aA
Liepos 1-ąją įsigalioja šūsnis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų, turinčių pradėti grandiozines permainas Lietuvos transporto parke. Politikai ratuotų „frankenšteinų“ – mašinų, sulipdytų iš keleto skirtingų dalių, konstravimą oficialiai prilygino dokumentų klastojimui, prekių falsifikavimui ir sukčiavimui.
© R.Rutkausko nuotr.

Seimas vienbalsiai pritarė tam, kad valstybė pradėtų saugoti savo piliečius nuo mirtinai pavojingų „automobilių“ bei neįleisti jų gamybai naudojamų pavojingų atliekų į šalį. Be to, policijos bei Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) pareigūnams suteikti įgaliojimai tiesiog kelyje stabdyti kitiems eismo dalyviams akivaizdžiai grėsmę keliančias mašinas ir panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą.

„Tai iš tiesų pirmieji realūs žingsniai pradedant įgyvendinti šalies transporto parko politiką ir bandymai aiškiai pasakyti, kokie saugiam eismui esminės įtakos turintys dalykai nebus toleruojami. Ko gero, viena svarbiausių naujienų – tie automobiliai, kurių dokumentuose bus įrašas apie jų netinkamumą eksploatuoti, nebebus registruojami. T. y. jei avarijose ar kituose įvykiuose mašina buvo taip stipriai apgadinta, kad draudikai ir technikos ekspertai pripažįsta ją neremontuotina, jos „prisikėlimas iš mirusių“ negalės būti įteisintas, kad ir kaip gražiai išoriškai toks daiktas atrodytų. Lig šiol į tuos dalykus nebuvo kreipiama dėmesio ir nesigilinama, kokios automobilio „ligos“, kokiais „vaistais“ būdavo išgydomos“, – pasakoja vienas iš poįstatyminius aktus rengiančios darbo grupės narių, VKTI Technikos skyriaus vedėjas Justas Rašomavičius.

Bene didžiausią diskusijų bangą šioje vietoje turėtų sukelti skirtingas požiūris į tai, kas oficialiai laikoma „netinkama eksploatuoti transporto priemone“. J. Rašomavičius pripažįsta, kad toks įrašas automobilio registracijos dokumentuose gali atsirasti po incidentų, kuriuose automobilio kėbulas nėra sumaitojamas iki metalo laužo. Tačiau pašnekovas tikina, kad paprastai „mirties nuosprendis“ tokioms mašinoms rašomas tik tais atvejais, jei jų saugumo parametrų atstatymas kainuoja brangiau, nei rinkoje prašoma už analogiškus sveikus automobilius.

„Ši problema šiek tiek sudėtingesnė, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio. Formaliai visos mašinos, kurios pripažįstamos netinkamomis eksploatuoti, įgauna pavojingų atliekų statusą. Pastarųjų utilizavimas yra pakankamai brangus, todėl vakarų šalys tyliai džiūgauja išvengdamos nemažų išlaidų ir netgi iš tų atliekų eksporto uždirbda. Nuo liepos 1-osios visiems tokiems dalykams bus užkirstas kelias, nes bus vertinama ne tai, kaip gražiai automobilis blizga po remonto, o tai, kad kartą jis buvo pripažintas „mirusiu“ ir toks įrašas bus atitinkamose duomenų bazėse“, – aiškino VKTI Technikos skyriaus vedėjas.

Beje, tas pats galios ir Lietuvoje pirktiems naujiems automobiliams: jei „Regitros“, Draudikų biuro, techninių apžiūrų asociacijos „Transeksta“, policijos ir kai kurių kitų institucijų bendroje duomenų bazėje atsiras įrašas apie avariją, išmokėtą draudimą – automobilis galės grįžti į eismą tik po detalios techninės ekspertizės ir įrodžius, kad saugumo parametrai visiškai atstatyti. Priešingu atveju toks automobilis negalės dalyvauti eisme.

Tas pats laukia transporto priemonių, kurioms nebus atlikta privalomoji techninė apžiūra, kurios nebus apdraustos civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, taip pat jei nebus sumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai.

Jei priežastys, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas dalyvauti eisme, nebus pašalinamos per 90 dienų, leidimas dalyvauti viešajame eisme apskritai bus panaikintas, transporto priemonė bus išregistruojama, o valstybinio registracijos numerio ženklai bus pripažįstami negaliojančiais.

