karlo ralyje pergalę išplėšė su "Jaguar"
Karolis Raišys istoriniame Monte Karlo ralyje pergalę išplėšė su "Jaguar"
© Vytautas Pilkauskas

„Pirmiausia mes turime vidutinį greitį, kurio turime laikytis, tai teoriškai mes nelekiame. Kita vertus, mes turime įveikti 3000 km, su šalmais toks atstumas būtų varginantis“, – sakė K. Raišys, pridūręs, kad jų „Jaguar“ gali išvystyti 170 km/val. greitį ir turi apie 230 AG.

Kuo padeda ir trukdo sniegas

Šių metų lenktynėse nebuvo sniego, tas lietuviams nebuvo ypač gerai, mat sniegingais metais Monte Karlo ralyje atsilikdavo Pietų šalių lenktynininkai, o lietuviai galėdavo lėkti. Tačiau K. Raišio žodžiais, tai, kad sniego nebuvo, reiškė, kad keliai nesusiaurėja ir įmanoma prasilenkti.

„Tikrai gali būti taip, kad tu susidėlioji visą idealų planą, tačiau sutinki priešais kelią valančią mašiną ir visas planas griūva, nes tu sutikai ją, o tavo konkurentas nesutiko“, – aiškino lenktynininkas.

Tiesa, istorinis Monte Karlo ralis pasižymi gana nemaža temperatūrų kaita. Pasak lenktynininko, galima startuoti šviečiant saulei tarp palmių, o finišą pasiekti rūke, sutempus ir temperatūrai nusileidus žemiau nulio.

Tarpai taip lenktynininkų nėra dideli: pirmuosiuose ruožuose sportininkai į trasą išvažiuoja kas minutę, o paskutiniuose ruožuose, kurie patys sunkiausi, į trasą išvažiuojam kas pusę minutės.

K. Raišys pasidžiaugė, kad pavyko išvengti techninių nesklandumų ir gedimų, mat, anot jo, „Jaguar“ skiria ypatingą dėmesį visoms detalėms.

Sportinis – keturiskart brangesnis

K. Raišys Monte Karle vairavo „XK150FHC“ arba „fixed head coupe“ klasikinę kupė versiją (būta dar versijos su sulankstomu audeklo stogu ir rodsterio) su 3,4 l darbinio tūrio 6 cilindrų XK varikliu. 1957 metais pradėtas gaminti modelis pirmaisiais gamybos metais dar turėjo būgninius stabdžius, kuriuos 1958-aisiais pakeitė diskiniai stabdžiai „Dunlop“.

Į XK buvo montuojamos trys šio variklio versijos, generavusios, atitinkamai 190, 210 ir 250 AG. Nuo 1959 metų buvo galima užsakyti ir 3,8 l darbinio tūrio XK variklį, generuojantį 220 arba 265 AG. Automobilis tais laikais buvo tiesiog labai greitas – iki 100 km/h įsibėgėdavo per 7,2-7,8 s – ir pakankamai ekonomiškas – 100 km kelio suvartodavo apie 13 l benzino.

Karolis Raišys istoriniame Monte Karlo ralyje pergalę išplėšė su "Jaguar"
Karolis Raišys istoriniame Monte Karlo ralyje pergalę išplėšė su "Jaguar"
© Vytautas Pilkauskas

Nuo savo tiesioginio pirmtako „Jaguar XK140“ „Jaguar XK150“ skyrėsi šiek tiek patobulinta važiuokle, ištisiniu priekiniu stiklu, elegantiškesnėmis kėbulo linijomis, ilgesniu variklio dangčiu ir iš esmės pakeistu salono interjeru. Tuo metu „XK150“ kainavo apie 2000 svarų sterlingų (apie 50 000 svarų šios dienos svaro verte).

„Jaguar XK150“ versijos, pritaikytos raliui, rinkos vertė viršija 180 tūkst. eurų. Apie itin sportišką „Jaguar“ charakterį liudija ir tai, kad šios markės automobilius valdę ekipažai yra net 7 kartus laimėję seniausias pasaulyje ilgų distancijų Le Mano automobilių lenktynes.

Norėtų suburti komandą

K. Raišio ir I. Zakmans duetas savo klasėje (automobilių, pagamintų iki 1961 m.) užėmė pirmąją vietą, absoliučioje įskaitoje liko 9-oje vietoje. Pirmąją vietą komandinėje įskaitoje užėmė ir „Crisartech“ komanda, kurios dalimi būti buvo pakviestas ir lietuvio bei latvio duetas. Istorinio Monte Karlo ralio absoliučiu čempionu šiemet tapo danų piloto Henriko Bjerregaardo ir čeko šturmano Jaromiro Sveco ekipažas, važiavęs „Ford Escort RS2000“.

