aA
Seimas laikinai atidėjo Vyriausybės skubos tvarka siūlomą svarstyti klausimą dėl motinystės išmokų mažinimo pirmaisiais vaiko auginimo metais 10 proc., antraisiais – 50 proc. Teisės ir teisėtvarkos komitetui iki ketvirtadienio ryto pavesta išsiaiškinti, ar toks sprendimas neprieštarauja Konstitucijai. Tokia galimybė taip pat išsakyta Teisės departamento išvadoje.
Motinystės išmokų mažinimas gali prieštarauti Konstitucijai
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

Nors Teisės departamentas klausimą nagrinėjo dar birželio 23 d., Seime jo išvada registruota trečiadienį, prieš pat įstatymo pataisos priėmimą.

Anot Teisės departamento, atsižvelgiant į tai, kad dėl ligos ir motinystės, kaip tam tikro juridinę reikšmę turinčio įvykio, išmokos kai kurioms asmenų grupėms mokamos iš valstybės biudžeto lėšų, kartu su šiuo įstatymo projektu turėtų būti teikiami atitinkamų įstatymų ir statutų pakeitimo įstatymų projektai. Priešingu atveju keičiamo įstatymo nuostatos galėtų būti vertinamos kaip pažeidžiančios konstitucinį asmenų lygiateisiškumo principą.

„Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas šiai išvadai pritarė, tačiau kartu su aptariamu įstatymo projektu atitinkamų įstatymų ir statutų pakeitimo įstatymų projektai nėra pateikti, todėl darytina išvada, kad teikiamas reguliavimas, kai mažinamos tik iš socialinio draudimo fondo lėšų mokamos motinystės (tėvystės) pašalpos, tačiau savo paskirtimi analogiškos išmokos, mokamos iš valstybės biudžeto lėšų nėra mažinamos, pažeidžia Konstitucijos preambulėje įtvirtintą teisingos, darnios pilietinės visuomenės ir teisinės valstybės principus, Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintą asmenų lygiateisiškumo ir draudimo diskriminuoti asmenį dėl jo socialinės padėties principus“, - teigiama Teisės departamento išvadoje.

Teisininkai taip pat atkreipia dėmesį, kad šiuo metu yra nustatytas ydingas teisinis reguliavimas dėl motinystės (tėvystės) pašalpų mokėjimo.

„Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo nuostatas ir kituose įstatymuose bei statutuose įtvirtintas analogiškus teisinius santykius reguliuojančias nuostatas, jei gimė daugiau negu vienas vaikas, motinystės (tėvystės) pašalpos didinamos atsižvelgiant į vienu metu gimusių vaikų skaičių (gimus dvynukams – du kartus, gimus trynukams – 3 kartus ir t.t.), taip pat motinai lieka teisė gauti išmoką už nėštumo ir gimdymo laiką.

Teisės departamento nuomone, toks reguliavimas nesiderina su socialinio draudimo principais, nėra proporcingas, nes ligos ir motinystės socialinio draudimo išmokos kompensuoja netektas darbo užmokesčio pajamas, o darbo užmokestis ir socialinio draudimo įmokos mokamos nepriklausomai nuo vaikų skaičiaus, todėl šias nuostatas, analogiškus teisinius santykius reguliuojančių atitinkamų įstatymų ir statutų nuostatos keistinos“, - rašoma išvadoje.

Be to, pataisose pastebėta prieštaravimų. Pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 21 straipsnio 4 dalyje siūlomos taisyklės, kad „jeigu apdraustasis, kuris gauna motinystės (tėvystės) pašalpą, turi draudžiamųjų pajamų, kurių dydis mažesnis už motinystės (tėvystės) pašalpą (bendrą šių pašalpų sumą), jam, iki vaikui sukaks vieni metai, mokamas šios pašalpos (bendros šių pašalpų sumos) ir jo atitinkamą mėnesį turėtų draudžiamųjų pajamų skirtumas, o kol vaikui sukaks dveji metai, - pašalpa mokama neatsižvelgiant į tai, ar apdraustasis turi draudžiamųjų pajamų“.

Taip pat teisininkams abejonių sukėlė nuostata, kad motinystės (tėvystės) pašalpos negali būti mažesnės už Vyriausybės nustatytą minimalią mėnesinę algą. Esą tai prieštarauja kitai pataisos nuostatai, kad šios išmokos mažinamos 10 proc.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.