Dykumų lenktynės tykančiais pavojais lenkia daugelį automobilių sporto šakų. Tūkstančiai kilometrų smėlynų, technikai negailestingos trasos ir pragariški išbandymai ekipažo nariams. Čia išlieka tik stipriausi ir, kaip bebūtų apmaudu, namo sugrįžta ne visi.
Artūras Ardavičius
© Komandos nuotr.

Prieš ketverius metus „TAEM Group“ šturmanas Saulius Jurgelėnas „Abu Dhabi Desert Challenge“ maratone patyrė nugaros traumą.

Po nesėkmingo šuolio nuo kopos S. Jurgelėnui buvo diagnozuoti dviejų stuburo slankstelių kompresiniai lūžiai.

„Tai bene „populiariausios“ traumos dykumų maratonuose. Kopų šlaitai statūs ir, perlipus saugaus greičio ribą, pasekmė visada ta pati – visureigis priekiu trenkiasi į smėlį. Siekiant apsisaugoti nuo stuburo traumų, reikia įtempti nugaros raumenis. Tąkart nebuvau susireguliavęs kojų atramos ir viena ranka laikiau atsipalaidavusį GPS ant prietaisų panelės. Mažos smulkmenos, bet pasekmės nejuokingos. Per visą maratoną pervažiuoji tūkstančius kopų. Svarbu ne tik naviguoti, bet ir saugotis kiekvieną akimirką. Dabar tai darau jau automatiškai“, – pasakojo S. Jurgelėnas.

Praėjusių metų birželio mėnesį dykuma pasiglemžė Ukrainos lenktynininko Vadimo Nesterčiuko gyvybę. Sportininkas nusprendė pasidaryti trumpą treniruotę prieš „Šilko kelio“ ralio maratoną. Jungtinių Arabų Emyratų dykumos buvo mėgstamiausios ukrainiečio treniruočių vietos. Paprastai į dykumą vykstama bent dviem visureigiais – dėl saugumo ir pagalbos užklimpus ar sugedus. Tąkart V. Nesterčiukas išvyko be savo komandos, tik pasiėmęs vietinį mechaniką.

Visureigis giliai įklimpo į smėlį, prasidėjo techninės problemos, o laikas nenumaldomai bėgo. Vandens atsargos ėjo į pabaigą. Mechanikas ėmė negaluoti ir Vadimas, pranešęs koordinates komandos draugui ir paprašęs pagalbos, pats išėjo link artimiausio kelio ieškoti pagalbos. Paskutinė ukrainiečio žinutė buvo: „Vitalijau, paprašyk, kad jie atvyktų greičiau. Galiu nesulaukti“.

Gelbėtojai atvyko po pusvalandžio, deja, V. Nesterčiuko gyvybė jau buvo užgesusi. Be sąmonės rastą mechaniką gydytojams pavyko išgelbėti. Anot medikų, po pusvalandžio nebebūtų buvę ką gelbėti.

Prieš dešimt metų Abu Dabyje lenktyniavęs Arūno Lekavičiaus ir Arvydo Vasiliausko ekipažas apie dykumų pavojus žino ne iš knygų. Pradėjus kaisti varikliui sportininkai nusprendė įjungti salono šildymą ir taip pagerinti aušinimą. Pragariškas karštis taip įkaitino geriamą vandenį, kad nors arbatą plikyk. Nenuostabu, kad lenktynininkai ėmė mažiau vartoti vandens. Vaduodami automobilį iš smėlio gniaužtų sportininkai susidūrė ir su automobilio techninėmis problemomis. Paskendęs rūpesčiuose ekipažas primiršo apie vandenį. Staiga blogai pasijutęs Arvydas ėmė nejausti apatinės kūno dalies. Laimei netoliese buvo teisėjai ir operatyviai suteikta medicininė pagalba apsaugojo šturmaną nuo rimtų pasekmių. A. Lekavičius gerai prisimena, kaip analogiškoje situacijoje yra išgelbėjęs gyvybę Japonijos sportininkui.

Lietuvių kilmės Dakaro prizininkas Artūras Ardavičius, pasakodamas apie smėlynų iššūkius, akcentavo, kad dykumoje didžiausias pavojus – saulės smūgis.

„Jei tik pajunti, kad trumpam aptemo akyse, išsyk turi sustoti ir keletą minučių pailsėti, išgerti vandens. Priešingu atveju, netrukus antrą sykį visai gali dingti sąmonė“, – pasakojo patyręs lenktynininkas.

Kita vertus, A. Ardavičius atviravo, kad varžybų metu vandens suvartojimą riboja, siekiant išvengti papildomų sustojimų.

„Prieš startą porą valandų negeriu vandens. Greičio ruože vandens stengiuosi gerti minimaliai, net jei tai 400 ar 500 kilometrų, bet tokiu būdu galiu finišuoti be papildomo sustojimo. Po tokios dienos kūno svoris nukrenta 5-6 kilogramus“.