Ar su ta pačia komanda važiuos ir kitąmet, K. Raišys neatskleidžia, tačiau neslepia, kad norėtų suburti savo komandą ir startuoti drauge su kitais istoriniame Monte Karlo ralyje.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.0000

Rekordinis dalyvių skaičius pirmajame „Rotax Max Lithuania Challenge powered by Spark Energy“ etape (3)

Šiandien Vilniuje, Plytinės kartodrome, startavo „ Rotax Max Lithuania Challenge powered by Spark...

Neįtikėtinas darbų sąrašas: iki „Press ralio“ reikia spėti ne tik sukonstruoti automobilį, bet ir susituokti

Panevėžietis žurnalistas Tomas Markelevičius pažįstamas kone visai Lietuvai. Daugelis ne kartą...

Šeštadienį – kartingo „Rotax Max Lithuania Challenge powered by Spark Energy“ pirmasis etapas

Jau šį šeštadienį Vilniuje, Plytinės kartodrome, startuoja „ Rotax Max Lithuania Challenge...

Slapti Dano Azikejev ginklai kovoje dėl čempiono titulo: naujos trajektorijos ir automobilio patobulinimai

Greičiausias kirgizas Lietuvoje Danas Azikejev nesikuklina: šiemet jis nori tapti Lietuvos...

Vaidoto Žalos reabilitacijos planas po Dakaro: startuos Pasaulio taurės „Andalucia Rally“

Nors šiemet Dakaro ralio metu fortūna nuo „ Agrorodeo “ komandos nusisuko, vos į Lietuvą...

Top naujienos

Vokietija skambina pavojaus varpais dėl žmonių, kurių visai nepasiekia COVID-19 perspėjimai: užsimenama ir apie rytų europiečius skubiai pradėtas bandomasis projektas (187)

Kai vasario viduryje didžiausias Vokietijos laikraštis „Bild“ paskelbė informaciją, jog tarp...

Atvejų mažiau, bet „biuletenių“ rekordas užfiksuotas pernai balandį – kokios priežastys tai lėmė? (19)

„ Sodra “ pernai fiksavo rekordinius išrašomų nedarbingumo pažymėjimų, vadinamųjų...

Valančiūnas dominavo prieš buvusį savo klubą ir priartino „Grizlius“ prie aštuoneto (6)

Svarbią pergalę NBA reguliariojo sezono finišo tiesiojoje pasiekė Memfio „Grizzlies“ (34/33)...

Vaidas Mikaitis | D+

Raudonųjų žibintų kvartale apsilankiusius lietuvius nustebino geidulių tenkinimo tvarka: pasijutome tarsi sporto salėje

Vienas protingas žmogus yra pasakęs, jog jei rašytojas nori būti gerai skaitomas, jis turi...

Sabonio trigubą dublį užgožė pralaimėjimas, 50 taškų sumetęs Bealas ir Robertsono rekordą pavijęs Westbrookas (1)

Skaudžią nesėkmę NBA pirmenybėse patyrė Indianos „Pacers“ (31/36) krepšininkai, kurie savo...

Žiaurumu visą Lietuvą šokiravęs 17-metės žudikas per daug kentėjo, todėl gaus solidžią kompensaciją (430)

Dėl įvykdyto šaltakraujiško nusikaltimo daugiau kaip prieš dešimt metų visą Lietuvą...

Po kvietimo panaudoti 100 „Litexpo“ likusių dozių – būrys norinčiųjų pasiskiepyti papildyta (562)

Šeštadienį likus 100 „ AstraZeneca “ dozių, Vilniaus miesto mero patarėjas Karolis...

Naktį Vilniuje užsiliepsnojo į kelio atitvarą atsitrenkęs „Seat“ (19)

Naktį iš šeštadienio į sekmadienį Vilniuje, Geležinio Vilko g., išvažiavęs iš tunelio,...

Šaltus pavasario orus staigiai pakeis vasariška šiluma (11)

Sulaukėme dar vienos šaltos gegužės nakties. Sekmadienio rytas auš taip pat vėsus, bet dieną...

XX amžiaus pradžioje gimęs interjero stilius, kuris mūsų namų nepalieka iki šių dienų: skoninga ir ne pigi elegancija (30)

Minimalistinis stilius pradėjo formuotis praėjusio amžiaus pradžioje. Tam neginčijamos...