aA
Lenktynės – toli gražu nėra lengvas pasivažinėjimas prie patogaus automobilio vairo. Bent jau „Aurum 1006 km lenktynės“ vyksta apie 10 valandų, besikeisdami vairuotojai automobilyje vieno važiavimo metu praleidžia po daugiau nei valandą laiko. Pritvirtinti sportinėje sėdynėje, storame nedegančiame kombinezone jie 60-70 laipsnių karštyje dirbą fizinį darbą ir turi staigiai priimti daugybę sprendimų, sakoma pranešime žiniasklaidai.
1006 km lenktynėse mokslininkai pirmą kartą tikrins lenktynininkų fizinę būklę
© Egidijus Babelis

Kokius krūvius patiria lenktynininkų kūnai – nėra jokių tyrimų. Ir tai sudomino Lietuvos sporto universiteto profesorių, biomedicinos mokslų daktarą Marių Brazaitį. Jis „Aurum 1006 km“ lenktynių metu tirs „Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos narius.

Pasaulyje tokių tyrimų nėra daryta

Biomedicinos mokslų daktaro Mariaus Brazaičio interesų sritis – žmogaus kūno termoreguliacija. Mokslininkas dirba su sportininkais, tiria, kaip žmogaus kūnas reaguoja į kintančią temperatūrą. Ir pasikalbėjęs su „Dynami:t energy“ lentkynių komandos nare Aiste Antanaityte-Matukaite apie automobilių sporte tenkančius krūvius jis susidomėjo, kaip lenktynininkai ištveria varžybas milžiniškame karštyje.

„Jei automobilyje temperatūra siekia 60-70 laipsnių, tai jau tarsi pirtis. Ir tokiose sąlygose lenktynininkai turi vairuoti daugiau nei valandą. Prie tokios temperatūros vidinė temperatūra priklausomai nuo žmogaus gali pakilti 1-2-iem laipsniai. O jei vidinė temperatūra perkopia 39 laipsnius, tai vadinama hypertermija. Ir prie tokių sąlygų vyksta perkaitimas, pasireiškia tam tikras centrinis slopinimas. Susilpnėja koncentracija, sprendimų priėmimas, blogėja visi rodikliai“, – aiškino M. Brazaitis.

Ši tema jį sudomino. Paskutinėmis savaitėmis daktaras skyrė daug laiko mokslinių tyrimų apie lenktynininkų fizinę būklę varžybų metu paieškoms, tačiau didžiausiai nuostabai – nerado nieko įdomaus.

„Kiek teko domėtis, šiuo klausimu pasaulyje ne tiek ir daug padaryta. Galbūt todėl, kad prie lenktynininkų sunku prieiti. Jie stipriai prisiveržia saugos diržais, tad sunku pridėti prietaisus ant krūtinės. Galima bent jau laikroduką ant rankos užmauti, tačiau jis vėl blaško dėmesį“, - tikėtinas teorijas, kodėl nėra jokių tyrimų, dėstė profesorius.

Tyrimai ir prieš lenktynes ir po

Lenktynininkų fiziologija susidomėjęs Marius nusprendė pats ištirti sportininkus. Eksperimentui pasirašė „Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos pilotai Tadas Aganauskas ir Aistė Antanaitytė-Matukaitė. Jie sutiko per lenktynes į BMW M3 automobilį sėsti apkarstyti įvairiais medicininiais prietaisais, nepabūgo adatų ir po važiavimų tikrinsis kraują.

„Aš pasirašiau šiam reikalui nes man pačiam labai įdomu, kas vyksta su organizmu lenktynių metu ir kokius krūvius tenka atlaikyti. Kas nežino, tai lenktynių metu automobilyje būna apie 60 laipsnių temperatūra ir įvertinus tai, kad mes dėvime nedegančius apatinius drabužius ir dar kombinezoną, nesunku suprasti, kad būna labai karšta. Ir taip sportiniu režimu vairuojant 70 minučių organizmas praranda labai daug skysčių. Niekada nesu sekęs širdies ritmo ir visų kitų organizmo funkcijų, tad bus labai įdomu pažiūrėti kokias apkrovas patiriame“, – komentavo Tadas Aganauskas.

Tyrimai prasidėjo dar gerokai prieš lenktynes. Jau dabar sportininkai savaitę gyvena kaupdami mėginius.

„Kiekvieną rytą imami seilių mėginiai į specialias mini talpyklas, kurios dedamos į 20 laipsnių šalčio temperatūrą. Visą parą dėvime specialius laikrodžius, kurie renka įvairius parametrus nuo miego kokybės iki širdies dažnio. Pačiose lenktynėse po kombinezonais montuosimės specialių diržą ir iš mūsų ims kraują tiek prieš sėdant į automobilį, tiek iš jo išlipant“, – apie tai, ką lenktynininkams reikės patirti pasakojo Aistė.

