aA
Po 18 mėnesių trukusio tyrimo europarlamentarai kviečia ES valstybes geriau saugoti gabenamus gyvūnus ir ilgainiui pereiti nuo gyvų galvijų prie skerdienos ir mėsos vežimo.
Europos parlamente – kvietimas ateityje nebevežioti ūkinių gyvūnų
© DELFI / Domantas Pipas

Kasmet milijonai gyvūnų ES ir už jos ribų dideliais atstumais vežami veisti, penėti ir skersti. Jų gerovei užtikrinti nuo 2005 m. veikia specialios ES taisykles, tačiau jų įgyvendinimas pasirodė problematiškas. Todėl 2020 metų birželį Europos Parlamentas įsteigė tyrimo komitetą transportuojamų gyvūnų apsaugos klausimais, kuris savo išvadose konstatavo, kad ES valstybės nesilaiko vežamų gyvūnų apsaugos taisyklių. Tarp nustatytų pažeidimų minimas pakankamos erdvės gyvūnams trūkumas, nepakankamas vėdinimas, netinkamas maisto ir skysčių tiekimas. Gyvūnai transportuojami tam nepritaikytuose transporto priemonėse, gabenami ilgą laiką ir labai karštomis dienomis, rašoma pranešime.

Tarp pagrindinių išvadų ir siūlymų buvo:

- Nustatyti, kad skersti gabenamų naminių gyvūnų vežimo laikas iš esmės neviršytų aštuonių valandų;

- Vengti pervežti vaikingas pateles ir neleisti gabenti jaunesnių nei keturių savaičių veršelių, išskyrus atvejus, kai juos veža ūkininkai ne didesniu nei 50 km atstumu;

- įpareigoti gyvūnus ilgais maršrutais gabenančiose transporto priemonėse įrengti apsauginę vaizdo stebėjimo sistemą, ypatingą dėmesį skiriant pakrovimo ir iškrovimo operacijoms;

- Leisti pervežti gyvūnus, jeigu pagal orų prognozę temperatūra neviršys 5–30 °C;

- Transporto priemonėse registruoti temperatūrą, drėgmę ir amoniako lygį;

- Leisti vežti gyvūnus tarp ES ir trečiųjų šalių tik tada, kai galima užtikrinti, kad laikomasi ES gyvūnų gerovės standartų;

- Ilgainiui siekti efektyvesnės ir etiškesnės sistemos, kad būtų skatinamas spermos ar embrionų, o ne pačių veislinių gyvūnų, pervežimas, ir, kur įmanoma, vežama skerdena bei mėsa, užuot vežus gyvūnus skersti.

Europos parlamente – kvietimas ateityje nebevežioti ūkinių gyvūnų
© DELFI / Andrius Ufartas

Siekdami pagerinti situaciją ketvirtadienį europarlamentarai priėmė rekomendacijas (557 balsai už, 55 prieš, 78 susilaikius), ragindami Komisiją ir ES valstybes dėti daugiau pastangų užtikrinant gabenamų gyvūnų gerovę, atnaujinti pasenusias ES taisykles ir suteikti šiam klausimui daugiau politinio dėmesio, gyvūnų gerovę įvardinant vieno iš ES komisarų kuruojamos srities pavadinime.

EP nariai taip pat siūlo nustatyti, kad skersti gabenamų naminių gyvūnų vežimo laikas iš esmės neviršytų aštuonių valandų. Jie ragina vengti vežti vaikingas pateles ir neleisti gabenti jaunesnių nei keturių savaičių veršelių, išskyrus atvejus, kai juos veža ūkininkai ne didesniu nei 50 km atstumu.

Europarlamentarai rekomenduoja įpareigoti gyvūnus ilgais maršrutais gabenančiose transporto priemonėse įrengti apsauginę vaizdo stebėjimo sistemą, ypatingą dėmesį skiriant pakrovimo ir iškrovimo operacijoms. Jie mano, kad leidimai gyvūnų gabenimui gali būti išduoti tik tuo atveju, jei pagal orų prognozę temperatūra neviršys 5–30 °C. Transporto priemonėse svarbu registruoti tiek temperatūrą, tiek drėgmę, tiek ir amoniako lygį, įsitikinę EP nariai.

Jie kartu atkreipia dėmesį, kad ES nėra gyvūnų vežimo į trečiąsias šalis kontrolės sistemos. Europarlamentarai ragina ES valstybes tikrinti visas gyvūnų siuntas į ES nepriklausančias valstybes, siekiant užtikrinti, kad gyvūnams būtų suteikta pakankamai erdvės, jie gautų pakankamai pašaro ir vandens, o jų girdymo įranga veiktų tinkamai. Europarlamentarai ragina leisti vežti gyvūnus tarp ES ir trečiųjų šalių tik tada, kai galima užtikrinti, kad laikomasi ES gyvūnų gerovės standartų.

