aA
Keletą pastarųjų metų nei viena automobilių paroda neapsieidavo be inžinierių įžvalgų elektromobilių tema. Vienos kompanijos pristatinėdavo futuristinius eskizus, kitos – hibdridines įprastų ratuočių versijas. Tačiau visus šio žanro šou lydėjo nesunkiai juntama abejonė, ar iš tiesų būtent šia linkme evoliucionuos transporto pasaulis. Tiksliau pojūtis, kad kažkas panašaus jau yra išgyventa anksčiau. Kaip sako prancūzai – „deja vu“. Ar tikrai taip?
Pirmasis pasaulyje hibridas Lohner-Porsche (1889 m.)
Pirmasis pasaulyje hibridas Lohner-Porsche (1889 m.)
© Gamintojo nuotr.

Jei jums į rankas kada nors buvo pakliuvusi rimtesnės knyga apie technikos istoriją greičiausiai jau žinote atsakymą. Elektromobilių idėja pažangiąją žmonijos dalį jau buvo apsėdusi. Netgi ne vieną kartą. Tiek dabartinis skepticizmas, esą kol kas elektra varomos mašinos pernelyg riboja įprastus keliaujančiųjų poreikius, tiek euforija, kad pagaliau rasta lygiavertė alternatyva brangiems naftos produktams, iš tiesų jau buvo patirti.

Jamesas Wattas
Jamesas Wattas
© Vida Press

Nuo Izaoko Niutono laikų įvairaus kalibro išradėjai suko galvas, kaip būtų galima judėti vežimais iškinkius arklius. Savas idėjas siūlė laikrodininkai, spiralinių spyruoklių pagalba išjudinę ratuotas konstrukcijas, ir garo mašinų gamintojai. Antai garsusis škotų išradėjas Jamesas Wattas (jo garbei vatu vadinamas galios vienetas) 1775-aisiais patentavo garo mašiną, kuri anuomet atrodė tikras technikos stebuklas, ir pradėjo itin sėkmingą serijinę jų gamybą. Po keleto metų jis paskelbė apie dar vieną idėją, kurią pristatydamas pats rašė, esą „septintasis mano išradimas apima garo mašinas, skirtas keleivių, prekių arba kitų daiktų pervežimui iš vietos į vietą; tuo atveju mašina turi judėti pati“. Tačiau pats J. Wattas tokio mechanizmo nepagamino, nes – būdamas puikus verslininkas – savo garo mašina pritaikė vandens pumpavimui iš šachtų ir kasyklų, nes tai davė didžiulį pelną čia ir dabar. Tuo pat metu investuoti į garo pagalba judančius vežimus pragmatiškasis išradėjas nepanoro. Dar daugiau – griežtai saugomas jo patentas tapo kliūtimi kitiems konstruktoriams.

Bet kokiu atveju pirmieji garo variklius turėję vežimai buvo tokie gremėzdiški, nesispjaudantys dūmais ir žiežirbomis, kad arkliai jų baidydavosi, o dievobaimingi parapijonys konstruktorius įtarinėjo susidėjus su nelabuoju. Pasirodžiusios viešumoje tokios mašinos dažnai būdavo apmėtomos supuvusiais kiaušiniais ir lydimos prakeiksmų.

Todėl visiškai natūralu, kad kai tik 1832-aisiais buvo sukonstruoti pirmieji elektros varikliukai – ši garbė priskiriama vengrui Anyos Jedlik – greitai pradėta ieškoti būdų, kaip juos įdarbinti sukant vežimų ratus. Pastarąjį sprendimą pirmasis sugalvojo škotas Robertas Andersonas ir amerikietis Thomas Davenportas, tapę šiuolaikinių akumuliatorių krikštatėviais ir sugalvoję, kaip į kelionę pasiimti šiek tiek elektros. Deja, jų baterijas pavykdavo įkrauti tik vieną kartą, todėl naudotis išradimu buvo, švelniai tariant, nepatogu.

Švino rūgšties pagrindu veikiantį akumuliatorių sugalvojo prancūzų fizikas Gastonas Plante 1859-aisiais (dviem dešimtmečiais anksčiau vokiečių inžinierius Gotlybas Daimleris sukūrė pirmąjį automobilio vidaus degimo variklį). Pakartotinai pakraunamas energijos rezervuaras padėjo pamatus elektromobilių konstravimui.

