aA
Vyriausybė džiugiai priima NATO laivus, tačiau nepasirūpina, kur juos prišvartuoti Klaipėdos uoste. Krašto apsaugos ministerijos (KAM) kvietimu liepos 6-ąją į Klaipėdos uostą trims dienoms atplauks NATO laivų eskadra. Valstybei politiniu požiūriu reikšmingas įvykis turi ir neparadinę finansinę pusę.
Ship
  • Vieta
  • Pasirinkimas
  • Nuostoliai

    Į vizituojančių karo laivų priėmimo uoste problemą Vyriausybė galėjo atsainiai žvelgti tol, kol atplaukdavo pavieniai laivai. Šįkart dėl aštuonių laivų prišvartavimo vienu metu sutriks privačių krovos kompanijų darbai. Nuostolių kompensavimo klausimas neišspręstas.

    Vieta

    Lietuvos karinių jūrų pajėgų flotilės uostas įsteigtas ne itin geroje visais atžvilgiais vietoje. Į Klaipėdą atplaukiantys užsienio karo laivai įgulų ir laivų lankytojų patogumui paprastai švartuojami arčiau miesto centro.

    Ankstesniais metais buvo leidžiama laivus statyti giliausiose vietose prie "Begos", "Klaipėdos naftos" ir Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos krantinių.

    Valstybinės bendrovės dėl paslaugų mokesčių ir įprasto darbo režimo trukdžių nuostolių neskaičiuodavo. Bet jau dveji metai, kai Klaipėdos jūrų krovinių kompanija privatizuota, o karo laivai paprastai statomi prie jos krantinių.

    Antrus metus kompanijos vadovai prašo uosto direkcijos atsižvelgti į privačius interesus ir parengti atitinkamus teisės aktus, reglamentuojančius ne tik kompensacijas, bet ir laivų įgulų bei uosto lankytojų saugumo garantijas. Tačiau perdėtas uosto direkcijos optimizmas, kad 2001-ųjų vasaros pradžiai bus įrengtas kruizinių laivų terminalas, galėsiantis priimti ir karo laivus, sutrukdė blaiviai vertinti situaciją. O uoste retai besilankantiems ministrams per sunku buvo įsivaizduoti, kaip šį kartą aštuonis NATO karo laivus teks sutalpinti vienoje vietoje.

    Vasario mėnesį buvo išleistas Vyriausybės nutarimas nr. 183 "Dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto krantinių, rezervuojamų budintiems Lietuvos karo laivams ir užsienio valstybių vizituojantiems karo laivams pastatyti ir stovėti, sąrašo ir paraiškų karo laivams pastatyti pateikimo, paslaugų suteikimo ir apmokėjimo tvarkos patvirtinimo". Jame nurodyta, kad karo laivai gali būti švartuojami kruizinių laivų terminale.

    Tokio terminalo uoste dar nėra. Išvardytos krantinės (nr. 28-32) geriausiu atveju bus tinkamos karo laivams ne anksčiau kaip kitų metų vasarą ir tik tada, kai uosto direkcija šalia pagrindinių terminalo statybos išlaidų - 9 mln. Lt papildomai skirs 5 mln. Lt.

    Kol kas prie šių krantinių jokie darbai net nepradėti.

    Pasirinkimas

    Kodėl niekam nerūpi privačių krovos kompanijų politiniai nuostoliai?

    Minėtas Vyriausybės nutarimas numato, kad atplaukus laivui, kuris negali švartuotis prie nurodytų krantinių, "uosto direkcija skiria jam pastatyti krantinę, ties kuria akvatorija reikiamo gylio".

    Tapusi atsakinga už tarptautinių pratybų "Cooperative Ocean 01" dalyvių priėmimą Klaipėdos uoste ir atsižvelgdama į NATO sąlygą švartuoti visus laivus vienoje vietoje, uosto direkcija Vyriausybės nutarimą pritaikė paraidžiui. Užuot išsprendusi problemą, ją dar labiau paaštrino, pasiūlydama KAM vadovybei NATO laivus priimti prie intensyviausiai naudojamų krantinių nr. 10-13.

