aA
Paskutiniaisiais metais visos sveikatos sistemos ydos nurašomos lėšų stygiui. Sveikatos apsaugos ministerijos galvos dangsto savo neveiklumą finansine krize bei nepakankamu finansavimu. Artėjant rinkimams partijos savo programose siūlo ne vieną išeitį, kaip gelbėti Lietuvos sveikatos apsaugą, tačiau kai kurių partijų nuostatos, švelniai tariant, kelia nuostabą.
D.Pavalkis. Rinkiminių programų populizmas ir racionalūs siūlymai
© Asmeninio archyvo nuotr.

Kaip LiCS sveikatos programos pažadų nevykdė

Sveikatos apsaugos ministerijai (SAM) paskutiniuosius ketverius metus vadovavo Liberalų ir centro sąjunga. Šios partijos sveikatos programa prasideda nuo to, kad LiCS nuveikė itin daug, kad sumažėtų perteklinis biurokratizmas šios srities reguliavime. Paklauskite bet kurio ligonio ar mediko, kaip LiCS tai pavyko padaryti ir išgirsite, kad medikams formų pildymo tik padaugėjo, ligoniai sakys, kad patekti pas gydytoją tapo dar sunkiau, o receptų rašymo sistema tapo dar sudėtingesnė. Visa tai vainikuoja biurokratija, kurios SAM nebuvo pajėgi, o gal ir nesistengė, panaikinti.

Dar vienas labai gražus LiCS programos teiginys, kad „sveikatos apsaugos darbuotojų atlyginimai turi būti konkurencingi jau ne tik Lietuvoje, bet ir visos ES mastu“, jam, žinoma, pritartų visi be išimties Lietuvos medikai ir pacientai, tačiau per paskutiniuosius 4 metus medikų atlyginimai tik mažėjo, nes SAM yra vienintelė Lietuvos institucija, devalvavusi litą. Tai ji padarė vietoj vieno lito gydymo įstaigoms mokėdama 80 centų, nors ir vaistų kainos, įranga ir maisto kainos iš esmės nepasikeitė. Todėl vienintelis taupymo šaltinis gydymo įstaigoms tapo etatų mažinimai, išmokų mažinimai, kai kurių paslaugų atsisakymas, niekaip nepriartinęs medikų atlyginimų prie ES medikų atlyginimų.

Paskutinis punktas, rodantis ne visada nuoširdų ir nuoseklų LiCS vadovaujamos SAM darbą, yra „užtikrinti privačių ir valstybinių įstaigų lygiateisiškumą, pasirašant sutartis su Ligonių kasomis, skatinti papildomą sveikatos draudimą“. Reiktų pacituoti SAM 2009 m., gruodžio 18 d. Nr. V-1051 A. Čapliko pasirašytą įsakymą dėl „Teritorinių ligonių kasų ir asmens sveikatos priežiūros įstaigų sutarčių sudarymo tvarkos aprašo“, kuris praktiškai užkirto kelią privačioms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms gauti Ligonių kasų finansavimą, nes pagal poreikio sveikatos priežiūros paslaugoms nustatymo metodiką, naujas paslaugas gydymo įstaiga gali pradėti teikti tik esant jų trūkumui toje teritorijoje.

Kaip visi žinome, Lietuvoje privačios gydymo įstaigos yra susitelkusios didesniuose miestuose, kurie istoriškai turi ir funkcionuojančias ligonines, negaunančias joms reikalingų pacientų gydymo kvotų, ir privačioms įstaigoms gauti kvotą praktiškai nėra galimybių.

Kaip socialdemokratai ir „tvarkiečiai“ medicina rūpinasi

Lietuvos socialdemokratų partijos programoje deklaruojama, kam bus skiriamas reikiamas dėmesys, įdomiausias jų rūpestis papildoma ir alternatyvia medicina. LSDP žada tobulinti sveikatos apsaugą šalyje, remiantis 2012–2020 Lietuvos sveikatos programa, kuri yra paruošta dabartinės valdančios koalicijos, bet yra nepriimta ir nepatvirtinta kitų opozicinių partijų programose. Bent jau Darbo partijos programoje skatinama „atsakingai ją įvertinti“.

