Asociacija NAMS pareiškė kategoriškai prieštaraujanti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos planams „galutinai sugriauti ir taip menką paramos šeimoms, auginančioms vaikus, ir gimstamumo skatinimo sistemą”.

Pasak jos atstovų, dabartinė paramos šeimoms ir gimstamumo skatinimo sistema kompleksiniu požiūriu, lyginant su kitomis ES šalimis, yra niekinė. Išmokos vaikams yra vienos mažiausių Europos Sąjungoje, jų gavėjų skaičius buvo sumažintas perpus ir yra mažiausias Bendrijoje, ikimokyklinis ugdymas ir visiškai nemokamas pagrindinis išsilavinimas esą neužtikrinamas kiekvienam vaikui, šeimų aprūpinimo būstu strategija – „simbolinė ir diskriminuojanti”. Motinystės (tėvystės) išmokos esanti vienintelė priemonė, kuri realiai veikia efektyviau nei kitose ES šalyse.

NAMS piktinasi, kad antrus metus bandymai taupyti prasideda nuo „šeimos politikos naikinimo”, dauguma sprendimų priimami skubiai ir be pagrįstų skaičiavimų, išmokos karpomos neatsižvelgiant į bendrą „Sodros”, valstybės biudžeto ir kitų išmokų kontekstą. Be kita ko, asociacija prašo reformuojant išmokų sistemą numatyti, kaip bus kompensuotas paramos šeimoms mažinimas (per mokestines lengvatas, ikimokyklinea įstaigas ir pan.).

Kaip teigiama asociacijos pranešime, motinystės (tėvystės) išmokos turėtų skatinti šeimas susilaukti atžalų, remti tėvus, kurie mažylius augina namuose, užtikrinti vaikų teisę bent kelerius metus augti su tėčiu ar mama, o šiems kompensuoti negautą atlyginimą.

"Motinystės (tėvystės) išmokos finansavimas tik iš socialinio draudimo sistemos (besidraudžiančiųjų ir mokančiųjų įmokas sąskaita) yra nepagrįstas. Demografinės problemos svarbios tiek valstybei, tiek kiekvienam šalies gyventojui, tačiau pagrindinė gimstamumo skatinimo našta tenka išskirtinai tiems, kurie draudžiasi socialiniu draudimu”, – pažymi NAMS atstovai.

Asociacijos manymu, motinystės (tėvystės) išmoką reikėtų išskaidyti į dvi dalis. Pastoviąją dalį siūloma mokėti iš valstybės biudžeto gimstamumui skatinti ir jaunoms šeimoms remti. Ją siūloma nustatyti visiems vienodą, pavyzdžiui, 1,5 valstybės remiamų pajamų dydžio (dabar – 525 Lt) per mėnesį, ir mokėti dvejus metus. Kintamoji dalis tokiu atveju būtų mokama adraustiesiems socialiniu draudimu iš „Sodros” biudžeto kaip prarastų pajamų kompensacija.

Kartu NAMS pateikė išsamią skaičiuoklę, kaip nustatyti šios išmokos dydį. Jį siūloma perskaičiuoti kiekvieną vaiko priežiūros pusmetį, atsižvelgiant į pasikeitusį vidutinį darbo užmokestį Lietuvoje ir skirtingą kompensuojamą darbo užmokesčio dalį pirmais ir antrais vaiko priežiūros metais (dabar atitinkamai – 90 proc. ir 75 proc.). Šioms išmokoms siūloma nustatyti tam tikras lubas, priklausomai nuo vidutinio darbo užmokesčio ir turimo stažo.

Vyriausybė siūlo leisti tėvams rinktis: vaiką prižiūrėti metus ir gauti kompensuojamojo atlyginimo dydžio išmoką ar dvejus metus, bet gauti gerokai mažesnes išmokas (70 proc. ir 40 proc.). Taip pat siūloma pažeminti vadinamąsias „lubas“ iki maždaug 2,5 tūkst. Lt po mokesčių. Tačiau jei pasirinktų ilgesnes atostogas, antrais metais tėvai galėtų dirbti ir gauti papildomų pajamų.