    Tuo pačiu metu, liepos 6-9 dienomis, dėl technologinių ypatumų prie tų pačių krantinių turi būti iškraunami trys prekybiniai laivai. Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos vadovybė sutiko karo laivus priimti, jeigu bus kompensuota už patirtus nuostolius, nes krovinius teks pervežti iš vieno uosto galo į kitą.

    Uosto direktorius K.Bartkevičius atsiuntė pasiūlymą "skubos tvarka pateikti galimų nuostolių apskaičiavimus", tačiau nuostoliams atlyginti direkcija neranda juridinio pagrindo.

    Nuostoliai

    Klaipėdos jūrų krovinių kompanija dar prieš mėnesį Vyriausybę informavo, kad kompanijos krantinės neįtrauktos į Vyriausybės nutarimo nr. 183 sąrašą, tačiau uosto direkcija siūlo prie jų pastatyti NATO laivus. Jiems reikia bendro 665 m ilgio krantinės. Praėjusiais metais 1 m krantinės kasdien davė po 155 Lt pajamų. Atsižvelgiant į krovinių apyvartos kritimą šiais metais, dienos pajamos sumažėjo. Tačiau galimi nuostoliai dėl karo laivų priėmimo turėtų siekti 145 tūkst. Lt.

    Susisiekimo viceministras R.Gradauskas, išnagrinėjęs NATO laivų priėmimo sąlygas, nustatė, kad jų pastatymas prie giliausių uosto krantinių 3-4 dienas stabdytų bet kurios bendrovės veiklą. Todėl bendrovių vadovų pageidavimas gauti kompensaciją jam yra suprantamas. Kadangi Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymas nenumato tokių atvejų ir nesuteikia uosto direkcijai teisės kompensuoti uosto naudotojams nuostolius už krantinių panaudojimą kitiems tikslams, atlyginti nuostolius Susisiekimo ministerija siūlo šiuos laivus pasikvietusiai ir sąlygas atsirasti nuostoliams sudariusiai KAM.

    Krašto apsaugos ministras L.Linkevičius atsakyme Vyriausybei apie pinigus linkęs nutylėti. Neradęs išeities, jis paprašė... Susisiekimo ministerijos pagalbos. Ministrui atrodo, kad Klaipėdos jūrų krovinių kompanijai NATO laivų vizito dienomis galėtų būti skiriamos kitos (!) krantinės arba atlyginama kitokiais būdais.

    Abi ministerijos pripažįsta esant problemą, tačiau valstybės reikalais jose nebėra kam užsiimti.

    O NATO karo laivų dienos artėja. Naudą pajutę klaipėdiečiai aktyviai rengiasi priimti pusantro tūkstančio įspūdžių ištroškusių pinigingų Aljanso kariškių: puošiamas ir tvarkomas miestas, plaunami kavinių ir barų langai.

    Įvertink šį straipsnį
    Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
    (0 žmonių įvertino)
    0

    Top naujienos

    Prie pastato, kuriame teisiamas Trumpas, – šiurpus incidentas

    Niujorko teisėjas Juanas Merchanas penktadienį pranešė, kad buvo atrinkta 12 prisiekusiųjų...

    Sujudimas Kaune: dėl padidėjusio radiacinio fono evakuoti Eigulių gyventojai (4)

    Kauniečiai sunerimo dėl gausių specialiųjų tarnybų pajėgų Eiguliuose, prie V....

    Fausta Marija Leščiauskaitė. Geriau sena merga nei tokie santykiai (3)

    Kiek daug žmonių grįžę namo į namus neina. Dar valandėlę sėdi mašinoje. Nes eiti ten nenori.

    Į krantą išplauta keistos formos būtybė pašiurpino pajūrio lankytojus: kas tai per padaras? (1)

    Australijoje paplūdimiu vaikščiojusi moteris aptiko šiurpios išvaizdos padarą, iš pažiūros...

    Įdarbinti užsieniečius Lietuvoje gali būti sunkiau: griežtinama tvarka, bet dėl vienos profesijos matytų išimtį (9)

    Vyriausybė jau pritarė, o Seimas toliau svarsto siūlymus griežtinti užsieniečių įdarbinimo...