Jei bent šiek tiek domitės automobilių sportu, greičiausiai atkreipėte dėmesį į vieną ralio ar „žiedo“ ypatumą: paprastai pilotams čia talkina tik mechanikai, komandų administratoriai ir vadybininkai bei viešųjų ryšių specialistai, bet tik išimtinais atvejais – treneriai. Kodėl? Ar tikrai čia viskas taip paprasta, kaip 2x2?
Jonas Dereškevičius
© N40 vyrų autoklubas

Ar yra galimybė išvengti laiko gaišaties patiems „išradinėjant dviratį“? Ar tikrai būtina pačiam „padaryti stogą“, kad užčiuoptum savo ir automobilio galimybių ribas?

Atsakymų į debesį panašių klausimų buvo ieškoma N40 autoklubo iniciatyva surengtame susitikime su bene vieninteliu Lietuvoje žmogumi, valgančiu autosporto trenerio duoną – Jonu Dereškevičium.

Bendrovės „Hormann Baltic“ konferencijų salėje susirinkę ralio bacila užsikrėtę vyrai daugiau nei keturias valandas klausė automobilių sporto profesoriumi tituluojamo kauniečio įžvalgų ir patarimų, kaip spręsti konkrečias problemas, trukdančias pasiekti tokį greitį, kokiu varžovus nokautuoja nacionalinio čempionato lyderiai.

Pasiūlęs nagrinėjamą temą susiaurinti iki automobilio valdymo bei stenogramos sudarymo–skaitymo, J. Dereškevičius teigė, kad kiekvienas pilotas pirmiausia turi atidžiai išnagrinėti ir įsisąmoninti kokios jėgos veikia mašiną greitėjant, stabdant ar įveikiant posūkį.

„Išmokus bazines automobilio valdymo technikas, tos pačios greičio ruožo atkarpos matomos kitomis akimis. Tam, kad tokio pat aštrumo posūkis skirtingose trasose būtų įveikiamas didžiausiu įmanomu tempu, lenktynininkas privalo išmokti itin tiksliai užkoduoti tą posūkį ir pasiruošti stenogramą.

Trečias žingsnis – tos stenogramos įgarsinimas taip, kad ji taptų geriausiu įmanomu piloto pagalbininku. Tai gerokai sudėtingesnė užduotis nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, nes neteisingu metu ir neteisingomis porcijomis pasakoma ar netgi netinkamai intonuojama informacija gali tapti nauja problema.

J. Dereškevičiaus mokinys E. Sladkevičius
J. Dereškevičiaus mokinys E. Sladkevičius
© N40 vyrų autoklubas

Sudarius pernelyg detalią greičio ruožo stenogramą pilotas pats komplikuoja savo darbą greičio ruože ir pasmerkia lėtesniam nei galima važiavimui, nes tada jis nieko kito nedaro, kaip tik visą laiką klauso šturmano „litanijos“.

Jei stenograma skaitoma be tam tikrų emocinių akcentų, laiku daromų pauzių ir panašių dalykų, tai kainuoja daugiau sekundžių, negu vairuotojiškos klaidos. Tai kas ir šiaip akivaizdžiai matoma tikrai neturėtų būti užrašinėjama“, – pastebėjo treneris.

Supaprastinti idealios stenogramos paieškas J. Dereškevičius siūlė kuriant unikalią savo kelio charakterizavimo ir galimo greičio nurodymo sistemą. Trenerio teigimu nėra prasmės bandyti „prisijaukinti“ kitų lenktynininkų (kad ir kokie tituluoti ir sėkmingi jie būtų) užrašų, nes jie gali būti tik papildoma kliūtimi dėl specifinių ar tiesiog neįprastų išsireiškimų.

„Drąsiai kurkite savo taisykles ir savo standartus. Tarkim kodėl kairio posūkio nepakrikštijus „A“, o dešinio „Di“? Tokie trumpi ir aiškiai suvokiami garsai, nesvarbu kokias asociacijas keltų kitiems žmonėms, gali padėti greičiau priimti teisingus sprendimus vairuojant.

Tas pats su posūkio kampo nurodymu. Niekas netrukdo ant vairo prisiklijuoti lipdukų, kurie padėtų tiksliai užfiksuoti, kiek nuo neutralios padėties buvo pasuktas vairas įveikiant tarkim „kairys du“ sudėtingumo kelio vingį. Svarbu, kad būtų pačiam pilotui patogiai aprašyta erdvė, kurioje jam teks manevruoti lenktynių metu, ir užfiksuota geriausia pradinė pozicija, tam posūkiui įveikti“, – samprotavo automobilių sporto profesorius.