Tikisi rekomendacijų ateičiai

Mokslininką domina ne tik fizinė būklė per lenktynes, tačiau ir pasiruošimas joms, tad tyrimai sportininkams pradėti daryti dar gerokai iki varžybų.

„Domina ir priešvaržybinė būsena. Kiek pabendravus teko išsiaiškinti, tai lenktynininkai turi daug atsakomybių prieš rėmėjus. Jų automobiliai – brangūs, nerimas ir stresas atsiranda dar gerokai prieš varžybas. Žiūrėsime ir miego kokybę, stebėsime, kaip keičiasi tam tikri hormonai“, – sakė Marius Brazaitis.

„Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos nariams tyrimai atliekami bus ne tik pirmą kartą Lietuvos istorijoje, tokių nėra ir pasaulyje. Mokslininkas kartu su komanda tikisi, kad po šių metų „Aurum 1006 km“ lenktynių Lietuvos automobilių sporto bendruomenei galės pateikti tam tikrų rekomendacijų kaip geriau pasiruošti lenktynėms ir kaip gyventi lenktynių savaitgalį.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vaidotą Žalą nuo „ERC Rally Liepaja“ pirmojo penketuko skiria 10 sekundžių

„Teltonika Racing“ komandos lenktynininkas Vaidotas Žala kaimyninėje Latvijoje vykstančiame...

Pagerinęs savo rekordą lenktynininkas Šeinauskas siekia naujo – dar įspūdingesnio

Lenktynininkas ir sportinio vairavimo mokytojas Renaldas Šeinauskas žinomas ne tik rezultatais...

Mityba lenktynių metu: valgant cepelinus ne tik pergalės, bet ir finišo linijos gali nepasiekti

Lenktyniavimas iš šono gali pasirodyti kaip pakankamai patogus sportas: tereikia sėdėti...

Giedrius Notkus su komanda į „Gintarinį pragarą“ sugrįš prie „Porsche“ vairo

Jau liepos 13–16 dienomis Palanga taps Lietuvos automobilių sporto gerbėjų traukos centru,...

Benediktas Vanagas baigia bendradarbiavimą su F. Palmeiro: paskelbė, kas bus naujas ekipažo narys

Po trejų Dakaro sezonų, savo bendradarbiavimą su portugalu Filipe Palmeiro baigia „TOYOTA GAZOO...

Top naujienos

Ekonomistas Bartkus: Vakarų Europoje labai rimtai svarstomas katastrofinis scenarijus (1)

Jei Rusija visiškai sustabdytų gamtinių dujų tiekimą Europai, daug dujų suvartojančios...

Jau liepsnoja ir Rusija? Maskva apkaltino Ukrainą, kad apšaudė gyvenamuosius rajonus Belgorode (5)

Rusija skelbia užėmusi visą Luhansko sritį, sprogimai griaudėjo net pačioje Rusijoje, skelbia...

Zelenskis sureagavo į Lukašenkos pareiškimus: paskutiniai signalai labai pavojingi (1)

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis Vakarų nepripažįstamo Baltarusijos lyderio Aliaksandro...

Karas Ukrainoje. Karo ekspertai įvertino Rusijos laimėjimus ir įspėjo dėl tolesnio puolimo Ukraina: netrukus pasaulis pamatys pirmąsias mūsų pergales (2)

JAV Karo studijų instituto (ISW) ataskaitoje rašoma, kad užėmę Lysyčanską Rusijos kariai ,...

Delfi PliusJustina Maciūnaitė

NT rinkos žaizda, kuri būsto pirkėjams darosi vis skaudesnė: tapome situacijos įkaitais

Tie, kurie pastarąjį pusmetį ieškojo naujos statybos buto, pastebėjo, kad pasirinkimo – itin...

Tiesioginė transliacija / Delfi rytas. 70 proc. darbingo amžiaus neįgaliųjų nedirba: pagrindinė baimė – prarasti pašalpą

Lietuvoje yra 160 tūkst. darbingo amžiaus asmenų su negalia, tačiau tik 29 proc. iš jų dirba....

Rusijoje mirė garsus mokslininkas, pareigūnų išvežtas iš ligoninės

Žinomas rusų mokslininkas Dmitrijus Kolkeris, nepagydomai sirgęs vėžiu, mirė praėjus dviem...

Apleistų sklypų savininkai jau sulauks baudų: kokios jos ir už kokio aukščio žolę

Visą birželį Panevėžyje ieškoję apleistų privačių sklypų, matavę nešienaujamos žolės...

Įspėja: į Lietuvą atkeliavo naujos omikron versijos, sergamumas COVID-19 didėja

Sergamumas COVID-19 Lietuvoje didėja, nes Lietuvą pasiekė labiau užkrečiamos omikron versijos,...

Po neplanuotai sujauktos kelionės – ryžtas kautis: Maskvytis mėgausis atmosfera

Lietuvos krepšinio rinktinė pirmadienį Klaipėdoje žais paskutines F grupės rungtynes su Čekijos...