Kad surastume sprendimą, kaip išvengti kamščių gatvėse, atlikome eksperimentą. Pabandėme išsiaiškinti kuri transporto priemonė Vilniuje piko metu yra pati greičiausia, pigiausia, saugiausia ir patogiausia.

18.00 val. iš Trakų stotelės Pylimo gatvėje startavo motociklas, dviratis, troleibusas, mikroautobusas ir automobilis. Kiekvieno mūsų eksperimento dalyvio tikslas – kuo greičiau pasiekti Karoliniškių mikrorajoną, Laisvės stotelę. Troleibuso ir mikroautobuso maršrutas aiškus – šios transporto priemonės Pylimo gatve leidžiasi žemyn, važiuoja per Žvėryną ir kyla į Narbuto kalną. O štai kitos transporto priemonės galėjo rinktis jiems palankiausią kelią, kad kuo greičiau atvyktų į galutinį tašką. Nors, tiesą sakant, tokiu metu palankiausias kelias Vilniuje – nebent sraigtasparniui.

Greičiausiais per spūstis - motociklas

Prabėgus beveik trylikai minučių, važiuodamas vidutiniškai 40 km/h greičiu, pirmas į sutartą vietą atvyko Rokas, važiavęs motociklu. Eksperimento dalyvis pasakojo kelyje sutikęs 9 šviesoforus iš kurių 6 ar 7 buvo raudoni. Rokas aplenkė mašinų eiles ir, pasak jo, atvažiavo greitai ir pigiai. Iš tiesų tokia transporto priemonė neblogai išsprendžia grūsčių gatvėje problemą, deja, ne kiekvienas vilnietis gali sau leisti tokią prabangą - važinėti motociklu...

Štai antrosios į sutartą vietą atskuba eksperimente dalyvavusios Aistė ir Indrė. Merginos važiavo mikroautobusu ir numatytą trasą įveikė per 23 minutes. Šį kartą merginoms pasisekė – jos atvažiavo greitai ir saugiai... Deja, tenka apgailestauti, kad kartais mikroautobusų keleiviams šiurpsta oda nuo tokio vairuotojų manevringo važiavimo.

Troleibusą pasitikome trečią, kelionėje sugaišusį 34 minutes. Troleibusu važiavęs Vilniaus autobusų parko valdybos pirmininkas Edmundas Kačkus teigia, kad nuo 1980-ųjų metų lengvųjų automobilių skaičius sostinėje išaugo apie 12 kartų, o gatvės mieste liko tos pačios. Pirmininko teigimu, ateityje Vilniuje planuojama nutiesti tramvajaus linijas, kurios lyg ir turėtų tapti stebuklingu vaistu nuo visų transporto ligų.

Visai netrukus - vos už 6 minučių - pasirodė mūsų ketvirtoji eksperimento dalyvė Vaida, atkeliavusi dviračiu. Pasak jos, Vilnius nepritaikytas ir ekologiškam transportui. Vaida skundėsi prastais dviračių takais ir nedraugiškais sostinės vairuotojais. „Dviračių takeliai buvo du, kurie abudu baigėsi niekur, tai visgi teko važiuoti ir gatvėmis, kur irgi buvo labai taškoma, nepaisant to, kad lijo, tai teko važiuoti ir šaligatviais, kur žmonės dar truputį nereaguoja į dviratininkus...ir rėkauti, ir pypinti, ir sustoti, ir vos neužvažiuoti teko.. nuo vienos moteriškės su „terba“ vos negavau, nes vos ten jos nekliudžiau, tai buvau ir aprėkta ir apšaukta ir panašiai...“, - guodėsi Vaida.

Ir štai paskutinieji į vietą atvyko automobilininkai Dangira ir Giedrius, kuriems trasą įveikti prireikė beveik valandos. Keista, tačiau būtent automobiliui prireikė daugiausiai laiko tikslui pasiekti. Nors dalyviai skundėsi kelyje sugaištantys labai daug laiko, visgi įvertino automobilio patogumą.

