Oficialūs neseniai finišavusio „Rally Talsi“ rezultatai sportininkų bendruomenėje įžiebė diskusiją: kokią įtaką greičiui trasoje turi „koviniuose“ automobiliuose naudojami degalai?
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Kodėl Lietuvoje leidžiama visiškai laisvai rinkis tarp specialaus „sportinio benzino“, A98 ir E85 bioetanolio (t. y. etilo alkoholio pagrindu gaminamo „kokteilio“, kuriame yra 85 proc. etanolio ir 15 proc. benzino), o Latvijoje pastarasis kuras draudžiamas? Kur driekiasi riboženkliai tarp sveiko proto ir protekcionizmo, tarp racionalumo ir padidintos rizikos, susijusios su bioetanolio ypatumais?

Nepriklausomas naftos produktų ekspertas Albinas Aleksiejūnas, visapusiškai išbandęs (mokslininkas etanolio „dietą“ buvo skyręs ir nuosavam automobiliui: 20 000 km su „Honda Civic“, turinčiu 1,8 l darbinio tūrio variklį, jis įveikė naudodamas vien tik spiritu atskiestą benziną) ir nagrinėjęs E85 sąsajas su automobilių sportu patikino, kad skirtumų nuo A98 benzino šie degalai turi labai nedaug.

„Spiritiniai degalai turi gerokai aukštesnį – maždaug 105-110 – oktaninį skaičių, todėl tinkamai sureguliavus variklį ir padidinus suspaudimo laipsnį motoras generuoja šiek tiek daugiau galios ir didesnį maksimalų sukimo momentą. Šiuo požiūriu bioetanolis labai artimas specialiam sportiniam benzinui“, – teigė A. Aleksiejūnas.

Klausiamas, ar E85 degalai kelia kokių nors papildomų rūpesčių saugumo požiūriu, ekspertas patikino esant vieninteliam skirtumui: tik užsidegęs bioetanolis būna sunkiai pastebimas, nes jo liepsna labai skaidri. Kad ugnis įsiplieskė ne ten kur reikia, paprastai pamatoma tik tuomet, kai pradeda degti kokie nors aplink esantys daiktai – automobilio kėbulo detalės, dažai, žarnelės ir panašiai. Bet, siekiant užkirsti kelią bent menkiausiai nelaimės galimybei, automobilių sporte žymimi automobiliai kurie naudoja bioetanolį arba kitaip tariant E85 benziną, ant tokių automobilių šonų dedamas ryškus žalias ženklas su užrašu „E85“.

„Bioetanolis buvo naudojamas Amerikoje NASCAR lenktynėse, tačiau po keleto incidentų, kai mechanikai pildami degalus į kelioms akimirkoms stabtelėjusius bolidus sukėlė gaisrus, buvo paversti savotišku „atpirkimo ožiu“. Tačiau faktas, kad panašių nelaimių pasitaiko ir tose varžybose, kurių metu naudojami tradiciniai degalai“, – patikino A. Aleksiejūnas.

Jo teigimu, skirtumas tarp E85 ar A98 liepsnos maždaug toks pat, kaip tarp laužo, sukrauto iš beržinių ar pušinių malkų.

Šiuos dalykus komentuodamas Tarptautinio FIA tribunolo narys Arnas Paliukėnas, pastaraisiais metais atliekantis daugumos Baltijos šalyse vykstančių ralių oficialaus stebėtojo funkcijas teigė, kad drausti E85 degalus pradėta dėl dviejų priežasčių: visų pirma, jie nėra homologuoti, todėl iš esmės neįmanoma sukontroliuoti ar toje pat klasėje besivaržantys sportininkai iš tiesų naudoja vienodą kurą, antra, greičio ruožuose budintys ugniagesiai tvirtina, esą bioetanolį užgesinti sunkiau nei paprastą benziną.

„Nenoriu būti kategoriškas kalbėdamas apie degimo charakteristikas, tačiau FIA bioetanolio naudojimą draudžia tiek Pasaulio ralio čempionate (WRC), tiek Europos ralio čempionate (ERC). Tik nacionaliniuose lenktynių serialuose sprendimo teisė leisti E85 ar neleisti palikta juos rengiančių šalių federacijoms. Latvijoje šie degalai pernai buvo uždrausti, o Lietuvoje – ne. Dėl šios priežasties ir kilo debatai, kas iš tiesų buvo greitesnis „Rally Talsi“ – Vytautas Švedas su bioetanoliu ar Dominykas Butvilas su sportiniu benzinu“, – pastebėjo A. Paliukėnas.

Klubas N40
© Klubas N40

Klubo N40 vadovas Algirdas Kazlauskas kalbas apie bioetanolio keliamą padidintą grėsmę saugumui ir galimai nesąžiningu būdu įgyjamą pranašumą trasoje pavadino pliurpalais.