Akivaizdu, kad esant tokiam intensyviam režimui, esant aukštai temperatūrai, žmogaus organizmas netenka didelio kiekio mineralų ir kitų medžiagų. Įdomu, kad A. Ardavičius per dykumų maratonus vartoja tik vietinėje rinkoje parduodamą produktą – sūdytą pieną, arabų vadinamą „Laban“, kuris sportininko įsitikinimu, padeda greičiau atsigauti organizmui.

Organizatoriai skiria labai daug dėmesio sportininkų saugumui ir kuo skubesnei pagalbai. Prieš startus patikrinami išgyvenimui reikalingų daiktų ir medikamentų rinkiniai, vandens atsargos, bet saugotis pirmiausiai privalo patys lenktynininkai.

„Jei meteorologai nemeluoja, tai mums labai pasiseks – praneša „atšalimą“. Temperatūra pavėsyje neturėtų pakilti iki 35 laipsnių. Dykuma pasigailėjo debiutanto“, – šmaikštavo „TAEM Group“ ekipažo vairuotojas V. Žala. - Nenoriu mokytis iš savo klaidų, todėl labai rimtai su Sauliumi ruošiamės dykumų lenktynėms“.

„Abu Dhabi Desert Challenge“ vyks balandžio 5-10 dienomis. Šiame maratone startuos ir „TAEM Group“ ekipažas: V. Žala su S. Jurgelėnu.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Patikimas automobilis – būtinas atributas Dakaro žiūrovui (4)

Kitą savaitę Dakaro ralio dalyvių iš Europos technika bus pakrauta į krovininį keltą, kuris...

Vaidotas Žala apie Dakarą: dabar miegosiu ramiau (5)

Šis savaitgalis visiems Dakaro ralio dalyviams bus pats darbymetis. Komandos jau krauna daiktus ir...

Startavo „Agrorodeo“ Dakaro komandos turas per Lietuvą

Penktadienį prasidėjo „ Agrorodeo “ Dakaro komandos turas per Lietuvą. Vaidoto Žalos ir...

Dakaro analizė: kas laukia 2018-ųjų maratone

Pasiruošimas Dakaro raliui „ General Financing team Pitlane “ štabe pasiekė finišo tiesiąją....

Antanas Juknevičius užsiminė apie didžiausią Dakaro ralio intrigą (2)

Didžiausią patirtį Dakaro raliuose turintis Antanas Juknevičius su šturmanu Dariumi Vaičiuliu...

Top naujienos

Gydytojas žino, ką pakeisti, kad laimingesni būtų tiek medikai, tiek pacientai (73)

Mano Idėja Lietuvai – padaryti taip, kad pacientai , kuriems iš tikrųjų reikia...

Reketininkams pasipriešinęs kaunietis papasakojo, kaip sulaukė keršto ir bėgo iš Lietuvos namuose vyras turėjo pinigų kambarį (71)

Kai dauguma išvykusių iš Lietuvos pradeda pasakoti savo istorijas, dažniausiai sako, kad...

Diatlovo perėjos incidentas: kraują stingdanti mįslinga istorija (37)

1959 metų sausį 23 metų Igoris Diatlovas aštuonių jaunų Sovietų Sąjungos žygeivių grupę...

Sutrypto „Žalgirio“ treneris pratrūko žaibais: reikėtų išvaikyti pusę komandos

Labai abejotina, ar fiasko rudenį patyrusio Vilniaus „Žalgirio“ kapitono tiltelį ateinantį...

Aukso amžius baigiasi: laukia kitokių degalų kainų (157)

Kilus neramumams Saudo Arabijoje – ramybės nėra ir naftos rinkoje. Ekonomistai ir degalų...

Blogiausiai dirbančiu ministru gyventojai išrinko Verygą (52)

Negebėjimas susitvarkyti su Gedimino kalno irimu – tikrai ne vienintelė priežastis, kodėl...

Žadėjo, kad dirbs ūkyje, bet pateko į sekso vergiją: emigrantės pasakoja siaubingus dalykus (125)

Vos baigusios mokyklą jos emigravo, tikėjosi pradėti dirbti ūkyje, tačiau pateko į tikrų...

Pripažino: dėl Gedimino kalno buvo gaištamas laikas (93)

21-as mėnuo – maždaug tiek laiko praėjo nuo tada, kai Gedimino kalnas akis badančiomis...

Mažeikiuose perėjoje mirtinai sužalota moteris, įtariamo vairuotojo ieško policija (22)

Sekmadienio vakarą Mažeikiuose, Žemaitijos gatvėje, perėjoje, rasta automobilio mirtinai...

Pamatykite, kaip atrodo prabangiausi Vilniaus viešbučių apartamentai moka 2800 eurų už naktį (92)

Prabangių viešbučių galima surasti įvairiuose miestuose, vis dėlto itin prabangių apartamentų,...