„Kai lyja, kai sninga ar žiemą, manau geriausia važiuot su savo automobiliu sėdėti šiltai, klausytis muzikos...ir jeigu jau užstrigai kamštyje, tuomet galbūt galima tvarkyti reikalus telefonu ar bendraut su draugais tuo metu... mašinos privalumas, kad blogu oru sėdi šiltai ir nereikia kęsti...kad nelyja ant galvos...dviratis ar motoroleris šiuo atveju ne pats geriausias variantas.“, - dėstė Dangira. Giedrius kelionę iš centro iki Karoliniškių prilygino kelionei iš Kauno į Vilnių.

Spūstys sumažėtų, jei sumažėtų automobilių

Pirmąsias rugsėjo dienas miesto kelininkai ir vadovai savo bloknotuose nuolat pasižymi raudonais žymekliais. Jie jau žino, jog nieko gera gatvėse nelauk. „Iš metų į metus rugsėjį mes turim pablogėjusią transporto situaciją... aišku priemonių mes daug imamės... tai yra, matot, ir gatves platinam, atsiranda ir antro lygio sankryžos, bet aišku jų neužtenka.“, - aiškina Vilniaus miesto Savivaldybės Energetikos ir ūkio departamento direktorius Virginijus Dastikas. Kaip bebūtų gaila, platesnės gatvės ir viadukai nuo spūsčių pragaro nelabai tegelbsti...

Už sostinės kelius atsakingi valdininkai tvirtina, kad problemų gatvėse sumažėtų jei sekdami didžiųjų Europos miestų pavyzdžiu vilniečiai paliktų savo fordus, pežo ar volvo ir persėstų į visuomeninį transportą. Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Vaidotas Antanavičius tikina, kad jei vilniečiai ir miesto svečiai daugiau naudotųsi visuomeniniu transportu, kuris važinėja daugelyje gatvių esančiomis viešojo transporto juostomis, kelionės tikslą žmonės pasiektų kur kas greičiau, nei važiuodami nuosavais automobiliais.

V.Antanavičius sako, jog nors JAV ir investuoja į infrastruktūras, stato estakadas, šešių eilių gatves ir pan., kamščių problemos vis tiek neišsprendžia. “O štai Europa yra nuėjusi kitu keliu, tai yra investicijos į viešąjį transportą, kokybės gerinimas....Taip spendžiamos problemos pritraukiant žmones į viešąjį transportą. Vilniaus miestas taip pat eina šituo keliu, ir, kaip matot, per paskutinę kadenciją Vilniaus miesto taryba nusprendė atnaujinti autobusų ir troleibusų parkus“, - tvirtina V.Antanavičius.

Šiuo metu Vilniuje yra 104 nauji autobusai ir 45 troleibusai. Nuo rugsėjo į sostinės gatves išriedėjo šešiasdešimčia autobusų ir penkiasdešimčia troleibusų daugiau nei vasaros sezoną. Taip tikimasi, bent kiek palengvinti apverktiną transporto situaciją..

Kokią transporto priemonę rinktis per spūstis?

Susumavus eksperimento rezultatus, laiko atžvilgiu greičiausiai maršrutą įveikė motociklas. Pagal vidutinį greitį galima tvirtinti, jog panašiai užtruktų ir motoroleris. Automobilis važiavo net 37 minutėmis ilgiau.

Pigiausiai kelionė kainavo dviratininkei, jei skaičiuosime, kad vidutinė dviračio kaina yra 400 Lt ir iki jis subyrės galima nuvažiuoti 20000 km, šis maršrutas atsiėjo vos 0,20 Lt.. Prabangiausia važiuoti automobiliu - 3,5 Lt už įveiktus 11 kilometrų...

Eksperimento dalyvių nuomone saugiausia važiuoti visuomeniniu transportu ir nuosavu automobiliu. Pavojingiausia - motociklu ir dviračiu, nes Vilniuje nepakanka atskirų trasų, todėl važiuoti tenka judriausiomis miesto gatvėmis. Mikroautobusas – loterija, viskas priklauso nuo vairuotojo ir jo dvasinės būsenos.

Na, o patogiausia, žinoma, važiuoti nuosavu automobiliu. Tačiau Vilniaus gatvėse jų daugėjant kosminiu greičiu, netrukus gali būti visai pravartu važiuojant po darbo įsimesti ir sudedamą lovelę. Dėl viso pikta.