„E85 parduodamas daugelyje paprastų degalinių ir yra skirtas serijiniams automobiliams. Ralio žmonės jį taip pat perka „Statoil“ ar „Lukoil“ dėl vienintelės priežasties – bioetanolis yra maždaug keturis kartus pigesnis už sportinį benziną, paprastai vadinamą „karlesu“ (mūsų rinkoje stipriausias pozicijas užima homologuotą benziną gaminanti kompanija „Petrochem Carless Ltd.“). Čia nėra jokios mistikos ar bandymo gudrauti – tik noras bent šiek tiek sumažinti išlaidas. Turint galvoje, kad greičio ruože sportinis automobilis degalų naudoja apie 80 l / 100 km, ir per vienas varžybas reikia mažiausiai 120-150 litrų, kainos skirtumas tarp E85 ir „karleso“ pasiekia keturženkles sumas“, – sakė A. Kazlauskas.

Jo manymu, išvedžiojimus apie tariamą E85 degalų nesaugumą sunku paaiškinti kitaip nei sportinio benzino pardavėjų protekcionizmą.

„Sportinis benzinas užgesinamas dar sunkiau, nes jis labiau prisotintas deguonies ir yra aukštesnio oktaninio skaičiaus – pagrindinių dalykų, lemiančių degimo greitį ir temperatūrą, taigi ir variklio galingumą. Kita vertus visiškai neįtikėtina, kad „neužgesinamas“ bioetanolis būtų lyg niekur nieko pardavinėjamas daugybėje degalinių visiems pageidaujantiems“, – samprotavo A. Kazlauskas.

Klubas N40
© Klubas N40

Specialiosios priešgaisrinės valdybos vyriausias specialistas, mokslų daktaras Vladimiras Suslavičius klausiamas, ar E85 degalų iš tiesų yra ugniagesių galvos skausmas, patikino, kad taip tikrai nėra.

„Vienintelis skirtumas – gesinant alkoholio liepsną reiktų naudoti kiek kitokius putokšlius, kurie ant degančių paviršių suformuoja tam tikrą plėvelę. Paprastą putokšlį alkoholis tirpdo putas ir ugnies malšinimas tampa sudėtingesnis, tenka didinti intensyvumą ar naudoti miltelinius gesintuvus. Šiaip mūsų automobiliuose yra atsargos universalesnių medžiagų, skirtų būtent tokioms problemoms spręsti. Važiuojant budėti į automobilių lenktynes šiuos dalykus reiktų turėti galvoje ir jokių netikėtumų neturėtų nutikti“, – pastebėjo V. Suslavičius.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Smalininkuose – atkaklios kartingo lenktynininkų kovos

Savaitgalį netoli Jurbarko įsikūrusioje Smalininkų kartingo trasoje varžėsi gausus būrys...

Pirmame „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“ etape greičiausias buvo Vaidotas Paškevičius

Praėjusį savaitgalį Druskininkuose vykusiame pirmame „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“...

Vilkyčių trasą giriantys čekai sieks įrodyti, ko verta jų šalies autokroso mokykla (1)

Liko mažiau nei mėnuo iki didžiausio automobilių sporto renginio šalyje – Europos autokroso...

Mažas kartingas – didelės pastangos: kaip Lietuvoje auga čempionai

Bene didžiausiai Lietuvos kartingo komandai „Lenktynių linija“ praėjusį savaitgalį...

Vytautas Švedas apsisprendė dalyvauti visame Latvijos čempionate (2)

Savaitgalį Latvijoje vykusiame Talsio ralyje dešimtadalį visų dalyvių sudarė mūsų šalies...

Top naujienos

VSD pažymose – ne tik „MG Baltic“: atskleisti kitos įtakingos verslo grupės veiksmai (408)

Neleistinus politikų ir verslo ryšius tiriantis Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas...

Orai: po škvalo sugrįš vasara (9)

Trečiadienis dar gali būti niūrokas, bet nuo ketvirtadienio į šalį sugrįš labai vasariški...

Latvijos ekonomistas: pamirškite apie 20–30 proc. algų augimą (111)

Darbdaviai Baltijos šalyse dar puikiai pamena praėjusią finansų krizę, todėl darbuotojams...

Pensijų reforma keliauja į Seimą (38)

Vyriausybė trečiadienį posėdyje pritarė pensijų kaupimo reformai.

Lietuvos banko pirmininkas perspėja dėl praleistų galimybių: nesprendžia esminės problemos papildyta (9)

Vengdama priimti reikalingus sprendimus, vyriausybė praranda galimybę gerais ekonominiais laikais...

Artimieji susikibo dėl nužudyto kovotojo Morkevičiaus palaikų: už urnos laikymą namuose velionio mylimajai gresia bauda (153)

2016 metų gruodį nužudytas garsus kovotojas Remigijus Morkevičius , kuris TV žiūrovams buvo...

Ukraina išbandė naujus ginklus: pagaliau ši diena atėjo (225)

Ukraina antradienį išbandė nešiojamųjų prieštankinių raketų sistemas „ Javelin “,...

Prie jūros susiruošusi moteris pateko į kuriozinę padėtį autobuse (38)

Vilnietė Marija atsidūrė gana kuriozinėje situacijoje. Moteris su keturmete dukra iš sostinės...

Druskininkų meras Ričardas Malinauskas užfiksuotas pikantiškoje vietoje (198)

Antradienio vakarą Druskininkų miesto meras Ričardas Malinauskas leido kartu su šimtais...

Karališkas braižas? Meghan Markle vestuvinė suknelė – jau matyta (9)

Meghan Markle atidavė duoklę klasikinei elegancijai – ji pasirinko 200 tūkstančių svarų (228...