aA
“Tu ką, televizoriaus nežiūri. Koks kvailas klausimas – kas pasaulyje gražiausia”, - plūdosi magiškasis veidrodis. Atrodė - stebuklingas stiklas sprogs nuo pykčio: jame šviesos greičiu keitėsi Holivudo aktorių, manekenių, fotomodelių atvaizdai.
Lėlė Barbė
Lėlė Barbė
© Reuters/Scanpix
Visos – lieknos, visos – didelėmis krūtinėmis ir stangriais užpakaliais be celiulitų. Atrodė – veidrodis man piktai šnypščia: “Tu, stora karve, maldauk kalėdų senelio abonemento į grožio fabriką”. Supratau – esu pasmerkta būti graži arba nelaiminga.

90-60-90 – šie skaičiai tapo šventa trejybe. Gražuolės televizijos ekrane, žurnalų viršeliuose, reklaminiuose plakatuose tiesiog šaukia – į magišką skaičių kombinaciją įtilpti privaloma. Anksčiau su religija ir asketizmu siejęsis lieknumas dabar jau pats tapo religija. Kelio į tobulą figūrą gale laukia išganymas – meilė, džiaugsmas, pripažinimas.

Žiniasklaidos ir reklamos platinamas lieknėjimo virusas sparčiai plinta. Valgymo sutrikimų centro medikams neramu - vis daugiau Lietuvos paauglių serga nervine anoreksija. Apie badavimo išretintus kaulus, trupančius dantis, sutrikusią hormonų veiklą, padidėjusį plaukuotumą, chroniškus bulimijos – persirijimo ir vėmimo priepuolius reklamose, žinoma, nešnekama. “Kad būtum, kokia esi”, - tikina vieno riebalus tirpdančio preparato gamintojai. Reklaminėje nuotraukoje – liekna didžiakrūtė su meškos galva. Meškos kailį ji laiko rankoje - jį numetė vartodama stebuklingą maisto papildą. Esi apvalesnė – esi meška. Vertinga informacija jaunoms panelėms “Panelės” žurnale, ar ne?

Kadaise sekso simboliu laikyta Merlin Monro, norėdama atitikti standartą, dabar turėtų numesti ne vieną kilogramą. Sovietmečio gražuolė Natalija Varlej iš filmo “Kaukazo belaisvė” dabar galėtų vaidinti tik filme “Storulė Valentina”. Iš senų laikų išlikęs ženklas – drabužių dydžiai parduotuvėse. Štai M – medium, “vidutinis” dydis, skirtas vidutinei moteriai. Ant mano “lašiniuoto” kūno šis dydis karo lyg ant pakabos. Dabartinė gražuolė turi nešioti XS, extra small, labai mažus drabužius.

Keista – negi grožio samprata per kelis dešimtmečius taip pasikeitė atsitiktinai. Gal tai – gėjų sąmokslas? Yra teorijų, tvirtinančių, jog dizaineriai gėjai labiau mėgo kurti drabužius “berniukiškų” formų merginoms. Gali būti, jog “žydrieji” dizaineriai išgarsino pirmąsias lieknas manekenes. O tuomet protingi verslininkai suprato – toks idealios figūros įvaizdis labai naudingas. Tiksliau – didelį pelną duoda neatitikimas tarp idealo ir realybės.

Gamta liekna figūra natūraliai apdovanoja tik keletą procentų moterų. Visos kitos dailiosios lyties atstovės linkusios būti storesnės – taigi, reklamuojamas idealas joms sukelia nevisavertiškumo kompleksą. Puikus verslo planas: iš pradžių sukelti nepasitenkinimą tariamais defektais, tuomet pardavinėti tuos defektus šalinančias priemones. Patarimų knygutes, kaip laikytis dietos, dietinius produktus, becukrius saldainius, stebuklingus liekninančius prieskonius, riebalus tirpdančius maisto papildus, liekninančius masažuoklius, sporto klubų abonementus, alkį malšinančias arbatas, kremus nuo prosenelių nežinotos ligos – celiulito…

Kompleksus sėkmingai “gydo” ir plastinė chirurgija. Štai “Grožio fabriko dalyviams” gyvenimas tapo gražus tik po chirurginio realybės šou. Gamtos duotu kūnu buvo nepatenkinta net garsiausia Lietuvos Vijoleta, manekenė Blėdienė. O po operacijos laiminga krykštauja, visiems demonstruodama silikonines krūtis.

Nepasitenkinimas kūnu ugdomas nuo mažumės. Per aukšta, per plona, per ilgų kojų lėlė Barbė su sveikos moters išvaizda turi nedaug bendro. Ją greičiau reikėtų pavadinti “Mis Anoreksija”. Tačiau ši plastikinė figūrėlė – tobulo gyvenimo simbolis: prie jos derinamas tobulas vyras Kenas, prabangūs namai, speciali barbiška kosmetika, drabužiai, netgi gyvūnėliai. Beje, Lietuvos prekybos centruose neseniai atsirado ir tokios pat išvaizdos lėlė lietuvišku vardu - “Ramunė”. Nenuostabu, jog vaikams iškreipta išvaizda tampa etalonu. Australijos mokslininkų atlikti tyrimai šokiravo – net 47 procentai mergaičių nuo 5 iki 8 metų nori būti liesesnės. Kito tyrimo metu keturmečiams mažyliams buvo rodomos dvi figūrėlės – stora ir plona. Plonai figūrai vaikai priskyrė geras savybes reiškiančius būdvardžius, storai – blogas. Didžiulė tikimybė, jog šie vaikai užaugę dvasines problemas spręs “taisydami” savo išvaizdą.

Psichologų tvirtinimu, nerimas kaip atrodai, kyla iš ieškojimo, kas tu esi, kokia tavo gyvenimo prasmė. Įsižiūrėkite atidžiau į populiarią liekninamojo preparato reklamą - tą, kurioje vaizduojama moteris meškos galva. Ji numetė meškos kailį, bet galva visam laikui liko meškos. Ir joks vaistas nepadės jai tapti normalia moterimi - tam reikia tobulinti ne išorę, o vidinį pasaulį.

Gerų Jums Šv. Kalėdų. Rašykite man:

dange.ardenyte@mail.lt

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.