Dar vienas svarbus, jau buvęs įstatymuose, tačiau realiai neveikęs įrankis – policijos ir VKTI inspektoriams suteikta teisė kelyje panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą. Tokios sankcijos bus taikomos automobiliams dėl 9 priežasčių: neveikiančio pagrindinio stabdžio, neveikiančio vairo mechanizmo, netvarkingo priekabos sukabinimo įtaiso, per lietų ar sniegą vairuotojo pusėje neveikiančio stiklo valytuvo, tamsiuoju paros metu važiuojant su nedegančiu jokiu (artimųjų, rūko, tolimųjų šviesų) priekinio kairiuoju žibintu, labiau nei numatyta Techniniuose reikalavimuose užtamsintais priekiniais stiklais, žiemą keliaujant su vasarinėmis padangomis, o žiemą – su dygliuotomis žieminėmis padangomis, jei žibinte įmontuota netinkamas šviesos šaltinis ir jei stovinčio automobilio dirbančiu varikliu skleidžiamo triukšmo lygis viršija nustatytus ribinius dydžius.

Visa tai jau buvo užfiksuota Kelių eismo taisyklėse, tačiau dabar, užfiksavus bent vieną iš minėtų problemų bus naikinamas techninės apžiūros dokumentų galiojimas. VKTI Technikos skyriaus vedėjas patikino, kad kompetencijos tikrinantiems pareigūnams nepritrūks, nes atitikimas reikalavimams (pvz. stabdžių efektyvumo ar skleidžiamo triukšmo) bus matuojamas specialia įranga.

Sužinok, kokia tikroji tavo automobilio būklė

Šią savaitę pradedamas naujas projekto „Geležiniai spąstai“ etapas, kurio metu bus suteikta galimybė visiems norintiems išsklaidyti abejones dėl jau eksploatuojamo automobilio pasyvaus saugumo sistemų būklės. Sekite informaciją portale DELFI portale ir registruokitės nemokamai patikrai Jums patogiomis sąlygomis. Kiekvieną savaitę bus galima registruotis skirtingų automobilių markių šeimininkams. Projektas pradedamas nuo „Renault“ markės automobilių patikros – registruotis apžiūrai galite paspaudę šią nuorodą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Ekonomistai mala į miltus naują pensijų reformą: tokios sistemos nerastume niekur į Vakarus nuo Berlyno sienos (238)

Nuo kitų metų startuoja pensijų kaupimo pertvarka. Kam ji naudinga? „Delfi Dėmesio centre“...

Vaiko teisių tarnybos vadovė: kauniečių šeimos berniukas buvo mušamas rykštele (288)

Du vienos kauniečių šeimos vaikai perkelti į laikinąją globą po to, kai mama per...

Čempionų lyga: „Juventus“ laimėjo Mančesteryje, Romoje – incidentas metro, sužeistieji ir CSKA fiasko (7)

Trečiadienio vakaras UEFA Čempionų lygoje buvo karštas. Sužaistos aštuonerios trečio grupių...

Širinskienės klausimas konservatorei: kurioje vietoje čia yra visuomenės teisė žinoti? (347)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS-LKD ) partijos atstovei Radvilei...

Orai: talžys vėjai, būkite atsargūs! (4)

Šiąnakt pradės stiprėti šiaurės vakarų vėjas: vakariniuose rajonuose gūsiai sieks 15–20...

Kaip atrodo pigiausiai parduodami būstai Lietuvos didmiesčiuose (53)

Didmiesčiuose šiuo metu tikrai nestinga būstų pasiūlos, tačiau jiems įsigyti kartais...

Paaiškino, kodėl kauniečių šeima tarnyboms sukėlė įtarimų: rimtų klaidų padarė abi pusės (1133)

Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė atskleidė daugiau aplinkybių apie...

Elle ir Žilvinas Grigaičiai pirmą kartą pasirodė kartu po santykių krizės: pora švenčia gyvenimą (74)

Antradienio vakarą Vilniaus širdyje žinomi žmonės rinkosi į atsinaujinusio žurnalo...

Tyrimas parodė: seksas su buvusiu partneriu netrukdo atsigauti po išsiskyrimo (24)

Tūkstančius kartų girdėjote įspėjimą, kad po išsiskyrimo to daryti nederėtų, tačiau seksas...

Kaip Agnės Jagelavičiūtės padiktuotą aprangos kodą interpretavo vakaro svečiai (29)

Kaip apsirengtumėte į vakarėlį, kurio aprangos kodas – fashion animal ? Savo interpretacijas...