Grėsmė lenktynių ateičiai

Ralio dalyviai ir gerbėjai iki šiol kraipo galvas ir negali suvokti, kas įvyko. Tai gali tapti mirtinu smūgiu ir pačiam Dakaro raliui. Taip mano automobilių varžybose ketinęs startuoti lietuvis Aurelijus Petraitis.

„Terorizmas parklupdė Dakaro ralį. Mes, civilizuotas pasaulis, net nestojome į kovą, o pasidavėme „Al Qaeda“ teroristams. Taip jaučiamės ir mes, taip jaučiasi ir kiti dalyviai. Neatmetu galimybės, kad Dakaro ralio po šių įvykių iš viso nebeliks“, – dienraščiui kalbėjo A. Petraitis.

Kitas lietuvių lenktynininkas Gintas Petrus ralio perspektyvas vertino kiek atsargiau. „Lauksime pavasario ir žinių apie kitus metus. Bet, aišku, dabar jau reikės pasverti ir tai, kad ralis gali neįvykti. Šiemet patyrėme šoką, esame nusivylę, kaip ir visi kiti. Kitaip ir būti negali, kai pasirengimui atiduota tiek pinigų ir energijos“, – pasakojo trečią sykį į kovą su dykuma turėjęs stoti G. Petrus. Lenktyniauti kartu rengėsi ir jo žmona Milda.

Patys ralio organizatoriai tvirtina, kad 2009 metais renginys įvyks. Tiesa, ralis gali finišuoti ne Senegalo sostinėje, o, pavyzdžiui, Egipto kurorte Šarm El Šeiche, kaip buvo 2003-iaisiais.

„2009 metais laukia puikus ralis. Pasirengimą pradėsime jau rytoj“, – šeštadienį užtikrino ralio direktorius Etienne'as Lavigne.

Ko laukė organizatoriai?

Organizuoti 2008-ųjų Dakaro ralį buvo kaip niekada sunku. Rengėjai dėl saugumo dar pavasarį atsisakė maršrutų Malyje, Nigeryje ir Alžyre.

Nerimo signalų Dakaro ralio dalyviams padaugėjo gruodžio 24 dieną. Kūčių dieną Mauritanijos, kurioje turėjo vykti aštuoni etapai, pietuose teroristai nušovė keturis prancūzų turistus. Iškart pasigirdo kalbų, kad dykumų maratonas gali neįvykti, bet organizatoriai ramino ir tvirtino, kad saugumą pavyks užtikrinti.

Nors ir neatsikratę nerimo, 550 ekipažų iš 50 šalių (tai – rekordinis skaičius) praėjusią savaitę jau susirinko Lisabonoje, prie starto linijos. Penktadienį jie išgirdo stulbinančią žinią – ralis atšauktas.

„Tai yra viena iš organizatorių klaidų, juolab jau girdėjome kalbų, kad sprendimas buvo priimtas anksčiau. Prieš Kalėdas atvyko tik dalyviai iš kitų žemynų, o europiečiai pradėjo rinktis prieš Naujuosius metus. Atvykti čia, atvežti techniką vėl buvo papildomos išlaidos. Kam reikėjo kurti kažkokį spektaklį?“ – retoriškai klausė A. Petraitis.

Kai kurie dalyviai apskritai pareiškė, kad ralis galėjo būti surengtas. Pasak Austrijos motociklų gamintojo KTM sporto direktoriaus Heinzo Kinigadnerio, vietoj planuotų 15 etapų reikėjo surengti šešis ir finišuoti Maroke.

„Motociklininkams Dakaro ralis yra lyg olimpinės žaidynės. Visi esame labai nusivylę. Suprantame organizatorius, bet artimiausiu metu kalbėsimės, kad būtų atsižvelgta ir į mūsų, ralio dalyvių, nuomonę“, – aiškino vienas KTM vadovų.

Motociklininkų varžybose šiemet pirmą kartą ketino startuoti ir du lietuviai – Balys Bardauskas ir Šarūnas Paliokas (abu – „Yamaha“).

Nuostoliai – milijoniniai

Atšaukus Dakaro ralį, iškart prabilta apie nuostolius. Jų patyrė visi – televizijos, rėmėjai, dalyviai, aptarnaujantis personalas, Afrikos šalys, kurias turėjo aplankyti dykumų karavanas.

A. Petraičio skaičiavimais, „Oscar“ automobilio parengimas ir kitos išlaidos sudaro apie 1,2 mln. litų. „Desert Warrior“ automobiliu ketinęs važiuoti G. Petrus nuostolių neatskleidė, tepasakęs, kad tai – komercinė paslaptis.

„Palyginus su kitais, mūsų nuostoliai dar maži. Bet ir jų nesitikime atgauti. Organizatoriai pažadėjo, kad grąžins startinį mokestį ir pinigus už kurą. Apie kitų nuostolių padengimą net negalvojame. Susigrąžinti tuos pinigus beviltiška“, – neabejojo A. Petraitis.

Nuostolius skaičiuoja ir kiti lietuviai. Be A.Petraičio su Almontu Kybartu ir G.Petraus su M.Petrus, automobilių klasėje planavo varžytis Arūnas Lekavičius su Ramūnu Kručkausku, o Kazachstano atstovo Jerkivo Tatyševo šturmanu turėjo būti Antanas Juknevičius.

Prie Dakaro ralio starto linijos šiemet žadėjo stoti net 9 lietuviai. Bent jau A.Petraitis ir G.Petrus vakar negalėjo užtikrinti, kad kovoms su dykuma rengsis ir kitais metais. Juolab kad ir Dakaro ralio ateitį gaubia nežinia.

„Kauno dienoje“ taip pat skaitykite:

Mėgstamiausias vadovų burtažodis

Nikotino dozė laiptinės kaimynui