Šlifuoti ralio automobilio valdymo techniką J. Dereškevičius primygtinai rekomendavo tokioje aplinkoje, kurioje nebūtų pernelyg daug dirgiklių ar objektų (medžių, griovių, stulpų, pastatų etc.), kurie vairuotojo klaidas paverstų nuostoliais.

„Pernelyg didelis stresas trukdys išnaudoti visas galimybes ir suvokti, kaip į kokias komandas vairu, akceleratoriumi bei stabdžiais reaguoja automobilis“, – dėstė treneris.

Beje, daugybę čempionų tiek ralio, tiek žiedinių lenktynių pasaulyje išugdęs J. Dereškevičius patikino, kad kai kuriuos greičiui svarbius pratimus galima daryti netgi sėdint prie rašomojo stalo. Vienas tokių – mokymasis koncentruoti žvilgsnį taip, kad trasoje pilotas žiūrėtų tiksliai ten, kur automobilis privalo važiuoti.

Pasirodo, kad lavinti šį gebėjimą galima stengiantis maksimaliai greitai paeiliui žiūrint į skirtingose vietose esančius daiktus tol, kol jie tampa ryškūs.

Po pirmojo diskusijų raundo ralio pasaulio naujokams kilę klausimai bus nagrinėjami vėlesniuose N40 vyrų autoklubo iniciatyva rengiamuose susitikimuose su J. Dereškevičium.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

G. Grinbergas kuria savo kartingo komandą

Lietuvos, Lenkijos ir Italijos ROK kategorijų kartingo čempionas Gustas Grinbergas nuo 2018 metų...

Ralio šturmanas – apie sėkmės receptą: svarbu susidėlioti griežtą darbotvarkę

Dažnas lenktynių šturmaną apibūdina kaip rimtą ir susikaupusį žmogų. Ir ne veltui –...

Estas O. Tanakas taps „Toyota“ WRC komandos pilotu

„ Toyota Gazoo Racing World Rally“ komanda oficialiai paskelbė, kad estas Ottas Tanakas...

Sezoną Lenkijoje baigęs D. Butvilas: buvome labai greiti, tik pritrūko sėkmės (1)

Praėjusį savaitgalį Lenkijoje finišavo šios šalies ralio čempionatas, į kurį po dvejų metų...

Paskutiniame Lietuvos šonaslydžio čempionato etape nugalėjo B. Čirba (2)

Praėjusį šeštadienį, spalio 14 dieną, Kačerginės Nemuno žiede vyko paskutinis, šeštasis,...

Top naujienos

T. Janonis. Šiai institucijai neverta skirti nė vieno euro (20)

Valstybinės žemės grobimas šiandien išgyvena aukso amžių. Tam laiko ir energijos negaili...

Kainų augimas įsibėgėjo: kas dar brangs (754)

Europos Sąjungos (ES) statistikos agentūros „ Eurostat “ duomenimis Lietuvoje kainos auga...

Savaitgalį suksime laikrodžius: įvedamas žiemos laikas (8)

Jau šios savaitės pabaigoje, sekmadienį, Lietuvoje bus įvedamas žiemos laikas . Laikrodžio...

Jau naktį į Lietuvą užsuks žiema (11)

Orai šią savaitę primins pasivėžinimą amerikietiškais kalneliais. Šilčiausia savaitės diena...

Vilniaus kriminalistai aptiko hašišo krovinį už 2 milijonus eurų (2)

Smūgis narkotikų kontrabandininkams: Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato...

Klasikinė situacija: organizmas nesiuntė jokių signalų, nors jį lėtai niokojo vėžys yra tik viena išeitis

Pastaruoju metu vis daugiau kalbama ne tik apie onkologinių ligų prevenciją, bet ir apie sėkmingus...

Prie LSDP frakcijos jungiasi D. Šakalienė (243)

Lietuvos socialdemokratų partija (LSDP) Seime į komandą pakvietė jungtis Seimo narę Dovilę...

Austrijos siaubūno namuose – dar viena slapta patalpa

Josefas Fritzlis , kuris požeminiame kalėjime žagino savo dukrą ir tapo septynių jos vaikų...

Specialistai pataria ieškantiems padangų: kuo ypatingos kiniškos ir kas vyksta su restauruotomis (1)

Tradiciškai prieš kiekvieną šaltąjį sezoną prasideda padangų keitimo vajus. Rami galva, jei...

Ne tik Gedimino kalnas? Ant Trijų Kryžių kalno atsivėrė plyšys (327)

Gausus lietus pakenkė ne tik Gedimino, bet ir Trijų Kryžių kalnui – pavasarį čia atsivėręs...