„Farmer’s Business Network Inc.“, vadinamas ūkininkų „Amazon“, pristatė programą „Gro Network“, kuri stebės ir vertins pasėlių anglies dvideginio kiekį. Tai leis derliaus supirkėjams ženklinti savo produkciją kaip „ekologišką“, o ūkininkams, naudojantiems tvaresnes žemdirbystės praktikas, prašyti aukštesnės kainos.

Šiomis pastangomis siekiama monetizuoti augančią maisto, kurio aplinkosauginis pėdsakas yra mažesnis, paklausą. Teršalų galima rasti jau trąšose ir kitose cheminėse medžiagose, kurias ūkininkai naudoja laukuose ir kurios prasiskverbia į maisto tiekimo sistemą, kai grūdai pereina į pirkėjų, pavyzdžiui, mėsos gamintojų rankas, o šie juos sušeria savo gyvuliams.

„Gro Network“ technologija siūlo įvertinimą, kurį gamintojai gali parodyti savo klientams, užtikrindami nekenksmingą produktų poveikį aplinkai, sukurdami papildomą skaidrumo sluoksnį ir maisto prekių parduotuvių mėsos skyriams teikdami aukščiausios kokybės produktus.

Pastaraisiais metais atsirado tokių agrotechnikos startuolių kaip „Indigo“, „FBN“ ir „Grainster Inc.“, kurie meta iššūkį „Archer-Daniels-Midland Co.“, „Bunge Ltd.“, „Cargill Inc.“ ir „Louis Dreyfus Co.“ – rinkoje dominuojančių žemės ūkio produktų pardavėjų kvartetui. Šie prekybos namai istoriškai uždirbdavo pinigus supirkdami pasėlius iš ūkininkų, juos sandėliuodami ir vėliau parduodami aukštesne kaina.

„FBN“ valdo internetinę prekyvietę bei fizinį verslą, kuriame lyginamos kainos, ūkininkų mokamos už trąšas, sėklas ir kitus produktus. Toks kainų palyginimas rinkoje, kurioje paprastai dominuoja keli stambūs žaidėjai, užsigrobę didžiąją dalį prekybos erdvių vietinėse parduotuvėse, sumažino kai kurių ūkininkų išlaidas daugiau nei 20 tūkst. dolerių per derliaus metus, praneša kompanija.

„Gro Network“, gimęs maždaug prieš dvejus metus kaip „FBN“ vidinis tyrimų projektas, dabar dirba su tokiais didžiaisiais grūdų pirkėjais kaip „Unilever NV“ ir biokuro gamintojas „Poet LLC“, tiesiogiai sujungdamas juos su mažai anglies dioksido išskiriančių kukurūzų augintojais.

„Nėra jokios priežasties nedirbti kartu, – telefonu apie kompanijos santykius su ūkininkais kalbėjo „Gro Network“ prezidentas Devinas Lammersas. – Supratome, kad grūdų pirkėjai nori pakoreguoti savo tiekimo grandines, o tai labai sudėtingas ir keblus dalykas, ir mes suvokėme, kad galime jiems tarpininkauti.“

Nors „Gro“ yra vienas pirmųjų, siūlančių tiekimo grandinės skaidrumą, konkurencija greičiausiai augs. „FBN“ internetinei mažmeninės prekybos paslaugai iššūkį meta konkuruojančios paslaugos, tokios kaip „Nutrien Ltd.“. Ši programa ne tik teikia informaciją apie perkamus produktus, bet ir siūlo rekomendacijas, kaip geriausia auginti ūkininkų sėjamas rūšis.

Pasak „Morningstar Research Services LLC“ vyresniojo kapitalo analitiko Setho Goldsteino, kadangi „Nutrien“ ir kitos konkuruojančios įmonės savo platformas papildo šiomis ir panašiomis funkcijomis, „Gro“ tampa pažeidžiamas didesnių kompanijų, kurios per kelerius metus atsigriebs savo rinkos dalį.

„Nenuostabu, kad „Nutrien“ teikia agronomijos paslaugas, juk ūkininkams reikia patarimų, – sakė S. Goldsteinas telefonu. – O „FBN“ to nesiūlo.“

„FBN“ teigia, kad siekia suteikti ūkininkams pasirinkimo galimybę gavus kuo daugiau informacijos apie kainų tvarumą. Ir jei tai reiškia, kad jų klientus nuvilios konkurentai, tebūnie.

„Manau, kad visa ši antikonkurencinė žemės ūkio prigimtis egzistuoja iš dalies todėl, kad agrikultūros pramonės atstovai viską vertina kaip nulinės sumos žaidimą, – telefonu sakė Amolas Deshpande, „FBN“ generalinis direktorius. – Tai reiškia, kad jei „FBN“ ateina ir pasiima klientą, niekas kitas į jį nebeturi teisės, o juk tai nesąmonė.“