Pirmasis tokią mašiną 1884-aisiais visuomenei pristatė britas Thomas Parkeris, dirbęs prie Londono metro elektros instaliacijos, o Liverpulyje ir Birminghame projektavęs tramvajų trasas. Jo sukonstruotas elektromobilis vizualiai beveik niekuo nesiskiria nuo kitų tuo metu pristatinėtų savaeigių mašinų. Kad ir kokios kuklios buvo pirmųjų elektromobilių techninės charakteristikos, XIX amžiaus pabaigoje elektrinius variklius turinčių mašinų buvo beveik dvigubai daugiau, nei benzinu varomų transporto priemonių.

Elektrinė miesto transporto priemonė (1881 m., Berlynas)
Elektrinė miesto transporto priemonė (1881 m., Berlynas)
© Vida Press

Kurį laiką atrodė, kad elektromobiliai laimi technologines lenktynes: belgai 1899-aisiais pristatė elektra varomą monstrą „La Jamais Contente“, kuris sumušė visus ano meto greičio rekordus įsibėgėdamas iki 68 mylių per valandą greitį.

La Jamais Contente - pirmasis elektromobilis, pasiekęs 100 km/val. greitį
La Jamais Contente - pirmasis elektromobilis, pasiekęs 100 km/val. greitį
© Vida Press

Kodėl turėdami tokias geras startines pozicijas elektromobiliai buvo pasiųsti į nokdauną ir ilgam nugrimzdo į užmarštį? Priežastys beveik tokios pačios, kaip ir šiandieniniai elektromobilizacijos „stabdžiai“. Pirmiausia, tuomet naudoti švininiai akumuliatoriai buvo mažos talpos, todėl mašinos galėdavo įveikti nedidelius atstumus. Antra, jų svoris darydavo transporto priemones paversdavo gremėzdiškais monstrais. Trečia – benzinas anuomet buvo neįtikėtinai pigus, todėl visą dėmesį skirti vidaus degimo variklius turintiems automobiliams atrodė kur kas išmintingiau.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Emigrantai masiškai planuoja grįžti į Lietuvą? Fiksuojami rekordiniai užklausų kiekiai (220)

Akivaizdu, kad naujausi galimi pokyčiai JK sukėlė nemažas aistras. Jungtinės Karalystės...

Mobilumo paketo vilkikas nesustabdomas: pokyčiai Lietuvos vežėjams – jau vasarą (10)

Lietuvos vežėjus bauginantis Mobilumo paketas , skrieja, galbūt, ne kaip vilkikas Vokietijos...

Zuokas dalijasi naujausiu įrašu: Agnei reikia pagalbos papildyta (249)

Buvęs Vilniaus miesto meras Artūras Zuokas ketvirtadienį feisbuke įvertino Agnės Zuokienės...

Apie koronaviruso protrūkį rašiusi žurnalistė: išlipau iš lėktuvo ir nutiko tai, ko visai nesitikėjau

Pajutau, kaip į mane susmigo šimtai akių, ėmė daužytis širdis, į veidą plūstelėjo kraujas,...

Po „Vlantana Norge“ skandalo prabilo vairuotojas: nepatikėsite, kaip elgiasi patys „fūristai“ (142)

Valio. „Drakonas nugalėtas...“ – tai žodžiai iš seno sovietinio animacinio filmuko apie...

Sąrašas, kur Vilniuje atsiras daugiau nei 30 naujų greičio matuoklių – neprasprūs nė vienas (1)

Policijos pareigūnams paskelbus, kuriuose Lietuvos keliuose ir kokiose miestų gatvėse galima...

„Sodros“ atlyginimų duomenys parodė: Lietuvą kankinusi bėda po truputį nyksta (158)

Nors šalies vidutinio darbo užmokesčio augimas ketvirtą praėjusių metų ketvirtį buvo lėtesnis...

Rusijoje lietuvės sektą užgriuvo ginkluoti pareigūnai: įtaria išviliojus įspūdingas sumas (424)

Gulėjimas kapo duobėje, įvyniojimas į bintą, kitos ezoterinės procedūros ir apsauginis kupolas...

Ūkininkai protestuoja Briuselyje – traktorius mitingui pasiskolino iš belgų papildyta 12.04 (37)

Beveik 200 Lietuvos ūkininkų protestuoja Briuselyje – reikalauja tokių pat išmokų, kaip ir...

Šaudynės Vokietijoje: manoma, kad užpuolikas nušovė ir savo motiną (22)

Ginkluotas asmuo, Vokietijoje nušovęs devynis asmenis, turėjo ksenofobinių motyvų, skelbia vidaus...

|Maža didelių žinių kaina