Jeigu iki tol baisiausių automobilių rinkimuose dominuodavo „Fiat Multipla“, tai dabar ji turi konkurentą iš Amerikos. „Time“ žurnalistas, lankęsis Detroito automobilių parodoje tą akimirką, kai buvo pristatytas „Aztek“, teigė niekada nepamiršiantis to aiktelėjimo, kuris nuvilnijo minioje. „Ši mašina nebūtų labiau nekenčiama net jeigu ją puoštų svastika“, – sakė jis.

„Bloomberg“ tuomet citavo vieno iš „General Motors“ koncerno vadovų žodžius: „Mes atleisime žmogų, kuris uždegė žalią šviesą „Aztek“ modeliui, jeigu tik jis išdrįs prisipažinti“.

2007-aisiais „Aztek“ buvo įtrauktas į „Time“ žurnalo „50 blogiausių automobilių“ sąrašą. Po 3 metų jis atsidūrė „50 blogiausių išradimų“ kategorijoje, o edmunds.com sudaryto „100 blogiausių visų laikų automobilių“ reitingo viršūnėje atsidūrė būtent „Aztek“.

Automobilių pramonės ekspertas Bobas Lutzas „Road and Track“ leidiniui papasakojo keletą įdomių faktų apie „Aztek“ istoriją. Šis automobilių pramonės veteranas dirbo įvairiose kompanijose, o prie „General Motors“ prisijungė 2001 m. rugsėjo 1 d., kai šis koncernas prikūrė galybę beveidžių mašinų ir atsidūrė giliame kritikos liūne.

„Aztek“ buvo viena iš priežasčių, kodėl mane pasamdė GM vice pirmininku produktų vystymui. Gavau apdovanojimą ir tuometinis GM pirmininkas Rickas Wagoneris pristatė mane bei keletą kartų šmaikščiai įgėlė. Kai atėjo eilė mano kalbai, sakiau: „Keista, kad žmogus, kuris buvo atsakingas už „Azteką“, kalba apie mano nesėkmes“. Tai sukėlė ovacijas. Vėliau dėl to apgailestavau, tačiau jis sakė: „Ach, aš to ir tikėjausi. Mes nusivylę „Azteku“. Man patiktų žinoti, ką galvoji mes darome blogai“. Po trijų pokalbių jie pasiūlė man darbą“, – sakė B. Lutzas.

Tačiau panašu, kad šie R. Wagonerio žodžiai tebuvo mandagios frazės. Pačių gamintojų akyse tai turėjo būti įdomus modelis, tačiau jis virto tragedija. Tenka pripažinti, kad „Aztek“ gimimą išprovokavo „General Motors“ stagnacija.

„Tuo metu GM buvo kritikuojami dėl to, kad esą niekada negalėtų sukurti kažko naujo. Tad R. Wagoneris ir taryba priėmė sprendimą, kad 40 proc. naujų GM produktų bus „inovatyvūs“. Tai nulėmė, kad kompanija pradėjo dirbti tam, kad pasiektų vidinius tikslus, tačiau tai nieko nereiškė pirkėjams. Viskas, kas atrodė radikalu, gavo žalią šviesą“, – prisiminė B. Lutzas.

Tiesiogiai atsakingas už produktų vystymą buvo Donas Hackworthas – seno sukirpimo vyras, kuris mėgo parėkauti tikėdamasis, kad bauginimais galima pasiekti savo.

„Pažiūrėkit. Visi įtikėjome, kad „Aztekas“ bus nugalėtojas. Jis priblokš pasaulį. Nenoriu girdėti jokių neigiamų komentarų apie šią mašiną. Jokių. Jeigu kažkas turi blogą nuomonę apie tai, tegul palieka komandą“, – taip D. Hackwortho filosofiją atkartojo B. Lutzas.

Amerikiečiai neatsisakė idėjos gaminti „Azteką“ net ir po to, kai šis modelis susimovė išankstiniuose rinkos tyrimuose. Vis dėlto tuomet tai nebuvo išskirtinis atvejis ir tokių automobilių, kurie nesulaukė išankstinio pirkėjų palankumo, buvo ne vienas.

„Ar jie tikrai turi rimtų ketinimų su šiuo daiktu? Neimčiau jo net ir gavęs dovanų“, – tokių įvertinimų tyrimuose sulaukė „Pontiac Aztek“ koncepcija.

Vis dėlto „General Motors“ ignoravo išankstinius perspėjimus ir tvirtai laikėsi nuomonės „ką tie neišmanėliai supranta“. B. Lutzas neslepia, kad kai pirmą kartą pamatė šį automobilį Detroito parodoje, pirma atėjusi mintis buvo kad tai yra pokštas.

„Kaip grupė žmonių, kurie save laiko profesionalais, gali padaryti kažką tokio blogo? Vėliau man teko neformalioje aplinkoje kalbėti su vienu iš specialistų, kuris ėjo atsakingas pareigas šiame projekte. Jis man sakė: „Didžiuojuosi tuo“. Didžiuojiesi „Azteku“? „Taip. Tai buvo geriausias projektas, kurį įgyvendinome GM. Pasiekėme visus vidinius kompanijos tikslus, viską padarėme laiku, todėl esu patenkintas, kad buvau viso to dalimi.“ Jo akyse mačiau ašaras. Tai atrodė beveik tragiškai. Visi norėjo, kad pasisektų, tačiau tai nesuveikė. Visa garbė ir emocijos gali būti tik todėl, kad projektas pasiekė vidinius tikslus“, – konstatavo B. Lutzas.

Dizainerio Tomo Peterso sukurtas „Pontiac Aztek“ buvo gamintas 2001-2005 m. „General Motors“ tikėjosi per metus parduoti 75 tūkst. šių automobilių, tačiau per pirmus metus šis skaičius pasiekė tik 27 322 vnt. Analitikų teigimu, nepaisant jo subtilaus dizaino, automobilis buvo tiesiog per brangus jauniems žmonėms, dėl kurių jis ir buvo sukurtas. Paskutiniais gamybos metais „Aztek“ pardavimai vos perkopė 5000 žymą.

Beje, jei galvojote, kad „Aztek“ sukūręs T. Petersas buvo amžiams pašalintas iš svarbių „General Motors“ projektų, jūs labai stipriai klystate. Šis dizaineris prisidėjo ir prie pernai debiutavusio septintos kartos „Chevrolet Corvette“ dizaino.

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (84)