aA
Budizmas vėl atgyja Kinijoje po komunistinės vyriausybės kelis dešimtmečius vykdytos ateistinės politikos: šventyklos klesti, vienuoliai nevaržomai keliauja ieškoti prabudimo, o maldos namai pilni tikinčiųjų.
Kinijai sušvelninus politiką šalyje vėl suklestėjo budizmas
© Corbis

Šis tikėjimo renesansas ypač pastebimas Utaišane (Penkių aukštumų kalne) - svarbiausiame iš Kinijos keturių šventųjų kalnų, ant kurio yra įsikūręs didelis šventyklų kompleksas, esantis už 300 kilometrų į pietvakarius nuo Pekino.

"Atvykau mokytis į Utaišaną, nes čia yra atstovaujamas ir persipynęs dzen, kinų bei Tibeto budizmas - skirtingos mokyklos, susiformavusios skirtingose vietose, - keliaujantis vienuolis Shi (Ši) sakė naujienų agentūrai AFP. - Tai budistų šventasis kraštas. Čia atvyksta mokytis budistų vienuoliai ir vienuolės iš visos Kinijos".

Pilką apsiaustą vilkintis ir galvą plikai nusiskutęs Shi aplankė daugelį Kinijos šventyklų, semdamasis budizmo išminties. Jis atkartojo piligriminę kelionę, į kokias anksčiau leisdavosi daugybė ankstesnių vienuolių kartų.

Šhi studijavo Tibeto budizmą Lhasoje, taip pat aplankė Hongfos šventyklą pietinėje Guangdongo provincijoje ir seniausius budistų maldos namus Kinijoje - Baltojo žirgo šventyklą centrinėje Henano provincijoje.

Susidomėjimas budizmu vėl smarkiai padidėjo po 1966-1976 metais Kinijoje vykusios Kultūrinės revoliucijos, kai religija iš esmės buvo uždrausta, dvasininkai persekioti, taip pat sugriauta daug šventyklų ir vienuolynų.

Ta epocha labai skyrėsi nuo pastarųjų 30 metų - atvirumo ir reformų politiką keliu pasukusi vyriausybė leido religijai vystytis, nors ir griežtai nustatytose ribose.

Kinijos valstybinė religijos reikalų administracija, kuriai kelis dešimtmečius vadovavo komunistai, nurodo, jog šalyje tėra apie 100 mln. tikinčiųjų, tačiau valstybinė žiniasklaida neseniai pranešė, kad jų pagausėjo iki 300 milijonų.

Jungtinių Tautų (JT) Švietimo, mokslo ir kultūros organizacija (UNESCO) birželio pabaigoje paskelbė Utai kalną Pasaulio paveldo paminklu. Manoma, kad šis sprendimas pritrauks dar daugiau lankytojų į ant šio kalno stūksančias šventoves, kuriose saugomi kai kurie vieni iš seniausių Kinijoje budistų rankraščių.

Šiuo metu vienuoliai ir vienuolės atlieka apeigas 53 šventyklose, o aplinkinėse kalnų terasose bei sunkiai pasiekiamose viršūnėse išsibarstę iš viso apie 150 šventyklų griuvėsiai.

Seniausios šventyklos ten buvo įkurtos I mūsų eros amžiuje, kai budizmas pirmąkart pasiekė Kiniją iš Indijos.

"Prieš 20 metų, kai pradėjome atsigauti nuo Kultūrinės revoliucijos, čia iš viso tebuvo likę tik keli šimtai vienuolių", - sakė Utai budistų asociacijos atstovas spaudai Yi Bo (I Bo).

"Nuo tada budizmas nesiliovė vystęsis. Atvydavo vis daugiau vienuolių - iš pradžių jų skaičius pasiekė 1 000, vėliau 2 000 ir 3 000. Prieš trejus metus mūsų pagausėjo iki 5 000", - aiškino jis.

Atstovas pridūrė, jog tuo metu įsikišo vyriausybė ir nustatė, kiek vienuolių gali studijuoti tose šventyklose.

Pasak vyriausybės statistikos, 2008 metais Utai kalną aplankė 2,8 mln. turistų, kurie išleido apie 1,4 mlrd. juanių (apie 511 mln. litų). Šiemet tikimasi sulaukti daugiau nei 3,1 mln. lankytojų.

"Vyriausybė mus daugiausiai remia savo politika, tačiau mūsų augimas daugiausiai finansuojamas iš budistų tikinčiųjų paaukotų lėšų", - sakė Miao Yi (Miao I), vienuolė iš Budizmo instituto, veikiančio Pušou šventykloje, kuri yra didžiausias vienuolynas Kinijoje.

Pasak jos, Budizmo institute studijuoja daugiau nei 600 vienuolių moterų, kurias dosniai remia tikintieji iš Honkongo ir Taivano.

Tačiau Kinijos vyriausybė į religiją iki šiol žvelgia įtariai, o vienuoliams draudžiama diskutuoti apie Tibeto budizmą ir jo dvasinį vadovą Dalai Lamą. Pastarasis kadaise yra prašęs, kad komunistų lyderiai leistų jam aplankyti dešimt Tibeto budistų šventyklų, įsikūrusių ant Utai kalno.

"Privalome darbuotis remdami patriotizmą ir nacionalinę vienybę. Privalome priimti Komunistų partijos lyderius ir socialistinę sistemą", - aukštas Kinijos budistų lyderis Gen Tongas sakė per Utaišano budistų asociacijos 50-ųjų metinių minėjimą 2007 metų pabaigoje.

"Senovėje, įvairių dinastijų (valdovai) buvo galingi imperatoriai, ir visi jie buvo uolūs budistai", - sakė asociacijos atstovas Yi Bo.

Pasak jo, jeigu Kinijos komunistų lyderiams būtų leidžiama viešai išpažinti budizmą, "neabejotina, jog tai mums atneštų milžiniškos naudos".

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.