aA
Kalbėti apie permainingą orą Lietuvoje mėgsta visi, o sinoptikų bei kelininkų darbu piktintis yra kone madinga. Projekto #iGo2Dakar dalyviai Mindaugas Plukys ir Andrius Laucius nesijaudina dėl iki 3 laipsnių žemiau nulio nukritusios temperatūros, bet ruošiasi kur kas įdomesniam išbandymui: Dakaro ralio metu temperatūros pokyčiai per vieną dieną gali siekti ir 40 laipsnių, rašoma pranešime žiniasklaidai.
#iGo2Dakar komanda ruošiasi gamtos išbandymams
© Andrius Laucius

Šaltis nejaudina

Projekto dalyviai juokėsi, kad jiems šalčiui ruoštis nereikia – Lietuvoje kone pusę metų temperatūra svyruoja apie 0 laipsnių, tad Pietų Amerikos aukštikalnės su sniegu nenustebins. Sunkumų gali sukelti kitas dalykas – staigūs temperatūrų šuoliai. Su tuo jau susidūrė 2017-ųjų Dakaro ralyje kaip komandos fotografas važiavęs A. Laucius.

„Visi ekipažo nariai turi kokybiškas neperšlampamas ir vėjui atsparias striukes, batais taip pat pasirūpiname. Dėl šalčio mes nesijaudiname, nes prie jo esame pripratę ir žinome, kaip jam pasiruošti, tačiau karštis bei dažni temperatūrų šuoliai gali varginti“, – sako A. Laucius ir iškart pateikia pavyzdį.

Vos nusileidus lėktuvu Peru sostinėje Limoje, oro temperatūra turėtų siekti apie 40 laipsnių šilumos. Pirmieji Dakaro ralio etapai vyks Peru kopose, kur temperatūra turėtų būti alinanti, tačiau maratono viduryje teks persikelti į Boliviją – šalį, kurios didžioji dalis yra bent 3 kilometrų aukštyje virš jūros lygio. Čia lauks vėsuma ne tik dieną – naktį be striukės į lauką vargu ar bus malonu išlįsti. O paskutiniai ralio etapai vėl vyks Argentinoje, kurios žemumose pasitiks 40 laipsnių vasariškas karštis.

Tokia staigi temperatūrų kaita ne visiems organizmams gali būti priimtina, juolab sėdint automobilyje ją ir pajusti gali būti sunku. Pradėjus kelionę 40-ies laipsnių karštyje, po kelių valandų galima atsidurti aukštikalnėse, kur bus vos dešimt ar dar mažiau laipsnių šilumos.

„Todėl apsirūpinome ne tik daugybe lengvų drabužių – pavyzdžiui, aš turiu 14 komplektų marškinėlių – bet ir vėsesniam orui tinkamais rūbais, pirštinėmis, kepurėmis“, – sako projekto #iGo2Dakar dalyvis.

Galvos skausmas – tiesiogine prasme

Artėjantis Dakaro ralis tautiečiams taip pat kels galvos skausmą – ne perkeltine, bet tiesiogine prasme. Pakilus į viršukalnes, pasikeičia oro slėgis bei sumažėja deguonies kiekis, o jo trūkumą organizmas išreiškia silpnumu, atsiradusiu galvos skausmu ir jos svaigimu.

„Mes prie šalčio įpratę, tačiau problemų gali sukelti deguonies trūkumas: gyvendami lygumose mes su tuo nesusiduriame. Todėl remiamės kitų Dakaro dalyvių patirtimi: pasiimsime specialius vaistus, kurie padeda organizmui pasisavinti daugiau deguonies, taip problemos turėtume išvengti“, – sako M. Plukys.

Kitas būdas priversti organizmą gaminti daugiau deguonį pernešančių raudonųjų kraujo kūnelių – dar gruodžio mėnesį porą savaičių slidinėti kalnuose. Taip organizmas adaptuojasi prie mažesnio deguonies kiekio ir pats ima gaminti daugiau eritrocitų. Tiesa, Vilniaus Liepkalnio kalnas čia netiks – organizmo adaptacijai reikia bent 3 km aukščio kalnų. Šiuo adaptacijos būdu naudojasi Vaidotas Žala, pusę gruodžio mėnesio praleisiąs Alpių aukštikalnėse.

Esant žemesniam slėgiui ir mažesniam deguonies kiekiui, sunku ne tik žmonėms. Technikai tai – papildomas išbandymas.