LSDP sveikatos programoje yra aiški valstybinės medicinos išlaikymo ir reguliavimo nuostata „išlaikyti optimalų Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos valstybės ir savivaldybių pavaldumo sveikatos priežiūros įstaigų tinklą“, kuri kertasi ne tik su Pasaulio Banko ir kitų tarptautinių ekspertų siūlymais, bet ir su pradėta bei bandyta vykdyti reforma, kurios pasekmė — sumažėjęs savarankiškų gydymo įstaigų skaičius.

Labai svarbus ir, mano požiūriu, teigiamas uždavinys yra „Nustatyti konkrečias papildomas paslaugas, kurias gaus pacientai, apsidraudę papildomu savanoriškuoju sveikatos draudimu“. Tai netiesiogiai rodo, kad LSDP pripažįsta faktą, jog Privalomo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžetas yra nepajėgus apmokėti visų paslaugų, kurių pageidauja Lietuvos gyventojai ir nori nenori teks išskirti dalį paslaugų, kurių PSDF nedengs.

Kur kas liūdnesnė sveikatos apsaugos programos situacija partijos „Tvarka ir teisingumas“ programoje. Joje sveikatos problemoms skirti 143 žodžiai ir pademonstruotas nesupratimas, kaip funkcionuoja gydytojų ruošimo sistema Lietuvoje. Programoje žadama iš esmės pakeisti gydymo įstaigų specialistų rengimo tvarką, trumpinant teorinį studijų kursą, keičiant jį praktiniais užsiėmimais. Specialistų gydytojų ruošimas yra reglamentuotas ES direktyvomis, numatančiomis mokymosi trukmę, o programos konkretus išdėstymas tarp atskirų disciplinų, praktikos darbų ir teorinių užsiėmimo proporcijos yra specialistų, bet ne politikų užsiėmimas.

Racionalūs Darbo partijos siūlymai

Darbo partijos sveikatos programa yra konkretesnė, joje siūloma nedelsiant pradėti rengti diagnostikos ir gydymo metodikos bei paslaugų kainų skirtumo apskaičiavimo metodikos tvarką, nes tik tokiu atveju galima kalbėti apie skaidrią ir visiems — tiek gydytojams, tiek ir visuomenei — aiškią sveikatos apsaugos sistemos finansavimo tvarką. Darbo partijos programoje numatyta papildomo sveikatos draudimo plėtra, pritraukiant papildomas lėšas gyventojų sveikatos gerinimui.

Šios partijos programos Sveikatos apsaugos dalyje skiriamas didelis dėmesys gydytojų rezidentų ruošimui, jų įtraukimui į aktyvią darbinę veiklą, kaip ir atlyginimų bei sąlygų kelti kvalifikaciją sudarymui. Nė vienoje iš peržiūrėtų sveikatos programų nebuvo atsakymo į gydytojų — farmacijos ir aparatūros gamintojų santykį (gydytojų „stažuotės“).

Skandalo dėl šeimos gydytojų dalyvavimo konferencijoje Izraelyje akivaizdoje reikėtų aiškios nuostatos, kad gydytojų stažuotės, kaip ir visam pasaulyje, gali būti remiamos per visuomenines organizacijas, kurios turi tam tikrą bent jau moralinę atsakomybę (ką tas gydytojas veikė konferencijoje — domėjosi ar tiktai turistavo), bet tiesioginis gydytojo finansavimas už išrašytus receptus yra netoleruotinas.

Apibendrinant galiu teigti, kad iš visų pagrindinių opozicinių partijų sveikatos programa plačiausiai parengta Darbo partijos ir apima sveikos gyvensenos, sveikatos apsaugos sistemos pertvarkos ir jos organizavimo gerinimo, vaikų, pagyvenusių žmonių sveikatos problemas, aktyvios profilaktikos ir kovos su žalingais įpročiais ir narkomanija problemas.

Programinėmis nuostatomis šiai programai artimiausia Lietuvos socialdemokratų programa. Spręsti apie partijos Tvarka ir teisingumas programines nuostatas sveikatos sistemoje iš turimos medžiagos nėra galimybių.

Kaip bebūtų keista, bet viešoje erdvėje (bent jau straipsnio rašymo metu) man nepavyko rasti jokių TS-LKD programinių nuostatų.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0