EP nariai taip pat ilgainiui siūlo pereiti prie efektyvesnės ir etiškesnės sistemos, kad būtų skatinamas spermos ar embrionų, o ne pačių veislinių gyvūnų, pervežimas, ir, kur įmanoma, vežama skerdena bei mėsa, užuot vežus gyvūnus skersti. Jie ragina Komisiją ne vėliau kaip 2023 m. pristatyti šių pokyčių veiksmų planą ir galimus finansavimo šaltinius, kurie padėtų sušvelninti šių pokyčio socialinį ir ekonominį poveikį.

EP pranešėjas Daniel Buda (Europos liaudies partija, Rumunija) kalbėjo: „Vežamų gyvūnų gerovė negali būti derybų objektu, ją reikia užtikrinti iki pat kelionės pabaigos. Taikant aukščiausius gyvūnų gerovės standartus, gyvų galvijų transportavimas ES valstybėse ir už jos ribų neturi nutrūkti. Tai svarbu tiek ES ekonomikai, tiek ūkininkų išgyvenimui.“

EP pranešėja Isabel Carvalhais (Socialistai ir demokratai, Portugalija) pridūrė: „Gyvūnų gerovė yra viena iš aktualiausių šios institucijos temų. Gyvų gyvūnų gabenimas yra neatsiejama nuo jų gerovės užtikrinimo, kurį mes nuodugniai vertinimo EP tyrimo komitete. Turime rasti geresnes alternatyvas gyvūnų transportavimui, tačiau kartu turime atsižvelgti į socialinius tokių pokyčių padarinius.“

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
1.2500

Policija prigavo nelegalius pesticidus platinusį ekologinio ūkio savininką (1)

Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kriminalinės policijos ekonominių...

Žemės ūkio ministerija siūlo kompensuoti laukinių paukščių daromą žalą (1)

Žemės ūkio ministerija siūlo laukinių paukščių pasėliams daromą žalą atlyginti iš...

Absoliutus kviečių kainų rekordas – ko tikėtis toliau

Indijai uždraudus kviečių eksportą, pirmadienį šių grūdų kainos pasaulyje pasiekė rekordines...

Pamatęs trešnių kilogramą po 35 eurus analitikas atliko kainų palyginimą ir konstatavo: lietuviškų verslininkų stebuklas (27)

Lietuvoje pirmųjų trešnių kilogramas, kai jos buvo gabenamos iš Peru, kainavo 40 eurų, dabar,...

Amerikiečių studija – kas dėl karo dėsis grūdų rinkoje (2)

Karas Ukrainoje kelia vis didesnę įtampą pasaulinėje grūdų rinkoje.

Top naujienos

Delfi PliusVladimiras Laučius

Buvęs ES karinio štabo žvalgybos direktorius: yra dalykas, kuris Putinui tikrai svarbiau nei Ukraina

Nuo 2014-ųjų, kai Rusijos grėsmės akivaizdoje pradėjome labiau rūpintis apleistais gynybos...

Verslas PliusEdgaras Savickas

Artėja svarbus sprendimas: kokį nepriklausomą elektros tiekėją pasirinkti priklausomai nuo kambarių skaičiaus bute

Koks yra mano elektros suvartojimas? Ar galiu rinktis dviejų laiko zonų planą? Kas atsitiks, jei...

Karas Ukrainoje. Iš „Azovstal“ gamyklos Mariupolyje evakuota daugiau kaip 260 karių (4)

Ukrainos pajėgų pulkas „Azov“, atkakliai gynęs „Azovstal“ metalurgijos įmonę Rusijos...

Perimtuose rusų pokalbiuose – pagyros dėl draudžiamų ginklų: mums viską leido

Rusų okupantai dar viename ruože šiaurės rytuose išvyti anapus Ukrainos sienos. Teritorinės...

Istorinė diena: po Delfi tyrimo visuomenei atveriamas prabangiausias Lietuvoje Gulbinų kvartalas (3)

Po Delfi tyrimo apie prabangiausią Lietuvoje Gulbinų kvartalą – istorinis sprendimas. Ilgą...

Stebisi Putino sprendimu: prezidentas tikrai turi geresnių užsiėmimų

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas taip asmeniškai įsitraukė į karą Ukrainoje , jog netgi...

Koncernas „Žalgiris“: tankiame įmonių voratinklyje – ataušusios Sabonio pėdos

Kiekvienas lietuvis nemirktelėjęs pasakytų, kas yra Kauno „Žalgiris“. Vis dėlto įdėmiau...

Rusijos premjeras iš Tumino atėmė vyriausybinį apdovanojimą

Rusijos premjeras Michailas Mišustinas nurodė buvusį Maskvos Vachtangovo teatro meno vadovą...