„Tai bus iššūkis daugeliui „Nissan Navara“ įrengimų. Pikapo variklis yra su turbokompresoriumi, kuris sumažina deguonies trūkumo poveikį automobiliui, tačiau didelę įtaką galiai turės filtrai, alyva ir kiti komponentai. Todėl specialiai paruošėme automobilį – supylėme kokybišką „Valvoline“ alyvą, įdėjome specialius „Blue Print“ filtrus. „Navara“ kalnuose turėtų važiuoti taip pat, kaip ir „ant žemės“, – juokiasi M. Plukys, pridurdamas, jog kelionėje negalavimus greičiau patirs patys ekipažo nariai nei naudojama technika. Net ir vartodamas specialius medikamentus negali būti tikras, jog organizmas sureaguos tinkamai – universalus ir visiems subalansuotas pripratimo prie aukštumų receptas kol kas neegzistuoja.

Dakaro dalyviai, kurie gruodžio mėnesį negali skirti poros savaičių slidinėjimui, aukštikalnių maratonui ruošiasi būdami specialiose patalpose. Benedikto Vanago šturmanas Sebastianas Rozwadowskis sakė, kad prieš Dakarą treniruojasi miegodamas palapinėje, kurioje – sumažintas deguonies kiekis. Žinomas motociklininkas olandas Maikelas Smitsas prieš Dakarą atlieka įvairius fizinius pratimus patalpoje, kurioje sumažintas slėgis ir deguonies kiekis. O Cyrilis Despres prieš praėjusį Dakarą dalijosi nuotraukomis iš treniruočių stovyklos 4 kilometrų aukštyje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Antanas Juknevičius siekia rekordo – nori tapti tyliausia Dakaro ralio komanda (2)

Dakaro vilko Antano Juknevičiaus serviso sunkvežimiui 2019-ųjų lenktynės bus jau aštuntasis...

Darius Vaičiulis į Dakarą keliaus iš Antarktidos – nusprendė įgyvendinti svajonę (1)

Beveik 5000 m virš jūros lygio, 40 laipsnių žemiau nulio, stingdantis vėjas ir vienintelis iš ir...

Benediktas Vanagas parodė, be ko į Dakaro dykumas lenktyniauti neišvažiuoja (11)

Situacijų, kuomet viduryje dykumos sugenda bolidas, pasitaiko daugeliui Dakaro maratono dalyvių. O...

Iššūkis Dakaro istorijų pasakotojams: turimą „Nissan“ vienu metu teko ruošti ir žiemai, ir vasarai

Jeigu automobilis yra naudojamas tik vienoje valstybėje, juo rūpintis nėra sudėtinga – reikia...

Dakaro ralyje atsirado ne tik maratonas, bet ir pusmaratonis – kas jį važiuos?

Sausio pradžioje Peru dykumas ir kalnus užimsiantis Dakaro ralio maratonas paskelbė atnaujintas...

Top naujienos

Po protesto akcijos mokytojai lieka ŠMM: nuotaikos dabar kitos (683)

Prieš protesto akciją ministerijoje budintys mokytojai su ašaromis akyse kalbėjo, kad nuotaika...

Kuria naują tvarką: nepatenkinti gydytojų darbu galės reikalauti pinigų (85)

Sveikatos apsaugos ministerijos siūlomas „žalos be kaltės“ modelis pacientams leistų...

Orai: lietų ir šlapdribą pakeis sniego pusnys (23)

Pirmadienį orus lems ciklonas keliaujantis nuo Atlanto vandenyno . Dangumi plauks niūrūs,...

Taupyklės ir sankcijos: kaip subyrėjo rublio ir naftos kainų ryšys (52)

Pastarąjį kartą žaliavinės naftos kainos staigiai smigo žemyn 2015 metų pabaigoje, patraukdamos...

Skvernelis nepanoro LVŽS frakcijos narių priimti į vyriausybę (81)

Nors ir nedidelė tikimybė, kaip parodė balsavimas Seime, bet, jeigu daugiausia konservatorių...

Lūžis parduotuvių lentynose: lietuviški obuoliai brangesni už bananus (85)

Šį rudenį parduotuvių lentynose pakankamai daug permainų, kurios stebina. Kinta tiek kainos, tiek...

Psichologines bėdas pripažinęs Suttonas – apie santykius su Adomaičiu ir „Instagram“ žinutes (10)

Rungtynėse Europos taurėje ir su Panevėžio „Lietkabeliu“ prastai pasirodęs Dominique‘as...

Ministras: emigracija nėra nieko blogo, mes gal kartais dramatizuojame situaciją (138)

Emigracijos patirtis yra labai sveika ir gyventojų išvykimas kartais gal per daug dramatizuojamas,...

Suskaičiavo pėsčiųjų klaidas: į perėjas su ausinėmis, neapsižvalgius ir net nesulaukus žalios (45)

Ryte skubėdami į darbus, lydėdami vaikus į mokyklas ir eidami per perėjas, beveik pusė...

Meghan Markle ir Kate Middleton nesutaria žymiai seniau, nei manyta – išdavė tam tikri ženklai, bet niekas nepastebėjo (21)

Kalbos apie Meghan Markle ir Kate Middleton nesutarimus, panašu, įgauna pagreitį. Keista, jog...