aA
Lenktynės – toli gražu nėra lengvas pasivažinėjimas prie patogaus automobilio vairo. Bent jau „Aurum 1006 km lenktynės“ vyksta apie 10 valandų, besikeisdami vairuotojai automobilyje vieno važiavimo metu praleidžia po daugiau nei valandą laiko. Pritvirtinti sportinėje sėdynėje, storame nedegančiame kombinezone jie 60-70 laipsnių karštyje dirbą fizinį darbą ir turi staigiai priimti daugybę sprendimų, sakoma pranešime žiniasklaidai.
1006 km lenktynėse mokslininkai pirmą kartą tikrins lenktynininkų fizinę būklę
© Egidijus Babelis

Kokius krūvius patiria lenktynininkų kūnai – nėra jokių tyrimų. Ir tai sudomino Lietuvos sporto universiteto profesorių, biomedicinos mokslų daktarą Marių Brazaitį. Jis „Aurum 1006 km“ lenktynių metu tirs „Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos narius.

Pasaulyje tokių tyrimų nėra daryta

Biomedicinos mokslų daktaro Mariaus Brazaičio interesų sritis – žmogaus kūno termoreguliacija. Mokslininkas dirba su sportininkais, tiria, kaip žmogaus kūnas reaguoja į kintančią temperatūrą. Ir pasikalbėjęs su „Dynami:t energy“ lentkynių komandos nare Aiste Antanaityte-Matukaite apie automobilių sporte tenkančius krūvius jis susidomėjo, kaip lenktynininkai ištveria varžybas milžiniškame karštyje.

„Jei automobilyje temperatūra siekia 60-70 laipsnių, tai jau tarsi pirtis. Ir tokiose sąlygose lenktynininkai turi vairuoti daugiau nei valandą. Prie tokios temperatūros vidinė temperatūra priklausomai nuo žmogaus gali pakilti 1-2-iem laipsniai. O jei vidinė temperatūra perkopia 39 laipsnius, tai vadinama hypertermija. Ir prie tokių sąlygų vyksta perkaitimas, pasireiškia tam tikras centrinis slopinimas. Susilpnėja koncentracija, sprendimų priėmimas, blogėja visi rodikliai“, – aiškino M. Brazaitis.

Ši tema jį sudomino. Paskutinėmis savaitėmis daktaras skyrė daug laiko mokslinių tyrimų apie lenktynininkų fizinę būklę varžybų metu paieškoms, tačiau didžiausiai nuostabai – nerado nieko įdomaus.

„Kiek teko domėtis, šiuo klausimu pasaulyje ne tiek ir daug padaryta. Galbūt todėl, kad prie lenktynininkų sunku prieiti. Jie stipriai prisiveržia saugos diržais, tad sunku pridėti prietaisus ant krūtinės. Galima bent jau laikroduką ant rankos užmauti, tačiau jis vėl blaško dėmesį“, - tikėtinas teorijas, kodėl nėra jokių tyrimų, dėstė profesorius.

Tyrimai ir prieš lenktynes ir po

Lenktynininkų fiziologija susidomėjęs Marius nusprendė pats ištirti sportininkus. Eksperimentui pasirašė „Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos pilotai Tadas Aganauskas ir Aistė Antanaitytė-Matukaitė. Jie sutiko per lenktynes į BMW M3 automobilį sėsti apkarstyti įvairiais medicininiais prietaisais, nepabūgo adatų ir po važiavimų tikrinsis kraują.

„Aš pasirašiau šiam reikalui nes man pačiam labai įdomu, kas vyksta su organizmu lenktynių metu ir kokius krūvius tenka atlaikyti. Kas nežino, tai lenktynių metu automobilyje būna apie 60 laipsnių temperatūra ir įvertinus tai, kad mes dėvime nedegančius apatinius drabužius ir dar kombinezoną, nesunku suprasti, kad būna labai karšta. Ir taip sportiniu režimu vairuojant 70 minučių organizmas praranda labai daug skysčių. Niekada nesu sekęs širdies ritmo ir visų kitų organizmo funkcijų, tad bus labai įdomu pažiūrėti kokias apkrovas patiriame“, – komentavo Tadas Aganauskas.

Tyrimai prasidėjo dar gerokai prieš lenktynes. Jau dabar sportininkai savaitę gyvena kaupdami mėginius.

„Kiekvieną rytą imami seilių mėginiai į specialias mini talpyklas, kurios dedamos į 20 laipsnių šalčio temperatūrą. Visą parą dėvime specialius laikrodžius, kurie renka įvairius parametrus nuo miego kokybės iki širdies dažnio. Pačiose lenktynėse po kombinezonais montuosimės specialių diržą ir iš mūsų ims kraują tiek prieš sėdant į automobilį, tiek iš jo išlipant“, – apie tai, ką lenktynininkams reikės patirti pasakojo Aistė.

Tikisi rekomendacijų ateičiai

Mokslininką domina ne tik fizinė būklė per lenktynes, tačiau ir pasiruošimas joms, tad tyrimai sportininkams pradėti daryti dar gerokai iki varžybų.

„Domina ir priešvaržybinė būsena. Kiek pabendravus teko išsiaiškinti, tai lenktynininkai turi daug atsakomybių prieš rėmėjus. Jų automobiliai – brangūs, nerimas ir stresas atsiranda dar gerokai prieš varžybas. Žiūrėsime ir miego kokybę, stebėsime, kaip keičiasi tam tikri hormonai“, – sakė Marius Brazaitis.

„Baltic Petroleum by Piano Piano“ komandos nariams tyrimai atliekami bus ne tik pirmą kartą Lietuvos istorijoje, tokių nėra ir pasaulyje. Mokslininkas kartu su komanda tikisi, kad po šių metų „Aurum 1006 km“ lenktynių Lietuvos automobilių sporto bendruomenei galės pateikti tam tikrų rekomendacijų kaip geriau pasiruošti lenktynėms ir kaip gyventi lenktynių savaitgalį.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Nemuno žiede“ svilo padangos: „drifto“ čempionato etapą palydėjo ir avarijos, ir įspūdingi pasirodymai

Nors prabėgusį savaitgalį sinoptikai skelbė apie karščio rekordus, šonaslydžio gerbėjai...

Vaidotas Žala išbandęs „žiedą“ vienu metu galvojo, kad gaus iš trasos grįžti pėsčiomis

Šeštadienį, Estijoje esančioje „Audruring“ žiedinių lenktynių trasoje, įvyko 6 val....

„Kaunas Race 2021“: Kauno miesto mero taurę iškovojo Karolis Raišys

Itin karštą savaitgalį Kauno miesto gatvėse vyko automobilių sporto varžybos „Kaunas Race...

Besipildančiame „Gravel Fest Rally – Lazdijai“ dalyvių sąraše – žinomos pavardės ir WRC automobilis

Jau liepos 3-ią dieną Lazdijų apylinkėse bus surengtos „Gravel Fest Rally - Lazdijai“...

Penki savaitgaliai – penkios varžybos, tarp kurių – ir Europos čempionatas

Perspektyviausias Lietuvoje kartingo lenktynininkas Kajus Šikšnelis vasarą leidžia itin...

Top naujienos

Pasaulį bauginanti kovido atmaina jau Lietuvoje: prasideda ypač akylus situacijos stebėjimo laikas (213)

Sparčiau plintanti ir nepilnai pasiskiepijusiems pavojingesnė „delta“ koronaviruso atmaina jau...

Danai efektingu stiliumi pasiuntė rusus namo ir patys prasibrovė į aštuntfinalį (507)

Pirmas dvejas Europos futbolo čempionato rungtynes pralaimėjusi Danijos rinktinė vis tiek...

Dailius Dargis | D+

Nauji faktai tamsioje Karpavičiaus testamento istorijoje: čia figūruoja ne tik tamsiaplaukė moteris, bet ir žinomi spalvingos reputacijos veikėjai

Šiemet rugpjūtį sueis lygiai dveji metai, kai netikėtai po sunkios ligos mirė vienas iš...

Artinasi audringos orų permainos: prognozėse – smarkios liūtys, perkūnija ir net kruša (2)

Antradienio dieną didesnėje šalies dalyje didžiąją dienos dalį laikysis gana saulėti ir...

26-erių Dovilė pribloškė net gydytojus: jie stebėjosi, kaip su tokiomis diagnozėmis galiu gimdyti (60)

26-erių metų Dovilė Vickutė atrodo taip pat, kaip ir jos bendraamžiai. Net sunku įtarti, kad ši...

Norite šią vasarą būti pačios madingiausios ir stilingiausios? Nepadarykite grubios klaidos – šiuos drabužius turite užmiršti (14)

Sezonai keičiasi, o dažnai spintoje drabužiai lieka tie patys. Stilistė Jomantė Vaitkutė...

Latvija vėl laukia lietuvių: ką būtina žinoti vykstantiems ir ką verta pamatyti (116)

Nuo birželio 16 dienos Latvija atsivėrė svečiams iš užsienio, tad lietuviai vėl gali...

„Žalgiryje“ – dar vienas naujokas: dėjimais ir blokais Izraelyje išsiskyręs vidurio puolėjas (28)

Kauno „Žalgirio“ priekinę liniją naujajame sezone sustiprins galingai Izraelio lygoje...

Pasaulio reitingo lyderiai pamokė suomius, darbo apsaugai suteikė į aikštę išbėgusi mergina (3)

Europos futbolo čempionate B grupės kovas pergalingai užbaigė lyderė Belgija, 2:0 (0:0) įveikusi...

Į Nausėdą nusprendė kreiptis atviru laišku: užkliuvo Švedijoje įteiktas apdovanojimas (338)

Aktorius, režisierius, rašytojas Arkadijus Vinokuras atviru laišku kreipėsi į prezidentą...